REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady oceniania pracy szkół i przedszkoli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP

REKLAMA

Od 1 września szkoły i przedszkola będą oceniane przez wizytatorów z kuratoriów w zupełnie nowy, jednolity sposób: pod kątem pracy z uczniami i jej efektów, współpracy z rodzicami i tego jak są zarządzane. Na razie takiemu badaniu poddały się 32 chętne placówki.

W poniedziałek w Zamku Królewskim w Warszawie podsumowywano I etap pilotażu wdrażania systemu jednolitego oceniania szkół, zgodnego w podpisanym na jesieni przez minister edukacji Katarzynę Hall rozporządzeniem o nadzorze pedagogicznym.

REKLAMA

REKLAMA

 

Jak mówiła minister podczas uroczystości, rzeczywistość szkolna nie jest czarno-biała, składa się na nią wiele drobiazgów. Według niej, nowy system oceniania szkół przyniesie wiele informacji właśnie o tych drobiazgach, pokaże szkołom i samorządom, jako organom je prowadzącym, nad czym muszą pracować. "Nigdy nie jest tak, że wszystko jest zawsze dobrze i nie ma nad czym pracować, tak by było lepiej" - powiedziała Hall.

 

REKLAMA

W I etapie pilotażu wzięło udział: pięć przedszkoli, osiem szkół podstawowych, siedem gimnazjów, osiem szkół ponadgimnazjalnych, dwie placówki doskonalenia nauczycieli i dwie placówki psychologiczno-pedagogiczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Szkoły badały dwu-trzyosobowe zespoły przeszkolonych wizytatorów z kuratoriów. "Nim wejdziemy do szkoły staramy się zebrać maksymalnie dużo informacji o szkole i o środowisku w jakim działa. Uzgadniamy harmonogram pracy w szkole. Badanie trwa pięć dni, wśród podejmowanych przez nas działań są m.in. ankiety wśród uczniów, rodziców. Kryteria badań są szczegółowo opisane, takie same w całym kraju. Wyniki przedstawiamy radzie pedagogicznej szkoły" - tak opisała badanie wizytator z kuratorium mazowieckiego Dorota Jastrzębska.

 

Praca szkół i placówek oceniana jest w czterech obszarach: efekty, procesy zachodzące w szkole, funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym oraz zarządzanie. W każdym z badanych obszarów określono kilka wymagań. W efekcie w raporcie końcowym (ma on formę grubego zeszytu) obok opisów znajduje się 17 ocen, w skali od A do E, gdzie A oznacza bardzo wysoki poziom, B - wysoki, C - średni, D - podstawowy, a E - niski. Uzyskanie oceny E w jednym z wymagań oznacza konieczność podjęcia przez szkołę działań naprawczych.

 

Nową zasadą jest też to, że raporty z badań wszystkich szkół są jawne. Dostępne są na stronie www.npseo.pl

 

W I etapie pilotażu brały udział te placówki, które chciały. "To bardzo dobre, twórcze placówki" - tak ocenia je wiceminister edukacji Krystyna Szumilas. Powiedziała, że uzyskane przez nie oceny to w większości B oraz wiele ocen A; są również oceny C i D.

 

"Prawie wszystkie oceny uzyskane przez nas to A. B otrzymaliśmy za nie taką jak powinna być salę gimnastyczną i jej zaplecze - to w zasadzie ocena nie dla nas tylko dla samorządu i za kontakty z rodzicami. W szkołach ponadgimnazjalnych rodzice mniej interesują się nauką swoich dzieci niż w gimnazjach i szkołach podstawowych. Mamy już pomysł jak to zmienić" - powiedział dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Bydgoszczy Jarosław Durszewicz.

 

Najwięcej ocen C i D uzyskała szkoła podstawowa Lasowicach Wielkich w woj. opolskim. "To specyficzna szkoła - szkoła filialna, skupia małe wiejskie szkoły rozrzucone po dużym terenie. Dyrektor tej szkoły, który prowadzi ją od niedawna, bardzo się cieszył, że bierze udział w badaniu, bo dzięki niemu dowiedział się bardzo dużo o specyfice swojej szkoły i o swoich uczniach. Mówił, że pomoże mu to w pracy nad motywowaniem ich do nauki" - powiedziała kurator opolska, Halina Bilik.

 

W marcu ma ruszyć II etap pilotażu. Badane będą wtedy 64 placówki całościowo, a 160 częściowo; wśród nich będą m.in. szkoły integracyjne, specjalne oraz szkoły społeczne. To też będą szkoły chętne do poddania się badaniu.

 

Od września tego roku ruszy powszechne badanie szkół i przedszkoli, które docelowo obejmie wszystkie placówki w kraju.

 

PAP

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA