REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil Zaufany - jak założyć?

Profil Zaufany - jak założyć?
Profil Zaufany - jak założyć?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany - czym jest? Jak założyć Profil Zaufany? Jakie sprawy w urzędzie można załatwić online? Sprawdź. Z Profilu Zaufanego korzysta już 11 milionów Polaków.

Mamy 11 milionów profili zaufanych. - A to oznacza, że z Profilu Zaufanego korzysta już niemal 40% dorosłych Polaków – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany - czym jest?

Profil zaufany (PZ) to środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – umożliwia potwierdzanie swojej tożsamości w internecie. Dzięki temu każdy, kto go ma sprawy urzędowe może załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze - online.

Profil Zaufany - kto korzysta?

Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest przypisany do konkretnego numeru PESEL. Można go założyć za darmo, najszybciej – przez internet.

- Od 2016 roku liczba osób, które mają profil zaufany wzrosła ponad trzynastokrotnie. To świetny wynik. Sukcesywny wzrost zainteresowania PZ-tem to nie tyko efekt pandemii. Obserwujemy go od dłuższego czasu. To także efekt naszych konsekwentnych działań: rosnącej liczby e-usług, budowania zaufania Polaków do załatwiania spraw przez internet i przekonywania ich, że warto korzystać z rozwiązań, które dostarczamy – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Od 2019 roku prowadzimy kampanię „e-Polak potrafi!”, w której m.in. zachęcamy do zakładania profilu zaufanego i korzystania z e-usług. Przekonujemy nieprzekonanych, że warto. Jak widać - robimy to skutecznie – dodaje.

REKLAMA

Oto jak rosło (i nadal rośnie) zainteresowanie profilem zaufanym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 2011 r. - powstanie profilu zaufanego
  • 2016 r. - 400 tysięcy użytkowników (głównie urzędnicy)
  • 1 stycznia 2018 r. - z profilu zaufanego korzysta 1 324 438 Polaków
  • 1 stycznia 2019 r. - z profilu zaufanego korzysta 2 533 021 (przez cały 2018 r. profil zaufany założyło 1 208 583 Polaków, czyli niemal tyle samo, co przez pierwsze siedem lat działania PZ!)
  • 1 stycznia 2020 r. - z profilu zaufanego korzysta 4 647 391 osób (przez cały 2019 r. 2 114 370 Polaków założyło PZ)
  • 1 stycznia 2021 r. - z profilu zaufanego korzysta 8 799 057 osób (przez cały 2020 r. 4 174 206 Polaków założyło PZ)
  • Od początku 2021 roku profil zaufany założyło już niemal 2,2 miliona osób
  • Kwiecień tego roku był najlepszym miesiącem w całej 10-letniej historii profilu zaufanego. W ostatnim miesiącu profil zaufany założyło dokładnie 621 911 osób
  • W sumie z profilu zaufanego korzysta dziś 11 000 139 osób.

Jak złożyć Profil Zaufany?

Jeśli nadal nie wiesz, czym jest profil zaufany lub nie rozumiesz jak działa – chętnie Ci to wytłumaczymy.

Profil zaufany możesz mieć, ale nigdy… go nie zobaczysz. Dlaczego? Dlatego, że to zbiór danych o nas samych, przypisany do naszego numeru PESEL. Dzięki temu możemy potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie - aby urzędnik miał pewność, że my to my - musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w internecie „legitymujemy się” właśnie profilem zaufanym.

Jak go założyć? Najszybszy sposób na zdobycie profilu zaufanego to założenie go za pośrednictwem banku. Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

Dlaczego to najwygodniejszy i najszybszy sposób? Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dzięki temu nie trzeba dodatkowo ich potwierdzać (w trakcie wizyty w punkcie potwierdzającym).

Bo to właśnie wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających jest drugim sposobem na założenie PZ. Wcześniej trzeba wypełnić internetowy wniosek.

Trzeci sposób to videospotkanie z urzędnikiem. W ten sposób możecie założyć tymczasowy profil zaufany, który jest ważny 3 miesiące. „Tradycyjny” PZ jest ważny 3 lata.

Żeby było łatwiej, przygotowaliśmy instruktaż, dzięki któremu dowiecie się jak założyć tradycyjny profil zaufany. Obejrzyjcie i działajcie!

Profil Zaufany - do czego potrzebny?

Co załatwicie z profilem zaufanym? Oto tylko kilka przykładów:

  • złożycie online wniosek o dowód osobisty,
  • bez wychodzenia z domu zgłosicie narodziny dziecka,
  • zalogujecie się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, czy konta Mój GOV,
  • przez internet wyślecie pismo ogólne do urzędu,
  • zgłosicie online zbycie lub nabycie pojazdu,
  • zarejestrujecie się na szczepienie przeciwko COVID-19,
  • zalogujecie się do e-usługi Twój e-PIT,
  • możecie korzystać z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty,
  • zawnioskujecie online o odpisy aktów stanu cywilnego,
  • przez internet zameldujecie się lub wymeldujecie na/z pobyt stały/czasowy
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA