reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > O metrykach spraw administracyjnych

O metrykach spraw administracyjnych

Administracja w teorii (przepisy zawarte w stosownych aktach prawnych m.in. w k.p.a.) i w praktyce stanowi sprzężenie zwrotne umożliwiające wnoszenie zmian i w teorii, i w praktyce postępowania administracyjnego. Wyrazem tego są choćby dwa akty prawne, które niedawno się pojawiły. Mają one na celu ułatwienie przejrzystości administrowania.

Pierwszym jest rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z 6 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy wydane na podstawie art. 66a § 4 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).

Drugim, stanowiącym pewnego rodzaju uzupełnienie pierwszego, jest rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z 9 marca 2012 r. w sprawie rodzaju spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony.

Cóż to jest metryka sprawy administracyjnej? Jest to dokument zakładany i prowadzony w sprawach, które toczą się na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego. Wzór metryki i sposób jej prowadzenia określa rozporządzenie wykonawcze.

W § 1 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji dotyczącego metryk spraw administracyjnych powtórzone zostały niektóre przepisy ustawowe. W zależności od tego czy metryka sprawy powstaje w formie pisemnej, czy elektronicznej, minister ustanowił dla niej nieco inne sposoby prowadzenia.

W § 3 rozporządzenia jest określony podstawowy sposób prowadzenia metryki sprawy administracyjnej. Podany wyżej wzór stanowi załącznik do rozporządzenia. Zgodnie z nim metrykę sprawy sporządza się w formie tabeli, w której powinny znaleźć się następujące elementy:

• oznaczenie sprawy – rozumiane jako data wszczęcia lub znak sprawy;

• tytuł sprawy – rozumiany jako zwięzłe określenie przedmiotu sprawy;

• numer kolejny czynności;

• datę podjętej czynności;

• oznaczenie osoby podejmującej daną czynność – rozumiane jako wskazanie imienia, nazwiska i stanowiska;

• określenie podejmowanej czynności;

• wskazanie identyfikatora dokumentu w aktach sprawy, do którego odnosi się dana czynność – rozumiane jako podanie daty dokumentu (jeżeli w sprawie jest tylko jeden dokument z określoną datą) bądź znaku pisma lub innego niepowtarzalnego w danej sprawie identyfikatora dokumentu. Dopuszcza się również dodatkowe oznaczenie dokumentów w sprawie w celu ułatwienia powiązania ich z wpisem w metryce sprawy.

Tabela jest prosta, a zawarte w niej sformułowania nie powinny budzić wątpliwości. Ale czy na pewno nie budzą? Osoby zajmujące się realizacją administracji na podstawie k.p.a. stwierdzają jednoznacznie, że takich wątpliwości jest kilka.

Pierwszą z nich jest określenie tytułu sprawy. Rozporządzenie nie daje żadnych wskazówek, jak ma być on skonstruowany i co zawierać. Jeśli ma to być tytuł ogólnie określający przedmiot sprawy (np. wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę), to niewiele wnosi, bo nie identyfikuje sprawy. Jeżeli do takiego wskazania zostaną podane dodatkowe informacje jednoznacznie identyfikujące sprawę, wówczas mogą okazać się one niepotrzebne, bo pole z oznaczeniem sprawy spełnia tę funkcję.

Druga wątpliwość dotyczy pola z oznaczeniem osoby podejmującej daną czynność. Wymóg wskazania stanowiska oznacza zapewne konieczność podania stanowiska służbowego pracownika urzędu administracji. Jednak – co zostało wskazane wcześniej – z przepisów ustawowych wynika, że w metryce sprawy powinny być odnotowywane czynności wszystkich osób wykonujących czynności w danej sprawie, a nie tylko urzędników.

Więcej w miesięczniku Sekretariat - Zamów prenumeratę >>

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Sekretariat
Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Marta Dobrzycka

Wykładowca Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży, gdzie prowadzi zajęcia z autorskiego przedmiotu “Dyplomacja w służbach publicznych”

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama