REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcenie stosunków pracy samorządowych pracowników mianowanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Terlikowska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. stosunek pracy pracowników samorządowych mianowanych przekształca się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Na pracodawcach zatem spoczywają wobec tych pracowników dodatkowe obowiązki wynikające z tego przekształcenia.

Obowiązująca od 1 stycznia 2009 r. ustawa z 18 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ograniczyła formy zatrudniania pracowników samorządowych, wskazując, że pracownicy samorządowi mogą być zatrudniani wyłącznie na podstawie:

REKLAMA

● wyboru,

● powołania oraz

umowy o pracę (art. 4 ustawy o pracownikach samorządowych).

Zniesiona została zatem możliwość zatrudniania pracowników samorządowych na podstawie mianowania. Zachowano jednocześnie okres przejściowy dla pracowników samorządowych mianowanych do końca 2011 r., w czasie którego mogą być jeszcze zatrudnieni w tej formie. Od 1 stycznia 2012 r. (jeśli z takimi pracownikami umowy nie zostały rozwiązane wcześniej) pracownicy ci stają się pracownikami zatrudnianymi na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Jest to przekształcenie stosunku pracy z mocy prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Stosunek pracy pracownika samorządowego mianowanego przekształca się 1 stycznia 2012 r. w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Mianowani pracownicy samorządowi stanowili niewielką liczbowo grupę pracowników w porównaniu do skali ogólnie zatrudnianych pracowników samorządowych. Mogli być bowiem zatrudniani w zasadzie wyłącznie w urzędach gmin.

Informacja o przekształceniu stosunku pracy

Pracodawca samorządowy nie ma obowiązku poinformowania pracowników o przekształceniu ich stosunków pracy. Nie ma jednak przeszkód, żeby pracodawca poinformował np. na piśmie pracowników zatrudnionych dotychczas na podstawie mianowania o przekształceniu ich stosunku pracy w umowy o pracę na czas nieokreślony.

Pracodawca samorządowy często będzie również musiał określić na nowo warunki dalszego zatrudniania pracownika mianowanego, którego stosunek pracy został przekształcony.

Problematyczne przy dokonywanym przekształceniu z mocy prawa mogą okazać się w przypadku pracowników samorządowych mianowanych kwestie związane z wynagrodzeniem. Do pracowników samorządowych mianowanych do końca 2011 r. należy stosować dotychczasowe zasady wynagradzania, czyli wynikające z przepisów wydanych na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych z 1990 r. Wynagrodzenie pracowników samorządowych na podstawie poprzedniej ustawy o pracownikach samorządowych było określane tzw. widełkami, jeżeli chodzi o wynagrodzenie zasadnicze, oraz ewentualnie mógł być pracownikom przyznany dodatek funkcyjny (był przyznawany obligatoryjnie na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem – radcy prawnemu oraz mógł być przyznawany na niektórych stanowiskach określonych w obowiązującym wówczas rozporządzeniu Rady Ministrów dotyczącym wynagradzania pracowników samorządowych). Po wejściu w życie obecnie obowiązującej ustawy o pracownikach samorządowych, tj. od 1 stycznia 2009 r. stawki wynagrodzenia są określane w regulaminie wynagradzania. Taki pracownik nie może jednak otrzymać wynagrodzenia niższego niż najniższe wynagrodzenie zasadnicze wynikające z obowiązującego obecnie rozporządzenia Rady Ministrów.


PRZYKŁAD

Główny specjalista zatrudniony w urzędzie gminy jako pracownik samorządowy mianowany otrzymywał następujące wynagrodzenie:

● wynagrodzenie zasadnicze: zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów to XII–XVII kategoria zaszeregowania i 5. stawka dodatku funkcyjnego, tj. od 1500 zł do 4000 zł i 120% najniższego wynagrodzenia zasadniczego (tj. 1320 zł; 1100 x 120%).

REKLAMA

● Od 1 stycznia 2009 r. w przypadku pracownika zatrudnionego na stanowisku głównego specjalisty najniższe wynagrodzenie zasadnicze określone w rozporządzeniu Rady Ministrów to 1500 zł, tj. XII kategoria zaszeregowania. Nie ma jednak określonej maksymalnej stawki wynagrodzenia, gdyż ustala to regulamin wynagradzania. Jeżeli zatem w regulaminie wynagradzania maksymalna stawka wynagrodzenia zasadniczego była niższa niż 4000 zł, a pracownik samorządowy jako pracownik mianowany otrzymywał najwyższą możliwą do przyznania stawkę, po przekształceniu może otrzymać niższe wynagrodzenie.

Ponadto od 1 stycznia 2009 r. pracownicy samorządowi fakultatywnie otrzymują dodatek funkcyjny. W przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę o jego przyznaniu oraz wysokości decyduje wyłącznie wola pracodawcy (art. 36 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych).

A zatem od zapisów w regulaminie wynagradzania danego urzędu gminy zależy, czy np. na stanowisku głównego specjalisty został przewidziany dodatek funkcyjny i w jakiej wysokości.

PRZYKŁAD

Pracownik samorządowy mianowany zatrudniony w urzędzie gminy na stanowisku głównego specjalisty otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 3600 zł i dodatek funkcyjny w wysokości 1320 zł. Po przekształceniu jego stosunku pracy w umowę o pracę na czas nieokreślony, zgodnie z obowiązującym w urzędzie gminy regulaminem wynagradzania otrzyma maksymalne wynagrodzenie 3220 zł i nie otrzyma dodatku funkcyjnego, ponieważ regulamin wynagradzania nie przewiduje takiego dodatku dla takiego stanowiska i takiego zakresu obowiązków. Pracownik w wyniku dokonanego przekształcenia otrzyma niższe wynagrodzenie. W tej sytuacji pracodawca powinien zmienić pracownikowi warunki umowy o pracę. Zmiana ta może nastąpić za zgodą pracodawcy w drodze porozumienia stron. W przypadku gdy pracownik nie wyrazi zgody na zmianę umowy o pracę w tym trybie, powinien otrzymać wypowiedzenie dotychczasowych warunków płacy. W wypowiedzeniu należy określić na nowo składniki wynagrodzenia pracownika (bez dodatku funkcyjnego). Pracownik może jednak nie przyjąć takiego wypowiedzenia zmieniającego. Zmiana warunków płacy następuje wówczas z zachowaniem przysługującego pracownikowi okresu wypowiedzenia.

Więcej na ten temat w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA