REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Doręczenia – nowy obowiązek dla przedsiębiorców już za chwilę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Różycki
Prawnik ID Advisory
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
e-doręczenia
Media

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii, Polska również podejmuje kolejne kroki w celu wdrażania nowych rozwiązań elektronicznych w komunikacji z podmiotami administracji publicznej, w tym stworzenie nowej usługi, czyli e-Doręczeń. Nowa usługa stanowi elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, a korespondencja otrzymywana przez podmioty w ten sposób, będzie równoprawna z przesyłką otrzymaną w formie tradycyjnej.  e-Doręczenia docelowo zostaną wprowadzone dla wszystkich podmiotów publicznych, przedsiębiorców i zawodów zaufania publicznego.  

Harmonogram wdrożenia e-Doręczeń

Zgodnie z komunikatem ministra cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 roku obowiązek stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych będzie wprowadzany zgodnie z harmonogramem:  

REKLAMA

  • od 10.12.2023 r. dla podmiotów publicznych wskazanych w ustawie oraz podmiotów niepublicznych, wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) po 10 grudnia 2023 roku, oraz dla osób wykonujących niektóre zawody zaufania publicznego, 
  • od 01.01.2024 r. dla podmiotów niepublicznych, składających wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) po 31 grudnia 2023 roku, 
  • od 10.03.2024 r. dla podmiotów niepublicznych, wpisanych do KRS przed 10 grudnia 2023 roku,  
  • od 01.10.2025 r. dla podmiotów niepublicznych, wpisanych do CEIDG przed 31 grudnia 2023 roku. 

Opisany wyżej harmonogram określa termin, od którego należy realizować obowiązek związany z posiadaniem skrzynki do e-Doręczeń. Konkretne podmioty we wskazanych terminach powinny złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń są na stronach rządowych.

Procedura wdrażania i stosowania skrzynki do e-Doręczeń

Informacja o utworzonym adresie i skrzynce do e-Doręczeń zostanie przesłana na adres e-mail wskazany we wniosku. Po aktywowaniu skrzynki do e-Doręczeń Minister Cyfryzacji wpisze adres do e-Doręczeń do Bazy Adresów Elektronicznych tzw. BAE. Docelowo każdy podmiot będzie posiadał tylko jeden adres do e-Doręczeń. 

Ważne

Występują tutaj jednak odstępstwa, czego przykładem jest jednoczesne wykonywanie zawodu zaufania publicznego i prowadzenie działalności gospodarczej. W takiej sytuacji wymagane jest posiadanie oddzielnego adresu do e-Doręczeń.

REKLAMA

Wpis do BAE stanowi czynność materialno-techniczną, a więc w sprawie nie jest wydawany żaden akt administracyjny, np. decyzja czy postanowienie. Domniemywa się również, że dane wpisane do BAE są prawdziwe. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE dokonywany jest na okres 3 lat – w  stosunku do osób fizycznych, a w przypadku pozostałych podmiotów - bezterminowo. Dla osób fizycznych będzie istniała możliwość przedłużenia wpisu na okres kolejnych 3 lat, pod warunkiem złożenia oświadczenia woli o jego przedłużeniu.

Należy mieć na uwadze, iż wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji nadanej przez podmioty publiczne na ten adres. Ponadto wpis do BAE wywołuje skutki prawne od dnia jego dokonania – od tego momentu korespondencja będzie co do zasady wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych. Z uwagi na to, że jest to osobna skrzynka do doręczeń, należy pamiętać o regularnym jej monitorowaniu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ponadto przedsiębiorcy wpisani do KRS zobligowani będą do wyznaczenia administratora skrzynki, czyli osoby, która będzie uprawniona do zarządzania skrzynką do e-Doręczeń. Potwierdzenie prowadzenia korespondencji za pomocą usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego stanowić będzie, w szczególności dowód wysłania i dowód otrzymania przesyłki. Dowody doręczenia będą zabezpieczone pieczęcią elektroniczną i kwalifikowanym elektronicznym znacznikiem czasu w taki sposób, by wykluczyć możliwość niewykrywalnej zmiany danych dowodu i przesyłanej treści przesyłki.

Nie przewidziano żadnych sankcji dla podmiotów, które w określonych w harmonogramie terminach nie będą posiadać skrzynki do e-Doręczeń. Niemniej, brak posiadania skrzynki do e-Doręczeń będzie wiązał się z utrudnieniami w komunikacji z organami administracji publicznej, co może skutkować wydłużeniem się postępowań. Wynikać to będzie m.in. z obowiązkowego korzystania w takiej sytuacji z publicznej usługi hybrydowej. Polegać ona będzie na tym, iż organ administracji publicznej dokona nadania pisma w formie elektronicznej, a następnie operator wyznaczony tj. Poczta Polska wydrukuje je i doręczy w formie tradycyjnej przesyłki poleconej.

Skutki wdrożenia e-Doręczeń

Nowy system stanowi kolejną zmianę dla przedsiębiorców w komunikacji z instytucjami publicznymi. Dotychczasowym miejscem komunikacji bowiem był ePUAP, który teraz w zakresie korespondencji zostanie zastąpiona przez skrzynkę e-Doręczeń. Funkcjonalności ePUAP będą sukcesywnie zastępowane, aż do całkowitego zamknięcia tej platformy, co docelowo ma nastąpić w 2029 r. Niewątpliwą zaletą jest usprawnienie procesów administracyjnych, bezpieczeństwo wysyłanej korespondencji oraz ograniczenie kosztów. Wprowadzenie tego rozwiązania wiąże się z wieloma korzyściami, ale także wymaga od firm dostosowania działań do nowych regulacji m.in. dostosowania wewnętrznych procedur dotyczących obiegu dokumentów czy też regulacji dotyczących cyberbezpieczeństwa. 

W związku z wprowadzonym obowiązkiem, warto podjąć już teraz stosowne kroki w celu wdrożenia systemu e-Doręczeń, ponieważ wcześniejsza implementacja tej usługi pozwoli przedsiębiorcom dostosować niezbędne procedury i skutecznie korzystać z tego narzędzia. 

 Autor Maciej Różycki, Prawnik ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

Renta wdowia. 320 tys. osób już otrzymało świadczenia. Sprawdź, czy też możesz dostać

Już 320 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej z ZUS. Wnioski nadal można składać. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że dzięki rencie wdowiej świadczeniobiorcy zyskają średnio 358,27 zł.

Próg zaostrzony z 50 proc. do 25 proc. Nowe przepisy MEN zmieniają wszystko w szkołach

Istotne zmiany przepisów dla uczniów zakłada nowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej, który został już skierowany do konsultacji. Będą surowsze zasady w szkołach. Projekt zakłada m.in., że uczeń nie będzie klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich przedmiotów, gdy przekroczy próg 25 proc. nieobecności nieusprawiedliwionej.

REKLAMA

Od marzeń do nauki – po co naprawdę Sławosz Uznański – Wiśniewski poleciał w kosmos?

Śledzimy media społecznościowe, zdjęcia Ziemi z orbity i codzienne relacje Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ale za tą medialną euforią kryje się znacznie więcej niż symboliczny gest. Co z tego lotu wynika dla Polski? Jakie są realne, wymierne korzyści dla gospodarki, nauki i przemysłu?

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Stacje hydrologiczne odnotowują rekordy dobowego opadu deszczu. Ulewy w całym kraju

Aż jedenaście stacji hydrologicznych zanotowało opad dobowy wyższy niż dotychczasowa maksymalna suma dobowa - wynika z danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Dwukrotnie wyższy poziom odnotowano na trzech stacjach, na jednej - trzykrotnie wyższy.

„Jak mogliśmy do tego dopuścić?” – dramatyczny stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów

W ostatnich latach znacznie pogorszył się stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów świata. Z najnowszego raportu wynika, że najmłodsi chorują i umierają tam częściej niż ich rówieśnicy w innych wysoko rozwiniętych państwach. Główne przyczyny to wypadki, przemoc i choroby cywilizacyjne, ale nie tylko.

REKLAMA

Patrz na skład! Ogólnopolska kampania o świadomej suplementacji

Jak często poświęcamy chwilę, by sprawdzić skład na etykiecie? Kampania „Patrz na skład” zachęca do zastanowienia się nad naszymi codziennymi decyzjami i promuje świadome podejście do suplementacji.

Segregacja odpadów to za mało. Ekspert: "Najlepsze śmieci to te, które nigdy nie powstały"

Dlaczego recykling nie wystarczy? Jakie błędy popełniamy w gospodarowaniu bioodpadami? I co musi się zmienić, by Polska była gotowa na gospodarkę obiegu zamkniętego? O tym wszystkim opowiada Michał Paca – ekspert ds. gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA