Kategorie

Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?

Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?/ fot. Fotolia
Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?/ fot. Fotolia
Od 18 kwietnia 2019 r. urzędy nie mogą odmówić przyjęcia ustrukturyzowanej e-faktury. Co to jest ustrukturyzowana e-faktura? Jak ją wysłać do urzędu?

Jesteś wykonawcą zamówienia publicznego? Od 18 kwietnia 2019 r. urząd nie może odmówić przyjęcia twojej ustrukturyzowanej faktury elektronicznej (e-faktury). Jednostki sektora finansów publicznych, które biorą udział w zamówieniach publicznych jako zamawiający, muszą odbierać i przetwarzać takie faktury. Dotyczy to np. gmin, szpitali, szkół, przedszkoli, muzeów.

Co to jest ustrukturyzowana e-faktura?

Ustrukturyzowana e-faktura to dokument w formie pliku elektronicznego (xml) o określonej postaci. Posiada on ustandaryzowaną strukturę, dzięki czemu zawsze wiadomo, co oznaczają poszczególne elementy danych w dokumencie. Umożliwia to automatyzację procesu fakturowania (nie trzeba np. ręcznie wprowadzać danych z faktury). Potocznie taki dokument nazywa się e-fakturą.

Od kiedy urząd musi przyjąć twoją e-fakturę?

Jednostki sektora finansów publicznych muszą odbierać faktury elektroniczne od:

  • 18 kwietnia 2019 r. – w przypadku zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro
  • 1 sierpnia 2019 r. – w przypadku wszystkich zamówień, bez względu na ich wartość

dla zamówień wszczętych odpowiednio po tych datach.

Wysyłaj e-faktury do urzędów

Jeśli jesteś wykonawcą zamówień publicznych, możesz przesłać do zamawiającego (np. gminy) fakturę elektroniczną. Służą do tego bezpłatne aplikacje na Platformie Elektronicznego Fakturowania (PEF). Z PEF możesz korzystać poprzez stronę www.efaktura.gov.pl albo instalując odpowiednią aplikację na swoim komputerze. Fakturę elektroniczną możesz wysłać również bezpośrednio ze swojej aplikacji f-k lub ERP poprzez dedykowane API (sprawdź czy twój dostawca IT wykonał już odpowiednią integrację).

Usługi w ramach PEF świadczy dwóch brokerów:

To od ciebie zależy, z aplikacji którego brokera skorzystasz. Obaj brokerzy oferują takie same podstawowe funkcjonalności. Różnią się sposobem obsługi i wyglądem.

Uwaga

Zanim wybierzesz brokera, możesz przetestować aplikacje PEFexpert i Infinite IT Solutions na stronie PEF.

Aby założyć konto na PEF, musisz podać dane firmy oraz jej NIP. Osoba, która zakłada konto, musi mieć Profil Zaufany. Dzięki niemu potwierdzi swoją tożsamość. Jeśli nie masz Profilu Zaufanego, sprawdź, jak go założyć.

Po zarejestrowaniu się na PEF możesz w pełni zarządzać kontem swojej firmy, dodawać oddziały, nowych użytkowników, zintegrować się z PEF, a także wysyłać i odbierać dokumenty.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Aby w pełni zautomatyzować proces przesyłania e-faktur do urzędów, możesz wprowadzić w swojej firmie ich automatyczny obieg i wysyłkę z PEF.

Sprawdź, jakie są opcje rejestracji na PEF i jak założyć konto.

Jakie będą twoje korzyści

  • oszczędność czasu – jeśli zamawiający wyśle ci przez PEF zamówienie, możesz wystawić na jego podstawie fakturę korzystając bezpośrednio z danych, które są w zamówieniu; nie musisz przepisywać informacji, dzięki czemu nie pomylisz się
  • bezpieczeństwo – przesyłanie faktur elektronicznych za pośrednictwem PEF jest bezpieczne; masz gwarancję, że zamawiający otrzyma taką fakturę, jeśli poprawnie wpiszesz jego adres PEF (faktura nie trafi do folderu SPAM)
  • kontrola nad obiegiem dokumentów – korzystanie z dodatkowych dokumentów przesyłanych przez PEF pozwala na kontrolę tego, co się dzieje z zamówieniem (na jakim jest etapie) i wspiera weryfikację dokumentów w firmie od zamówienia do wystawienia faktury
  • sprawdzenie statusu – PEF umożliwia śledzenie statusu dokumentu; jeśli wyślesz fakturę do zamawiającego, to dzięki PEF zobaczysz, czy faktura została odczytana (otwarta) przez odbiorcę
  • automatyzacja – możesz zintegrować swoje systemy IT z PEF; pozwoli ci to wysyłać w pełni elektroniczną fakturę do zamawiającego w ramach zamówień publicznych bezpośrednio z twojego systemu

Jak uzyskać i do czego służy GLN

Globalny Numer Lokalizacyjny (ang. Global Location Number) to numer identyfikacji podmiotów gospodarczych lub organizacji (np. jednostek, wydziałów lub komórek). Stosuje się go, gdy jednostka nie ma własnego numeru NIP.

Jeśli twoja firma ma wiele jednostek organizacyjnych i chcesz, żeby każda jednostka (np. wydział lub komórka) była jednoznacznie zidentyfikowana, musi ona zarejestrować:

  • swoje nowe Konto Podmiotu (model rozproszony)

lub

  • Adres PEF/Skrzynkę PEPPOL (model scentralizowany) na istniejącym Koncie Podmiotu
Reklama

W tym celu musi podać GLN, który będzie wykorzystywany do automatycznego adresowania dokumentów na Platformie Elektronicznego Fakturowania. Dzięki rejestracji jednostek, każda z nich będzie mogła odbierać i przesyłać faktury oraz inne ustrukturyzowane dokumenty elektroniczne (np. zamówienie, awizo i potwierdzenie odbioru).

Firma Usługi Budowlane sp. z o.o. jest wykonawcą zamówienia dla Urzędu Miasta Poznania. Nie realizuje go jednak jako centrala. Jego wykonanie zleca swojej jednostce podległej –oddziałowi Wielkopolskie Budowy. Aby oddział Wielkopolskie Budowy mógł odbierać i przesyłać dokumenty, musi posiadać swoje Konto Podmiotu lub Adres PEF/Skrzynkę PEPPOL na Platformie Elektronicznego Fakturowania. Potrzebuje do tego identyfikatora (numeru GLN). Firma Usługi Budowlane sp. z o.o. kupuje dla oddziału Wielkopolskie Budowy numer GLN. Ta rejestruje swoje Konto Podmiotu lub jest rejestrowana jako osobny Adres PEF/Skrzynka PEPPOL na koncie PEF firmy Usługi Budowlane sp. z o.o. Dzięki temu oddział Wielkopolskie Budowy odbierze zamówienie z Urzędu Miasta Poznania. Później wyśle awizo. Następnie uzyska potwierdzenie odbioru realizacji robót, kiedy Urząd Miasta Poznania je wyśle. Na koniec wystawi urzędowi fakturę VAT (firma Usługi Budowlane sp. z o.o. będzie mogła zobaczyć wysyłane i odbierane dokumenty). Fakturę może też wystawić centrala (firma Usługi Budowlane sp. z o.o.), a jednostka podległa Wielkopolskie Budowy będzie mogła ją zobaczyć i sprawdzić. 

Jeśli chcesz skorzystać z numeru GLN, musisz wystąpić o jego przyznanie.

W Polsce numery GLN przyznaje organizacja GS1.

Sprawdź, jak uzyskać numery GLN dla swojej firmy.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym

Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 25 kwietnia 2019 r. w sprawie listy innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych, które mogą być przesyłane za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania służącej do przesyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych

Poszerzaj swoją wiedzę z naszym programem >>
INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych
INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych
Tylko teraz
Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wytyczne dla szkół od 1 września 2021 r. [MEiN, MZ, GIS]

    Wytyczne dla szkół od 1 września 2021 r. - jakie są rekomendacje MEiN, MZ, GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych?

    Oszustwa metodą "na loterię" - ostrzeżenie NFZ

    Loteria szczepionkowa staje się okazją do zarobku dla oszustów. NFZ ostrzega przed oszustwami metodą "na loterię". Na czym polegają?

    Dobry Start - pieniądze wypłacane przez ZUS

    ZUS wypłaca już pieniądze w ramach programu Dobry Start. Kto najszybciej otrzymał świadczenie? Jaki błąd uniemożliwia przelanie pieniędzy?

    Dodatek specjalny za część miesiąca

    Dodatek specjalny za część miesiąca koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej - jak obliczyć w przypadku absencji z innego powodu niż choroba?

    Kiedy gmina może wprowadzić uchwałę ograniczenia emisji hałasu

    Uchwały o ograniczeniu emisji hałasu nie można uchwalić tylko na podstawie skarg mieszkańców. Niezbędne są badania określające poziom hałasu. Przy czym wprowadzenia ograniczeń nie uzasadnia incydentalne naruszenie norm emisji hałasu.

    Program „Rosnąca odporność” dla gmin i mobilne punkty szczepień

    Program „Rosnąca odporność” dla gmin i mobilne punkty szczepień w oparciu o urzędy wojewódzkie to nowe programy, których uruchomienie zapowiada rząd.

    Premia dla lekarza POZ za szczepienie

    Lekarz POZ otrzyma premię finansową za zwiększenie tempa szczepień i liczby zaszczepionych pacjentów w poradni.

    Nadzór nad dyrektorami - planowane zmiany

    Projektowane przepisy, mające zwiększyć kontrolę nad szkołami, zostały złagodzone. Co z dyrektorami?

    Powodzie - czy możemy przygotować się na nadchodzące zalania?

    W momencie wystąpienia sytuacji kryzysowej praktyczne możliwości zabezpieczenia przed jej skutkami są bardzo ograniczone. Jakie mamy możliwości ograniczenia zagrożenia powodziowego?

    Zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym

    Zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym przewiduje przygotowany przez MRiPS projekt nowelizacji. Co się zmieni?

    Społeczne Agencje Najmu - korzyści podatkowe dla właścicieli

    Od 23 lipca 2021 r. obowiązują przepisy pozwalające tworzyć tzw. Społeczne Agencje Najmu (SAN). Ich zadaniem jest dzierżawa lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych od ich właścicieli oraz wynajmowanie ich osobom fizycznym wskazanym przez gminę. Właściciele takich mieszkań i budynków będą korzystać ze zwolnień podatkowych w podatku dochodowym i VAT.

    Zasady odwołania od wyników egzaminu maturalnego 2021

    Odwołania od wyników egzaminu maturalnego. Niecałe trzy tygodnie temu maturzyści poznali wyniki egzaminów dojrzałości. Niektórzy mają wątpliwości, czy ich praca została poprawnie sprawdzona, i wnioskują o wgląd do niej oraz wyższe noty.

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli - zgodnie z projektem nowelizacji prawa oświatowego autorstwa MEiN ministerstwo co kwartał będzie przekazywało do ZUS szczegółowe informacje dotyczące nauczycieli przebywających m.in. na zwolnieniach lekarskich, urlopach zdrowotnych oraz macierzyńskich.

    Nauka stacjonarna w szkołach od 1 września 2021 r.

    Nauka stacjonarna w szkołach - minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zapowiedział, że trwają przygotowania do powrotu uczniów do szkół od 1 września 2021 r.

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot?

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot zapowiedziany w Polskim Ładzie? Co obejmie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - możliwość zwiększenia liczby godzin

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - większa liczba dzieci będzie mogła skorzystać z dodatkowych lekcji. MEiN przygotowało zmianę przepisów w tym zakresie.

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? - wytyczne dla uczelni

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało wytyczne dla uczelni.

    Compliance - cykl Deminga

    Compliance - każdy system powinien działać w cyklu Deminga i zawsze należy monitorować ryzyka. Niestety często brakuje na to zasobów lub woli najwyższego kierownictwa.

    Transakcja zakupu nieruchomości na rzecz gminy

    Zakup nieruchomości na rzecz gminy. W ramach działalności gospodarczej gmina może nabywać prawa do nieruchomości na wolnym rynku - w trybie czynności cywilnoprawnych. W takich transakcjach istotne są kompetencje organów gminy. Wójt jest uprawniony do dokonywania czynności związanych z nabyciem nieruchomości. Działa jednak z zachowaniem zasad prawidłowej gospodarki i w ramach wytyczonych przez radę gminy.

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania?

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania? Wciąż można zarejestrować się w Loterii Narodowego Programu Szczepień i wziąć udział w kolejnych losowaniach nagród.

    Wakacje 2021 w Europie - zasady podróżowania, paszport covidowy, testy

    Wakacje 2021 w Europie w czasach koronawirusa - jakie zasady obowiązują podróżnych? W większości krajów trzeba pokazać paszport covidowy lub wynik testu na COVID-19.

    Aspekty środowiskowe w nowym prawie zamówień publicznych

    Zrównoważone zamówienia to taki sposób organizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, który uwzględnia aspekty środowiskowe lub społeczne, co przekłada się na charakter udzielanego zamówienia, przy jednoczesnym zapewnieniu celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. W pojęciu tym mieszczą się więc zarówno tzw. „zielone”, jak również społeczne zamówienia publiczne.

    Cyfryzacja usług a cyberbezpieczeństwo w sektorze publicznym

    W ostatnich latach można obserwować postępującą cyfryzację usług, również w sektorze publicznym. O ile załatwianie spraw urzędowych online jest dla obywateli ogromną wygodą, o tyle zasadne w tym kontekście jest pytanie – jak właściwie zadbać o bezpieczeństwo przetwarzanych danych?

    Karta Lokalizacji Podróżnego - jak wypełnić?

    Kartę Lokalizacji Podróżnego musi wypełnić każdy przylatujący do Polski. Czym jest? Jak wypełnić Kartę Lokalizacji Pasażera?