Kategorie

Sprawy obywatelskie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W życie weszła uchwalona przez Sejm ustawa z 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (dalej: ustawa spisowa). Zatem w kolejnych latach na obszarze Polski zostaną przeprowadzone dwa obowiązkowe spisy powszechne. Pierwszy, o którym pisaliśmy szerzej w poprzednim numerze GSiA, odbędzie się już w roku 2020 i będzie powszechnym spisem rolnym. Drugi, zaplanowany do przeprowadzenia w roku 2021, będzie dotyczył pozyskania aktualnych informacji o liczbie ludności i charakterystyce gospodarstw domowych oraz warunków mieszkaniowych i stanie zasobów mieszkaniowych i budynkowych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju. Choć temat spisu powszechnego planowanego na rok 2021 wydaje się odległy, już niebawem gminy powinny zacząć planować przeprowadzenie działań umożliwiających sprawne przeprowadzenie tak dużego przedsięwzięcia.
W dniu 6 września 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Spis zostanie przeprowadzony w terminie od dnia 1 kwietnia do dnia 30 czerwca 2021 r.
Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że do wszystkich portali administracji publicznej będziemy mogli się zalogować przy pomocy jednego hasła oraz loginu.
Wzór nowych paszportów znaleźć można w projekcie rozporządzenia w sprawie nowego wzoru paszportów. Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało komunikat dotyczący zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez internet. Kto może zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego? Jak to zrobić?
Nowela ustawy o ewidencji ludności podpisana przez prezydenta. Dzięki nowelizacji, o której mowa w zdaniu poprzednim możliwe będzie zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną.
24-25 kwietnia 2018r. Europejskie Centrum Solidarności,Gdańsk
Prezydent podpisał ustawę o kosztach komorniczych w dniu 30 marca 2018 r. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
Osoby z niepełnosprawnościami nie powinny być zmuszane do osobistej wizyty na poczcie, aby potwierdzać swe uprawnienia do zwolnienia z opłat – ocenił RPO Adam Bodnar w piśmie do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Budżety obywatelskie we wszystkich miastach na prawach powiatu będą obowiązkowe. Kto to sfinansuje?
Do wniosku o wydanie Karty Seniora nie trzeba dołączać kserokopii dowodu osobistego?
Nowelizacja ustawy o komornikach sądowych weszła w życie. Wprowadzono niższe stawki dla dłużników dobrowolnie opuszczających lokal.
Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?
Ustawa wprowadzająca nową instytucję Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego uchwalona przez Sejm. Narodowy Instytut Wolności ma wspierać organizacje pozarządowe.
Od 2018 r. będzie można zameldować się bez stania w kolejkach i konieczności wizyty w urzędzie. Możliwość zameldowanie się przez internet została przewidziana w projekcie ustawy o ewidencji ludności.
Samoopodatkowanie mieszkańców to oryginalny pomysł na finansowanie realizacji zadań publicznych. Świadczy ono o przywiązaniu do swojej „małej ojczyzny”. Jest to także sygnał, że władze lokalne nie zapewniają świadczeń na wymaganym poziomie, ale w świadomości mieszkańców winowajcą nie są tu władze, tylko faktyczny brak odpowiednich środków finansowych.
Już w 2018 r. w Polsce będziemy mieć nowy podział terytorialny. Zmiany ma odczuć ponad 117,4 tys. obywateli. Zmienić mogą się chociażby granice miasta Ostrołęka.
PiS zmienia projekt ustawy o SN. Nowe zapisy wzmacniają rolę Krajowej Rady Sądownictwa. Co jeszcze gwarantują proponowane regulacje?
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) promuje bardziej partnerskie podejście do obywatela niż kiedykolwiek wcześniej. Objawia się to m.in. poprzez wprowadzenie nowych metod polubownego rozstrzygania kwestii spornych, a także skrócenie czasu trwania postępowania.
Dodatki mieszkaniowe w Polsce mają niewielką wartość (średnio 204 zł/m-c w 2015 r.), ale są dość popularne i łatwe do uzyskania. Taką państwową dopłatę do kosztów utrzymania lokalu lub domu, otrzymuje około 370 000 polskich gospodarstw domowych. Liczba i wartość wypłacanych dodatków (ok. 0,90 mld zł w 2015 r.) zapewne byłaby większa, gdyby wszystkie uprawnione osoby wiedziały o przysługującej im pomocy mieszkaniowej. W związku z tym, warto pokrótce przedstawić zasady przyznawania i obliczania dodatków mieszkaniowych, które niestety są dość skomplikowane.
Sprawy administracyjne będzie można załatwić za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.
Obowiązkiem a zarazem uprawnieniem każdego pełnoletniego obywatela zamieszkującego na terytorium RP, jest posiadanie ważnego dowodu osobistego. W sytuacji, w której nasz dowód osobisty utracił ważność, jesteśmy zobowiązani do jego wymiany na nowy. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji, w 2017 r. aż 8 mln otrzyma nowy dowód osobisty.
Zgodnie z zasadą pluralizmu politycznego obywatelom RP przysługuje prawo do tworzenia partii politycznych. Konieczne jest jednak spełnienie kilku wymogów, które stawia ustawa o partiach politycznych.