REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlopy radnych gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kos

REKLAMA

Czy radny gminy może pójść na urlop wypoczynkowy czy tylko na bezpłatny? Jeśli tak, to czy obowiązuje go ustalony w gminie plan urlopów? Czy pracownik gminy, który uzyskał mandat radnego, może być zatrudniony w tej gminie do końca roku, wykorzystując urlop wypoczynkowy?

Radni pełnią swoje funkcje społecznie – nie są zatem pracownikami gminy, nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego i nie obowiązuje ich plan urlopów. Pracownik gminy, który uzyskał mandat radnego, jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania mandatu powinien złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do urlopu wypoczynkowego jest uprawnieniem charakterystycznym dla stosunku pracy. Nie ma w tym przypadku również znaczenia podstawa jego nawiązania (umowa o pracę, powołanie czy wybór). Istotne jest jedynie to, aby było to zatrudnienie w rozumieniu przepisów ustawy z 26 czerwca 1975 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.). Jedynie bowiem pracownicy mają zagwarantowane prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego u pracodawcy.

Czytaj także: Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego>>

Radny gminy nie jest jej pracownikiem, mimo że pełni swoją funkcję z wyboru. Nie mamy tu bowiem do czynienia z nawiązaniem stosunku pracy. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie wyboru jedynie w przypadkach wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych:

REKLAMA

● w urzędzie marszałkowskim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– marszałek województwa,

– wicemarszałek oraz

– pozostali członkowie zarządu województwa (jeżeli statut województwa tak stanowi),

● w starostwie powiatowym:

– starosta,

– wicestarosta oraz

– pozostali członkowie zarządu powiatu (jeżeli statut powiatu tak stanowi),

● w urzędzie gminy:

– wójt (burmistrz, prezydent miasta),

● w związkach jednostek samorządu terytorialnego:

– przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi.

Stosunek pracy z wyboru powstaje tylko wtedy, gdy z wyboru tego wynika obowiązek wykonywania pracy w charakterze pracownika (art. 73 k.p.). Taki charakter pełnionych funkcji musi również potwierdzać wola podmiotu wybierającego i zgoda samego kandydata.

W samorządzie mamy również do czynienia z wyborem, który nie jest jednocześnie formą nawiązania stosunku pracy. Podstawą takiego wyboru jest bowiem powierzenie osobie – pozostającej już w stosunku pracy – określonych funkcji. Z wyborem, który nie powoduje oddzielnego nawiązania stosunku pracy, mamy do czynienia właśnie w przypadku wyboru radnych (do gmin, powiatów czy województw). Radni wykonują swoje zadania społecznie, ale mają obowiązek udziału w pracach rad i komisji, których są członkami.

Czytaj także: Radny pracownikiem firmy>>

ZAPAMIĘTAJ!

Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej tej gminy (art. 24b ustawy o samorządzie gminnym).

Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Pracodawca ma natomiast obowiązek zwolnić radnego z obowiązku wykonywania pracy w celu umożliwienia mu udziału w pracach organów gminy (powiatu czy województwa). Co istotne, radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy.

ZAPAMIĘTAJ!

Wniosek urlopowy powinien zostać złożony w terminie siedmiu dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów, najpóźniej jednak przed przystąpieniem do wykonywania mandatu. To zaś oznacza, że w istocie radny jest zobowiązany złożyć wniosek przed ślubowaniem na sesji rady gminy (nie uchybiając oczywiście przywołanemu wyżej siedmiodniowego terminowi).

Podstawą takich regulacji jest zakaz wykonywania pracy, czyli obowiązków związanych z funkcją kolidującą z mandatem radnego. Uniknięciu kolizji służy właśnie „zawieszenie wykonywania funkcji” w formie urlopu bezpłatnego. Urlop jest zatem niezbędny tylko wtedy, gdy radny przed przystąpieniem do wykonywania mandatu faktycznie wykonywał pracę. Tylko wtedy niezłożenie przez radnego wniosku o urlop można uznać za jednoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu (art. 24b ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Czytaj także: Rada gminy nie może regulować w statucie zasad wykonywania mandatu radnego>>

PRZYKŁAD

Czy pracownik urzędu gminy, który nie jest urzędnikiem, a zdobył mandat radnego, też musi skorzystać z urlopu bezpłatnego?

Tak, osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat. Dodatkowo nie ma żadnego znaczenia status pracownika w urzędzie gminy – w szczególności zaś to, czy jest on urzędnikiem. Nieistotne jest więc również z tego punktu widzenia to, czy pracownik pełni ważne funkcje urzędnicze w ramach organu wykonawczego gminy czy też funkcje jedynie stricte pomocnicze. Ważna nie jest tu bowiem pozycja zajmowana przez radnego w strukturze urzędu gminy, lecz istniejący między pracownikiem (niezależnie od zajmowanego przez niego stanowiska) a pracodawcą stosunek podległości, której źródłem jest stosunek pracy.

Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, stosunek pracy przedłuża się do 6 miesięcy.

Po wygaśnięciu mandatu pracodawca przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny by otrzymywał, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny (art. 24c ustawy o samorządzie gminnym). Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu. Zgłoszenie to nie oznacza, że z upływem tego terminu urlop bezpłatny wygasa – udziela się go na okres sprawowania mandatu i trzech miesięcy po jego wygaśnięciu. Strony mogą jednak uzgodnić skrócenie tego terminu i wcześniejsze dopuszczenie pracownika (byłego radnego) do pracy. Celem tej regulacji jest zapewnienie trwałości stosunku pracy w okresie, kiedy pracownik nie świadczy pracy w związku z wykonywaniem mandatu radnego.

PODSTAWY PRAWNE

•   Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

•   Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 40, poz. 230)

•   Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 80, poz. 432)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA