| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Zamówienia publiczne > Zamówienia dotyczące odpadów komunalnych - zaostrzone wymogi w SIWZ

Zamówienia dotyczące odpadów komunalnych - zaostrzone wymogi w SIWZ

Miesiąc temu jednostka podpisała umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Jednak wskutek omyłki w umowie nie umieszczono zapisów dotyczących instalacji, do których będą przekazywane odpady przez wykonawców. Wymogu tego nie umieszczono także w SIWZ. Czy działaniem takim naruszono przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych, pomimo zasady swobody zawierania umów wynikającej z Kodeksu cywilnego?

Wyczerpujące regulacje dotyczące zawartości specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) zawarte zostały w ustawie z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Szczegółowo stanowi o tym art. 36 upzp, gdzie ustawodawca postanowił o otwartym katalogu składowych elementów tego dokumentu. Nie wymieniono w tej regulacji zapisów dotyczących wspomnianych w zapytaniu kwestii - określenia instalacji, w szczególności regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany przekazać odebrane odpady. Podobnie ustawa - Prawo zamówień publicznych, nie konkretyzuje również elementów składowych umowy - w omawianym zakresie przedmiotowym.

Polecamy serwis: Księgowość budżetowa

Co jednak istotne, brak regulacji w ustawie - Prawo zamówień publicznych nie oznacza, że zamawiającego nie obowiązują inne regulacje, mające status lex specialis, a w kontekście podanego stanu faktycznego chodzi o ustawę z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa o czystości w gminach).

Ustawodawca - w art. 6 ust. 4 pkt 5 ustawy o czystości w gminach - określił, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta w przypadku sporządzania specyfikacji istotnych warunków zamówienia określa w niej w szczególności instalacje, w szczególności regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany przekazać odebrane odpady - w przypadku przetargu na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości lub zobowiązuje do wskazania takich instalacji w ofercie - w przypadku przetargu na odbieranie i zagospodarowywanie tych odpadów. W przypadku niewielkich ilości odebranych odpadów, selektywnie zbieranych, niepodlegających przekazaniu do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, możliwe jest wskazanie podmiotu zbierającego te odpady.

Opisane unormowania w zakresie zamówień dotyczących odpadów komunalnych powinny więc znaleźć się obligatoryjnie w SIWZ. Zamawiający nie ma w tym względzie dowolności, musi się dostosować do wskazanego wymogu.

Zobacz: Zamówienia publiczne

Podobne uwarunkowania dotyczą samej umowy na zamówienie publiczne, można wręcz stwierdzić, że wymóg jest tożsamy rodzajowo - jak określony w SIWZ. W art. 6f ust. 1a ustawy o czystości w gminach postanowiono bowiem, że - umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie albo odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości określa instalację lub instalacje, w tym regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany przekazać odebrane odpady. W przypadku niewielkich ilości odebranych odpadów selektywnie zbieranych, niepodlegających przekazaniu do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, możliwe jest wskazanie podmiotu zbierającego te odpady. Warto również dodać, że argument o swobodzie zawierania umów (która faktycznie wynika z ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny), doznaje jednak pewnych ograniczeń na płaszczyźnie zamówień publicznych (patrz: Z ORZECZNICTWA).

Z ORZECZNICTWA

Cywilistyczna zasada swobody umów w systemie zamówień publicznych ulega znacznemu ograniczeniu - po stronie zamawiającego z powodu niemożności swobodnego wyboru kontrahenta. Dlatego też zamawiający niejako w zamian ma prawo kształtowania warunków umowy, co z kolei powoduje, że wykonawca często ma ograniczony wpływ na kształt zawieranej umowy, ma jednak możliwość decydowania (przynajmniej prawną), czy chce z zamawiającym daną umowę podpisać. Umowa i jej postanowienia w wielu przypadkach (załączenia przez zamawiającego gotowego projektu umowy do SIWZ) są bowiem znane wykonawcy na etapie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Wyroku KIO z 5 kwietnia 2017 r.,

sygn. akt KIO 558/17.

Z zestawienia przytoczonych regulacji prawnych wynika zatem, że zamawiający musi przestrzegać specjalnych wymogów dotyczących zamówień publicznych realizowanych na odbieranie (i zagospodarowanie odpadów komunalnych) zarówno w zakresie konstruowania wymogów SIWZ, jak i samej treści umowy. W tym bowiem zakresie przedmiotowym ustawa o utrzymaniu czystości przewiduje zaostrzone rygory - w stosunku do postanowień ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Podstawy prawne

  • art. 36 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1986; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 53)

  • art. 6 ust. 4 pkt 5, art. 6f ust. 1a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1454; ot.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1629)

©℗

MARCIN NAGÓREK

radca prawny, były pracownik banku państwowego, obecnie pracownik jednostki budżetowej

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

SOVA Accounting

Biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »