REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre prawo - sprawne rządzenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.

Ideą projektu jest poprawa jakości aktów prawa miejscowego oraz decyzji administracyjnych wydawanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jak również poprawa jakości rozstrzygnięć organów nadzorujących i kontrolujących działalność JST.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt realizowany jest w partnerstwie z Wydziałem Prawa i Administracji (WPiA) Uniwersytetu Warszawskiego, WPiA Uniwersytetu Łódzkiego, WPiA Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, WPiA Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Budżet projektu to ponad 24 miliony złotych. 85% tej kwoty pokrywają środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Dlaczego projekt „Dobre prawo-sprawne rządzenie” jest potrzebny?

Wyniki badań przeprowadzonych w ramach badawczego projektu realizowanego przez MSWiA: „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, ocena potrzeb szkoleniowych…” wskazały na kilka kluczowych kwestii w materii jakości prawa miejscowego. Przede wszystkim najczęstszymi uchybieniami rozstrzygnięć, skutkującymi stwierdzeniem nieważności aktu prawa miejscowego w całości lub w części są: niezgodność aktu z delegacją ustawową, naruszenie techniki legislacyjnej, naruszenie przepisów proceduralnych, brak publikacji aktu w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz zastosowanie niewłaściwego terminu wejścia w życie aktu. Diagnoza w ramach powyższego projektu wykazała, iż jakość aktów prawa miejscowego w dużej mierze zależy od kwalifikacji zawodowych osób odpowiedzialnych za sporządzenie projektu aktu prawa miejscowego. Jednym z priorytetowych celów stało się więc zapewnienie urzędnikom odpowiednich szkoleń z zakresu obszarów prawa, w których wydają akty prawne, zapewnienie dostępu do fachowej literatury oraz wykwalifikowanej pomocy prawnej. Wsparciem objęci zostaną również pracownicy z krótkim stażem pracy (do roku) dla których przewidziano w ramach projektu szkolenia e-learningowe (służba przygotowawcza).

REKLAMA

Ważnym elementem projektu jest również poprawa jakości rozstrzygnięć organów nadzoru nad działalnością JST oraz SKO, a także koordynowanie zmian w ustroju tych jednostek i przygotowanie projektów rozstrzygnięć nadzorczych w tym zakresie. Wzmocnienie potencjału tych instytucji doprowadzi do ujednolicenia standardów w zakresie stosowanych zasad techniki prawodawczej, poprawy jakości nadzoru nad aktami prawa miejscowego pod kątem ich zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz poprawę jakości kontroli indywidualnych decyzji administracyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada również wsparcie eksperckie dla strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, które wzmocni zdolność strony samorządowej Komisji do wypracowywania stanowisk popartych opiniami wybitnych ekspertów z dziedzin jakimi zajmuje się Komisja.

„Dobre prawo – sprawne rządzenie” zakłada działania zmierzające do zaktywizowania udziału przedstawicieli administracji samorządowej (Komitet Regionów) w polityce europejskiej. Realizacja zadania ma na celu przygotowanie przedstawicieli administracji samorządowej do skutecznego wpływania na  kształt prawa unijnego. Istotną kwestią jest w tym kontekście umiejętne przełożenie potrzeb lokalnych i regionalnych na język prawa UE.

Założenia projektu stanowią pośrednio odpowiedź na cele wyznaczone przez Strategię Lizbońską oraz zawarte w Zintegrowanym Pakiecie Wytycznych w sprawie poprawy jakości sposobu tworzenia regulacji prawnych, jak również w Krajowym Programie Reform.

Cele szczegółowe projektu to przede wszystkim szkolenia i wsparcie doradcze dla JST prowadzone przez wybitną  kadrę wykładową zapewnioną przez partnerów projektu. Stanowi ona najlepszy w Polsce wybór ekspertów zajmujących się samorządem terytorialnym, technikami legislacyjnymi, Kodeksem Postępowania Administracyjnego, czy szczegółowymi gałęziami prawa związanymi z działalnością JST. Szkolenia przewidziane są dla 5920 pracowników JST. W ramach projektu przewidziano wsparcie dla pracowników urzędów w postaci szkoleń pn. ”Procedury administracyjne i techniki prawodawcze w JST” oraz doradztwo prawne, które rozpocznie się z dniem 1 kwietnia 2012 r. Przeznaczone będzie dla jednostek korzystających ze wsparcia. Wykwalifikowana kadra akademicka oraz praktycy z wielu dziedzin prawa będą przygotowywać opinie prawne dla samorządów na podstawie przedstawionego stanu faktycznego. Nie będą one miały charakteru wiążącego, tym niemniej w sposób wydatny powinny pomóc danemu urzędowi w uzyskaniu wykwalifikowanej wiedzy na zawiły, z perspektywy prawnej, temat.  Szkolenia będą realizowane w dwóch edycjach każdego roku. Terminarz szkoleń wraz z lokalizacjami (11 miast w Polsce) znajduje się na stronie www.administracja.mac.gov.pl  Szkolenie trwa 32 godziny dydaktyczne i składa się z dwóch dwudniowych zjazdów po 16 godzin każdy (8 godzin szkolenia dziennie). Szkolenie składa się ze wspólnego dla wszystkich słuchaczy bloku (łącznie 16 godzin) gdzie poruszane będą zagadnienia związane z kodeksem postępowania administracyjnego, oraz technikami legislacyjnymi oraz bloku specjalistycznego, który uczestnik szkolenia będzie wybierał na etapie rekrutacji. Oprócz szkoleń stacjonarnych projekt zakłada także szkolenia dla nowozatrudnionych pracowników w formie e-learningu (służba przygotowawcza).

Szczegóły dotyczące wsparcia dla samorządów – w tym regulamin rekrutacji i szkoleń oraz instrukcja rekrutacji są do pobrania ze strony www.administracja.mac.gov.pl

Ponadto projekt zakłada wsparcie poprzez szkolenia i studia podyplomowe dla  pracowników Regionalnych Izb Obrachunkowych, Wydziałów Nadzoru i Kontroli Urzędów Wojewódzkich oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Na szkoleniach i studiach podyplomowych dla ww. pracowników przewidziano łącznie 860 miejsc.

Stworzenie systemu wsparcia eksperckiego dla Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu w zakresie prawa dotyczącego funkcjonowania samorządu to kolejne z zadań projektu. Zakłada ono powołanie grupy wysokiej klasy ekspertów opracowujących na bieżąco analizy prawne i ekonomiczne dotyczące dyskutowanych na forum Komisji projektów ustaw i rozporządzeń.  

Stworzenie systemu wsparcia dla członków Komitetu Regionów zakłada oprócz analogicznego z KWRiST wsparcia eksperckiego również doradztwo bezpośrednie dla członków Komitetu, w tym stworzenie podręcznika pomagającego w trudnej sztuce działań lobbingowych na rzecz interesów społeczności lokalnych na forum UE.  
Grupy docelowe projektu (adresaci wsparcia):
•    - pracownicy przygotowujący decyzje administracyjne oraz akty prawa miejscowego w JST;
•    - pracownicy z krótkim stażem (do 1 roku) w JST, którzy wezmą udział w szkol. e-learningowych;
•    - pracownicy RIO, w tym etatowi i pozaetatowi członkowie kolegiów;
•    - pracownicy urzędów wojewódzkich (Wydziały Nadzoru i Kontroli)
•    - pracownicy SKO;
•    -eksperci współpracujący z KWRiST, członkowie Komitetu Regionów i ich zastępcy.

Założenia niniejszego projektu zostały skonsultowane z Wojewodami, Krajową Reprezentacją SKO, Krajową Radą RIO oraz Stroną Samorządową KWRiST. Ww. instytucje wypowiedziały się pozytywnie o realizacji projektu, zaś ich oczekiwania wobec planowanego wsparcia uwzględnione zostały w pełni uwzględnione.

Szczegółowe informacje na temat całego projektu można znaleźć na stronie internetowej www.administracja.mac.gov.pl  w zakładce Projekty systemowe. Informacja udzielana jest również pod numerami telefonów: 0-22 661-86-32, 0-22 661-91-86, 0-22 661-90-13 lub pod adresem e-mail: dobreprawo@mac.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA