Kategorie

Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Instytucja kultury jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zatrudnia 27 pracowników. Jej suma bilansowa wynosi ok. 4 mln złotych. Czy instytucja ma obowiązek przesyłania plików JPK_VAT?
Zgodnie z nowymi przepisami prawa od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona obowiązkowa centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Jednostka samorządu terytorialnego od nowego roku wstępuje w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT. Centralizacja rozliczeń VAT oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do generowania oraz wysyłania zbiorczej deklaracji VAT oraz zbiorczego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), zawierającego zapisy Rejestru VAT wszystkich jednostek podległych.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów przewiduje przedłużenie do 31 stycznia 2017 r. terminu przekazania informacji o prowadzonej ewidencji w podatku VAT. Dotyczy to okresów od lipca do grudnia 2016 r.
Do podmiotów, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy prowadzącego księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych, należy odpowiednio zastosować okres przejściowy, jaki został przewidziany dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Tak wynika z interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, wydanej 20 czerwca 2016 r. przez Ministra Finansów.