REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Czy radny gminy może pójść na urlop wypoczynkowy czy tylko na bezpłatny? Jeśli tak, to czy obowiązuje go ustalony w gminie plan urlopów? Czy pracownik gminy, który uzyskał mandat radnego, może być zatrudniony w tej gminie do końca roku, wykorzystując urlop wypoczynkowy?

Radni pełnią swoje funkcje społecznie – nie są zatem pracownikami gminy, nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego i nie obowiązuje ich plan urlopów. Pracownik gminy, który uzyskał mandat radnego, jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania mandatu powinien złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

REKLAMA

Prawo do urlopu wypoczynkowego jest uprawnieniem charakterystycznym dla stosunku pracy. Nie ma w tym przypadku również znaczenia podstawa jego nawiązania (umowa o pracę, powołanie czy wybór). Istotne jest jedynie to, aby było to zatrudnienie w rozumieniu przepisów ustawy z 26 czerwca 1975 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.). Jedynie bowiem pracownicy mają zagwarantowane prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego u pracodawcy.

Czytaj także: Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego>>

Radny gminy nie jest jej pracownikiem, mimo że pełni swoją funkcję z wyboru. Nie mamy tu bowiem do czynienia z nawiązaniem stosunku pracy. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie wyboru jedynie w przypadkach wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych:

● w urzędzie marszałkowskim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– marszałek województwa,

– wicemarszałek oraz

– pozostali członkowie zarządu województwa (jeżeli statut województwa tak stanowi),

● w starostwie powiatowym:

– starosta,

– wicestarosta oraz

– pozostali członkowie zarządu powiatu (jeżeli statut powiatu tak stanowi),

● w urzędzie gminy:

– wójt (burmistrz, prezydent miasta),

● w związkach jednostek samorządu terytorialnego:

– przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi.

REKLAMA

Stosunek pracy z wyboru powstaje tylko wtedy, gdy z wyboru tego wynika obowiązek wykonywania pracy w charakterze pracownika (art. 73 k.p.). Taki charakter pełnionych funkcji musi również potwierdzać wola podmiotu wybierającego i zgoda samego kandydata.

W samorządzie mamy również do czynienia z wyborem, który nie jest jednocześnie formą nawiązania stosunku pracy. Podstawą takiego wyboru jest bowiem powierzenie osobie – pozostającej już w stosunku pracy – określonych funkcji. Z wyborem, który nie powoduje oddzielnego nawiązania stosunku pracy, mamy do czynienia właśnie w przypadku wyboru radnych (do gmin, powiatów czy województw). Radni wykonują swoje zadania społecznie, ale mają obowiązek udziału w pracach rad i komisji, których są członkami.

Czytaj także: Radny pracownikiem firmy>>

ZAPAMIĘTAJ!

Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej tej gminy (art. 24b ustawy o samorządzie gminnym).

Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Pracodawca ma natomiast obowiązek zwolnić radnego z obowiązku wykonywania pracy w celu umożliwienia mu udziału w pracach organów gminy (powiatu czy województwa). Co istotne, radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy.

ZAPAMIĘTAJ!

REKLAMA

Wniosek urlopowy powinien zostać złożony w terminie siedmiu dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów, najpóźniej jednak przed przystąpieniem do wykonywania mandatu. To zaś oznacza, że w istocie radny jest zobowiązany złożyć wniosek przed ślubowaniem na sesji rady gminy (nie uchybiając oczywiście przywołanemu wyżej siedmiodniowego terminowi).

Podstawą takich regulacji jest zakaz wykonywania pracy, czyli obowiązków związanych z funkcją kolidującą z mandatem radnego. Uniknięciu kolizji służy właśnie „zawieszenie wykonywania funkcji” w formie urlopu bezpłatnego. Urlop jest zatem niezbędny tylko wtedy, gdy radny przed przystąpieniem do wykonywania mandatu faktycznie wykonywał pracę. Tylko wtedy niezłożenie przez radnego wniosku o urlop można uznać za jednoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu (art. 24b ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Czytaj także: Rada gminy nie może regulować w statucie zasad wykonywania mandatu radnego>>

PRZYKŁAD

Czy pracownik urzędu gminy, który nie jest urzędnikiem, a zdobył mandat radnego, też musi skorzystać z urlopu bezpłatnego?

Tak, osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat. Dodatkowo nie ma żadnego znaczenia status pracownika w urzędzie gminy – w szczególności zaś to, czy jest on urzędnikiem. Nieistotne jest więc również z tego punktu widzenia to, czy pracownik pełni ważne funkcje urzędnicze w ramach organu wykonawczego gminy czy też funkcje jedynie stricte pomocnicze. Ważna nie jest tu bowiem pozycja zajmowana przez radnego w strukturze urzędu gminy, lecz istniejący między pracownikiem (niezależnie od zajmowanego przez niego stanowiska) a pracodawcą stosunek podległości, której źródłem jest stosunek pracy.

Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, stosunek pracy przedłuża się do 6 miesięcy.

Po wygaśnięciu mandatu pracodawca przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny by otrzymywał, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny (art. 24c ustawy o samorządzie gminnym). Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu. Zgłoszenie to nie oznacza, że z upływem tego terminu urlop bezpłatny wygasa – udziela się go na okres sprawowania mandatu i trzech miesięcy po jego wygaśnięciu. Strony mogą jednak uzgodnić skrócenie tego terminu i wcześniejsze dopuszczenie pracownika (byłego radnego) do pracy. Celem tej regulacji jest zapewnienie trwałości stosunku pracy w okresie, kiedy pracownik nie świadczy pracy w związku z wykonywaniem mandatu radnego.

PODSTAWY PRAWNE

•   Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

•   Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 40, poz. 230)

•   Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 80, poz. 432)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów

Dla pracowników samorządowych to jest rewolucja. Pensja minimalna w urzędach (otrzymują je osoby na najniższych stanowiskach - I grupa zaszeregowania) została zrównana z pensją minimalną dla całej Polski (4666 zł). W poprzednich latach pensja ta zawsze była niższa o 200-400 zł. Samorządy musiały dopłacić z innych źródeł do ustawowej pensji brakujące pieniądze. I grupa zaszeregowania otrzymała 16,65% podwyżki. Grupy najlepszych specjalistów tylko 5%. Stąd niezadowolenie w samorządach.

MEN: Wykaz dokumentów wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego

Od 11 lutego 2025 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie wykazu dokumentów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika. Wykaz obejmuje 175 zawodów.

Bezpłatne leki dla seniorów i dzieci. Łatwiejszy dostęp do recept refundowanych i do szczepień. Przepisy już obowiązują

Bezpłatne leki dla seniorów i dzieci. Łatwiejszy dostęp do recept refundowanych i do szczepień. Przepisy weszły w życie w piątek, 14 lutego 2025 r. Nowela rozszerzyła m.in. katalog osób uprawnionych do wystawiania recept na bezpłatne leki dla osób 65 plus oraz poniżej 18 roku życia.

1700 zł dla każdego obywatela w wieku produkcyjnym? Ekonomista: to możliwe [WYWIAD]

A gdyby tak zastąpić 800+, babciowe, zasiłki opiekuńcze, rentę socjalną i inne świadczenia jednym uniwersalnym świadczeniem, które otrzymywałby każdy obywatel w wieku produkcyjnym? O co chodzi o idei dochodu podstawowego i ile by taki program kosztował? Rozmówcą Piotra Nowaka w programie Gość Infor.pl był dr Maciej Szlinder, ekonomista, filiozof, prezes Polskiej Sieci Dochodu Podstawowego.

REKLAMA

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

REKLAMA