REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Katalogi Administracji Publicznej dostępne w 2022 roku? [KAP]

Dr Ewa Maria Włodyka
dr Ewa Włodyka, naukowiec i wykładowca w dyscyplinie nauk o polityce i administracji, samorządowiec-praktyk
Katalogi administracji publicznej
Katalogi administracji publicznej
Media

REKLAMA

REKLAMA

KAP to system teleinformatyczny zawierający sześć katalogów publicznych. Katalogi będą udostępniać kompletne informacje o załatwianiu spraw i realizacji zadań przez podmioty publiczne. KAP będzie elementem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). Usługi udostępniane na ePUAP mają zostać zmodernizowane w celu dostosowania do korzystania z KAP.

Cyfryzacja administracji publicznej w Polsce nie zaczęła się w momencie wybuchu pandemii koronawirusa. Wraz z wkraczaniem gospodarki w erę Przemysłu 4.0 i rewolucją cyfrową społeczeństw, rosną również w administracji publicznej procesy cyfryzacyjne. Co prawda - od czasu pandemii wirusa SARS-CoV-2 od 2020 roku wachlarz dostępnych w ramach e-administracji usług dynamicznie powiększa się. Także w związku z przeniesieniem wielu pracowników, również w administracji publicznej, na pracę zdalną, wprowadzono w urzędach m.in. elektroniczny obieg dokumentów czy dostęp do wspólnych zasobów w chmurze.

REKLAMA

Digitalizacja procesów administracyjnych

REKLAMA

Jak wspominał w czasie konferencji naukowej „System informacyjny państwa w dobie transformacji cyfrowej” (z 2021r., zorganizowana przez Sieć Badawczą Łukasiewicz) prof. Wojciech Cellary, że choć pandemia nie wpłynęła na poprawę dostępu do szerokopasmowego Internetu, to jednak zwiększyła się skala korzystania z usług udostępnianych przez administrację, poprawiły się kompetencje cyfrowe obywateli, a także nastąpił wzrost zaufania do załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Fałszem jednak byłoby wskazanie na pandemię jako jedyną przyczynę digitalizacji wielu procesów administracyjnych. Sytuacja ta wymusiła jedynie przyspieszenie procesów cyfryzacji.

Wszak Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne obowiązuje od 2005 r. A nowelizacje wprowadzające m.in. obowiązek rejestrowania cyfrowego obrad  sesji rady gminy, powiatu czy sejmiku wojewódzkiego - od 2018 r. Podobnie Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która weszła w życie w 2018 r. Ta określiła zakres obowiązków podmiotów publicznych w cyberprzestrzeni. 

Czym są Katalogi Administracji Publicznej?

Sama pandemia spowodowała jednakże przyspieszenie procesów cyfryzacyjnych. Idea jednego z największych w tym zakresie w Polsce  projektów - Katalogów Administracji Publicznej- pojawiła się bowiem jesienią 2020 r. KAP ma być elementem elektronicznej platformy świadczenia usług publicznych w rozumieniu ustawy o informatyzacji, a jego główną grupą docelową odbiorców i użytkowników systemu będą podmioty centralne wykonujące zadania publiczne. Jak podaje Kancelaria Prezesa Rady ministrów, KAP pozwoli przyspieszyć realizację oraz podnieść jakość usług świadczonych przez jednostki administracji publicznej w Polsce. Pracownicy urzędów zostaną wyposażeni w narzędzie umożliwiające im pozyskiwanie w bezpośredni, szybki i przyjazny użytkownikowi sposób informacji na temat usług, podmiotów publicznych oraz zasobów informacyjnych państwa. Aktualizacja danych stanie się łatwiejsza, a zarządzanie nimi skuteczniejsze. System KAP przyczyni się do uspójnienia wzorów dokumentów wykorzystywanych w administracji publicznej. Dzięki KAP obywatele i przedsiębiorcy będą mieli możliwość załatwienia spraw urzędowych sprawniej i według czytelnych procedur. KAP ma być więc digitalizacyjną odpowiedzią na problemy obywateli, przedsiębiorców i samej administracji publicznej.

Z czego ma się składać KAP?

KAP to system teleinformatyczny zawierający sześć katalogów publicznych. Katalogi będą udostępniać kompletne informacje o załatwianiu spraw i realizacji zadań przez podmioty publiczne. KAP będzie elementem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) w rozumieniu Ustawy o informatyzacji i będzie wspierał interoperacyjność podmiotów publicznych. Usługi udostępniane na ePUAP mają zostać zmodernizowane w celu dostosowania do korzystania z KAP. System KAP będzie udostępniał dane przez API dla portali usługowych i innych systemów dziedzinowych administracji, w szczególności dla portalu RP (GOV.PL).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na Katalogi Administracji Publicznej będą składać się powiązane ze sobą komponenty:

  • Katalog Podmiotów Publicznych – będą w nim gromadzone i udostępniane przez API wysokiej jakości dane na temat podmiotów publicznych oraz podmiotów niepublicznych świadczących usługi publiczne w Polsce.
  • Katalog Spraw – będzie zawierał kompletną listę spraw obywateli i przedsiębiorców, załatwianych przez polską administrację publiczną.
  • Katalog Usług Publicznych – będzie zawierał informacje o usługach elektronicznych udostępnianych przez administrację publiczną.
  • Katalog Wzorów Dokumentów – będzie rozwinięciem wykorzystywanego obecnie Centralnego Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE). Stanie się referencyjnym źródłem wiarygodnych, aktualnych wzorów dokumentów elektronicznych, do którego będą trafiały wszystkie dokumenty elektroniczne wykorzystywane w usługach publicznych oraz wiarygodnych wzorów dokumentów nieelektronicznych (formularzy do wydruku).
  • Katalog Procesów Administracyjnych – będzie zawierał zbiór definicji procesów wykorzystywanych do zarządzania przebiegiem realizacji e-usług.
  • Katalog Rejestrów Publicznych – zostaną w nim zgromadzone i udostępnione przez API aktualne informacje o rejestrach publicznych i innych zasobach informacyjnych państwa.

Trzy z komponentów: KPP, KUP i KWD będą stanowiły modernizację i rozszerzenie istniejących modułów ePUAP. Pozostałe komponenty: KS, KPA i KRP będą nowe. W ramach projektu powstanie także silnik procesów biznesowych, który będzie umożliwiał uruchamianie procesów zdefiniowanych w KPA.

Od kiedy KAP?

Projekt KAP, w ramach Programu Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, II oś priorytetowa „E-administracja i otwarty rząd”, działanie 2.2 „Cyfryzacja procesów back-office w administracji publicznej”, wdrażany jest od pilotażowo od kwietnia 2021 r. Na koniec (według różnych danych) października lub listopada 2022 r. przewidziane jest udostępnienie do eksploatacji Katalogu Rejestrów Publicznych i Katalogu Procesów Administracyjnych oraz udostępnienie samego KAP na portalu Dane.gov.pl.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SMS ze skarbówki lub innego urzędu. Cyberprzestępcy intensywnie wykorzystują je do okradania internautów, ale i tak chcemy je otrzymywać, dlaczego

Najmniej chętnie SMS ze skarbówki, zwłaszcza gdy dotyczy potrzeby zapłaty podatku. Ale info o załatwionej sprawie i dokumentach do odbioru, ostrzeżenie o anomaliach pogodowych czy ponadwymiarowym smogu – już jak najbardziej. Urzędowe SKS-y są powszechnie akceptowane i pożądane.

Od min. edukacji B. Nowackiej na otarcie łez 8000 zł brutto dla 300 nauczycieli. Nagroda 0 zł dla innych w 2024 r. W 2023 r. 1125 zł dla każdego

Rok temu (2023 r.) nagroda 1125 zł na Dzień Nauczyciela oficjalnie związana była z 250. rocznicą utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. W dominującej (chyba) opinii przypisano tej nagrodzie negatywny kontekst w postaci "łapówki" wyborczej dla nauczycieli od rządu PIS. Min. edukacji P. Czarnek nie chciał przyznać 30% podwyżek dla nauczycieli na 2024 r. (były duże, ale nie aż tak). Więc jako pocieszenie nauczyciele otrzymali po 1125 zł. Niektórzy dostali też bon na komputer 2500 zł.

Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

REKLAMA

Dlaczego seniorzy czują się samotni i co miasta mogą z tym zrobić?

Samotność to poważny problem, zwłaszcza wśród seniorów. Z badań wynika, że większość osób w wieku 66-85 lat uważa ją za główną przyczynę problemów psychicznych. Miasta mogą odegrać istotną rolę, oferując wsparcie w postaci zajęć, wydarzeń kulturalnych i darmowej pomocy psychologicznej.

Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

Mianowania urzędników w służbie cywilnej 2025–2027 [limity]. Decyzja Rady Ministrów

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2024 r. trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.

mLegitymacja studencka. Warto ją dodać do aplikacji mObywatel

Elektroniczna legitymacja studencka to cyfrowa wersja legitymacji tradycyjnej. Dzięki niej studenci mogą korzystać z różnych zniżek, np. na komunikację miejską, bilety do kina czy teatru. Już ponad 218 tys. studentów korzysta z mLegitymacji.

REKLAMA

QUIZ Dzielnice Warszawy - sprawdź, czy nie pomylisz nazwy. Łatwiej być nie może
Jak dobrze znasz dzielnice stolicy? Sprawdź w quizie, czy uda Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Barbara Nowacka: Trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu

Barbara Nowacka zapowiedziała, że projekt rozporządzenia w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu trafi do konsultacji. Szefowa resortu edukacji zakłada, że do końca roku rozporządzenie będzie podpisane.

REKLAMA