REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Boni: podział kompetencji między MSW i MAC nie zagraża bezpieczeństwu

REKLAMA

Informacje o czarnych chmurach nad MAC podane w "Dzienniku Gazecie Prawnej" są wyssane z palca - powiedział PAP minister administracji i cyfryzacji Michał Boni. Uważa, że podział kompetencji MSWiA na MSW i MAC nie zagraża bezpieczeństwu państwa.

"Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji może przejść do historii jako najkrócej istniejące (...). Choć operacja podziału molocha, jakim było MSWiA, odbyła się już pół roku temu, to prawo nadal się nie zmieniło. W Sejmie wciąż leży projekt zmian w ustawie o działach, który ma usankcjonować przeprowadzone zmiany" - doniósł poniedziałkowy "DGP".

REKLAMA

W artykule "Czarne chmury nad resortem Boniego" gazeta przytoczyła też krytyczne opinie ekspertów dotyczące projektu nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej. Podkreślają oni, że w takich dziedzinach jak zapewnienie bezpieczeństwa, ochrona ludności, przeciwdziałanie zjawiskom kryzysowym - wymagany jest jeden decydent i jeden odpowiedzialny podmiot. Ich zdaniem proponowane zmiany spowodują budowanie "dublujących się struktur biurokratycznych".

Boni w wypowiedzi dla PAP przekonywał, że takiego zagrożenia nie ma.

REKLAMA

"Podział kompetencji byłego MSWiA na MSW i MAC nie jest w żadnym stopniu zagrożeniem dla funkcjonowania systemu bezpieczeństwa państwa. Ekspertyzy mówią jasno, że dobrze przeprowadzony podział skutkował będzie lepszą i skuteczniejszą organizacją pomocy w sytuacjach zdarzeń kryzysowych" - powiedział Boni.

Za przykład "doskonałej koordynacji akcji ratunkowej" uznał tę przeprowadzoną podczas niedawnej katastrofy kolejowej pod Szczekocinami. "Koordynacja działań ratowniczych przeprowadzona przez wojewodę śląskiego pokazała, że wszelkie obawy, jakie pojawiły się w artykule, są bezpodstawne. Jeśli niektórzy parlamentarzyści wątpią w sprawność służb, to niech przypomną sobie, jak wzorowo wojewoda śląski poradził sobie z kryzysem i jak doskonale współpracowały służby podczas tej trudnej akcji ratunkowej" - mówił minister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Sytuacje kryzysowe w żadnym stopniu nie pokazały, że mogą istnieć jakiekolwiek problemy decyzyjne związane z podziałem kompetencji, nie mówiąc już o konkurencji czy konflikcie zadań i kompetencji" - ocenił Boni.

"DGP" przywołał też wypowiedź szefa MSW Jacka Cichockiego, że - po podziale MSWiA - "do Michała Boniego należy organizacja worków na wały i kaloszy w przypadku powodzi".

REKLAMA

"Nie wydaje mi się, aby minister Cichocki mógł powiedzieć, że moja praca to organizacja worków na wały i kaloszy w przypadku powodzi. To moim zdaniem manipulacja autora artykułu. Myślę, że trzeba jeszcze raz jeszcze przedstawić argumenty członkom podkomisji sejmowej, dlatego jeszcze w tym tygodniu przygotuję do tych posłów list w tej sprawie" - dodał Boni.

Rzeczniczka prasowa MSW Małgorzata Woźniak w komunikacie przesłanym PAP, poinformowała, że Cichocki "w żadnym wypadku nie powiedział", określając zakres kompetencji Boniego, iż "do obowiązków ministra administracji i cyfryzacji +należy organizacja worków na wały i kaloszy w przypadku powodzi+".

Woźniak podkreśliła, że współpraca pomiędzy MSW a MAC układa się bardzo dobrze. "Jak pokazują przygotowania do zabezpieczenia Euro 2012 w Polsce oraz przebieg akcji ratunkowej po katastrofie pociągów pod Szczekocinami współpraca pomiędzy MSW a MAC układa się bardzo dobrze, a rzekome obawy o spory kompetencyjne pomiędzy ministerstwami są nieuzasadnione" - podkreśliła Woźniak.

Szef podkomisji rozpatrującej projekt nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej Waldy Dzikowski (PO) powiedział PAP, że posłowie otrzymali kilka ekspertyz dotyczących zaproponowanych przez rząd zmian i obecnie się z nimi zapoznają.

Jak poinformował, wiele kontrowersji wzbudza m.in. kwestia zaproponowanego przez rząd rozwiązania, by to szef MAC odpowiadał za działania Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Zaznaczył, że eksperci są w tej sprawie podzieleni - jedni popierają takie rozwiązanie, inni wskazują na możliwe zagrożenia dla bezpieczeństwa.

Pytany o harmonogram prac nad projektem Dzikowski powiedział: "Z czasem się nie będziemy ścigać. Chcemy wypracować dobry projekt".

"Będziemy kontynuować omawianie ekspertyz na następnym posiedzeniu" - powiedział. Jak dodał, pod koniec maja zaplanowano ponadto wyjazdowe posiedzenie podkomisji w Poznaniu, na którym posłowie mają się zapoznać ze sposobem funkcjonowania wielkopolskiego Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Wiceszef podkomisji Jarosław Zieliński (PiS) powiedział, że podczas prac podkomisji wychodzą na jaw coraz to nowe wady projektu. Według niego podnoszą je nawet - jak się wyraził - "eksperci prorządowi". Jak mówił, polegają one na pomieszaniu odpowiedzialności szefów MSW i MAC szczególnie w sytuacjach kryzysowych. Zdaniem Zielińskiego najlepszym rozwiązaniem byłoby połączyć z powrotem oba resorty.

Projekt noweli ustawy o działach w administracji rządowej przewiduje m.in., że szef resortu administracji i cyfryzacji będzie odpowiadać za przeciwdziałanie klęskom żywiołowym i zdarzeniom zagrażającym bezpieczeństwu powszechnemu oraz za usuwanie ich skutków. Minister będzie też sprawował nadzór nad funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA