REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia za pieniądze z UE: osoby zarządzające projektem mogą mniej zarabiać

Beata Lisowska
Beata Lisowska

REKLAMA

Jedna trzecia unijnych budżetów szkoleniowych jest przeznaczana na wynagrodzenia kadry zarządzającej oraz promocję. Rząd chce ograniczyć te wydatki tak, aby więcej unijnych środków trafiało do osób szkolących się.

Średnio ponad 30 proc. budżetów unijnych projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) stanowią koszty zarządzania – tak wynika z zewnętrznej ekspertyzy przeprowadzonej na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (MRR). Oznacza to, że 1/3 wydatków w ramach projektów szkoleniowych jest wykorzystywana m.in. do opłacenia pensji księgowej, koordynatora czy osoby odpowiedzialnej za promocję. Tym samym te pieniądze nie trafiają do uczestników szkoleń.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo planowało, poprzez wprowadzenie limitów, ograniczyć maksymalnie do 10–20 proc. wydatki na zarządzanie (w zależności od wielkości projektu). Taki zapis miał być umieszczony w nowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w PO KL. Nie stało się tak jednak, ponieważ pomysł nie zyskał jeszcze akceptacji Komisji Europejskiej. Mimo to MRR zobowiązało poszczególne resorty, urzędy marszałkowskie oraz wojewódzkie urzędy pracy do bardziej dokładanego weryfikowania wydatków na wynagrodzenia osób zajmujących się projektami szkoleniowymi.

Oceniający wnioski o dofinansowanie mają szczególnie zwracać uwagę na to, aby koordynatorzy oraz inne osoby zatrudnione do realizacji projektu nie wykonywały jednocześnie innych zadań na podstawie odrębnych umów i tym samym nie były podwójnie finansowane. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, kiedy kordynatorzy projektów są jednocześnie trenerami i tym samym pobierają wynagrodzenie z dwóch części budżetu: na zarządzanie i na działania merytoryczne. Nie powinno się także zatrudniać personelu np. do rekrutacji czy przygotowywania wniosków o płatność na okres dłuższy niż jest to konieczne. Eksperci chwalą MRR za tę inicjatywę.

– Można przyjąć, że w EFS zatrudnia się personel na mniej rygorystycznych zasadach niż w projektach komercyjnych. Nie jest tajemnicą, że te same osoby pracują w kilku projektach jednocześnie i gdyby zliczyć ich czas pracy, okazałoby się że pracują dłużej niż trwa doba. – mówi Piotr Piasecki, ekspert rynku szkoleń.

REKLAMA

Jego zdaniem dobrze, że MRR zwraca uwagę instytucjom przydzielającym dotacje szkoleniowe na potrzebę wychwytywania takich nieprawidłowości. Natomiast Marek Dziduszko, wiceprezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych (PIFS), zauważa, że MRR zobowiązuje instytucje pośredniczące do weryfikowania budżetów na wynagrodzenia, ale jednocześnie nie wskazuje według jakich reguł mają to robić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Idea limitów dotyczących kosztów zarządzania jest dobra, ale najważniejsze są szczegóły, które znajdą się w wytycznych – mówi Marek Dziduszko.

Anna Konik-Żurawska, rzecznik prasowy MRR, zapowiada, że wytyczne zostaną zmienione po uzyskaniu stanowiska Komisji Europejskiej, nie później niż w połowie 2010 roku.

200 tys. zł rocznie będzie można maksymalnie przeznaczyć na zarządzanie dużym projektem, jeżeli zaczną obowiązywać limity określone przez MRR

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA