REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZNP chce powrotu do dyskusji nad nowelą ustawy o systemie oświaty

REKLAMA

Powrotu do dyskusji nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty oczekują od rządu władze Związku Nauczycielstwa Polskiego (ZNP). We wtorek prezydium ZNP spotkało się w tej sprawie z premierem Donaldem Tuskiem i przedstawicielami Rady Ministrów.

"Strony uzgodniły, że jest potrzeba merytorycznej, spokojnej pracy nad poszczególnymi zapisami, tak byśmy nie utracili tego, co jest w tej ustawie najcenniejsze, ale także, by pośpiech nie doprowadził do 'bylejakości" - powiedział po spotkaniu prezes ZNP Sławomir Broniarz.

REKLAMA

Zaznaczył, że w projektowanych zmianach, będących efektem pracy Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN), pojawiły się zapisy, które - zdaniem ZNP - ale także środowisk rodziców, pracowników oświaty są "nie tylko kontrowersyjne, ale wręcz groźne".

REKLAMA

Broniarz podkreślił, że do zapisów, na które ZNP nie może się zgodzić, należy możliwość przekazywania szkół w ręce organizacji pożytku publicznego, fundacji, stowarzyszeń. Nowelizacja daje możliwość swobodnego przekazywania prowadzenia placówek organizacjom pożytku publicznego wyłonionym na drodze konkursów. Obecnie bez wcześniejszej likwidacji można przekazać prowadzenie tylko szkół, w których uczy się do 70 uczniów.

"Może się nagle okazać, że jednym z głównych organów prowadzących placówki szkolne okaże się fundacja "Lux Veritatis" (fundacja założona przez ojców redemptorystów - o. J. Króla i o. T. Rydzyka - PAP). W żadnym wypadku nie chcielibyśmy, aby takie zjawisko miało miejsce" - powiedział prezes ZNP.

Jak podkreślił, na bazie obecnej ustawy o systemie oświaty istnieje możliwość prowadzenia szkół przez organizacje pozarządowe. "Tyle tylko, że nie ma takich organizacji i stowarzyszeń, które chciałyby ochoczo tego rodzaju szkoły prowadzić. To jest jednak przedsięwzięcie, które wymaga posiadania zasobów finansowych, które leżą w budżetach samorządów, które potrafią udźwignąć koszty prowadzenia szkoły" - wyjaśnił prezes ZNP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zaznaczył, że doprecyzowania wymaga również sytuacja związana z funkcjonowaniem kuratoriów oświaty. "Jesteśmy przekonani, że polskiej szkole potrzebny jest dobry, kompetentny, niezależny organ nadzoru pedagogicznego. Nie widzimy możliwości przekazywania jakichkolwiek uprawnień w zakresie przekazywania tego nadzoru w ręce organów prowadzących placówki" - powiedział prezes ZNP.

"Nie może być tak, że wójt będzie sędzią we własnej sprawie: będzie prowadził szkołę, a jednocześnie oceniał jej funkcjonowanie. Cieszymy się, że w tej sprawie nastąpiło znaczące zbliżenie stanowisk polegające na tym, że MEN nie widzi potrzeby tak daleko idącego upodmiotowienia samorządów" - podkreślił Broniarz.

Przyznał, że w proponowanej ustawie są też zapisy, co do których nie ma kolizji między ZNP a rządem. Jedną z nich jest kwestia edukacji przedszkolnej. Projekt zmian zakłada częściowe dotowanie wychowania przedszkolnego z budżetu państwa. Dotyczyć ma tylko dzieci 5- i 4-letnich. Dotowanie pięciolatków ma rozpocząć się w 2014 r., a czterolatków - w 2016 r. Obecnie prowadzenie przedszkoli, oddziałów przedszkolnych przy szkołach oraz tzw. innych form wychowania przedszkolnego, czyli np. ognisk przedszkolnych, należy do zadań własnych gmin i finansowane jest z ich dochodów własnych.

"Uważamy, że to jest priorytet i wyrażamy zadowolenie, że znajduje odzwierciedlenie i zmaterializowanie w zapisach dokumentów rządowych" - powiedział prezes ZNP.

Czytaj także: MEN: Uratować część szkół przed likwidacją>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Koncert życzeń związków nauczycielskich: 500 zł dodatku za wychowawstwo, 15% lub 20% podwyżki w 2025 roku, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, odprawach, godzinach ponadwymiarowych i inne postulaty

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

Min. Sikorski: kilka tysięcy osób w Polsce zgłosiło się do Legionu Ukraińskiego. Polska zapewnia sprzęt i szkolenie

Kilka tysięcy osób zarejestrowało się już w Polsce, aby dołączyć do Legionu Ukraińskiego, czyli nowej ukraińskiej ochotniczej jednostki wojskowej - poinformował minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski podczas Forum Publicznego NATO, zorganizowanego przy okazji szczytu tej organizacji w Waszyngtonie.

Od piątku utrudnienia w Warszawie

W piątek kierowcy w stolicy napotkają utrudnienia na Wale Miedzeszyńskim i moście Poniatowskiego. 

REKLAMA

Poprawka matury w sierpniu 2024

Kiedy jest poprawka matury w sierpniu 2024 roku? Kiedy jest poprawkowa matura pisemna, a kiedy ustna? Co trzeba zrobić, aby przystąpić do terminu poprawkowego? Wyników można spodziewać się we wtorek 10 września 2024 r.

Siedem wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2025 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2025 r. roku w Polsce przybędzie siedem miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany siedziby władz gminy, które zostały opublikowane 9 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 7 zmian dotyczących ustalenia granic gmin i 11 zmian dotyczących ustalenia granic miast.

REKLAMA