REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcenie stosunków pracy samorządowych pracowników mianowanych

Małgorzata Terlikowska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. stosunek pracy pracowników samorządowych mianowanych przekształca się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Na pracodawcach zatem spoczywają wobec tych pracowników dodatkowe obowiązki wynikające z tego przekształcenia.

Obowiązująca od 1 stycznia 2009 r. ustawa z 18 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych ograniczyła formy zatrudniania pracowników samorządowych, wskazując, że pracownicy samorządowi mogą być zatrudniani wyłącznie na podstawie:

REKLAMA

REKLAMA

● wyboru,

● powołania oraz

umowy o pracę (art. 4 ustawy o pracownikach samorządowych).

REKLAMA

Zniesiona została zatem możliwość zatrudniania pracowników samorządowych na podstawie mianowania. Zachowano jednocześnie okres przejściowy dla pracowników samorządowych mianowanych do końca 2011 r., w czasie którego mogą być jeszcze zatrudnieni w tej formie. Od 1 stycznia 2012 r. (jeśli z takimi pracownikami umowy nie zostały rozwiązane wcześniej) pracownicy ci stają się pracownikami zatrudnianymi na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Jest to przekształcenie stosunku pracy z mocy prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Stosunek pracy pracownika samorządowego mianowanego przekształca się 1 stycznia 2012 r. w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Mianowani pracownicy samorządowi stanowili niewielką liczbowo grupę pracowników w porównaniu do skali ogólnie zatrudnianych pracowników samorządowych. Mogli być bowiem zatrudniani w zasadzie wyłącznie w urzędach gmin.

Informacja o przekształceniu stosunku pracy

Pracodawca samorządowy nie ma obowiązku poinformowania pracowników o przekształceniu ich stosunków pracy. Nie ma jednak przeszkód, żeby pracodawca poinformował np. na piśmie pracowników zatrudnionych dotychczas na podstawie mianowania o przekształceniu ich stosunku pracy w umowy o pracę na czas nieokreślony.

Pracodawca samorządowy często będzie również musiał określić na nowo warunki dalszego zatrudniania pracownika mianowanego, którego stosunek pracy został przekształcony.

Problematyczne przy dokonywanym przekształceniu z mocy prawa mogą okazać się w przypadku pracowników samorządowych mianowanych kwestie związane z wynagrodzeniem. Do pracowników samorządowych mianowanych do końca 2011 r. należy stosować dotychczasowe zasady wynagradzania, czyli wynikające z przepisów wydanych na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych z 1990 r. Wynagrodzenie pracowników samorządowych na podstawie poprzedniej ustawy o pracownikach samorządowych było określane tzw. widełkami, jeżeli chodzi o wynagrodzenie zasadnicze, oraz ewentualnie mógł być pracownikom przyznany dodatek funkcyjny (był przyznawany obligatoryjnie na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem – radcy prawnemu oraz mógł być przyznawany na niektórych stanowiskach określonych w obowiązującym wówczas rozporządzeniu Rady Ministrów dotyczącym wynagradzania pracowników samorządowych). Po wejściu w życie obecnie obowiązującej ustawy o pracownikach samorządowych, tj. od 1 stycznia 2009 r. stawki wynagrodzenia są określane w regulaminie wynagradzania. Taki pracownik nie może jednak otrzymać wynagrodzenia niższego niż najniższe wynagrodzenie zasadnicze wynikające z obowiązującego obecnie rozporządzenia Rady Ministrów.


PRZYKŁAD

Główny specjalista zatrudniony w urzędzie gminy jako pracownik samorządowy mianowany otrzymywał następujące wynagrodzenie:

● wynagrodzenie zasadnicze: zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów to XII–XVII kategoria zaszeregowania i 5. stawka dodatku funkcyjnego, tj. od 1500 zł do 4000 zł i 120% najniższego wynagrodzenia zasadniczego (tj. 1320 zł; 1100 x 120%).

● Od 1 stycznia 2009 r. w przypadku pracownika zatrudnionego na stanowisku głównego specjalisty najniższe wynagrodzenie zasadnicze określone w rozporządzeniu Rady Ministrów to 1500 zł, tj. XII kategoria zaszeregowania. Nie ma jednak określonej maksymalnej stawki wynagrodzenia, gdyż ustala to regulamin wynagradzania. Jeżeli zatem w regulaminie wynagradzania maksymalna stawka wynagrodzenia zasadniczego była niższa niż 4000 zł, a pracownik samorządowy jako pracownik mianowany otrzymywał najwyższą możliwą do przyznania stawkę, po przekształceniu może otrzymać niższe wynagrodzenie.

Ponadto od 1 stycznia 2009 r. pracownicy samorządowi fakultatywnie otrzymują dodatek funkcyjny. W przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę o jego przyznaniu oraz wysokości decyduje wyłącznie wola pracodawcy (art. 36 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych).

A zatem od zapisów w regulaminie wynagradzania danego urzędu gminy zależy, czy np. na stanowisku głównego specjalisty został przewidziany dodatek funkcyjny i w jakiej wysokości.

PRZYKŁAD

Pracownik samorządowy mianowany zatrudniony w urzędzie gminy na stanowisku głównego specjalisty otrzymywał wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 3600 zł i dodatek funkcyjny w wysokości 1320 zł. Po przekształceniu jego stosunku pracy w umowę o pracę na czas nieokreślony, zgodnie z obowiązującym w urzędzie gminy regulaminem wynagradzania otrzyma maksymalne wynagrodzenie 3220 zł i nie otrzyma dodatku funkcyjnego, ponieważ regulamin wynagradzania nie przewiduje takiego dodatku dla takiego stanowiska i takiego zakresu obowiązków. Pracownik w wyniku dokonanego przekształcenia otrzyma niższe wynagrodzenie. W tej sytuacji pracodawca powinien zmienić pracownikowi warunki umowy o pracę. Zmiana ta może nastąpić za zgodą pracodawcy w drodze porozumienia stron. W przypadku gdy pracownik nie wyrazi zgody na zmianę umowy o pracę w tym trybie, powinien otrzymać wypowiedzenie dotychczasowych warunków płacy. W wypowiedzeniu należy określić na nowo składniki wynagrodzenia pracownika (bez dodatku funkcyjnego). Pracownik może jednak nie przyjąć takiego wypowiedzenia zmieniającego. Zmiana warunków płacy następuje wówczas z zachowaniem przysługującego pracownikowi okresu wypowiedzenia.

Więcej na ten temat w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA