REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz sołecki – projekt zmian w ustawie

Wojciech Bugajski

REKLAMA

Gmina zainteresowana corocznym wyodrębnianiem funduszu sołeckiego nie będzie musiała podejmować uchwały w tej sprawie każdego roku - stanowi projekt zmian w ustawie o funduszu sołeckim przygotowany przez Senat.

W dniu 31 marca 2011 r. Senat Rzeczypospolitej Polskiej podjął ważną inicjatywę ustawodawczą, a mianowicie podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu RP projektu zmiany ustawy o funduszu sołeckim oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt dotyczy zmiany regulacji, które okazały się w dotychczasowej praktyce funkcjonowania funduszu sołeckiego błędne czy też kłopotliwe. Tworzy on również system wsparcia eksperckiego sołectw zamierzających skorzystać z funduszu sołeckiego oraz wzmacnia pozycję ustrojową jednostek pomocniczych.

Ustawa o funduszu sołeckim z roku 2009 umożliwiła realizację ważnych z punktu widzenia społecznego przedsięwzięć w sołectwach. Tym niemniej „dzień powszedni” jej funkcjonowania pokazał, iż mimo że ta regulacja była i jest potrzebna, wymaga udoskonalenia.

Zmiany proponowane przez Senat

Zgodnie z obecnie funkcjonującym brzmieniem art. 1 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim, rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym. W praktyce okazało się, że mimo jasno sformułowanego brzmienia tego przepisu, część rad gmin nie podejmowała, bądź nie podejmuje ww. uchwały stojąc na stanowisku nietworzenia funduszu sołeckiego. Generalnie, jest to dosyć wygodne, bezpieczne stanowisko organów stanowiących, które  nie muszą jednoznacznie deklarować swojego poparcia dla funduszu sołeckiego.

REKLAMA

Kwestią problematyczną związaną z tym artykułem, jest konieczność corocznego podejmowania ww. uchwały w sytuacji gdy dana gmina wyraża ochotę, czy też potrzebę prowadzenia funduszu sołeckiego stale na swoim terenie. Wychodząc naprzeciw tej praktyce senatorowie zaproponowali by uchwała w tej sprawie podejmowana przez radę gminy miała charakter stały, czyli aby była obowiązująca do chwili podjęcia uchwały w brzmieniu odmiennym. Taka uchwała rady gminy miałaby więc zastosowanie do kolejnego roku budżetowego, w sytuacji jej uchwalenia do 31 marca danego roku. Podjęcie takiej uchwały po dniu 31 marca skutkowałoby stosowaniem jej dopiero w kolejnym, drugim z kolei roku budżetowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony, uchwała niezezwalająca na wyodrębnienie funduszu sołeckiego będzie miała zastosowanie tylko do jednego roku budżetowego. Zgodnie z intencjami senatorów ma to wychodzić naprzeciw oczekiwaniom licznych rad gmin w kwestii wyodrębniania funduszu sołeckiego.

Czytaj także: Powstał fundusz sołecki>>

Jak obliczamy fundusz sołecki?

W chwili obecnej zgodnie z art. 2. 1. ustawy o funduszu sołeckim wysokość środków przypadających na dane sołectwo oblicza się według następującego algorytmu:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

F - wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo, jednak nie więcej niż dziesięciokrotność Kb

Lm - liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, określoną na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru danych stałych mieszkańców, o którym mowa w art. 44a ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.),

Kb - kwotę bazową - obliczoną jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, o których mowa w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców zamieszkałych na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, ustalonej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Zgodnie z art. 2.2. aktualnie obowiązującej ustawy wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o wysokości środków funduszu sołeckiego. Proponowana zmiana ma na celu udostępnienie sołtysom kompleksowej informacji o wysokości ww. środków finansowych wraz z funduszami dodatkowymi.

Dodatkowo, ciekawą kwestią, jest możliwość zwiększenia środków funduszu sołeckiego ponad limit określony ustawą (art. 3. ust.1). Następuje to poprzez określenie algorytmu wyliczania tych dodatkowych środków. Co do terminów, uchwała w tej kwestii musi być podjęta przez radę gminy nie później niż 31 lipca, po to, by mieć zastosowanie w kolejnym roku budżetowym.

Czy rada sołecka będzie mogła wnosić o określanie przeznaczenia środków z funduszu sołeckiego?

Kolejną istotną kwestią jest zmiana w zakresie możliwości występowania rady sołeckiej z inicjatywą określania przeznaczania środków z funduszu sołeckiego. Ze względu na art. 36 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, rada sołecka jest tylko organem doradczym sołtysa. Z tego też powodu, w ocenie senatorów, niezbędne jest uniemożliwienie radzie sołeckiej dokonywania inicjatywy wystosowywania wniosku o sposób przeznaczenia środków z funduszu sołeckiego.

Czytaj także: Jakie zadania i obowiązki wypełnia sołtys>>

Lokalizacja przedsięwzięć finansowanych ze źródeł funduszu sołeckiego

Zgodnie z art. 4 ust. 3 obecnej ustawy, wniosek o przyznanie środków z funduszu sołeckiego powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa. Jak się jednak okazało, poprawa warunków życia mieszkańców wielu małych sołectw jest związana częstokroć z inicjatywami zlokalizowanymi poza danym sołectwem. Z tego też powodu senatorowie proponują odejście od wymogu lokalizacji projektu w granicach danego sołectwa. Jest to słuszna intencja.

Dodatkowo, senatorowie zaproponowali precyzyjne określenie, że rada gminy nie będzie mogła przyjąć wniosku o uruchomienie środków z funduszu sołeckiego, o ile nie będzie on spełniał warunków formalnych. Propozycja ta jest zasadna i jak najbardziej logiczna. Powinniśmy minimalizować ryzyko procedowania przez radę gminy wniosków wadliwych np. złożonych po terminie.

Jak pokazuje praktyka funkcjonowania funduszy sołeckich, nie wszystkie uprawnione sołectwa mogą, czy też potrafią złożyć poprawny wniosek o uruchomienie środków z ww. funduszu. W związku z powyższym senatorowie zaproponowali rozszerzyć zakres zadań wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego o funkcje edukacyjną, poprzez doradztwo szkoleniowe dla sołectw zainteresowanych partycypowaniem w funduszu sołeckim. Ocenić to należy bardzo pozytywnie. Każda inicjatywa zwiększająca wiedzę co zrobić by wykorzystać dostępne możliwości jest niezwykle cenna.

Wojciech Bugajski

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA