REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenie przepisów P.z.p. poprzez nieodtajnienie informacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Naruszenie przepisów P.z.p. poprzez nieodtajnienie informacji./ fot. Fotolia
Naruszenie przepisów P.z.p. poprzez nieodtajnienie informacji./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenie jawności postępowania o udzielenie zamówienia publiczne może nastąpić m.in. w zakresie w jakim uzasadnione jest to ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa. Nieujawnienie przez zamawiającego informacji, musi zostać poprzedzone zweryfikowaniem skuteczności zastrzeżenia przez wykonawcę, że informacje nie mogą zostać udostępnione oraz wykazania, iż stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa (art. 8 ust. 3 P.z.p.). Błędy w przeprowadzeniu weryfikacji ww. okoliczności mogą skutkować nieuzasadnionym nieodtajnieniem informacji z naruszeniem art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 3 P.z.p. Powyższe znajduje potwierdzenie w informacjach o wynikach kontroli przeprowadzanych przez Prezesa UZP.

Ogólnikowe i niepełne wykazanie posiadania przez informacje atrybutów tajemnicy przedsiębiorstwa

W ramach informacji o wynikach kontroli przeprowadzanych przez Prezesa UZP często powtarzających się powodem naruszenia przez zamawiających art. 8 ust. 3 P.z.p. w zw. art. 11 ust. 4 u.z.n.k., jest nieodtajnienie informacji, pomimo ogólnikowego wykazania posiadania przez zastrzeżone informacje przymiotu tajemnicy przedsiębiorstwa lub niepełnego wykazania posiadania przez informacje takiego statusu. Wystąpienie wskazanej kategorii zaniechania, zostało przez Prezesa UZP stwierdzone m.in. w informacji o wyniku kontroli z dnia 6 lipca 2018 r., KU 92/18/DKZP.

REKLAMA

Jak wskazano w ww. informacji o wyniku kontroli „uzasadnienie objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa ww. dokumentów przedstawionych zamawiającemu w toku postępowania miało charakter w znacznej mierze ogólnikowy, nie spełniało zatem wymogów pozwalających na dopuszczenie odstępstwa od zasady jawności postępowania. (…) W szczególności wykonawca nie wykazał, że w odniesieniu do ww. informacji materializują się trzy obligatoryjne przesłanki, o których mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., tj.: informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą (1), informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej (2), podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności (3).Wykonawca nie przedstawił również żadnych dowodów na poparcie stanowiska, iż ww. informacje mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. (…) Tym samym, nie można uznać, że wyjaśnienia dotyczące sposobu kalkulacji ceny ofertowej wykonawcy (…) zostały skutecznie objęte zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa, co w konsekwencji prowadzi do wniosku, iż powinny zostać ujawnione przez zamawiającego.”

Ogólnikowe uzasadnienie posiadania przez informację atrybutów tajemnicy przedsiębiorstwa, wywołuje tożsamy skutek, co niepodjęcie próby wykazania wskazanej kwestii. Pomimo, że generalne zaniechanie wykazania posiadania przez informację przymiotów tajemnicy przedsiębiorstwa wydawałoby się sytuacją niewystępującą w praktyce, to również i w takich okolicznościach zamawiający zaniechali odtajnienia informacji (zob. informacja o wyniku kontroli doraźnej następczej KD/26/17/DKUE).

Nieodtajnienie informacji a wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia

Oceniając powyżej wskazane stany faktyczne Prezes UZP uznał, że naruszenia polegające na zaniechaniu odtajnienia informacji nie miały wpływu na wynik postępowania. Tak samo wobec analogicznie ocenionej sytuacji Prezes UZP stwierdził w informacji o wyniku kontroli z dnia 28 września 2018 r., UZP/DKZP/KU116/18. Warto zaznaczyć, że Prezes UZP za niewywołujące wpływu na wynik postępowania uznał również nieodtajnienie informacji, w sytuacji w której w toku oceny oferty inny wykonawca skierował do zamawiającego wniosek o udostępnienie treści oferty konkurenta i został on rozpatrzony negatywnie, pomimo ogólnikowego wykazania, że informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa (zob. informacja o wyniku kontroli uprzedniej z dnia 29 czerwca 2018 r., UZP/DKZP/KU/70/18; informacja o wyniku kontroli uprzedniej z dnia 10 kwietnia 2018 r., KU/25/2018/DKZP).

Konrad Różowicz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA