Zasady rachunkowości i plany kont dla organów podatkowych jst
REKLAMA
Rozporządzenie w większości powtarza regulacje zawarte w swym poprzedniku - wydanym przez Ministra Finansów rozporządzeniu z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego ( Dz. U. Nr 112, Poz. 761 ). Są jednak i nowe zasady – m.in.:
REKLAMA
* w par.4 – do udokumentowania wygaśnięcia zobowiązań podatkowych służą :
- pokwitowania z kwitariuszy przychodowych
- wyciąg bankowy w formie elektronicznej jeśli dla każdej poszczególnej operacji zawiera dane pozwalające na identyfikację wpłaty albo dokumenty wpłaty załączone do wyciągu bankowego
- dokumenty stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku jeśli bank obciążył rachunek bieżący podatnika ale nie przekazał środków na konto urzędu,
- dowody wpłaty zatwierdzone do stosowania przez właściwe organy jst,
- postanowienia o zaliczeniu nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowych lub bieżących zobowiązań podatkowych
- decyzje i postanowienia o dokonaniu potrącenia,
- umowy lub inne dokumenty, z których wynika termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w stosunku do jednostki samorządu terytorialnego
- dokumenty informujące o przedawnieniu.
* w par. 11 - zmniejszyła się ilość wyszczególnionych bilansowych kont syntetycznych :
- konto 101 – kasa
- konto 130 – rachunek bieżący urzędu
- konto 141 - środki pieniężne w drodze
- konto 221 – należności z tytułu dochodów budżetowych,
- konto 226 – długoterminowe należności budżetowe
- konto 720 – przychody z tytułu dochodów budżetowych.
Nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 208, Poz. 1375) wejdzie w życie 1 stycznia 2011 r.
Czytaj także: Zmiana zasad rachunkowości i planów kont>>
Agnieszka Marek
REKLAMA
REKLAMA