REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja za specustawą przeciwpowodziową

REKLAMA

Uproszczenie i przyspieszenie wykupu gruntów pod inwestycje przeciwpowodziowe - wały, poldery czy zbiorniki retencyjne zakłada projekt ustawy przeciwpowodziowej, którą przyjęła sejmowa komisja nadzwyczajna ds. projektów związanych z likwidacją skutków powodzi.

Zgodnie z projektem, który we wtorek przyjęła komisja, trzy etapy inwestycji - lokalizacja, wywłaszczanie i zatwierdzanie projektu budowlanego mają być połączone w jednej decyzji. W odrębnym postępowaniu, w drodze negocjacji będzie ustalana wysokość odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt złożył 10 czerwca, pełniący obowiązki prezydenta, marszałek Sejmu Bronisław Komorowski. Inwestycje przeciwpowodziowe, o których mowa w projekcie, to m.in. poldery przeciwpowodziowe, zbiorniki retencyjne, suche zbiorniki przeciwpowodziowe, tzw. kanały ulgi, wały przeciwpowodziowe oraz wrota przeciwpowodziowe i przeciwsztormowe.

Resort środowiska zaproponował rozszerzenie katalogu inwestycji, które obejmie projekt. Posłowie zgodzili się, by chodziło również o stopnie wodne na rzekach i urządzenia wodne, które kierują we właściwy sposób ujścia rzek do morza. Wprowadzili też kilka uściślających poprawek.

Połączenie kilku decyzji w jedną ma znacznie przyspieszyć procedurę. Obecne przepisy przewidują dwu- lub trzy-etapowy proces lokalizacji i nabywania nieruchomości na cele inwestycji przeciwpowodziowych. Pierwszym etapem jest wydanie przez właściwy organ decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji. Drugi to negocjacje z właścicielami nieruchomości; w sytuacji, gdy nie przynoszą one skutków, prawo przewiduje ich wywłaszczenie. Następnie wymagana jest decyzja o pozwoleniu na budowę.

REKLAMA

Inwestorem, zgodnie z projektem, mają być dyrektorzy regionalnego zarządu gospodarki wodnej, marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz, prezydent miasta lub partner prywatny w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kilku posłów z komisji obawiało się, że nowe przepisy w zakresie inwestycji przeciwpowodziowych zniosą obowiązujące już plany zagospodarowania przestrzennego. W ich ocenie, może to rodzić spory inwestorów z właścicielami terenów i przedstawicielami gmin.

Posłowie podkreślali, że projektowana ustawa nie zawiera czasowego ograniczenia obowiązywania. Ich zdaniem, nadzwyczajne uprawnienia do prowadzenia inwestycji mogą być nadmiernie wykorzystywane - do realizacji wszystkich inwestycji wodnych, nawet tych niezwiązanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym.

Wiceprezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Janusz Wiśniewski powiedział, że nie ma takiego zagrożenia, gdyż nowa określa katalog tych inwestycji inaczej niż obowiązujące Prawo wodne.

Jerzy Polaczek (Polska Plus) zaproponował, by ustawa weszła w życie nie po 14, a po 30 dniach, aby było więcej czasu na przygotowanie się do zmian w prawie. P.o. szef kancelarii prezydenta Jacek Michałowski podtrzymał 14-dniowy termin vacatio legis.

Polaczek chciał również, by do komisji nadzwyczajnej rząd przekazał też projekt zmian Prawa wodnego, wprowadzający do polskiego prawa unijną dyrektywę przeciwpowodziową. Ten projekt został zatwierdzony przez Komitet Europejski Rady Ministrów i czeka na decyzje Komitetu Stałego RM, by mógł wejść pod obrady rządu.

Pracownicy Biura Legislacyjnego Sejmu zwrócili jednak uwagę, że po przyjęciu projektu przez rząd zostanie od przesłany do marszałka Sejmu i to on decyduje, do jakich komisji projekt ma trafić. Dlatego zwrócenie się do rządu o to, by przesłał projekt do komisji nadzwyczajnej nie byłoby zgodne z obowiązującą procedurą - wyjaśnili.

Nowe rozwiązania trafią teraz pod obrady Sejmu, mają być rozpatrywane podczas rozpoczynającego się w środę posiedzenia.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA