REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagłębie: niepokój wobec planów przedłużenia CMK przez Pyrzowice

REKLAMA

Marginalizacji miast Zagłębia Dąbrowskiego oraz "rozcięcia" gmin w okolicach lotniska w Pyrzowicach obawiają się mieszkańcy i samorządowcy w związku z rozpoczętymi przez kolej pracami studialnymi nad poprowadzeniem przez Pyrzowice przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z Zawiercia do Katowic.

Spotkanie samorządowców m.in. z marszałkiem woj. śląskiego Bogusławem Śmigielskim i wojewodą śląskim Zbigniewem Łukaszczykiem zorganizował w poniedziałek (23.10) w Sosnowcu poseł z Zagłębia, Grzegorz Dolniak (PO).

REKLAMA

REKLAMA

Aby zwiększyć prędkość połączenia Warszawa-Katowice i dalej na południe Europy, spółka Polskie Linie Kolejowe rozważa przedłużenie magistrali kończącej się dziś w Zawierciu do Katowic. Trasa prowadziłaby z Zawiercia przez Pyrzowice, Piekary, Bytom i Chorzów - równolegle do przygotowywanego regionalnego połączenia kolejowego Katowice - Pyrzowice.

Jak podkreślał w poniedziałek Dolniak, takiego przebiegu planowanej na razie trasy szczególnie obawiają się samorządowcy i mieszkańcy gmin Mierzęcice i Bobrowniki. Przedłużenie CMK przez Pyrzowice przecinałoby bowiem ich tereny. Podobnie jak projektowane w bliskim sąsiedztwie regionalne połączenie na lotnisko oraz budowana autostrada A1 oraz jej jezdnie serwisowe.

Drugim problemem mogłoby stać się odsunięcie trasy przejazdu pociągów łączących aglomerację śląską z Warszawą od starego szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, który przebiega przez miasta Zagłębia Dąbrowskiego: Sosnowiec, Będzin, Dąbrowę Górniczą i dalej Zawiercie.

REKLAMA

Poseł przypomniał, że plany budowy kolejowego połączenia lotniska odległego w linii prostej od centrum Katowic o ponad 20 km są znane już od kilku lat, kiedy region rozpoczął przygotowania do Euro 2012. Ocenił, że jego budowa nie budzi większych zastrzeżeń co do ustalonego przebiegu - m.in. przez Chorzów, Bytom i Piekary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomijające m.in. Sosnowiec czy Zawiercie przedłużenie CMK - w opinii posła - zniechęciłoby natomiast samorządy i kolej do modernizowania położonych na istniejącej linii obiektów infrastruktury kolejowej, w tym dworców. W tym sensie zagłębiowskie miasta byłyby "przesuwane do lokalnego wymiaru" i "mało postrzegane przez władze woj. śląskiego".

Według marszałka woj. śląskiego, choć w tym wypadku "nie można myśleć w kategoriach marginalizacji", planowane przedłużenie CMK powinno przebiegać równoległe do autostrady A1. "To są korytarze transportowe, które buduje się razem" - wskazał. "Albo rozwiązuje się problemy transportowe dotyczące całego kraju, albo rozwiązujemy problemy komunikacji publicznej dla aglomeracji" - podkreślił Śmigielski.

Marszałek ocenił, że przeprowadzenie szybkiej kolei przez tak zurbanizowany teren, jak miasta Zagłębia, byłoby bardzo trudne. "Jeżeli nie znajdziemy innego korytarza, na bazie tego, co teraz jest, nie ma szans na kolej szybkich prędkości" - wyjaśnił. Jednak według Dolniaka, nie widać uzasadnienia dla budowy nowej trasy, ponieważ także wydłużenie CMK przez Pyrzowice nie umożliwi osiągania prędkości przelotowych rzędu np. 300 km/h.

Prezydent Sosnowca, Kazimierz Górski, zgadzając się z perspektywą zagrożenia marginalizacją miast Zagłębia, zaapelował o dokładne przemyślenie przebiegu trasy przedłużenia CMK. Przypomniał, że Sosnowiec rozwinął się właśnie wokół linii kolejowej. "Jeżeli te korytarze sprawdziły się, trzeba zacząć od tego, czy nie da się ich poszerzyć - równolegle puścić linii szybkiej" - wskazał.

Jeżeli okaże się to niemożliwe, np. ze względu na wymagane promienie łuków, zasugerował, by rozważyć trasę omijającą centra Sosnowca czy Dąbrowy Górniczej, co "prawdopodobnie da się zrobić". Zastrzegł jednak, że przy szukaniu optymalnego rozwiązania sentymenty poszczególnych miast powinny pozostać na drugim planie. "Najważniejsze, by ta lokalizacja była prawidłowa dla całej aglomeracji" - podkreślił Górski.

PAP

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA