REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne technologie w administracji

Nowoczesne technologie w administracji./ fot. Shutterstock
Nowoczesne technologie w administracji./ fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wszelkie wnioski obywatele mogą składać drogą elektroniczną. Dotyczy to m.in. Programu Rodzina 500+ oraz Elektronicznej Karty Dużej Rodziny.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej od początku przy wdrażaniu nowych programów i rozbudowywaniu dotychczasowych wykorzystuje nowoczesne technologie, aby z rozwiązań skorzystało jak najwięcej rodzin, oszczędzając tym samym mnóstwo czasu. Dziś można powiedzieć, że wraz z polskimi rodzinami budujemy „Polskę cyfrową”.

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna każdy obywatel składał wnioski drogą pocztową lub osobiście w urzędzie. Dzisiaj rodziny mogą złożyć wszystkie wnioski również drogą elektroniczną, w tym m.in. na „Rodzinę 500+”. Mało tego, przy załatwianiu spraw urzędowych obywatel nie musi już składać pokaźnego pliku zaświadczeń - do tego wystarczy tylko jego oświadczenie. - Wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom rodzin, którzy dzięki nowoczesnym rozwiązaniom mogą zaoszczędzić mnóstwo czasu. To także duży zysk dla budżetu państwa – podkreśla minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg.

Cyfrowe rekordy

Już na starcie programu „Rodzina 500+” w kwietniu 2016 roku wnioski można było składać osobiście w urzędzie, drogą pocztową, a także online. W 2017 roku, w dwóch pierwszych miesiącach nowego okresu świadczeniowego , złożonych zostało online ok. 26 proc. wniosków, rok później było to już 36 proc. W tym roku pobity został rekord – do końca września rodziny przesłały online 2,9 mln wniosków, co stanowiło 68 proc. wszystkich wniosków. Czyli niemal dwukrotny wzrost w ciągu roku. Na taki wynik wpływ miała likwidacja progu dochodowego, przez co wniosek jest łatwiejszy do wypełniania, a także wprowadzenie systemu automatycznego podpowiadania dużej części danych.

To, że mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją cyfrową pokazują także dane dotyczące składania wniosków po rozszerzeniu programu „Rodzina 500+” na każde dziecko. W ciągu pierwszych trzech dni lipca złożono drogą online ok 1,3 mln wniosków. W analogicznym okresie 2018 roku było ich prawie 73 tys.

REKLAMA

Równie dobrze radzi sobie program „Dobry start”. W tym roku, po trzech miesiącach od startu programu, przesłano drogą elektroniczną 62 proc. wniosków. Rok temu było to 50 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karta Dużej Elektronicznej Rodziny

Od 2018 roku Karta Dużej Rodziny z pakietem zniżek dla rodzin z co najmniej trójką dzieci dostępna jest w formie atrakcyjnej i przyjaznej użytkownikowi aplikacji na urządzenia mobilne. Według stanu na 10 grudnia br., z KDR w formie elektronicznej korzysta 684 tys. osób, podczas gdy w ubiegłym roku było to 226,7 tys.

Tu warto przypomnieć, że osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny, o którą zawnioskowały przed 1 stycznia 2018 roku, do końca tego roku mogą bezpłatnie domówić drugą, elektroniczną formę tej Karty. Później będzie się to wiązało z niewielką opłatą.

E-zwolnienia – papier przeszedł do historii

Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych ułatwia życie nie tylko rodzinom, ale także pracownikom i pracodawcom.

Na początku grudnia minął rok, odkąd zostały wprowadzone powszechne elektroniczne zwolnienia lekarskie. Do końca września tego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjął 20,5 mln e-zwolnień, zaś drukowanych zaledwie 33 tys. Takie udogodnienie stanowi ogromną zaletę zarówno dla lekarzy i pacjentów, ale także dla przedsiębiorców.

Zobacz: Zdrowie

W przypadku tej ostatniej grupy to nie jedyne ułatwienie. Obecnie mają możliwość wpłacania składek na jeden indywidualny rachunek, a nie jak do tej pory na kilka osobnych. Zredukowana została w ten sposób liczba dokumentów do minimum, obniżając jednocześnie prawdopodobieństwo popełnienia błędu przy dokonywaniu przelewów.

Oprócz tego w ramach tzw. Pakietu „100 zmian dla firm”, resort rodziny wspólnie z Ministerstwem Przedsiębiorczości i ZUS, wprowadził od tego roku e-akta, czyli możliwość prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej.

 – Dzięki cyfryzacji udało się usprawnić pracę w gminach, ograniczono koszty i nadmierną biurokrację. To spore ułatwienie dla tych wszystkich, dla których załatwienie pozornie prostej rzeczy w urzędzie kojarzyło się do tej pory ze staniem w długich kolejkach. Informatyzacja urzędów ma miejsce tu i teraz i dzisiaj każdy może z niej korzystać – mówi minister Marlena Maląg.

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA