REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre prawo - sprawne rządzenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.

Ideą projektu jest poprawa jakości aktów prawa miejscowego oraz decyzji administracyjnych wydawanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jak również poprawa jakości rozstrzygnięć organów nadzorujących i kontrolujących działalność JST.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt realizowany jest w partnerstwie z Wydziałem Prawa i Administracji (WPiA) Uniwersytetu Warszawskiego, WPiA Uniwersytetu Łódzkiego, WPiA Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, WPiA Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Budżet projektu to ponad 24 miliony złotych. 85% tej kwoty pokrywają środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Dlaczego projekt „Dobre prawo-sprawne rządzenie” jest potrzebny?

Wyniki badań przeprowadzonych w ramach badawczego projektu realizowanego przez MSWiA: „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, ocena potrzeb szkoleniowych…” wskazały na kilka kluczowych kwestii w materii jakości prawa miejscowego. Przede wszystkim najczęstszymi uchybieniami rozstrzygnięć, skutkującymi stwierdzeniem nieważności aktu prawa miejscowego w całości lub w części są: niezgodność aktu z delegacją ustawową, naruszenie techniki legislacyjnej, naruszenie przepisów proceduralnych, brak publikacji aktu w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz zastosowanie niewłaściwego terminu wejścia w życie aktu. Diagnoza w ramach powyższego projektu wykazała, iż jakość aktów prawa miejscowego w dużej mierze zależy od kwalifikacji zawodowych osób odpowiedzialnych za sporządzenie projektu aktu prawa miejscowego. Jednym z priorytetowych celów stało się więc zapewnienie urzędnikom odpowiednich szkoleń z zakresu obszarów prawa, w których wydają akty prawne, zapewnienie dostępu do fachowej literatury oraz wykwalifikowanej pomocy prawnej. Wsparciem objęci zostaną również pracownicy z krótkim stażem pracy (do roku) dla których przewidziano w ramach projektu szkolenia e-learningowe (służba przygotowawcza).

REKLAMA

Ważnym elementem projektu jest również poprawa jakości rozstrzygnięć organów nadzoru nad działalnością JST oraz SKO, a także koordynowanie zmian w ustroju tych jednostek i przygotowanie projektów rozstrzygnięć nadzorczych w tym zakresie. Wzmocnienie potencjału tych instytucji doprowadzi do ujednolicenia standardów w zakresie stosowanych zasad techniki prawodawczej, poprawy jakości nadzoru nad aktami prawa miejscowego pod kątem ich zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz poprawę jakości kontroli indywidualnych decyzji administracyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada również wsparcie eksperckie dla strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, które wzmocni zdolność strony samorządowej Komisji do wypracowywania stanowisk popartych opiniami wybitnych ekspertów z dziedzin jakimi zajmuje się Komisja.

„Dobre prawo – sprawne rządzenie” zakłada działania zmierzające do zaktywizowania udziału przedstawicieli administracji samorządowej (Komitet Regionów) w polityce europejskiej. Realizacja zadania ma na celu przygotowanie przedstawicieli administracji samorządowej do skutecznego wpływania na  kształt prawa unijnego. Istotną kwestią jest w tym kontekście umiejętne przełożenie potrzeb lokalnych i regionalnych na język prawa UE.

Założenia projektu stanowią pośrednio odpowiedź na cele wyznaczone przez Strategię Lizbońską oraz zawarte w Zintegrowanym Pakiecie Wytycznych w sprawie poprawy jakości sposobu tworzenia regulacji prawnych, jak również w Krajowym Programie Reform.

Cele szczegółowe projektu to przede wszystkim szkolenia i wsparcie doradcze dla JST prowadzone przez wybitną  kadrę wykładową zapewnioną przez partnerów projektu. Stanowi ona najlepszy w Polsce wybór ekspertów zajmujących się samorządem terytorialnym, technikami legislacyjnymi, Kodeksem Postępowania Administracyjnego, czy szczegółowymi gałęziami prawa związanymi z działalnością JST. Szkolenia przewidziane są dla 5920 pracowników JST. W ramach projektu przewidziano wsparcie dla pracowników urzędów w postaci szkoleń pn. ”Procedury administracyjne i techniki prawodawcze w JST” oraz doradztwo prawne, które rozpocznie się z dniem 1 kwietnia 2012 r. Przeznaczone będzie dla jednostek korzystających ze wsparcia. Wykwalifikowana kadra akademicka oraz praktycy z wielu dziedzin prawa będą przygotowywać opinie prawne dla samorządów na podstawie przedstawionego stanu faktycznego. Nie będą one miały charakteru wiążącego, tym niemniej w sposób wydatny powinny pomóc danemu urzędowi w uzyskaniu wykwalifikowanej wiedzy na zawiły, z perspektywy prawnej, temat.  Szkolenia będą realizowane w dwóch edycjach każdego roku. Terminarz szkoleń wraz z lokalizacjami (11 miast w Polsce) znajduje się na stronie www.administracja.mac.gov.pl  Szkolenie trwa 32 godziny dydaktyczne i składa się z dwóch dwudniowych zjazdów po 16 godzin każdy (8 godzin szkolenia dziennie). Szkolenie składa się ze wspólnego dla wszystkich słuchaczy bloku (łącznie 16 godzin) gdzie poruszane będą zagadnienia związane z kodeksem postępowania administracyjnego, oraz technikami legislacyjnymi oraz bloku specjalistycznego, który uczestnik szkolenia będzie wybierał na etapie rekrutacji. Oprócz szkoleń stacjonarnych projekt zakłada także szkolenia dla nowozatrudnionych pracowników w formie e-learningu (służba przygotowawcza).

Szczegóły dotyczące wsparcia dla samorządów – w tym regulamin rekrutacji i szkoleń oraz instrukcja rekrutacji są do pobrania ze strony www.administracja.mac.gov.pl

Ponadto projekt zakłada wsparcie poprzez szkolenia i studia podyplomowe dla  pracowników Regionalnych Izb Obrachunkowych, Wydziałów Nadzoru i Kontroli Urzędów Wojewódzkich oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Na szkoleniach i studiach podyplomowych dla ww. pracowników przewidziano łącznie 860 miejsc.

Stworzenie systemu wsparcia eksperckiego dla Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu w zakresie prawa dotyczącego funkcjonowania samorządu to kolejne z zadań projektu. Zakłada ono powołanie grupy wysokiej klasy ekspertów opracowujących na bieżąco analizy prawne i ekonomiczne dotyczące dyskutowanych na forum Komisji projektów ustaw i rozporządzeń.  

Stworzenie systemu wsparcia dla członków Komitetu Regionów zakłada oprócz analogicznego z KWRiST wsparcia eksperckiego również doradztwo bezpośrednie dla członków Komitetu, w tym stworzenie podręcznika pomagającego w trudnej sztuce działań lobbingowych na rzecz interesów społeczności lokalnych na forum UE.  
Grupy docelowe projektu (adresaci wsparcia):
•    - pracownicy przygotowujący decyzje administracyjne oraz akty prawa miejscowego w JST;
•    - pracownicy z krótkim stażem (do 1 roku) w JST, którzy wezmą udział w szkol. e-learningowych;
•    - pracownicy RIO, w tym etatowi i pozaetatowi członkowie kolegiów;
•    - pracownicy urzędów wojewódzkich (Wydziały Nadzoru i Kontroli)
•    - pracownicy SKO;
•    -eksperci współpracujący z KWRiST, członkowie Komitetu Regionów i ich zastępcy.

Założenia niniejszego projektu zostały skonsultowane z Wojewodami, Krajową Reprezentacją SKO, Krajową Radą RIO oraz Stroną Samorządową KWRiST. Ww. instytucje wypowiedziały się pozytywnie o realizacji projektu, zaś ich oczekiwania wobec planowanego wsparcia uwzględnione zostały w pełni uwzględnione.

Szczegółowe informacje na temat całego projektu można znaleźć na stronie internetowej www.administracja.mac.gov.pl  w zakładce Projekty systemowe. Informacja udzielana jest również pod numerami telefonów: 0-22 661-86-32, 0-22 661-91-86, 0-22 661-90-13 lub pod adresem e-mail: dobreprawo@mac.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA