REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIK pozytywnie, choć zastrzeżeniami o kontroli celnej

REKLAMA

Najwyższa Izba Kontroli krytykuje sposób obsadzania stanowisk kierowniczych w Służbie Celnej. Oceniła jednak, że stan organizacji i wyposażenia placówek pozwala na wykonywanie zadań wynikających z członkostwa Polski w UE, w tym z przystąpienia do strefy Schengen.

"NIK pozytywnie, pomimo stwierdzonych nieprawidłowości, ocenia działania szefów Służby Celnej kształtujące jej organizację, zmierzające do zapewnienia obsady kadrowej i wyszkolenia funkcjonariuszy oraz wyposażenia jednostek Służby Celnej w nowoczesny sprzęt do kontroli celnej, w tym wykorzystanie na te cele środków krajowych i pomocowych" - napisano w raporcie.

REKLAMA

REKLAMA

NIK przeprowadziła badania od 13 sierpnia 2009 r. do 29 grudnia 2009 r., objęły one okres od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 30 września 2009 r. Skontrolowano Ministerstwo Finansów, 7 Izb Celnych i 6 Urzędów Wojewódzkich.

W tym okresie - jak zauważa Izba - nastąpiła zmiana koncepcji docelowego modelu funkcjonowania Służby Celnej. NIK ocenia, że zadania, które były wypracowane w dokumentach strategicznych przez poprzednie kierownictwo Służby Celnej, w dużej części realizowane były nierzetelnie. Reorganizacja służby została zakończona przed 1 stycznia 2007 r. Później jednak zostały wprowadzone korekty dostosowujące służbę do zmieniających się warunków funkcjonowania.

"Zarówno poprzednie, jak i obecne władze Służby Celnej, realizując przyjęte przez siebie koncepcje organizacyjne naruszały prawo, nie wykonując dyspozycji w zakresie sposobu obsadzania kierowniczych stanowisk w Służbie Celnej. Dopuszczano do braku stabilizacji obsad tych stanowisk (długoterminowe powierzanie obowiązków, częste zmiany osób je zajmujących)" - napisano w raporcie.

REKLAMA

NIK stwierdza, że kierownictwo Służby Celnej nie wykorzystało sprzyjającej sytuacji budżetowej w celu radykalnej poprawy stanu kadrowego, zwłaszcza w granicznych izbach celnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skutek zmiany koncepcji funkcjonowania Służby Celnej nie zostało wykonane 39 z 96 zadań określonych w strategii, w tym m.in. nie został stworzony system zarządzania kadrami oraz ujednolicenie procedur antykorupcyjnych. Skontrolowane przez NIK jednostki funkcjonowały w niepełnych obsadach kadrowych.

W styczniu 2009 r. oszacowano, że w czterech izbach celnych obsługujących granicę wschodnią należałoby zwiększyć łączne zatrudnienia o co najmniej 560 osób, czyli ok. 11 proc. W ocenie NIK utrzymywanie się stanu niewystarczającego zatrudnienia może w przyszłości stworzyć zagrożenie dla sprawnej realizacji zadań przez te jednostki.

Według kontrolerów, szefowie Służby Celnej naruszali przepisy w zakresie obsadzania stanowisk kierowniczych. Nie były przeprowadzane konkursy na stanowiska zastępców szefa Służby Celnej oraz dyrektorów izb celnych. Stanowiska te na okres wielu miesięcy były obsadzane w drodze powierzenia pełnienia obowiązków. Szefowie Służby Celnej powyższe zaniechania tłumaczyli m.in. pracami nad wprowadzeniem nowych regulacji prawnych. NIK ocenia, że nawet najbardziej intensywne prace nie mogą stanowić usprawiedliwienia dla nierespektowania prawa.

W opinii Izby, zaprzestanie prac nad stworzeniem standardów wyposażenia w sprzęt dla poszczególnych rodzajów jednostek organizacyjnych Służby Celnej było błędem. Były to zalecenia Komisji Europejskiej. Zaznacza jednak, że w latach 2007-2009 jednostki Służby Celnej zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia i sprzęt a także dokonano modernizacji i budowy obiektów. Nie doprowadziły one wprawdzie do pełnego zaspokojenia zgłoszonych potrzeb, niemniej aktualnie nie ma znaczącego zagrożenia dla zdolności skontrolowanych jednostek do wykonywania ustawowych obowiązków - stwierdza NIK.

Według kontrolerów Izby, dobrze układała się współpraca z wojewodami i innymi służbami, prawidłowo były także prowadzone działania przygotowawcze do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Przygotowania celników do EURO 2012 polegało głównie na rozpoznaniu problemów i możliwych zagrożeń, ustaleniu zakresu niezbędnych do wykonania przedsięwzięć oraz prowadzeniu stosownych ustaleń ze stroną ukraińską. W ocenie NIK, działania te były celowe i prowadzono je w sposób rzetelny.

Najwyższa Izba Kontroli uważa, że konieczne jest zapewnienie dostatecznej liczby osób w granicznych jednostkach Służby Celnej oraz uzupełnienie braków kadrowych na stanowiskach dyrektorów izb celnych. Powinny być ponadto wdrożone standardy wyposażenia jednostek Służby Celnej w niezbędny sprzęt, a wojewodowie powinni zintensyfikować prace modernizacyjne na przejściach granicznych.

W odpowiedzi na zastrzeżenia NIK, Szef Służby Celnej (z 21 kwietnia 2010 r.) poinformował, że zamierza powołać zespół, którego zadaniem będzie opracowanie jednolitych standardów wyposażenia jednostek administracji celnej. Ponadto wyjaśnił, że planowane są zmiany organizacyjne w strukturze Służby Celnej. W drodze konkursów mają być obsadzone stanowiska w 3 izbach celnych. Jak zadeklarował szef celników, "bezzwłocznie po zakończeniu prac przygotowawczych ogłoszone zostaną stosowne konkursy".

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA