REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil Zaufany - jak założyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Profil Zaufany - jak założyć?
Profil Zaufany - jak założyć?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany - czym jest? Jak założyć Profil Zaufany? Jakie sprawy w urzędzie można załatwić online? Sprawdź. Z Profilu Zaufanego korzysta już 11 milionów Polaków.

Mamy 11 milionów profili zaufanych. - A to oznacza, że z Profilu Zaufanego korzysta już niemal 40% dorosłych Polaków – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

Profil Zaufany - czym jest?

Profil zaufany (PZ) to środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – umożliwia potwierdzanie swojej tożsamości w internecie. Dzięki temu każdy, kto go ma sprawy urzędowe może załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze - online.

Profil Zaufany - kto korzysta?

Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest przypisany do konkretnego numeru PESEL. Można go założyć za darmo, najszybciej – przez internet.

- Od 2016 roku liczba osób, które mają profil zaufany wzrosła ponad trzynastokrotnie. To świetny wynik. Sukcesywny wzrost zainteresowania PZ-tem to nie tyko efekt pandemii. Obserwujemy go od dłuższego czasu. To także efekt naszych konsekwentnych działań: rosnącej liczby e-usług, budowania zaufania Polaków do załatwiania spraw przez internet i przekonywania ich, że warto korzystać z rozwiązań, które dostarczamy – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Od 2019 roku prowadzimy kampanię „e-Polak potrafi!”, w której m.in. zachęcamy do zakładania profilu zaufanego i korzystania z e-usług. Przekonujemy nieprzekonanych, że warto. Jak widać - robimy to skutecznie – dodaje.

REKLAMA

Oto jak rosło (i nadal rośnie) zainteresowanie profilem zaufanym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 2011 r. - powstanie profilu zaufanego
  • 2016 r. - 400 tysięcy użytkowników (głównie urzędnicy)
  • 1 stycznia 2018 r. - z profilu zaufanego korzysta 1 324 438 Polaków
  • 1 stycznia 2019 r. - z profilu zaufanego korzysta 2 533 021 (przez cały 2018 r. profil zaufany założyło 1 208 583 Polaków, czyli niemal tyle samo, co przez pierwsze siedem lat działania PZ!)
  • 1 stycznia 2020 r. - z profilu zaufanego korzysta 4 647 391 osób (przez cały 2019 r. 2 114 370 Polaków założyło PZ)
  • 1 stycznia 2021 r. - z profilu zaufanego korzysta 8 799 057 osób (przez cały 2020 r. 4 174 206 Polaków założyło PZ)
  • Od początku 2021 roku profil zaufany założyło już niemal 2,2 miliona osób
  • Kwiecień tego roku był najlepszym miesiącem w całej 10-letniej historii profilu zaufanego. W ostatnim miesiącu profil zaufany założyło dokładnie 621 911 osób
  • W sumie z profilu zaufanego korzysta dziś 11 000 139 osób.

Jak złożyć Profil Zaufany?

Jeśli nadal nie wiesz, czym jest profil zaufany lub nie rozumiesz jak działa – chętnie Ci to wytłumaczymy.

Profil zaufany możesz mieć, ale nigdy… go nie zobaczysz. Dlaczego? Dlatego, że to zbiór danych o nas samych, przypisany do naszego numeru PESEL. Dzięki temu możemy potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie - aby urzędnik miał pewność, że my to my - musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w internecie „legitymujemy się” właśnie profilem zaufanym.

Jak go założyć? Najszybszy sposób na zdobycie profilu zaufanego to założenie go za pośrednictwem banku. Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

Dlaczego to najwygodniejszy i najszybszy sposób? Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dzięki temu nie trzeba dodatkowo ich potwierdzać (w trakcie wizyty w punkcie potwierdzającym).

Bo to właśnie wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających jest drugim sposobem na założenie PZ. Wcześniej trzeba wypełnić internetowy wniosek.

Trzeci sposób to videospotkanie z urzędnikiem. W ten sposób możecie założyć tymczasowy profil zaufany, który jest ważny 3 miesiące. „Tradycyjny” PZ jest ważny 3 lata.

Żeby było łatwiej, przygotowaliśmy instruktaż, dzięki któremu dowiecie się jak założyć tradycyjny profil zaufany. Obejrzyjcie i działajcie!

Profil Zaufany - do czego potrzebny?

Co załatwicie z profilem zaufanym? Oto tylko kilka przykładów:

  • złożycie online wniosek o dowód osobisty,
  • bez wychodzenia z domu zgłosicie narodziny dziecka,
  • zalogujecie się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, czy konta Mój GOV,
  • przez internet wyślecie pismo ogólne do urzędu,
  • zgłosicie online zbycie lub nabycie pojazdu,
  • zarejestrujecie się na szczepienie przeciwko COVID-19,
  • zalogujecie się do e-usługi Twój e-PIT,
  • możecie korzystać z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty,
  • zawnioskujecie online o odpisy aktów stanu cywilnego,
  • przez internet zameldujecie się lub wymeldujecie na/z pobyt stały/czasowy
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA