REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć partię polityczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Jak założyć partię polityczną?/ fot. Fotolia
Jak założyć partię polityczną?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zasadą pluralizmu politycznego obywatelom RP przysługuje prawo do tworzenia partii politycznych. Konieczne jest jednak spełnienie kilku wymogów, które stawia ustawa o partiach politycznych.

Zgodnie z art. 1 ustawy o partiach politycznych, partia polityczna jest dobrowolną organizacją, występującą pod określoną nazwą, stawiającą sobie za cel udział w życiu publicznym poprzez wywieranie metodami demokratycznymi wpływu na kształtowanie polityki państwa lub sprawowanie władzy publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Członkami partii mogą być obywatele RP, którzy ukończyli 18 rok życia. Inne ustawy przewidują szereg wyjątków od tej zasady. Przykładowo według ustawy o Policji, policjant nie może być członkiem partii politycznej. Także Rzecznik Praw Dziecka, funkcjonariusz CBA, ABW oraz Prezes NIK , nie mogą być członkami partii politycznej.

Rejestracja partii - zgłoszenie

Partia polityczna może korzystać z praw wynikających z ustaw po uzyskaniu wpisu do ewidencji partii politycznych. Jest ona prowadzona przez Sąd Okręgowy w Warszawie.

Zgłoszenie partii powinno zawierać nazwę oraz jej skrót, określenie adresu siedziby partii politycznej oraz imiona, nazwiska i adresy osób wchodzących w skład organów uprawnionych w statucie do reprezentowania partii na zewnątrz oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych (3 takie osoby dokonują zgłoszenia partii).

REKLAMA

Do zgłoszenia należy załączyć także statut partii politycznej oraz wykaz co najmniej 1000 obywateli polskich popierających zgłoszenie. Można załączyć także wzorzec symbolu graficznego partii politycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Statut jest uchwalany przez zgromadzenie ogólne członków partii lub zgromadzenie ich przedstawicieli. Określa on strukturę, cele i zasady działania partii, a w szczególności:

  • nazwę, skrót nazwy i siedzibę partii;
  • sposób nabywania i utraty członkostwa;
  • prawa i obowiązki członków;
  • organy partii, w tym organy reprezentujące partię na zewnątrz oraz uprawnione do zaciągania zobowiązań majątkowych, ich kompetencje oraz czas trwania ich kadencji;
  • tryb dokonywania wyboru organów partii i uzupełniania składów tych organów;
  • sposób zaciągania zobowiązań majątkowych, uzyskiwania środków finansowych oraz tryb sporządzania i zatwierdzania informacji o działalności finansowej partii;
  • zasady tworzenia i znoszenia terenowych jednostek organizacyjnych partii;
  • zasady dokonywania zmian statutu;
  • sposób rozwiązania się partii oraz tryb połączenia z inną partią lub innymi partiami.

Wykaz osób popierających zgłoszenie powinien zawierać imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, numery ewidencyjne PESEL i własnoręczne podpisy tych osób. Należy zaznaczyć, że mogą to być jedynie osoby, które ukończyły 18 lat i mają pełną zdolność do czynności prawnych.

Zobacz również: Finanse

Postanowienie sądu

Sąd niezwłocznie dokonuje wpisu partii do ewidencji, jeżeli zgłoszenie jest zgodne z prawem. Robi to w formie postanowienia.

Jeżeli zgłoszenie partii zawiera jakieś błędy, sąd jest zobowiązany do wezwania zgłaszających do usunięcia stwierdzonych wad w wyznaczonym przez siebie terminie, nie dłuższym niż 3 miesiące.

Dotyczy to także partii już działających - partia polityczna nie powinna być zaskakiwana arbitralną decyzją sądu o wykreśleniu wpisu jej z ewidencji i postawieniu w stan likwidacji z powodu nie dostosowania statutu do wymagań określonych w ustawie. W postanowieniu z 21 października 2003 r. Sąd Najwyższy (I CK 243/02) stwierdził, że w pierwszej kolejności należy dać partii czas na dostosowanie statutu do wymagań określonych w ustawie jednak nie więcej niż 3 miesiące. Dopiero po bezskutecznym upływie tego terminu sąd może wydać postanowienie o wykreśleniu wpisu partii z ewidencji i postawieniu jej w stan likwidacji.    

Partia uzyskuje osobowość z chwilą wpisu do rejestru a nie z datą uprawomocnienia się postanowienia o wpisie do ewidencji (patrz: postanowienie Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 22 lipca 2005 r. I ACa 123/05).

Na podstawie art. 19 ustawy o partiach politycznych Partia polityczna jest obowiązana zawiadomić Sąd o zmianie statutu partii, zmianie adresu siedziby partii, zmianach w składzie organów uprawnionych w statucie do reprezentowania partii na zewnątrz oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku partii grozi nawet wykreślenie z ewidencji a więc utrata osobowości prawnej.

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

Odmowa wpisu do ewidencji

Sąd może wydać postanowienie o odmowie wpisu partii politycznej do ewidencji. Dzieje się to w następujących przypadkach:

  • gdy zgłaszający zostali wezwani do usunięcia w wyznaczonym terminie określonych braków formalnych i nie zrobili tego;
  • W razie powstania wątpliwości co do zgodności z Konstytucją celów lub zasad działania partii politycznej określonych w statucie, Sąd postanawia o zawieszeniu postępowania i występuje do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem w sprawie zgodności statutu z Konstytucją. Jeżeli Trybunał Konstytucyjny wyda orzeczenie o niezgodności z Konstytucją statutu lub jego części, Sąd odmawia wpisu partii do ewidencji. Takie postanowienie nie podlega zaskarżeniu.

Istotną rolę pełni tutaj art. 13 Konstytucji RP. Głosi on, że zakazane jest istnienie partii politycznych i innych organizacji odwołujących się w swoich programach do totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu i komunizmu, a także tych, których program lub działalność zakłada lub dopuszcza nienawiść rasową i narodowościową, stosowanie przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na politykę państwa albo przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa.

Opracowano na podstawie:

Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 604 z późn. zm.)

Postanowienia Sądu Najwyższego z 21 października 2003 r. (I CK 243/02)

Postanowienia Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 22 lipca 2005 r. (I ACa 123/05).

Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA