REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja za specustawą przeciwpowodziową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Uproszczenie i przyspieszenie wykupu gruntów pod inwestycje przeciwpowodziowe - wały, poldery czy zbiorniki retencyjne zakłada projekt ustawy przeciwpowodziowej, którą przyjęła sejmowa komisja nadzwyczajna ds. projektów związanych z likwidacją skutków powodzi.

Zgodnie z projektem, który we wtorek przyjęła komisja, trzy etapy inwestycji - lokalizacja, wywłaszczanie i zatwierdzanie projektu budowlanego mają być połączone w jednej decyzji. W odrębnym postępowaniu, w drodze negocjacji będzie ustalana wysokość odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt złożył 10 czerwca, pełniący obowiązki prezydenta, marszałek Sejmu Bronisław Komorowski. Inwestycje przeciwpowodziowe, o których mowa w projekcie, to m.in. poldery przeciwpowodziowe, zbiorniki retencyjne, suche zbiorniki przeciwpowodziowe, tzw. kanały ulgi, wały przeciwpowodziowe oraz wrota przeciwpowodziowe i przeciwsztormowe.

Resort środowiska zaproponował rozszerzenie katalogu inwestycji, które obejmie projekt. Posłowie zgodzili się, by chodziło również o stopnie wodne na rzekach i urządzenia wodne, które kierują we właściwy sposób ujścia rzek do morza. Wprowadzili też kilka uściślających poprawek.

Połączenie kilku decyzji w jedną ma znacznie przyspieszyć procedurę. Obecne przepisy przewidują dwu- lub trzy-etapowy proces lokalizacji i nabywania nieruchomości na cele inwestycji przeciwpowodziowych. Pierwszym etapem jest wydanie przez właściwy organ decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji. Drugi to negocjacje z właścicielami nieruchomości; w sytuacji, gdy nie przynoszą one skutków, prawo przewiduje ich wywłaszczenie. Następnie wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę.

REKLAMA

Inwestorem, zgodnie z projektem, mają być dyrektorzy regionalnego zarządu gospodarki wodnej, marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz, prezydent miasta lub partner prywatny w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kilku posłów z komisji obawiało się, że nowe przepisy w zakresie inwestycji przeciwpowodziowych zniosą obowiązujące już plany zagospodarowania przestrzennego. W ich ocenie, może to rodzić spory inwestorów z właścicielami terenów i przedstawicielami gmin.

Posłowie podkreślali, że projektowana ustawa nie zawiera czasowego ograniczenia obowiązywania. Ich zdaniem, nadzwyczajne uprawnienia do prowadzenia inwestycji mogą być nadmiernie wykorzystywane - do realizacji wszystkich inwestycji wodnych, nawet tych niezwiązanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym.

Wiceprezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Janusz Wiśniewski powiedział, że nie ma takiego zagrożenia, gdyż nowa określa katalog tych inwestycji inaczej niż obowiązujące Prawo wodne.

Jerzy Polaczek (Polska Plus) zaproponował, by ustawa weszła w życie nie po 14, a po 30 dniach, aby było więcej czasu na przygotowanie się do zmian w prawie. P.o. szef kancelarii prezydenta Jacek Michałowski podtrzymał 14-dniowy termin vacatio legis.

Polaczek chciał również, by do komisji nadzwyczajnej rząd przekazał też projekt zmian Prawa wodnego, wprowadzający do polskiego prawa unijną dyrektywę przeciwpowodziową. Ten projekt został zatwierdzony przez Komitet Europejski Rady Ministrów i czeka na decyzje Komitetu Stałego RM, by mógł wejść pod obrady rządu.

Pracownicy Biura Legislacyjnego Sejmu zwrócili jednak uwagę, że po przyjęciu projektu przez rząd zostanie od przesłany do marszałka Sejmu i to on decyduje, do jakich komisji projekt ma trafić. Dlatego zwrócenie się do rządu o to, by przesłał projekt do komisji nadzwyczajnej nie byłoby zgodne z obowiązującą procedurą - wyjaśnili.

Nowe rozwiązania trafią teraz pod obrady Sejmu, mają być rozpatrywane podczas rozpoczynającego się w środę posiedzenia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA