REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre prawo - sprawne rządzenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.

Ideą projektu jest poprawa jakości aktów prawa miejscowego oraz decyzji administracyjnych wydawanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jak również poprawa jakości rozstrzygnięć organów nadzorujących i kontrolujących działalność JST.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt realizowany jest w partnerstwie z Wydziałem Prawa i Administracji (WPiA) Uniwersytetu Warszawskiego, WPiA Uniwersytetu Łódzkiego, WPiA Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, WPiA Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Budżet projektu to ponad 24 miliony złotych. 85% tej kwoty pokrywają środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Dlaczego projekt „Dobre prawo-sprawne rządzenie” jest potrzebny?

Wyniki badań przeprowadzonych w ramach badawczego projektu realizowanego przez MSWiA: „Zdiagnozowanie potencjału administracji samorządowej, ocena potrzeb szkoleniowych…” wskazały na kilka kluczowych kwestii w materii jakości prawa miejscowego. Przede wszystkim najczęstszymi uchybieniami rozstrzygnięć, skutkującymi stwierdzeniem nieważności aktu prawa miejscowego w całości lub w części są: niezgodność aktu z delegacją ustawową, naruszenie techniki legislacyjnej, naruszenie przepisów proceduralnych, brak publikacji aktu w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz zastosowanie niewłaściwego terminu wejścia w życie aktu. Diagnoza w ramach powyższego projektu wykazała, iż jakość aktów prawa miejscowego w dużej mierze zależy od kwalifikacji zawodowych osób odpowiedzialnych za sporządzenie projektu aktu prawa miejscowego. Jednym z priorytetowych celów stało się więc zapewnienie urzędnikom odpowiednich szkoleń z zakresu obszarów prawa, w których wydają akty prawne, zapewnienie dostępu do fachowej literatury oraz wykwalifikowanej pomocy prawnej. Wsparciem objęci zostaną również pracownicy z krótkim stażem pracy (do roku) dla których przewidziano w ramach projektu szkolenia e-learningowe (służba przygotowawcza).

REKLAMA

Ważnym elementem projektu jest również poprawa jakości rozstrzygnięć organów nadzoru nad działalnością JST oraz SKO, a także koordynowanie zmian w ustroju tych jednostek i przygotowanie projektów rozstrzygnięć nadzorczych w tym zakresie. Wzmocnienie potencjału tych instytucji doprowadzi do ujednolicenia standardów w zakresie stosowanych zasad techniki prawodawczej, poprawy jakości nadzoru nad aktami prawa miejscowego pod kątem ich zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz poprawę jakości kontroli indywidualnych decyzji administracyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada również wsparcie eksperckie dla strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, które wzmocni zdolność strony samorządowej Komisji do wypracowywania stanowisk popartych opiniami wybitnych ekspertów z dziedzin jakimi zajmuje się Komisja.

„Dobre prawo – sprawne rządzenie” zakłada działania zmierzające do zaktywizowania udziału przedstawicieli administracji samorządowej (Komitet Regionów) w polityce europejskiej. Realizacja zadania ma na celu przygotowanie przedstawicieli administracji samorządowej do skutecznego wpływania na  kształt prawa unijnego. Istotną kwestią jest w tym kontekście umiejętne przełożenie potrzeb lokalnych i regionalnych na język prawa UE.

Założenia projektu stanowią pośrednio odpowiedź na cele wyznaczone przez Strategię Lizbońską oraz zawarte w Zintegrowanym Pakiecie Wytycznych w sprawie poprawy jakości sposobu tworzenia regulacji prawnych, jak również w Krajowym Programie Reform.

Cele szczegółowe projektu to przede wszystkim szkolenia i wsparcie doradcze dla JST prowadzone przez wybitną  kadrę wykładową zapewnioną przez partnerów projektu. Stanowi ona najlepszy w Polsce wybór ekspertów zajmujących się samorządem terytorialnym, technikami legislacyjnymi, Kodeksem Postępowania Administracyjnego, czy szczegółowymi gałęziami prawa związanymi z działalnością JST. Szkolenia przewidziane są dla 5920 pracowników JST. W ramach projektu przewidziano wsparcie dla pracowników urzędów w postaci szkoleń pn. ”Procedury administracyjne i techniki prawodawcze w JST” oraz doradztwo prawne, które rozpocznie się z dniem 1 kwietnia 2012 r. Przeznaczone będzie dla jednostek korzystających ze wsparcia. Wykwalifikowana kadra akademicka oraz praktycy z wielu dziedzin prawa będą przygotowywać opinie prawne dla samorządów na podstawie przedstawionego stanu faktycznego. Nie będą one miały charakteru wiążącego, tym niemniej w sposób wydatny powinny pomóc danemu urzędowi w uzyskaniu wykwalifikowanej wiedzy na zawiły, z perspektywy prawnej, temat.  Szkolenia będą realizowane w dwóch edycjach każdego roku. Terminarz szkoleń wraz z lokalizacjami (11 miast w Polsce) znajduje się na stronie www.administracja.mac.gov.pl  Szkolenie trwa 32 godziny dydaktyczne i składa się z dwóch dwudniowych zjazdów po 16 godzin każdy (8 godzin szkolenia dziennie). Szkolenie składa się ze wspólnego dla wszystkich słuchaczy bloku (łącznie 16 godzin) gdzie poruszane będą zagadnienia związane z kodeksem postępowania administracyjnego, oraz technikami legislacyjnymi oraz bloku specjalistycznego, który uczestnik szkolenia będzie wybierał na etapie rekrutacji. Oprócz szkoleń stacjonarnych projekt zakłada także szkolenia dla nowozatrudnionych pracowników w formie e-learningu (służba przygotowawcza).

Szczegóły dotyczące wsparcia dla samorządów – w tym regulamin rekrutacji i szkoleń oraz instrukcja rekrutacji są do pobrania ze strony www.administracja.mac.gov.pl

Ponadto projekt zakłada wsparcie poprzez szkolenia i studia podyplomowe dla  pracowników Regionalnych Izb Obrachunkowych, Wydziałów Nadzoru i Kontroli Urzędów Wojewódzkich oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Na szkoleniach i studiach podyplomowych dla ww. pracowników przewidziano łącznie 860 miejsc.

Stworzenie systemu wsparcia eksperckiego dla Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu w zakresie prawa dotyczącego funkcjonowania samorządu to kolejne z zadań projektu. Zakłada ono powołanie grupy wysokiej klasy ekspertów opracowujących na bieżąco analizy prawne i ekonomiczne dotyczące dyskutowanych na forum Komisji projektów ustaw i rozporządzeń.  

Stworzenie systemu wsparcia dla członków Komitetu Regionów zakłada oprócz analogicznego z KWRiST wsparcia eksperckiego również doradztwo bezpośrednie dla członków Komitetu, w tym stworzenie podręcznika pomagającego w trudnej sztuce działań lobbingowych na rzecz interesów społeczności lokalnych na forum UE.  
Grupy docelowe projektu (adresaci wsparcia):
•    - pracownicy przygotowujący decyzje administracyjne oraz akty prawa miejscowego w JST;
•    - pracownicy z krótkim stażem (do 1 roku) w JST, którzy wezmą udział w szkol. e-learningowych;
•    - pracownicy RIO, w tym etatowi i pozaetatowi członkowie kolegiów;
•    - pracownicy urzędów wojewódzkich (Wydziały Nadzoru i Kontroli)
•    - pracownicy SKO;
•    -eksperci współpracujący z KWRiST, członkowie Komitetu Regionów i ich zastępcy.

Założenia niniejszego projektu zostały skonsultowane z Wojewodami, Krajową Reprezentacją SKO, Krajową Radą RIO oraz Stroną Samorządową KWRiST. Ww. instytucje wypowiedziały się pozytywnie o realizacji projektu, zaś ich oczekiwania wobec planowanego wsparcia uwzględnione zostały w pełni uwzględnione.

Szczegółowe informacje na temat całego projektu można znaleźć na stronie internetowej www.administracja.mac.gov.pl  w zakładce Projekty systemowe. Informacja udzielana jest również pod numerami telefonów: 0-22 661-86-32, 0-22 661-91-86, 0-22 661-90-13 lub pod adresem e-mail: dobreprawo@mac.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA