REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawdopodobnie nie będzie jednej ustawy metropolitalnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt ustawy metropolitalnej, mimo że jest gotowy, nie ma szans na wejście w życie; przeciwne są mu m.in. mające sprzeczne interesy samorządy różnych regionów kraju. Dlatego bardzo możliwe, że powstanie kilka odrębnych propozycji dla różnych metropolii.

Jak powiedział w środę szef MSWiA Jerzy Miller nie ma jednak szans by jakakolwiek propozycja została przyjęta przed jesiennymi wyborami samorządowymi. "Musimy spokojnie poczekać na wybory i zabrać się do pracy, pewnie na początku przyszłego roku" - stwierdził minister.

REKLAMA

REKLAMA

Już prawie dwa lata temu w martwym punkcie utknął projekt ustawy aglomeracyjnej, która miała regulować funkcjonowanie metropolii w całym kraju. Propozycję przygotowało MSWiA, ale nie udało się jej nawet zaopiniować przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Jedną z kości niezgody była kwestia dotycząca tego, jakie obszary mogą być uznane za metropolię.

"Projekt powszechnie znany od dwóch lat nie został podjęty dalej, ponieważ nie ma zgody wśród samorządów. Ten projekt opiera się na tym, że wszystkie rodzaje samorządów się ze sobą dogadują, a jeśli nie robią tego na etapie projektu, to trudno byłoby go dalej forsować" - wyjaśniał odpowiedzialny za tę propozycję wiceminister MSWiA Tomasz Siemoniak.

Jak zaznaczył gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, ma konstytucyjną ochronę swojej niezależności - jeśli gmina się na coś nie zgadza nie można jej siłą do czegoś zmusić.

"Proszę sobie przypomnieć, jakie dyskusje odbywają się wokół Warszawy. Pruszków od razu zapowiedział, że nie ma mowy, że w jakiejś formie porozumie się z Warszawą w sprawach metropolitalnych i tak było też w bardzo wielu miejscach. W Trójmieście nawet nie było zgody, co do tego, jak ma się nazywać ta metropolia, czy Gdańska, czy Trójmiejska" - przypomina Siemoniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niechętni ustawie tworzącej obszary metropolitalnej byli też politycy PSL. Argumentowali, że Polska potrzebuje zrównoważonego rozwoju (w tym rozwoju obszarów wiejskich), a nie rozwoju opartego na kilku wielkich metropoliach.

REKLAMA

W związku z zaistniałą sytuacją śląscy posłowie PO postanowili (już na początku tego roku) przygotować własny projekt, który będzie dotyczył jednak tylko Katowic wraz z okolicznymi miastami. Pochodzący z tego terenu nowy szef klubu PO Tomasz Tomczykiewicz zapowiedział w "Polityce" z 22 sierpnia, że zostanie on zaprezentowany jesienią. "Mamy przygotowany jego szkielet i teraz jest recenzowany przez kilku profesorów z ważnych ośrodków naukowych" - zdradził polityk.

Szef MSWiA pytany, czy wyobraża sobie, że będzie ustawa metropolitalna tylko dla Śląska, powiedział, że Polska jest różna, w związku z tym potrzebne są rozwiązania dostosowane do zróżnicowanych warunków lokalnych. "Wydaje mi się, że kwestia tej ustawy metropolitalnej taka właśnie jest, ponieważ metropolia śląska jest zupełnie inna niż metropolia Gdańsk-Sopot-Gdynia" - podkreślił. "Nie jestem przekonany, że jedno rozwiązanie ustawowe byłby dla Polski najlepsze" - ocenił.

Zdaniem Siemoniaka tzw. projekt śląski ma zupełnie inny punkt wyjścia niż miała ustawa metropolitalna dla całego kraju. Według wstępnych założeń miasta tworzące aglomerację śląską weszłyby w skład powiatu metropolitalnego, który przejąłby zarządzanie w sprawach wspólnych dla całego terenu.

"To budzi też po stronie samorządowej kontrowersje. We wrześniu będziemy rozmawiali na ten temat z przewodniczącym Tomczykiewiczem, z posłami śląskimi jak dalej będziemy te prace prowadzili" - oświadczył. Wiceminister zaznaczył przy tym, że rząd patrzy przychylnie na tę propozycję.

Siemoniak zwrócił uwagę, że projekt ten odnosi się do takiego terytorium Polski, gdzie problemy metropolitalne są szczególnie nasilone. "Być może tam właśnie sytuacja dojrzała do takich rozwiązań i marszałek województwa śląskiego, prezydenci i inny samorządowcy będą gotowi wokół tego się porozumieć" - podkreślił polityk.

Prezydent Katowic Piotr Uszok ubolewa, że ustawa metropolitalna (ta dotycząca całego kraju) jest "w agonalnym stanie". Jak mówił w środę wynika to z braku woli i determinacji, by przyjąć te rozwiązania. "Pojawiało się wiele przekłamanych informacji, że ktoś chce zawłaszczyć władze, pieniądze. Absurdalna rzecz" - ocenił.

Jak argumentuje takie rozwiązania prawne są konieczne, bo koordynacja wykonywania niektórych zadań publicznych na terenie aglomeracji wymaga szczególnego nadzoru i organizacji. "Trudno organizować komunikację choćby w Trójmieście, czy na terenie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego przez kilku partnerów. Musi być jeden organizator" - zwraca uwagę Uszok.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA