REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil Zaufany - jak założyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Profil Zaufany - jak założyć?
Profil Zaufany - jak założyć?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany - czym jest? Jak założyć Profil Zaufany? Jakie sprawy w urzędzie można załatwić online? Sprawdź. Z Profilu Zaufanego korzysta już 11 milionów Polaków.

Mamy 11 milionów profili zaufanych. - A to oznacza, że z Profilu Zaufanego korzysta już niemal 40% dorosłych Polaków – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany - czym jest?

Profil zaufany (PZ) to środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – umożliwia potwierdzanie swojej tożsamości w internecie. Dzięki temu każdy, kto go ma sprawy urzędowe może załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze - online.

Profil Zaufany - kto korzysta?

Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest przypisany do konkretnego numeru PESEL. Można go założyć za darmo, najszybciej – przez internet.

- Od 2016 roku liczba osób, które mają profil zaufany wzrosła ponad trzynastokrotnie. To świetny wynik. Sukcesywny wzrost zainteresowania PZ-tem to nie tyko efekt pandemii. Obserwujemy go od dłuższego czasu. To także efekt naszych konsekwentnych działań: rosnącej liczby e-usług, budowania zaufania Polaków do załatwiania spraw przez internet i przekonywania ich, że warto korzystać z rozwiązań, które dostarczamy – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Od 2019 roku prowadzimy kampanię „e-Polak potrafi!”, w której m.in. zachęcamy do zakładania profilu zaufanego i korzystania z e-usług. Przekonujemy nieprzekonanych, że warto. Jak widać - robimy to skutecznie – dodaje.

REKLAMA

Oto jak rosło (i nadal rośnie) zainteresowanie profilem zaufanym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 2011 r. - powstanie profilu zaufanego
  • 2016 r. - 400 tysięcy użytkowników (głównie urzędnicy)
  • 1 stycznia 2018 r. - z profilu zaufanego korzysta 1 324 438 Polaków
  • 1 stycznia 2019 r. - z profilu zaufanego korzysta 2 533 021 (przez cały 2018 r. profil zaufany założyło 1 208 583 Polaków, czyli niemal tyle samo, co przez pierwsze siedem lat działania PZ!)
  • 1 stycznia 2020 r. - z profilu zaufanego korzysta 4 647 391 osób (przez cały 2019 r. 2 114 370 Polaków założyło PZ)
  • 1 stycznia 2021 r. - z profilu zaufanego korzysta 8 799 057 osób (przez cały 2020 r. 4 174 206 Polaków założyło PZ)
  • Od początku 2021 roku profil zaufany założyło już niemal 2,2 miliona osób
  • Kwiecień tego roku był najlepszym miesiącem w całej 10-letniej historii profilu zaufanego. W ostatnim miesiącu profil zaufany założyło dokładnie 621 911 osób
  • W sumie z profilu zaufanego korzysta dziś 11 000 139 osób.

Jak złożyć Profil Zaufany?

Jeśli nadal nie wiesz, czym jest profil zaufany lub nie rozumiesz jak działa – chętnie Ci to wytłumaczymy.

Profil zaufany możesz mieć, ale nigdy… go nie zobaczysz. Dlaczego? Dlatego, że to zbiór danych o nas samych, przypisany do naszego numeru PESEL. Dzięki temu możemy potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie - aby urzędnik miał pewność, że my to my - musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w internecie „legitymujemy się” właśnie profilem zaufanym.

Jak go założyć? Najszybszy sposób na zdobycie profilu zaufanego to założenie go za pośrednictwem banku. Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

Dlaczego to najwygodniejszy i najszybszy sposób? Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dzięki temu nie trzeba dodatkowo ich potwierdzać (w trakcie wizyty w punkcie potwierdzającym).

Bo to właśnie wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających jest drugim sposobem na założenie PZ. Wcześniej trzeba wypełnić internetowy wniosek.

Trzeci sposób to videospotkanie z urzędnikiem. W ten sposób możecie założyć tymczasowy profil zaufany, który jest ważny 3 miesiące. „Tradycyjny” PZ jest ważny 3 lata.

Żeby było łatwiej, przygotowaliśmy instruktaż, dzięki któremu dowiecie się jak założyć tradycyjny profil zaufany. Obejrzyjcie i działajcie!

Profil Zaufany - do czego potrzebny?

Co załatwicie z profilem zaufanym? Oto tylko kilka przykładów:

  • złożycie online wniosek o dowód osobisty,
  • bez wychodzenia z domu zgłosicie narodziny dziecka,
  • zalogujecie się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, czy konta Mój GOV,
  • przez internet wyślecie pismo ogólne do urzędu,
  • zgłosicie online zbycie lub nabycie pojazdu,
  • zarejestrujecie się na szczepienie przeciwko COVID-19,
  • zalogujecie się do e-usługi Twój e-PIT,
  • możecie korzystać z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty,
  • zawnioskujecie online o odpisy aktów stanu cywilnego,
  • przez internet zameldujecie się lub wymeldujecie na/z pobyt stały/czasowy
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

REKLAMA

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA