REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczepienia na koronawirusa - przymusowe czy obowiązkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Szczepienia na koronawirusa - przymusowe czy obowiązkowe?
Szczepienia na koronawirusa - przymusowe czy obowiązkowe?

REKLAMA

REKLAMA

Szczepienia na koronawirusa - przymusowe czy obowiązkowe? Jakie przepisy w Polsce regulują kwestię szczepień? Czy pracodawca może wymagać szczepienia na Covid-19?

Jakie przepisy w Polsce regulują kwestię szczepień?

Głównie reguluje te kwestie ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

REKLAMA

REKLAMA

Szczepienie obowiązkowe a szczepienie przymusowe

To dwa różne pojęcia.

Kwestia szczepień obowiązkowych regulowana jest głównie w art. 5 ust 1 pkt 1) b) w związku z art. 17 ww. ustawy. Zgodnie z nim określone osoby, w określonych okolicznościach są obowiązane do poddania się szczepieniom ochronnym.

W Polsce mamy obecnie szczepienia obowiązkowe na 14 chorób zakaźnych (błonica; gruźlica; inwazyjne zakażenie Haemophilus influenzae typu b; inwazyjne zakażenia Streptococcus pneumoniae; krztusiec; nagminne zakażenie przyusznic (świnka); odra; ospa wietrzna; ostre nagminne porażenie dziecięce (poliomyelitis); różyczka; tężec; wirusowe zapalenie wątroby typu B; wścieklizna; zakażenia wywołane przez rotawirusy. Grupy i terminy szczepień obowiązkowych reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.

REKLAMA

Kwestia szczepień przymusowych regulowana jest w art. 36 ww. Ustawy. W przypadku choroby szczególnie niebezpiecznej i wysoce zakaźnej, stanowiącej bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia innych osób, może być zastosowany środek przymusu bezpośredniego polegający na przytrzymywaniu, unieruchomieniu lub przymusowym podaniu szczepionki osobie, która nie poddaje się obowiązkowi szczepienia. Obecnie za takie choroby uznaje się m.in. cholerę, dżumę, ospę prawdziwą, wirusowe gorączki krwotoczne. O zastosowaniu środka przymusu bezpośredniego decyduje lekarz (zgodnie z ustawą może decydować też felczer).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast jedynym dotychczas powszechnym szczepieniem przymusowym w Polsce było szczepienie przeciwko ospie prawdziwej, stosowane w czasie epidemii tej choroby we Wrocławiu w 1963 r.

Jakie działania musiały by być podjęte by szczepienia na Covid-19 było obowiązkowe? Dla wszystkich lub dla wybranych grup zawodowych np. służby zdrowia lub nauczycieli?

Minister zdrowia musiałbym znowelizować rozporządzenie w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.

Czy pracodawcy mogą wymagać szczepień na Covid-19 od pracowników?

To zależy. Zgodnie z art, 94 pkt 1) Kodeksu Pracy (dalej KP) Pracodawca jest zobowiązany zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Zgodnie z art. 207 § 1 KP Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Zgodnie z art. 207 § 2 KP Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Przy czym w KP nie ma zamkniętej listy na czym polegają te obowiązki.

Zgodnie z Art. 2221 KP w razie zatrudniania pracownika w warunkach narażenia na działanie szkodliwych czynników biologicznych pracodawca stosuje wszelkie dostępne środki eliminujące narażenie, a jeżeli jest to niemożliwe - ograniczające stopień tego narażenia, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki Covid-19 należy uznać za szkodliwy czynnik biologiczny. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem, Pracodawca jest zobowiązany,w celu ochrony pracowników przed zagrożeniami spowodowanymi przez Covid-19, przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego oraz do stosowania wszelkich dostępnych środków eliminujących narażenie lub ograniczających stopień tego narażenia zgodnie z rozporządzeniem.

Jeżeli wykaże ona że szczepienia są potrzebne by wykonać obowiązek z Kodeksu Pracy to według mnie ma nie tylko prawo ale i obowiązek by zapewnić pracownikom szczepienia na Covid. Natomiast w przypadku, gdy pracownik odmówi poddania się szczepieniu, Pracodawca powinien go na tej podstawie:

  1. przesunąć na inne stanowisko,
  2. wprowadzić dla tych pracowników określone inne rygory bezpieczeństwa - np. obowiązek pracy w maskach (i zapewnić te maski),
  3. zwolnić pracownika.

Myślę że analizy ryzyk, związanych z Covid 19 powinny przeprowadzić zarówno podmioty z sektora publicznego jak i prywatnego.

Jeżeli z analizy ryzyk wyjdzie taka potrzeba, to Pracodawca jest nie tylko uprawniony ale i zobowiązany wymagać szczepień na Covid-19 od pracowników.

Czy pracodawca może przetwarzać informację, czy pracownik jest zaszczepiony? W końcu do dana osobowa szczególnej kategorii?

Zgodnie z art. 221 § 4 KP Pracodawca może żądać podania innych danych osobowych niż określone w § 1 i 3, gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. A jak wykazałem powyżej Pracodawca w mojej ocenie jest zobowiązany do przetwarzania takich danych w pandemii.

Oczywiście potrzeba taka musi wynikach z przeprowadzonej analizy ryzyk.

Czy istnieją jakieś ryzyka prawna w związku z powyższym zagadnieniem?

Jeżeli pracodawca nie przeprowadzi ww. analizy ryzyk lub pomimo jej wyników nie będzie wymagał od pracowników zaszczepienia się, a w przypadku odmowy podejmował adekwatnych kroków naraża się na:

  1. odpowiedzialność karną z art. 220 Kodeksu Karnego, teoretycznie też w związku z art. 165 Kodeksu Karnego - grozi za to kara pozbawienia wolności nawet do lat 8,
  2. odpowiedzialność cywilną w przypadku, gdy pracownik zaraził się Covid-19 w pracy, co skończyło się u niego powikłaniami (stałym uszczerbkiem na zdrowiu) lub jego śmiercią.

Z drugiej strony, nie wiadomo jakie stanowisko zajmie PUODO w zakresie przetwarzania danych osobowych i jakie będzie ewentualne orzecznictwo sądów.

Ponadto, na pewno będą protestować antyszczepionkowcy. Pytanie co jest ważne dla podmiotu - bezpieczeństwo jego pracowników, interesariuszy itd. czy zagrożenie wizerunku przez niewielkie ale agresywne i głośne grono antyszczepionkowców?

Wartości czy święty spokój?

Czy wpisanie przez Ministra Zdrowia szczepienia na Covid-19 na listę szczepień obowiązkowych dla wszystkich coś by zmieniło?

Na pewno byłoby kolejnym argumentem dla pracodawców by wymagać od pracowników zaszczepienia się. Natomiast w mojej ocenie nie ma decydującego znaczenia przy powyższych analizach ryzyk.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA