REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Naruszenie przepisów P.z.p. poprzez nieodtajnienie informacji./ fot. Fotolia
Naruszenie przepisów P.z.p. poprzez nieodtajnienie informacji./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenie jawności postępowania o udzielenie zamówienia publiczne może nastąpić m.in. w zakresie w jakim uzasadnione jest to ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa. Nieujawnienie przez zamawiającego informacji, musi zostać poprzedzone zweryfikowaniem skuteczności zastrzeżenia przez wykonawcę, że informacje nie mogą zostać udostępnione oraz wykazania, iż stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa (art. 8 ust. 3 P.z.p.). Błędy w przeprowadzeniu weryfikacji ww. okoliczności mogą skutkować nieuzasadnionym nieodtajnieniem informacji z naruszeniem art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 3 P.z.p. Powyższe znajduje potwierdzenie w informacjach o wynikach kontroli przeprowadzanych przez Prezesa UZP.

Ogólnikowe i niepełne wykazanie posiadania przez informacje atrybutów tajemnicy przedsiębiorstwa

W ramach informacji o wynikach kontroli przeprowadzanych przez Prezesa UZP często powtarzających się powodem naruszenia przez zamawiających art. 8 ust. 3 P.z.p. w zw. art. 11 ust. 4 u.z.n.k., jest nieodtajnienie informacji, pomimo ogólnikowego wykazania posiadania przez zastrzeżone informacje przymiotu tajemnicy przedsiębiorstwa lub niepełnego wykazania posiadania przez informacje takiego statusu. Wystąpienie wskazanej kategorii zaniechania, zostało przez Prezesa UZP stwierdzone m.in. w informacji o wyniku kontroli z dnia 6 lipca 2018 r., KU 92/18/DKZP.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wskazano w ww. informacji o wyniku kontroli „uzasadnienie objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa ww. dokumentów przedstawionych zamawiającemu w toku postępowania miało charakter w znacznej mierze ogólnikowy, nie spełniało zatem wymogów pozwalających na dopuszczenie odstępstwa od zasady jawności postępowania. (…) W szczególności wykonawca nie wykazał, że w odniesieniu do ww. informacji materializują się trzy obligatoryjne przesłanki, o których mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., tj.: informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą (1), informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej (2), podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności (3).Wykonawca nie przedstawił również żadnych dowodów na poparcie stanowiska, iż ww. informacje mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. (…) Tym samym, nie można uznać, że wyjaśnienia dotyczące sposobu kalkulacji ceny ofertowej wykonawcy (…) zostały skutecznie objęte zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa, co w konsekwencji prowadzi do wniosku, iż powinny zostać ujawnione przez zamawiającego.”

Ogólnikowe uzasadnienie posiadania przez informację atrybutów tajemnicy przedsiębiorstwa, wywołuje tożsamy skutek, co niepodjęcie próby wykazania wskazanej kwestii. Pomimo, że generalne zaniechanie wykazania posiadania przez informację przymiotów tajemnicy przedsiębiorstwa wydawałoby się sytuacją niewystępującą w praktyce, to również i w takich okolicznościach zamawiający zaniechali odtajnienia informacji (zob. informacja o wyniku kontroli doraźnej następczej KD/26/17/DKUE).

Nieodtajnienie informacji a wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia

Oceniając powyżej wskazane stany faktyczne Prezes UZP uznał, że naruszenia polegające na zaniechaniu odtajnienia informacji nie miały wpływu na wynik postępowania. Tak samo wobec analogicznie ocenionej sytuacji Prezes UZP stwierdził w informacji o wyniku kontroli z dnia 28 września 2018 r., UZP/DKZP/KU116/18. Warto zaznaczyć, że Prezes UZP za niewywołujące wpływu na wynik postępowania uznał również nieodtajnienie informacji, w sytuacji w której w toku oceny oferty inny wykonawca skierował do zamawiającego wniosek o udostępnienie treści oferty konkurenta i został on rozpatrzony negatywnie, pomimo ogólnikowego wykazania, że informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa (zob. informacja o wyniku kontroli uprzedniej z dnia 29 czerwca 2018 r., UZP/DKZP/KU/70/18; informacja o wyniku kontroli uprzedniej z dnia 10 kwietnia 2018 r., KU/25/2018/DKZP).

REKLAMA

Konrad Różowicz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA