REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre prawo - sprawne rządzenie

REKLAMA

Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.

Ideą projektu jest poprawa jakości aktów prawa miejscowego oraz decyzji administracyjnych wydawanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jak również poprawa jakości rozstrzygnięć organów nadzorujących i kontrolujących działalność JST.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt realizowany jest w partnerstwie z Wydziałem Prawa i Administracji (WPiA) Uniwersytetu Warszawskiego, WPiA Uniwersytetu Łódzkiego, WPiA Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, WPiA Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Budżet projektu to ponad 24 miliony złotych. 85% tej kwoty pokrywają środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Dlaczego projekt „Dobre prawo-sprawne rządzenie” jest potrzebny?

Wyniki badań przeprowadzonych w ramach badawczego projektu realizowanego przez MSWiA: „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, ocena potrzeb szkoleniowych…” wskazały na kilka kluczowych kwestii w materii jakości prawa miejscowego. Przede wszystkim najczęstszymi uchybieniami rozstrzygnięć, skutkującymi stwierdzeniem nieważności aktu prawa miejscowego w całości lub w części są: niezgodność aktu z delegacją ustawową, naruszenie techniki legislacyjnej, naruszenie przepisów proceduralnych, brak publikacji aktu w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz zastosowanie niewłaściwego terminu wejścia w życie aktu. Diagnoza w ramach powyższego projektu wykazała, iż jakość aktów prawa miejscowego w dużej mierze zależy od kwalifikacji zawodowych osób odpowiedzialnych za sporządzenie projektu aktu prawa miejscowego. Jednym z priorytetowych celów stało się więc zapewnienie urzędnikom odpowiednich szkoleń z zakresu obszarów prawa, w których wydają akty prawne, zapewnienie dostępu do fachowej literatury oraz wykwalifikowanej pomocy prawnej. Wsparciem objęci zostaną również pracownicy z krótkim stażem pracy (do roku) dla których przewidziano w ramach projektu szkolenia e-learningowe (służba przygotowawcza).

REKLAMA

Ważnym elementem projektu jest również poprawa jakości rozstrzygnięć organów nadzoru nad działalnością JST oraz SKO, a także koordynowanie zmian w ustroju tych jednostek i przygotowanie projektów rozstrzygnięć nadzorczych w tym zakresie. Wzmocnienie potencjału tych instytucji doprowadzi do ujednolicenia standardów w zakresie stosowanych zasad techniki prawodawczej, poprawy jakości nadzoru nad aktami prawa miejscowego pod kątem ich zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz poprawę jakości kontroli indywidualnych decyzji administracyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada również wsparcie eksperckie dla strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, które wzmocni zdolność strony samorządowej Komisji do wypracowywania stanowisk popartych opiniami wybitnych ekspertów z dziedzin jakimi zajmuje się Komisja.

„Dobre prawo – sprawne rządzenie” zakłada działania zmierzające do zaktywizowania udziału przedstawicieli administracji samorządowej (Komitet Regionów) w polityce europejskiej. Realizacja zadania ma na celu przygotowanie przedstawicieli administracji samorządowej do skutecznego wpływania na  kształt prawa unijnego. Istotną kwestią jest w tym kontekście umiejętne przełożenie potrzeb lokalnych i regionalnych na język prawa UE.

Założenia projektu stanowią pośrednio odpowiedź na cele wyznaczone przez Strategię Lizbońską oraz zawarte w Zintegrowanym Pakiecie Wytycznych w sprawie poprawy jakości sposobu tworzenia regulacji prawnych, jak również w Krajowym Programie Reform.

Cele szczegółowe projektu to przede wszystkim szkolenia i wsparcie doradcze dla JST prowadzone przez wybitną  kadrę wykładową zapewnioną przez partnerów projektu. Stanowi ona najlepszy w Polsce wybór ekspertów zajmujących się samorządem terytorialnym, technikami legislacyjnymi, Kodeksem Postępowania Administracyjnego, czy szczegółowymi gałęziami prawa związanymi z działalnością JST. Szkolenia przewidziane są dla 5920 pracowników JST. W ramach projektu przewidziano wsparcie dla pracowników urzędów w postaci szkoleń pn. ”Procedury administracyjne i techniki prawodawcze w JST” oraz doradztwo prawne, które rozpocznie się z dniem 1 kwietnia 2012 r. Przeznaczone będzie dla jednostek korzystających ze wsparcia. Wykwalifikowana kadra akademicka oraz praktycy z wielu dziedzin prawa będą przygotowywać opinie prawne dla samorządów na podstawie przedstawionego stanu faktycznego. Nie będą one miały charakteru wiążącego, tym niemniej w sposób wydatny powinny pomóc danemu urzędowi w uzyskaniu wykwalifikowanej wiedzy na zawiły, z perspektywy prawnej, temat.  Szkolenia będą realizowane w dwóch edycjach każdego roku. Terminarz szkoleń wraz z lokalizacjami (11 miast w Polsce) znajduje się na stronie www.administracja.mac.gov.pl  Szkolenie trwa 32 godziny dydaktyczne i składa się z dwóch dwudniowych zjazdów po 16 godzin każdy (8 godzin szkolenia dziennie). Szkolenie składa się ze wspólnego dla wszystkich słuchaczy bloku (łącznie 16 godzin) gdzie poruszane będą zagadnienia związane z kodeksem postępowania administracyjnego, oraz technikami legislacyjnymi oraz bloku specjalistycznego, który uczestnik szkolenia będzie wybierał na etapie rekrutacji. Oprócz szkoleń stacjonarnych projekt zakłada także szkolenia dla nowozatrudnionych pracowników w formie e-learningu (służba przygotowawcza).

Szczegóły dotyczące wsparcia dla samorządów – w tym regulamin rekrutacji i szkoleń oraz instrukcja rekrutacji są do pobrania ze strony www.administracja.mac.gov.pl

Ponadto projekt zakłada wsparcie poprzez szkolenia i studia podyplomowe dla  pracowników Regionalnych Izb Obrachunkowych, Wydziałów Nadzoru i Kontroli Urzędów Wojewódzkich oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Na szkoleniach i studiach podyplomowych dla ww. pracowników przewidziano łącznie 860 miejsc.

Stworzenie systemu wsparcia eksperckiego dla Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu w zakresie prawa dotyczącego funkcjonowania samorządu to kolejne z zadań projektu. Zakłada ono powołanie grupy wysokiej klasy ekspertów opracowujących na bieżąco analizy prawne i ekonomiczne dotyczące dyskutowanych na forum Komisji projektów ustaw i rozporządzeń.  

Stworzenie systemu wsparcia dla członków Komitetu Regionów zakłada oprócz analogicznego z KWRiST wsparcia eksperckiego również doradztwo bezpośrednie dla członków Komitetu, w tym stworzenie podręcznika pomagającego w trudnej sztuce działań lobbingowych na rzecz interesów społeczności lokalnych na forum UE.  
Grupy docelowe projektu (adresaci wsparcia):
•    - pracownicy przygotowujący decyzje administracyjne oraz akty prawa miejscowego w JST;
•    - pracownicy z krótkim stażem (do 1 roku) w JST, którzy wezmą udział w szkol. e-learningowych;
•    - pracownicy RIO, w tym etatowi i pozaetatowi członkowie kolegiów;
•    - pracownicy urzędów wojewódzkich (Wydziały Nadzoru i Kontroli)
•    - pracownicy SKO;
•    -eksperci współpracujący z KWRiST, członkowie Komitetu Regionów i ich zastępcy.

Założenia niniejszego projektu zostały skonsultowane z Wojewodami, Krajową Reprezentacją SKO, Krajową Radą RIO oraz Stroną Samorządową KWRiST. Ww. instytucje wypowiedziały się pozytywnie o realizacji projektu, zaś ich oczekiwania wobec planowanego wsparcia uwzględnione zostały w pełni uwzględnione.

Szczegółowe informacje na temat całego projektu można znaleźć na stronie internetowej www.administracja.mac.gov.pl  w zakładce Projekty systemowe. Informacja udzielana jest również pod numerami telefonów: 0-22 661-86-32, 0-22 661-91-86, 0-22 661-90-13 lub pod adresem e-mail: dobreprawo@mac.gov.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA