REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2019 r.

Budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2019 r./ fot. Fotolia
Budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2019 r. przyjęty. Metropolia funkcjonuje od 1 stycznia 2018 r.

Wydatki na ponad 1,06 mld zł przewiduje budżet Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 2019 r. - przyjęty we wtorek przez zgromadzenie Metropolii. Z tego blisko 950 mln zł pochłonie komunikacja publiczna. Dochody budżetu zaplanowano na blisko 1,22 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wyjaśniał we wtorek skarbnik Metropolii Mariusz Konopka, kluczowy punkt wydatków – 949 mln zł - wiąże się z przejęciem przez GZM od nowego roku organizacji miejskiego transportu publicznego.

„Zakres tych zadań będzie bardzo szeroki – obejmie bowiem realizację przewozów gminnych, przekazanych przez gminy członkowskie GZM oraz gminy ościenne, a także sukcesywnie poszerzane przewozy metropolitalne. Zadania organizatora transportu będą wykonywane poprzez jednostkę organizacyjną Zarząd Transportu Metropolitalnego” - przypomniał Konopka.

Do wydatków na organizację transportu zaliczono również „wydatki majątkowe o charakterze rozwojowym, związane z obsługą zadań transportowych”, w tym na rozwój systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych oraz znaczną rozbudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej; ponadto wszystkie koszty funkcjonowania Zarządu Transportu Metropolitalnego.

REKLAMA

Inne wydatki w budżecie GZM zaplanowano m.in. na: wsparcie gmin członkowskich w realizacji zadań inwestycyjnych - w ramach Metropolitalnego Funduszu Solidarności (23 mln zł), budowę systemu otwartych danych GZM (9,05 mln zł), projekty związane z budową infrastruktury związanej z upowszechnianiem transportu rowerowego (7 mln zł), działania integrujące transport na obszarze Metropolii (5,2 mln zł) i działania służące rozwojowi koncepcji smart city (5 mln zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Organizacja

W zakresie wydatków związanych z bieżącą działalnością GZM, wynagrodzenia i pochodne pochłoną 43 mln zł, a działania promocyjne (zgodne z jednym z ustawowych obszarów działań Metropolii) – 10,9 mln zł.

W budżecie zaplanowano również rezerwy wynoszące łącznie 20 mln zł oraz nadwyżkę w wysokości 157 mln zł (w poprzednich miesiącach przedstawiciele Metropolii wskazywali, że chodzi m.in. o zapewnienie wkładu do planowanych znacznych inwestycji m.in. w transport zbiorowy).

Jak zaznaczył skarbnik Metropolii, na finansowanie zadań związanych z organizacją przewozów gminnych na rzecz członków Metropolii po raz pierwszy w jej budżecie zaplanowano część zmienną składki rocznej gmin członkowskich.

Składkę tę zaplanowano w łącznej wysokości 507,5 mln zł – zgodnie z uchwałą GZM z czerwca ub. roku (to składka przyjmująca wartości z br.; będzie ona weryfikowana w przyszłym roku wobec nieprzyjęcia pod koniec listopada br. przez członków GZM składek w wysokościach wskazanych przez dotychczasowych organizatorów komunikacji na podstawie zaktualizowanych obliczeń).

Pozostałe większe dochody w przyszłym roku pochodzić będą z przewidzianych ustawą metropolitalną udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (372 mln zł), wpływów ze sprzedaży biletów na przejazdy komunikacją zbiorową (247 mln zł) oraz części stałej składek członkowskich gmin (37 mln zł).

W dyskusji nad budżetem pojawiły się m.in. wątki prognozowanych mniejszych niż założone wpływów z biletów, w związku ze zmianami taryfowymi (o ok. 13 mln zł), które trzeba będzie uwzględnić wraz z weryfikacją części zmiennych składek gmin członkowskich.

Zarząd GZM wyjaśniał też, że dotychczasowe wydatki na promocję wiązały się z budową świadomości nt. istnienia i działania Metropolii; kolejne mają ściślej wiązać się z realizacją jej zadań, np. w obszarze smart city czy wsparcia elektromobilności.

Wraz z budżetem na 2019 r. zgromadzenie Metropolii uchwaliło we wtorek wieloletnią prognozę finansową na lata 2019-2030.

W załączniku do WPF metropolii znalazły się w wydatki wieloletnie – łącznie 42 zadania, w tym 32 bieżące oraz 10 majątkowych. Wydatki zaplanowane na realizację tych zadań w całym okresie objętym prognozą to łącznie 11,36 mld zł, z tego na wydatki bieżące 9,98 mld zł na zadania bieżące, natomiast 1,39 mld zł.

We wtorek zgromadzenie GZM przyjęło WPF wraz z autopoprawką uwzględniającą uwagi formalne Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz korektę zadania wieloletniego, realizowanego przez Zarząd Transportu Metropolitalnego.

GZM powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Zgodnie z ustawą ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.(PAP)

autor: Mateusz Babak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA