REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Edukacja – czynnik krytyczny w działaniach na rzecz celów zrównoważonego rozwoju Agendy 2030

Edukacja – czynnik krytyczny w działaniach na rzecz celów zrównoważonego rozwoju Agendy 2030 /Fot. fotolia
Edukacja – czynnik krytyczny w działaniach na rzecz celów zrównoważonego rozwoju Agendy 2030 /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia Coronavirusa zachwiała procesami społeczno-gospodarczymi, ale nie zatrzymała planów związanych z realizacją Celów Zrównoważonego Rozwoju Agendy 2030. W tym roku mija 5 lat od przyjęcia światowych celów, których zadaniem jest wyrównanie szans rozwojowych oraz zahamowanie negatywnego wpływu jaki społeczeństwo światowe wywiera na środowisko. Realizacja celów odbywa się na każdym poziomie, od globalnego do pojedynczej organizacji. Nie byłoby to możliwe bez wiedzy na temat wyzwań, z jakimi musi radzić sobie współczesny świat i szukania skutecznych rozwiązań. Edukacja jest nieodłącznym elementem w dążeniach do przekuwania wiedzy w działanie.

REKLAMA

Przedsięwzięciom na rzecz zrównoważonego rozwoju powinna przyświecać prosta idea. Im więcej wiem i jestem bardziej świadomy, tym bardziej zaangażuję się w działania, które rozumiem. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju to zagadnienie rozwijanie w pracach naukowych oraz w codziennej praktyce biznesu, organizacji społecznych czy szkolnictwa. Rozumienie złożoności procesów społecznych i gospodarczych, ich wzajemnych związków i konsekwencji decyzji podejmowanych na różnych poziomach przez organizacje należące do różnych sektorów jest podstawą dobrego planowania i wdrażania adekwatnych rozwiązań w obszarze zrównoważonego rozwoju. Stąd liczne projekty i akcje adresowane do różnych grup odbiorców, których zadaniem jest edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych przez zespół z Wydziału Zarządzania UŁ na osobach studiujących wynika, że wspieranie działań o charakterze informacyjnym oraz dobór odpowiednich narzędzi edukacyjnych są kluczowe dla poznania istoty celów zrównoważonego rozwoju (z ang. Sustainable Development Goals, SDGs). W badaniu wzięły udział 103 osoby w wieku 20-29 lat, w tym 58,3% kobiet i 41,7% mężczyzn, reprezentujące nauki ekonomiczne.

REKLAMA

Tylko 3,9% respondentów oceniło swoją wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju jako dobrą, a 14,6% jako niewystarczającą. Pokazuje to, że nadal istnieje potrzeba wdrażania na poziomie akademickim, w tym na kierunkach o profilach biznesowych tematów powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju. Jest to tym bardziej zasadne, że część obecnie studiujących będzie w przyszłości odpowiedzialna za wdrażanie projektów społecznych i środowiskowych w przedsiębiorstwach.

Podejmowanie decyzji z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju nie jest domeną większości badanych. Niewiele ponad 28% respondentów zawsze bierze pod uwagę kwestie zrównoważonego rozwoju, kiedy głosuje w wyborach, podejmuje decyzje finansowe oraz kupuje towary i usługi czy w kwestiach diety. Z drugiej strony takie kwestie jak podejmowanie decyzji edukacyjnych (50%), wybór pracodawcy (44%), wybór dostawcy energii (40%) czy spędzanie czasu wolnego (34%) nie są dla badanych łączone ze zrównoważonym rozwojem. Oznacza to, że w tych działaniach badane osoby nigdy lub rzadko brały pod uwagę analizowane zagadnienie.

Studentki i studenci posiadają zróżnicowany stopień znajomości SDGs. Najbardziej znane cele to: Cel 13 - Działania na rzecz klimatu, Cel 3 - Dobre zdrowie i dobre samopoczucie i Cel 4 – Dobra jakość edukacji. Najmniej rozpoznawalne to: Cel 17 - Partnerstwa na rzecz celów, Cel 10 - Mniej nierówności i Cel 1 – Koniec z ubóstwem. Odnosząc się do celów, w kontekście życia osobistego dla ponad 50% biorących udział w badaniu ważne były: dobre zdrowie i jakość życia (Cel 3), Czysta woda i warunki sanitarne (Cel 6), Dobra jakość edukacji (Cel 4) oraz Cel 2 (Zero głodu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, ponad 52% osób uważa, że organizacje rządowe są odpowiedzialne za wdrażanie zrównoważonego rozwoju w Polsce, dla 20% odpowiedzialnym sektorem jest biznes, dla 13% szkoły wyższe, dla 11% sektor społeczny a tylko dla 4% jednostki. Układ odpowiedzi sugeruje, że jako jednostki nie widzimy relacji między naszymi decyzjami, a tym jaki kształt przybiera realizacja zrównoważonego rozwoju i chętniej przenosimy odpowiedzialność na instytucje zewnętrzne oczekując wytyczenia działań odgórnie.

W badaniach pojawił się również wątek formy edukacji i narzędzi. Badania prowadzone były przed wybuchem pandemii - w czasie, kiedy osoby studiujące korzystały głównie z tradycyjnej formy zajęć, czyli osobistej obecności, co przekłada się na wyniki, bo prawie połowa badanych (47%) preferowała bezpośredni kontakt. Chcąc zachęcić do zgłębiania wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju warto sięgnąć po takie sposoby jak: studia przypadków, warsztaty, międzynarodowa wymiana doświadczeń, projekty, spotkania z praktykami czy staże. Wspomniane sposoby nauczania wspierają rozwój kompetencji przyszłości, takich jak krytyczne myślenie, analiza i współpraca.

Już teraz wśród możliwych scenariuszy po pandemii pojawia się odbudowywanie globalnej społeczności w oparciu o sprawiedliwość społeczną i wrażliwość środowiskową. Jak wynika z przeprowadzonych badań edukacja to niezbędny element przekuwania wiedzy w działanie.

O projekcie:

“Stepping-up and promoting Education & Innovation toward Sustainable Development Goals (SDGs) through Educational Laboratory for Accelerating civic Skills and sustainable Businesses – EduLab4Future” to międzynarodowy projekt dofinansowany ze środków UE w ramach akcji KA203 – Strategic Partnership for Higher Education realizowany od 1.10.2019. Więcej o projekcie znaleźć można na stronie: http://edulab4future.eu/

dr Agata Rudnicka
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

REKLAMA

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

REKLAMA

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

D. Trump: rozważę wycofanie się z NATO, jeśli Europejczycy nie będą traktować nas uczciwie

Jeśli Europejczycy będą traktować nas uczciwie, zostaniemy w NATO, ale jeśli nie, absolutnie rozważę wyjście z Sojuszu - oświadczył prezydent elekt USA Donald Trump w wywiadzie w NBC. Trump powiedział też, że Ukraina może spodziewać się mniejszego wsparcia i że "aktywnie" stara się doprowadzić do końca wojny.

REKLAMA