REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Katalogi Administracji Publicznej dostępne w 2022 roku? [KAP]

Dr Ewa Maria Włodyka
dr Ewa Włodyka, naukowiec i wykładowca w dyscyplinie nauk o polityce i administracji, samorządowiec-praktyk
Katalogi administracji publicznej
Katalogi administracji publicznej
Media

REKLAMA

REKLAMA

KAP to system teleinformatyczny zawierający sześć katalogów publicznych. Katalogi będą udostępniać kompletne informacje o załatwianiu spraw i realizacji zadań przez podmioty publiczne. KAP będzie elementem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). Usługi udostępniane na ePUAP mają zostać zmodernizowane w celu dostosowania do korzystania z KAP.

Cyfryzacja administracji publicznej w Polsce nie zaczęła się w momencie wybuchu pandemii koronawirusa. Wraz z wkraczaniem gospodarki w erę Przemysłu 4.0 i rewolucją cyfrową społeczeństw, rosną również w administracji publicznej procesy cyfryzacyjne. Co prawda - od czasu pandemii wirusa SARS-CoV-2 od 2020 roku wachlarz dostępnych w ramach e-administracji usług dynamicznie powiększa się. Także w związku z przeniesieniem wielu pracowników, również w administracji publicznej, na pracę zdalną, wprowadzono w urzędach m.in. elektroniczny obieg dokumentów czy dostęp do wspólnych zasobów w chmurze.

REKLAMA

REKLAMA

Digitalizacja procesów administracyjnych

Jak wspominał w czasie konferencji naukowej „System informacyjny państwa w dobie transformacji cyfrowej” (z 2021r., zorganizowana przez Sieć Badawczą Łukasiewicz) prof. Wojciech Cellary, że choć pandemia nie wpłynęła na poprawę dostępu do szerokopasmowego Internetu, to jednak zwiększyła się skala korzystania z usług udostępnianych przez administrację, poprawiły się kompetencje cyfrowe obywateli, a także nastąpił wzrost zaufania do załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Fałszem jednak byłoby wskazanie na pandemię jako jedyną przyczynę digitalizacji wielu procesów administracyjnych. Sytuacja ta wymusiła jedynie przyspieszenie procesów cyfryzacji.

Wszak Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne obowiązuje od 2005 r. A nowelizacje wprowadzające m.in. obowiązek rejestrowania cyfrowego obrad  sesji rady gminy, powiatu czy sejmiku wojewódzkiego - od 2018 r. Podobnie Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która weszła w życie w 2018 r. Ta określiła zakres obowiązków podmiotów publicznych w cyberprzestrzeni. 

Czym są Katalogi Administracji Publicznej?

Sama pandemia spowodowała jednakże przyspieszenie procesów cyfryzacyjnych. Idea jednego z największych w tym zakresie w Polsce  projektów - Katalogów Administracji Publicznej- pojawiła się bowiem jesienią 2020 r. KAP ma być elementem elektronicznej platformy świadczenia usług publicznych w rozumieniu ustawy o informatyzacji, a jego główną grupą docelową odbiorców i użytkowników systemu będą podmioty centralne wykonujące zadania publiczne. Jak podaje Kancelaria Prezesa Rady ministrów, KAP pozwoli przyspieszyć realizację oraz podnieść jakość usług świadczonych przez jednostki administracji publicznej w Polsce. Pracownicy urzędów zostaną wyposażeni w narzędzie umożliwiające im pozyskiwanie w bezpośredni, szybki i przyjazny użytkownikowi sposób informacji na temat usług, podmiotów publicznych oraz zasobów informacyjnych państwa. Aktualizacja danych stanie się łatwiejsza, a zarządzanie nimi skuteczniejsze. System KAP przyczyni się do uspójnienia wzorów dokumentów wykorzystywanych w administracji publicznej. Dzięki KAP obywatele i przedsiębiorcy będą mieli możliwość załatwienia spraw urzędowych sprawniej i według czytelnych procedur. KAP ma być więc digitalizacyjną odpowiedzią na problemy obywateli, przedsiębiorców i samej administracji publicznej.

REKLAMA

Z czego ma się składać KAP?

KAP to system teleinformatyczny zawierający sześć katalogów publicznych. Katalogi będą udostępniać kompletne informacje o załatwianiu spraw i realizacji zadań przez podmioty publiczne. KAP będzie elementem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) w rozumieniu Ustawy o informatyzacji i będzie wspierał interoperacyjność podmiotów publicznych. Usługi udostępniane na ePUAP mają zostać zmodernizowane w celu dostosowania do korzystania z KAP. System KAP będzie udostępniał dane przez API dla portali usługowych i innych systemów dziedzinowych administracji, w szczególności dla portalu RP (GOV.PL).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na Katalogi Administracji Publicznej będą składać się powiązane ze sobą komponenty:

  • Katalog Podmiotów Publicznych – będą w nim gromadzone i udostępniane przez API wysokiej jakości dane na temat podmiotów publicznych oraz podmiotów niepublicznych świadczących usługi publiczne w Polsce.
  • Katalog Spraw – będzie zawierał kompletną listę spraw obywateli i przedsiębiorców, załatwianych przez polską administrację publiczną.
  • Katalog Usług Publicznych – będzie zawierał informacje o usługach elektronicznych udostępnianych przez administrację publiczną.
  • Katalog Wzorów Dokumentów – będzie rozwinięciem wykorzystywanego obecnie Centralnego Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE). Stanie się referencyjnym źródłem wiarygodnych, aktualnych wzorów dokumentów elektronicznych, do którego będą trafiały wszystkie dokumenty elektroniczne wykorzystywane w usługach publicznych oraz wiarygodnych wzorów dokumentów nieelektronicznych (formularzy do wydruku).
  • Katalog Procesów Administracyjnych – będzie zawierał zbiór definicji procesów wykorzystywanych do zarządzania przebiegiem realizacji e-usług.
  • Katalog Rejestrów Publicznych – zostaną w nim zgromadzone i udostępnione przez API aktualne informacje o rejestrach publicznych i innych zasobach informacyjnych państwa.

Trzy z komponentów: KPP, KUP i KWD będą stanowiły modernizację i rozszerzenie istniejących modułów ePUAP. Pozostałe komponenty: KS, KPA i KRP będą nowe. W ramach projektu powstanie także silnik procesów biznesowych, który będzie umożliwiał uruchamianie procesów zdefiniowanych w KPA.

Od kiedy KAP?

Projekt KAP, w ramach Programu Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, II oś priorytetowa „E-administracja i otwarty rząd”, działanie 2.2 „Cyfryzacja procesów back-office w administracji publicznej”, wdrażany jest od pilotażowo od kwietnia 2021 r. Na koniec (według różnych danych) października lub listopada 2022 r. przewidziane jest udostępnienie do eksploatacji Katalogu Rejestrów Publicznych i Katalogu Procesów Administracyjnych oraz udostępnienie samego KAP na portalu Dane.gov.pl.

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA