REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Doręczenia – nowy obowiązek dla przedsiębiorców już za chwilę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Różycki
Prawnik ID Advisory
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
e-doręczenia
Media

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii, Polska również podejmuje kolejne kroki w celu wdrażania nowych rozwiązań elektronicznych w komunikacji z podmiotami administracji publicznej, w tym stworzenie nowej usługi, czyli e-Doręczeń. Nowa usługa stanowi elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, a korespondencja otrzymywana przez podmioty w ten sposób, będzie równoprawna z przesyłką otrzymaną w formie tradycyjnej.  e-Doręczenia docelowo zostaną wprowadzone dla wszystkich podmiotów publicznych, przedsiębiorców i zawodów zaufania publicznego.  

Harmonogram wdrożenia e-Doręczeń

Zgodnie z komunikatem ministra cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 roku obowiązek stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych będzie wprowadzany zgodnie z harmonogramem:  

REKLAMA

REKLAMA

  • od 10.12.2023 r. dla podmiotów publicznych wskazanych w ustawie oraz podmiotów niepublicznych, wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) po 10 grudnia 2023 roku, oraz dla osób wykonujących niektóre zawody zaufania publicznego, 
  • od 01.01.2024 r. dla podmiotów niepublicznych, składających wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) po 31 grudnia 2023 roku, 
  • od 10.03.2024 r. dla podmiotów niepublicznych, wpisanych do KRS przed 10 grudnia 2023 roku,  
  • od 01.10.2025 r. dla podmiotów niepublicznych, wpisanych do CEIDG przed 31 grudnia 2023 roku. 

Opisany wyżej harmonogram określa termin, od którego należy realizować obowiązek związany z posiadaniem skrzynki do e-Doręczeń. Konkretne podmioty we wskazanych terminach powinny złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń są na stronach rządowych.

Procedura wdrażania i stosowania skrzynki do e-Doręczeń

Informacja o utworzonym adresie i skrzynce do e-Doręczeń zostanie przesłana na adres e-mail wskazany we wniosku. Po aktywowaniu skrzynki do e-Doręczeń Minister Cyfryzacji wpisze adres do e-Doręczeń do Bazy Adresów Elektronicznych tzw. BAE. Docelowo każdy podmiot będzie posiadał tylko jeden adres do e-Doręczeń. 

Ważne

Występują tutaj jednak odstępstwa, czego przykładem jest jednoczesne wykonywanie zawodu zaufania publicznego i prowadzenie działalności gospodarczej. W takiej sytuacji wymagane jest posiadanie oddzielnego adresu do e-Doręczeń.

Wpis do BAE stanowi czynność materialno-techniczną, a więc w sprawie nie jest wydawany żaden akt administracyjny, np. decyzja czy postanowienie. Domniemywa się również, że dane wpisane do BAE są prawdziwe. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE dokonywany jest na okres 3 lat – w  stosunku do osób fizycznych, a w przypadku pozostałych podmiotów - bezterminowo. Dla osób fizycznych będzie istniała możliwość przedłużenia wpisu na okres kolejnych 3 lat, pod warunkiem złożenia oświadczenia woli o jego przedłużeniu.

REKLAMA

Należy mieć na uwadze, iż wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji nadanej przez podmioty publiczne na ten adres. Ponadto wpis do BAE wywołuje skutki prawne od dnia jego dokonania – od tego momentu korespondencja będzie co do zasady wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych. Z uwagi na to, że jest to osobna skrzynka do doręczeń, należy pamiętać o regularnym jej monitorowaniu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto przedsiębiorcy wpisani do KRS zobligowani będą do wyznaczenia administratora skrzynki, czyli osoby, która będzie uprawniona do zarządzania skrzynką do e-Doręczeń. Potwierdzenie prowadzenia korespondencji za pomocą usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego stanowić będzie, w szczególności dowód wysłania i dowód otrzymania przesyłki. Dowody doręczenia będą zabezpieczone pieczęcią elektroniczną i kwalifikowanym elektronicznym znacznikiem czasu w taki sposób, by wykluczyć możliwość niewykrywalnej zmiany danych dowodu i przesyłanej treści przesyłki.

Nie przewidziano żadnych sankcji dla podmiotów, które w określonych w harmonogramie terminach nie będą posiadać skrzynki do e-Doręczeń. Niemniej, brak posiadania skrzynki do e-Doręczeń będzie wiązał się z utrudnieniami w komunikacji z organami administracji publicznej, co może skutkować wydłużeniem się postępowań. Wynikać to będzie m.in. z obowiązkowego korzystania w takiej sytuacji z publicznej usługi hybrydowej. Polegać ona będzie na tym, iż organ administracji publicznej dokona nadania pisma w formie elektronicznej, a następnie operator wyznaczony tj. Poczta Polska wydrukuje je i doręczy w formie tradycyjnej przesyłki poleconej.

Skutki wdrożenia e-Doręczeń

Nowy system stanowi kolejną zmianę dla przedsiębiorców w komunikacji z instytucjami publicznymi. Dotychczasowym miejscem komunikacji bowiem był ePUAP, który teraz w zakresie korespondencji zostanie zastąpiona przez skrzynkę e-Doręczeń. Funkcjonalności ePUAP będą sukcesywnie zastępowane, aż do całkowitego zamknięcia tej platformy, co docelowo ma nastąpić w 2029 r. Niewątpliwą zaletą jest usprawnienie procesów administracyjnych, bezpieczeństwo wysyłanej korespondencji oraz ograniczenie kosztów. Wprowadzenie tego rozwiązania wiąże się z wieloma korzyściami, ale także wymaga od firm dostosowania działań do nowych regulacji m.in. dostosowania wewnętrznych procedur dotyczących obiegu dokumentów czy też regulacji dotyczących cyberbezpieczeństwa. 

W związku z wprowadzonym obowiązkiem, warto podjąć już teraz stosowne kroki w celu wdrożenia systemu e-Doręczeń, ponieważ wcześniejsza implementacja tej usługi pozwoli przedsiębiorcom dostosować niezbędne procedury i skutecznie korzystać z tego narzędzia. 

 Autor Maciej Różycki, Prawnik ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA