REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy będą musiały podnieść efektywność obsługi bezrobotnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Bartman

REKLAMA

W urzędach pracy ma być więcej specjalistów aktywizujących bezrobotnych. Skrócony też zostanie czas oczekiwania na pierwsze spotkanie z pośrednikiem pracy.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej rozesłało do urzędów pracy projekt rozporządzenia dotyczący nowych wytycznych obsługi bezrobotnych. To kolejna próba wprowadzenia nowych zasad pracy publicznych służb zatrudnienia. Jedną z przyczyn niepowodzenia poprzedniej wersji rozporządzania (projekt z maja 2009 r.) były zarzuty z urzędów, że przepisy przyczynią się tylko do wzrostu biurokracji. Teraz od opinii urzędów będzie zależeć, które standardy wejdą w życie i ile środków będzie potrzeba na ich wdrożenie.

REKLAMA

REKLAMA

– W urzędach pracy tak czy inaczej muszą być zatrudnieni dodatkowi specjaliści, a bezrobotni mają być sprawniej i efektywniej obsługiwani. Polskę zobowiązuje do tego m.in. Europejska Strategia Zatrudnienia – przypomina prof. Elżbieta Kryńska z Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.

Jedną z najbardziej spornych kwestii rozporządzenia jest tzw. algorytm zatrudnienia. To wzór, według którego urzędy mają ustalać minima kadrowe. Według nowych przepisów liczba zatrudnionych pośredników, doradców i liderów ma wynikać z liczby bezrobotnych i ofert pracy. Przykładowo, w Urzędzie Pracy w Rzeszowie zarejestrowanych jest 17 tys. bezrobotnych. Urząd zatrudnia 21 licencjonowanych pośredników pracy. Gdyby bezrobotnych nagle przybyło, dyrektor musiałby do 31 czerwca 2010 r. (tak zakłada projekt) uzupełnić brakującą kadrę.

– Nie miałabym dla nowo zatrudnionych pomieszczeń do pracy – zaznacza Grażyna Żuchowska, wicedyrektor PUP w Rzeszowie.

REKLAMA

Podobny problem miałby też Lech Antkowiak, dyrektor Urzędu Pracy m.st. Warszawy. W październiku w jego urzędzie zarejestrowało się 10 tys. nowych osób. Dyrektorzy proponują więc, aby w przypadku licencjonowanych pośredników, których brakuje, górny limit ich zatrudnienia wynosił 40.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepokoją ich także nowe przepisy skracające czas oczekiwania bezrobotnego na pierwsze spotkanie z pośrednikiem pracy. Obecnie urząd ma siedem dni roboczych na wyznaczenie terminu osobie uprawnionej do zasiłku i 30 dni dla pozostałych. Rozporządzenie nakazuje wyznaczenie tych spotkań odpowiednio do pięciu i 20 dni roboczych. Standardy były obliczane, gdy bezrobocie było mniejsze.

– Jeszcze kilka miesięcy temu w Gdańsku na jednego pośrednika przypadało ok. 22 bezrobotnych, teraz obsługuje on 37 osób, z czego połowa to długotrwale bezrobotni, wymagające dłuższej rozmowy – wylicza Łukasz Iwaszkiewicz z PUP w Gdańsku.

Problemy mogą się także pojawić z niektórymi nowymi szkoleniami dla bezrobotnych. Do teorii z aktywnego poszukiwania pracy wprowadzono np. 40 dodatkowych godzin praktyk. Nie wiadomo, kto miałaby je prowadzić. Trudno będzie też organizować grupy szkoleniowe liczące do 16 osób. Ministerstwo Pracy planuje też zaostrzenie kryteriów doboru firm rekrutacyjnych i szkoleniowych, które będą świadczyć usługi zlecane im przez urzędy pracy. Dyrektorzy urzędów będą odpowiedzialni za sprawdzenie ich pod kątem przestrzegania nowych standardów.

Katarzyna Bartman

Gazeta Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA