REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczepienia na koronawirusa - przymusowe czy obowiązkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Szczepienia na koronawirusa - przymusowe czy obowiązkowe?
Szczepienia na koronawirusa - przymusowe czy obowiązkowe?

REKLAMA

REKLAMA

Szczepienia na koronawirusa - przymusowe czy obowiązkowe? Jakie przepisy w Polsce regulują kwestię szczepień? Czy pracodawca może wymagać szczepienia na Covid-19?

Jakie przepisy w Polsce regulują kwestię szczepień?

Głównie reguluje te kwestie ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

REKLAMA

REKLAMA

Szczepienie obowiązkowe a szczepienie przymusowe

To dwa różne pojęcia.

Kwestia szczepień obowiązkowych regulowana jest głównie w art. 5 ust 1 pkt 1) b) w związku z art. 17 ww. ustawy. Zgodnie z nim określone osoby, w określonych okolicznościach są obowiązane do poddania się szczepieniom ochronnym.

W Polsce mamy obecnie szczepienia obowiązkowe na 14 chorób zakaźnych (błonica; gruźlica; inwazyjne zakażenie Haemophilus influenzae typu b; inwazyjne zakażenia Streptococcus pneumoniae; krztusiec; nagminne zakażenie przyusznic (świnka); odra; ospa wietrzna; ostre nagminne porażenie dziecięce (poliomyelitis); różyczka; tężec; wirusowe zapalenie wątroby typu B; wścieklizna; zakażenia wywołane przez rotawirusy. Grupy i terminy szczepień obowiązkowych reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.

REKLAMA

Kwestia szczepień przymusowych regulowana jest w art. 36 ww. Ustawy. W przypadku choroby szczególnie niebezpiecznej i wysoce zakaźnej, stanowiącej bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia innych osób, może być zastosowany środek przymusu bezpośredniego polegający na przytrzymywaniu, unieruchomieniu lub przymusowym podaniu szczepionki osobie, która nie poddaje się obowiązkowi szczepienia. Obecnie za takie choroby uznaje się m.in. cholerę, dżumę, ospę prawdziwą, wirusowe gorączki krwotoczne. O zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego decyduje lekarz (zgodnie z ustawą może decydować też felczer).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast jedynym dotychczas powszechnym szczepieniem przymusowym w Polsce było szczepienie przeciwko ospie prawdziwej, stosowane w czasie epidemii tej choroby we Wrocławiu w 1963 r.

Jakie działania musiały by być podjęte by szczepienia na Covid-19 było obowiązkowe? Dla wszystkich lub dla wybranych grup zawodowych np. służby zdrowia lub nauczycieli?

Minister zdrowia musiałbym znowelizować rozporządzenie w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.

Czy pracodawcy mogą wymagać szczepień na Covid-19 od pracowników?

To zależy. Zgodnie z art, 94 pkt 1) Kodeksu Pracy (dalej KP) Pracodawca jest zobowiązany zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Zgodnie z art. 207 § 1 KP Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Zgodnie z art. 207 § 2 KP Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Przy czym w KP nie ma zamkniętej listy na czym polegają te obowiązki.

Zgodnie z Art. 2221 KP w razie zatrudniania pracownika w warunkach narażenia na działanie szkodliwych czynników biologicznych pracodawca stosuje wszelkie dostępne środki eliminujące narażenie, a jeżeli jest to niemożliwe - ograniczające stopień tego narażenia, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki Covid-19 należy uznać za szkodliwy czynnik biologiczny. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem, Pracodawca jest zobowiązany,w celu ochrony pracowników przed zagrożeniami spowodowanymi przez Covid-19, przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego oraz do stosowania wszelkich dostępnych środków eliminujących narażenie lub ograniczających stopień tego narażenia zgodnie z rozporządzeniem.

Jeżeli wykaże ona że szczepienia są potrzebne by wykonać obowiązek z Kodeksu Pracy to według mnie ma nie tylko prawo ale i obowiązek by zapewnić pracownikom szczepienia na Covid. Natomiast w przypadku, gdy pracownik odmówi poddania się szczepieniu, Pracodawca powinien go na tej podstawie:

  1. przesunąć na inne stanowisko,
  2. wprowadzić dla tych pracowników określone inne rygory bezpieczeństwa - np. obowiązek pracy w maskach (i zapewnić te maski),
  3. zwolnić pracownika.

Myślę że analizy ryzyk, związanych z Covid 19 powinny przeprowadzić zarówno podmioty z sektora publicznego jak i prywatnego.

Jeżeli z analizy ryzyk wyjdzie taka potrzeba, to Pracodawca jest nie tylko uprawniony ale i zobowiązany wymagać szczepień na Covid-19 od pracowników.

Czy pracodawca może przetwarzać informację, czy pracownik jest zaszczepiony? W końcu do dana osobowa szczególnej kategorii?

Zgodnie z art. 221 § 4 KP Pracodawca może żądać podania innych danych osobowych niż określone w § 1 i 3, gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. A jak wykazałem powyżej Pracodawca w mojej ocenie jest zobowiązany do przetwarzania takich danych w pandemii.

Oczywiście potrzeba taka musi wynikach z przeprowadzonej analizy ryzyk.

Czy istnieją jakieś ryzyka prawna w związku z powyższym zagadnieniem?

Jeżeli pracodawca nie przeprowadzi ww. analizy ryzyk lub pomimo jej wyników nie będzie wymagał od pracowników zaszczepienia się, a w przypadku odmowy podejmował adekwatnych kroków naraża się na:

  1. odpowiedzialność karną z art. 220 Kodeksu Karnego, teoretycznie też w związku z art. 165 Kodeksu Karnego - grozi za to kara pozbawienia wolności nawet do lat 8,
  2. odpowiedzialność cywilną w przypadku, gdy pracownik zaraził się Covid-19 w pracy, co skończyło się u niego powikłaniami (stałym uszczerbkiem na zdrowiu) lub jego śmiercią.

Z drugiej strony, nie wiadomo jakie stanowisko zajmie PUODO w zakresie przetwarzania danych osobowych i jakie będzie ewentualne orzecznictwo sądów.

Ponadto, na pewno będą protestować antyszczepionkowcy. Pytanie co jest ważne dla podmiotu - bezpieczeństwo jego pracowników, interesariuszy itd. czy zagrożenie wizerunku przez niewielkie ale agresywne i głośne grono antyszczepionkowców?

Wartości czy święty spokój?

Czy wpisanie przez Ministra Zdrowia szczepienia na Covid-19 na listę szczepień obowiązkowych dla wszystkich coś by zmieniło?

Na pewno byłoby kolejnym argumentem dla pracodawców by wymagać od pracowników zaszczepienia się. Natomiast w mojej ocenie nie ma decydującego znaczenia przy powyższych analizach ryzyk.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA