REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Doręczenia – nowy obowiązek dla przedsiębiorców już za chwilę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Różycki
Prawnik ID Advisory
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
e-doręczenia
Media

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii, Polska również podejmuje kolejne kroki w celu wdrażania nowych rozwiązań elektronicznych w komunikacji z podmiotami administracji publicznej, w tym stworzenie nowej usługi, czyli e-Doręczeń. Nowa usługa stanowi elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, a korespondencja otrzymywana przez podmioty w ten sposób, będzie równoprawna z przesyłką otrzymaną w formie tradycyjnej.  e-Doręczenia docelowo zostaną wprowadzone dla wszystkich podmiotów publicznych, przedsiębiorców i zawodów zaufania publicznego.  

Harmonogram wdrożenia e-Doręczeń

Zgodnie z komunikatem ministra cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 roku obowiązek stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych będzie wprowadzany zgodnie z harmonogramem:  

REKLAMA

  • od 10.12.2023 r. dla podmiotów publicznych wskazanych w ustawie oraz podmiotów niepublicznych, wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) po 10 grudnia 2023 roku, oraz dla osób wykonujących niektóre zawody zaufania publicznego, 
  • od 01.01.2024 r. dla podmiotów niepublicznych, składających wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) po 31 grudnia 2023 roku, 
  • od 10.03.2024 r. dla podmiotów niepublicznych, wpisanych do KRS przed 10 grudnia 2023 roku,  
  • od 01.10.2025 r. dla podmiotów niepublicznych, wpisanych do CEIDG przed 31 grudnia 2023 roku. 

Opisany wyżej harmonogram określa termin, od którego należy realizować obowiązek związany z posiadaniem skrzynki do e-Doręczeń. Konkretne podmioty we wskazanych terminach powinny złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń są na stronach rządowych.

Procedura wdrażania i stosowania skrzynki do e-Doręczeń

Informacja o utworzonym adresie i skrzynce do e-Doręczeń zostanie przesłana na adres e-mail wskazany we wniosku. Po aktywowaniu skrzynki do e-Doręczeń Minister Cyfryzacji wpisze adres do e-Doręczeń do Bazy Adresów Elektronicznych tzw. BAE. Docelowo każdy podmiot będzie posiadał tylko jeden adres do e-Doręczeń. 

Ważne

Występują tutaj jednak odstępstwa, czego przykładem jest jednoczesne wykonywanie zawodu zaufania publicznego i prowadzenie działalności gospodarczej. W takiej sytuacji wymagane jest posiadanie oddzielnego adresu do e-Doręczeń.

REKLAMA

Wpis do BAE stanowi czynność materialno-techniczną, a więc w sprawie nie jest wydawany żaden akt administracyjny, np. decyzja czy postanowienie. Domniemywa się również, że dane wpisane do BAE są prawdziwe. Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE dokonywany jest na okres 3 lat – w  stosunku do osób fizycznych, a w przypadku pozostałych podmiotów - bezterminowo. Dla osób fizycznych będzie istniała możliwość przedłużenia wpisu na okres kolejnych 3 lat, pod warunkiem złożenia oświadczenia woli o jego przedłużeniu.

Należy mieć na uwadze, iż wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji nadanej przez podmioty publiczne na ten adres. Ponadto wpis do BAE wywołuje skutki prawne od dnia jego dokonania – od tego momentu korespondencja będzie co do zasady wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych. Z uwagi na to, że jest to osobna skrzynka do doręczeń, należy pamiętać o regularnym jej monitorowaniu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ponadto przedsiębiorcy wpisani do KRS zobligowani będą do wyznaczenia administratora skrzynki, czyli osoby, która będzie uprawniona do zarządzania skrzynką do e-Doręczeń. Potwierdzenie prowadzenia korespondencji za pomocą usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego stanowić będzie, w szczególności dowód wysłania i dowód otrzymania przesyłki. Dowody doręczenia będą zabezpieczone pieczęcią elektroniczną i kwalifikowanym elektronicznym znacznikiem czasu w taki sposób, by wykluczyć możliwość niewykrywalnej zmiany danych dowodu i przesyłanej treści przesyłki.

Nie przewidziano żadnych sankcji dla podmiotów, które w określonych w harmonogramie terminach nie będą posiadać skrzynki do e-Doręczeń. Niemniej, brak posiadania skrzynki do e-Doręczeń będzie wiązał się z utrudnieniami w komunikacji z organami administracji publicznej, co może skutkować wydłużeniem się postępowań. Wynikać to będzie m.in. z obowiązkowego korzystania w takiej sytuacji z publicznej usługi hybrydowej. Polegać ona będzie na tym, iż organ administracji publicznej dokona nadania pisma w formie elektronicznej, a następnie operator wyznaczony tj. Poczta Polska wydrukuje je i doręczy w formie tradycyjnej przesyłki poleconej.

Skutki wdrożenia e-Doręczeń

Nowy system stanowi kolejną zmianę dla przedsiębiorców w komunikacji z instytucjami publicznymi. Dotychczasowym miejscem komunikacji bowiem był ePUAP, który teraz w zakresie korespondencji zostanie zastąpiona przez skrzynkę e-Doręczeń. Funkcjonalności ePUAP będą sukcesywnie zastępowane, aż do całkowitego zamknięcia tej platformy, co docelowo ma nastąpić w 2029 r. Niewątpliwą zaletą jest usprawnienie procesów administracyjnych, bezpieczeństwo wysyłanej korespondencji oraz ograniczenie kosztów. Wprowadzenie tego rozwiązania wiąże się z wieloma korzyściami, ale także wymaga od firm dostosowania działań do nowych regulacji m.in. dostosowania wewnętrznych procedur dotyczących obiegu dokumentów czy też regulacji dotyczących cyberbezpieczeństwa. 

W związku z wprowadzonym obowiązkiem, warto podjąć już teraz stosowne kroki w celu wdrożenia systemu e-Doręczeń, ponieważ wcześniejsza implementacja tej usługi pozwoli przedsiębiorcom dostosować niezbędne procedury i skutecznie korzystać z tego narzędzia. 

 Autor Maciej Różycki, Prawnik ID Advisory

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA