REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcenie stosunków pracy samorządowych pracowników mianowanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Terlikowska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. stosunek pracy pracowników samorządowych mianowanych przekształca się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Na pracodawcach zatem spoczywają wobec tych pracowników dodatkowe obowiązki wynikające z tego przekształcenia.

Obowiązująca od 1 stycznia 2009 r. ustawa z 18 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ograniczyła formy zatrudniania pracowników samorządowych, wskazując, że pracownicy samorządowi mogą być zatrudniani wyłącznie na podstawie:

REKLAMA

REKLAMA

● wyboru,

● powołania oraz

umowy o pracę (art. 4 ustawy o pracownikach samorządowych).

REKLAMA

Zniesiona została zatem możliwość zatrudniania pracowników samorządowych na podstawie mianowania. Zachowano jednocześnie okres przejściowy dla pracowników samorządowych mianowanych do końca 2011 r., w czasie którego mogą być jeszcze zatrudnieni w tej formie. Od 1 stycznia 2012 r. (jeśli z takimi pracownikami umowy nie zostały rozwiązane wcześniej) pracownicy ci stają się pracownikami zatrudnianymi na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Jest to przekształcenie stosunku pracy z mocy prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Stosunek pracy pracownika samorządowego mianowanego przekształca się 1 stycznia 2012 r. w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Mianowani pracownicy samorządowi stanowili niewielką liczbowo grupę pracowników w porównaniu do skali ogólnie zatrudnianych pracowników samorządowych. Mogli być bowiem zatrudniani w zasadzie wyłącznie w urzędach gmin.

Informacja o przekształceniu stosunku pracy

Pracodawca samorządowy nie ma obowiązku poinformowania pracowników o przekształceniu ich stosunków pracy. Nie ma jednak przeszkód, żeby pracodawca poinformował np. na piśmie pracowników zatrudnionych dotychczas na podstawie mianowania o przekształceniu ich stosunku pracy w umowy o pracę na czas nieokreślony.

Pracodawca samorządowy często będzie również musiał określić na nowo warunki dalszego zatrudniania pracownika mianowanego, którego stosunek pracy został przekształcony.

Problematyczne przy dokonywanym przekształceniu z mocy prawa mogą okazać się w przypadku pracowników samorządowych mianowanych kwestie związane z wynagrodzeniem. Do pracowników samorządowych mianowanych do końca 2011 r. należy stosować dotychczasowe zasady wynagradzania, czyli wynikające z przepisów wydanych na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych z 1990 r. Wynagrodzenie pracowników samorządowych na podstawie poprzedniej ustawy o pracownikach samorządowych było określane tzw. widełkami, jeżeli chodzi o wynagrodzenie zasadnicze, oraz ewentualnie mógł być pracownikom przyznany dodatek funkcyjny (był przyznawany obligatoryjnie na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem – radcy prawnemu oraz mógł być przyznawany na niektórych stanowiskach określonych w obowiązującym wówczas rozporządzeniu Rady Ministrów dotyczącym wynagradzania pracowników samorządowych). Po wejściu w życie obecnie obowiązującej ustawy o pracownikach samorządowych, tj. od 1 stycznia 2009 r. stawki wynagrodzenia są określane w regulaminie wynagradzania. Taki pracownik nie może jednak otrzymać wynagrodzenia niższego niż najniższe wynagrodzenie zasadnicze wynikające z obowiązującego obecnie rozporządzenia Rady Ministrów.


PRZYKŁAD

Główny specjalista zatrudniony w urzędzie gminy jako pracownik samorządowy mianowany otrzymywał następujące wynagrodzenie:

● wynagrodzenie zasadnicze: zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów to XII–XVII kategoria zaszeregowania i 5. stawka dodatku funkcyjnego, tj. od 1500 zł do 4000 zł i 120% najniższego wynagrodzenia zasadniczego (tj. 1320 zł; 1100 x 120%).

● Od 1 stycznia 2009 r. w przypadku pracownika zatrudnionego na stanowisku głównego specjalisty najniższe wynagrodzenie zasadnicze określone w rozporządzeniu Rady Ministrów to 1500 zł, tj. XII kategoria zaszeregowania. Nie ma jednak określonej maksymalnej stawki wynagrodzenia, gdyż ustala to regulamin wynagradzania. Jeżeli zatem w regulaminie wynagradzania maksymalna stawka wynagrodzenia zasadniczego była niższa niż 4000 zł, a pracownik samorządowy jako pracownik mianowany otrzymywał najwyższą możliwą do przyznania stawkę, po przekształceniu może otrzymać niższe wynagrodzenie.

Ponadto od 1 stycznia 2009 r. pracownicy samorządowi fakultatywnie otrzymują dodatek funkcyjny. W przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę o jego przyznaniu oraz wysokości decyduje wyłącznie wola pracodawcy (art. 36 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych).

A zatem od zapisów w regulaminie wynagradzania danego urzędu gminy zależy, czy np. na stanowisku głównego specjalisty został przewidziany dodatek funkcyjny i w jakiej wysokości.

PRZYKŁAD

Pracownik samorządowy mianowany zatrudniony w urzędzie gminy na stanowisku głównego specjalisty otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 3600 zł i dodatek funkcyjny w wysokości 1320 zł. Po przekształceniu jego stosunku pracy w umowę o pracę na czas nieokreślony, zgodnie z obowiązującym w urzędzie gminy regulaminem wynagradzania otrzyma maksymalne wynagrodzenie 3220 zł i nie otrzyma dodatku funkcyjnego, ponieważ regulamin wynagradzania nie przewiduje takiego dodatku dla takiego stanowiska i takiego zakresu obowiązków. Pracownik w wyniku dokonanego przekształcenia otrzyma niższe wynagrodzenie. W tej sytuacji pracodawca powinien zmienić pracownikowi warunki umowy o pracę. Zmiana ta może nastąpić za zgodą pracodawcy w drodze porozumienia stron. W przypadku gdy pracownik nie wyrazi zgody na zmianę umowy o pracę w tym trybie, powinien otrzymać wypowiedzenie dotychczasowych warunków płacy. W wypowiedzeniu należy określić na nowo składniki wynagrodzenia pracownika (bez dodatku funkcyjnego). Pracownik może jednak nie przyjąć takiego wypowiedzenia zmieniającego. Zmiana warunków płacy następuje wówczas z zachowaniem przysługującego pracownikowi okresu wypowiedzenia.

Więcej na ten temat w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA