| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Bezpieczna Praca - kampania społeczna ITAKI

Bezpieczna Praca - kampania społeczna ITAKI

Ruszyła kampania społeczna ITAKI „ Bezpieczna Praca”, której celem jest zmniejszenie liczby zaginięć wśród osób wyjeżdżających do pracy za granicę

Blisko 1/5 osób, których poszukuje ITAKA, zaginęło poza granicami kraju – powiedziała Anna Dziurka, prezes Fundacji ITAKA  podczas konferencji inaugurującej kampanię społeczną „Bezpieczna praca”, której celem jest zmniejszenie liczby zaginięć wśród osób wyjeżdżających do pracy za granicę. Konferencja odbyła się 30 marca br. w Warszawie, w siedzibie Urzędu Dzielnicy Wola.

Kampania „Bezpieczna praca”, której organizatorem jest fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych skierowana jest do osób, które planują wyjazd do pracy za granicę. Z doświadczeń fundacji wynika, że wiele osób nie przygotowuje się do wyjazdu i pada ofiarą handlu ludźmi lub pracy przymusowej.

Ludzie wyjeżdżają za granicę, bo myślą, że czeka na nich lepszy świat. W rzeczywistości bywa różnie. W wielu przypadkach wstyd nie pozwala przyznać się do porażki i wtedy rodzina traci kontakt ze swoim bliskim – mówiła Aleksandra Andruszczak, dyrektor zespołu poszukiwań i identyfikacji fundacji ITAKA.  

Według statystyk ITAKI, najwięcej ludzi ginie bez wieści w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Holandii. O bezdomnych Polakach w Wielkiej Brytanii opowiadała podczas konferencji Gera Drymer z East European Advice Center, organizacji, która pomaga cudzoziemcom w trudnej sytuacji. Wg badania przeprowadzonego przez BBC w 2010 r., częsta praktyką było, że cudzoziemcy w Wielkiej Brytanii pracowali za niższą pensję, bez żadnych świadczeń i mieszkali w warunkach nie spełniających żadnych norm. Grupą najwyższego ryzyka są ludzie bez żadnych kwalifikacji i znajomości języka – mówiła Gera Drymer.

Jakie są podstawowe zasady bezpiecznego wyjazdu do pracy za granicę?  - Przed wyjazdem trzeba zostawić rodzinie kontakt do osób, z którymi wyjeżdżamy do pracy, a także informacje o pracodawcy i miejscu, do którego się udajemy – mówił Marek Wyszkowski z Komendy Głównej Policji. Także z doświadczeń ITAKI wynika, że rodziny, które szukają swoich zaginionych bliskich, czasem nie wiedzą nawet, do jakiego kraju dana osoba wyjechała. Ważne jest także, aby przed wyjazdem sprawdzić potencjalnego pracodawcę, proponowane wynagrodzenie i ile wynoszą koszty życia w kraju, do którego jedziemy.  – Stawka, która wydaje się atrakcyjna w porównaniu do polskich warunków, w Londynie może nie wystarczyć na przeżycie – podkreślał Eamonn Davern z Jobcenter Plus.

Uczestnicy konferencji usłyszeli wiele praktycznych porad dla osób planujących prace za granicą. O otwarciu niemieckiego rynku pracy opowiadała Ulrike Geith z Ambasady Niemiec.  – W Niemczech nie ma płacy minimalnej – mówiła.  – Kwota wynagrodzenia w Niemczech podawana jest zawsze w kwotach brutto, dopowiadał Guido Vrelus z Polskiego Forum HR, który przedstawiał warunki zatrudnienia w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Holandii.

Kampania „Bezpieczna praca” potrwa do początku maja 2011. Honorowy patronat nad akcją objęły Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji,  Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Komenda Główna Policji. Partnerami są Ambasada Wielkiej Brytanii, Polskie Forum HR oraz Gazeta Samorządu i Administracji.

Więcej informacji o kampanii Bezpieczna praca na stronie www.bezpiecznapraca.eu

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Aleksandrowicz

Ekspert w dziedzinie ogrodów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »