REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia za pieniądze z UE: osoby zarządzające projektem mogą mniej zarabiać

Beata Lisowska
Beata Lisowska

REKLAMA

Jedna trzecia unijnych budżetów szkoleniowych jest przeznaczana na wynagrodzenia kadry zarządzającej oraz promocję. Rząd chce ograniczyć te wydatki tak, aby więcej unijnych środków trafiało do osób szkolących się.

Średnio ponad 30 proc. budżetów unijnych projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) stanowią koszty zarządzania – tak wynika z zewnętrznej ekspertyzy przeprowadzonej na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (MRR). Oznacza to, że 1/3 wydatków w ramach projektów szkoleniowych jest wykorzystywana m.in. do opłacenia pensji księgowej, koordynatora czy osoby odpowiedzialnej za promocję. Tym samym te pieniądze nie trafiają do uczestników szkoleń.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo planowało, poprzez wprowadzenie limitów, ograniczyć maksymalnie do 10–20 proc. wydatki na zarządzanie (w zależności od wielkości projektu). Taki zapis miał być umieszczony w nowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w PO KL. Nie stało się tak jednak, ponieważ pomysł nie zyskał jeszcze akceptacji Komisji Europejskiej. Mimo to MRR zobowiązało poszczególne resorty, urzędy marszałkowskie oraz wojewódzkie urzędy pracy do bardziej dokładanego weryfikowania wydatków na wynagrodzenia osób zajmujących się projektami szkoleniowymi.

Oceniający wnioski o dofinansowanie mają szczególnie zwracać uwagę na to, aby koordynatorzy oraz inne osoby zatrudnione do realizacji projektu nie wykonywały jednocześnie innych zadań na podstawie odrębnych umów i tym samym nie były podwójnie finansowane. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, kiedy kordynatorzy projektów są jednocześnie trenerami i tym samym pobierają wynagrodzenie z dwóch części budżetu: na zarządzanie i na działania merytoryczne. Nie powinno się także zatrudniać personelu np. do rekrutacji czy przygotowywania wniosków o płatność na okres dłuższy niż jest to konieczne. Eksperci chwalą MRR za tę inicjatywę.

– Można przyjąć, że w EFS zatrudnia się personel na mniej rygorystycznych zasadach niż w projektach komercyjnych. Nie jest tajemnicą, że te same osoby pracują w kilku projektach jednocześnie i gdyby zliczyć ich czas pracy, okazałoby się że pracują dłużej niż trwa doba. – mówi Piotr Piasecki, ekspert rynku szkoleń.

REKLAMA

Jego zdaniem dobrze, że MRR zwraca uwagę instytucjom przydzielającym dotacje szkoleniowe na potrzebę wychwytywania takich nieprawidłowości. Natomiast Marek Dziduszko, wiceprezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych (PIFS), zauważa, że MRR zobowiązuje instytucje pośredniczące do weryfikowania budżetów na wynagrodzenia, ale jednocześnie nie wskazuje według jakich reguł mają to robić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Idea limitów dotyczących kosztów zarządzania jest dobra, ale najważniejsze są szczegóły, które znajdą się w wytycznych – mówi Marek Dziduszko.

Anna Konik-Żurawska, rzecznik prasowy MRR, zapowiada, że wytyczne zostaną zmienione po uzyskaniu stanowiska Komisji Europejskiej, nie później niż w połowie 2010 roku.

200 tys. zł rocznie będzie można maksymalnie przeznaczyć na zarządzanie dużym projektem, jeżeli zaczną obowiązywać limity określone przez MRR

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA