Inwestycje infrastrukturalne w woj. śląskim w 2011 r.
REKLAMA
Arterią o najwyższych parametrach budowaną w woj. śląskim jest autostrada A1, powstająca na odcinku od granicy z Czechami w Gorzyczkach do międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach. W kwietniu otwarto odcinek A1 między Rowniem pod Żorami i Świerklanami pod Wodzisławiem Śląskim (6 km - część kontraktu Bełk-Świerklany za 1,1 mld zł). We wrześniu otwarto zbudowany za 1,1 mld zł odcinek A1 między węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Maciejów (6 km). 22 grudnia oddano kolejny 8-kilometrowy odcinek Maciejów - Wieszowa (do węzła Zabrze Północ).
REKLAMA
REKLAMA
Pozostałe budowane odcinki autostrady A1 w woj. śląskim powinny być gotowe w maju 2012 r. Chodzi o fragment ze Świerklan do Gorzyczek (18 km - obecny kontrakt na dokończenie prac za 555 mln zł), a także 12 km z Wieszowy do Piekar Śląskich (kontrakt Maciejów-Piekary za 1,3 mld zł) oraz 16 km z Piekar do Pyrzowic (za 1,83 mld zł).
Na razie nie wiadomo, kiedy miałaby ruszyć budowa ponad 180 km autostrady A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna. Obecne plany przewidują finansowanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Nie jest też znany termin realizacji ani perspektywy finansowania planowanego przez PKP PLK połączenia kolejowego z Katowic do lotniska w Pyrzowicach. Najbliższa realizacji wydaje się przewidziana do 2015 r. budowa drugiej jezdni otwartego w 2006 r., 8-km ekspresowego połączenia Pyrzowic z drogą krajową nr 1.
REKLAMA
Inwestycje te wiążą się z dynamicznym rozwojem Katowice Airport. Katowickie lotnisko w Pyrzowicach w tym roku pobiło swój dotychczasowy rekord, w grudniu odprawiając 2,5-milionowego od stycznia pasażera. Na lotnisku trwają prace przy wartej 81 mln zł budowie nowej płyty postojowej i modernizacji dróg kołowania. Wiosną 2012 r. do użytku zostanie oddany nowy hangar do obsługi technicznej za 26 mln zł. Jesienią rozpoczęła się rozbudowa i modernizacja starego terminalu pasażerskiego, który za 11 mln zł zostanie do maja 2012 r. powiększony o ok. 1 tys. m kw. W przygotowaniu jest budowa nowego pasa startowego.
Zapowiedzią poprawy jakości infrastruktury kolejowej na terenie woj. śląskiego są rozpoczęte w listopadzie pierwsze prace przy unijnym projekcie modernizacji linii kolejowej E30 między Sosnowcem, a Krakowem. Od jesieni ub. roku w centrum Katowic trwa budowa nowego dworca kolejowego (ma być gotowy w maju 2012 r.) wraz z centrum przesiadkowym (do czerwca 2012) i kompleksem handlowym (drugi kwartał 2013 r.) Głównym inwestorem jest firma Neinver Polska, kontrakt z głównym wykonawcą opiewa na 240 mln euro. Niezależnie od nowego obiektu PKP PLK modernizuje perony i tory przy nich.
Wraz z budową nowego dworca kolejowego samorząd Katowic modernizuje układ komunikacyjny w centrum miasta - pod kątem obsługi pasażerów, ale też oczekiwanej od lat przebudowy strefy od Rynku po rondo przy Spodku. W grudniu wybrano wykonawcę przebudowy infrastruktury tramwajowej w tym rejonie (28 mln zł), do marca planowany jest przetarg na przebudowę układu drogowego. Przestrzeń Rynku zostanie przebudowana w ramach tego samego kontraktu (szacowanego na ponad 200 mln zł), jednak w drugiej kolejności - po wyborze projektu, na który miasto planuje ogłosić w najbliższych tygodniach konkurs. Harmonogram zakłada zakończenie prac w tym rejonie do 2015 r.
Sąsiednim - ważnym dla rozwoju miasta - obszarem jest położony za katowickim Spodkiem tzw. Kwartał Kultury. To teren byłej kopalni "Katowice", na którym powstają: nowa siedziba Muzeum Śląskiego (budowa od lipca 2011 r. - do marca 2013 r., kontrakt za 206 mln zł) Międzynarodowe Centrum Kongresowe (wykonawca wyłoniony w październiku - koszt 252 mln zł, termin - maj 2013 r.) oraz siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (wykonawca wybrany w grudniu, koszt - 191 mln zł, termin - 2013 r.). Również tam miasto przebudowuje sieć drogową (za ok. 100 mln zł).
W budowie nowego Muzeum Śląskiego partycypuje samorząd woj. śląskiego. Głównym obciążeniem inwestycyjnym władz województwa jest jednak trwający od 2009 r. ostatni etap modernizacji Stadionu Śląskiego. W lipcu przy podnoszeniu konstrukcji dachu obiektu nastąpiła awaria, która przedłuży czas zakończenia inwestycji o co najmniej rok - do końca 2013 r., a o co najmniej kilka milionów złotych podwyższy koszty, przekraczające już 400 mln zł.
Wśród dużych inwestycji prowadzonych przez lokalne samorządy znajduje się budowa wielofunkcyjnej hali widowiskowo-sportowej Podium w Gliwicach na 16 tys. osób. Jej wybrany w lipcu wykonawca zaoferował cenę 295 mln zł. Umowa - ze względu na opóźnienia wskutek protestów innych oferentów - zostanie prawdopodobnie podpisana z końcem grudnia. Jeśli to się powiedzie, hala powinna być gotowa wiosną 2014 r.
Kluczową arterią drogową dla miast aglomeracji katowickiej jest trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa. W czerwcu tego roku do istniejącego już wcześniej 15,5 km odcinka od węzła z trasą S86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza dołączono zbudowany za 348 mln zł fragment do centrum Zabrza (5 km). Do zbudowania pozostaje łącznie 15,8 km trasy. Planowane pozostałe fragmenty - wraz z węzłami na autostradzie A1 oraz końcowym na DK-88 w Gliwicach - mają być gotowe w połowie 2014 r.; prace mają ruszyć w 2012 r.
REKLAMA
REKLAMA