REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metro Warszawskie: nie ma decyzji ws. drążenia II linii od strony Pragi

REKLAMA

Nie ma decyzji w sprawie drążenia tunelu II linii metra pod Wisłą od strony Pragi - oświadczyło Metro Warszawskie.

Podczas budowy stacji Powiśle na początku ubiegłego tygodnia budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów. W związku z awarią na terenie budowy wykonawca inwestycji, konsorcjum AGP Metro, prowadzi badania, które mają pomóc wskazać źródło i przebieg wycieku. Ekspertyzy dotyczące sytuacji na stacji Powiśle przygotowują także eksperci powołani przez inwestora, którym jest miasto.

REKLAMA

REKLAMA

O rozpoczęciu drążenia tunelu pod dnem Wisły od strony Dworca Wileńskiego na Pradze, a nie - jak zapowiadano wcześniej - od Powiśla poinformował w środę wykonawca AGP Metro. Zaznaczył w komunikacie, że zminimalizuje to wpływ awarii na realizację całego przedsięwzięcia.

Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko powiedział jednak PAP w czwartek, że takiej decyzji jeszcze nie ma. "W ubiegłym tygodniu prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk wskazał takie rozwiązanie jako jedną z możliwości. Dopóki nie poznamy decyzji ekspertów, będziemy rozważać różne opcje" - powiedział Malawko.

Zaznaczył, że eksperci otrzymali na razie część wyników z badań na stacji Powiśle. "Spodziewamy się wstępnego raportu w połowie przyszłego tygodnia i wtedy prawdopodobnie będą podejmowane decyzje" - powiedział Malawko. Podkreślił, że kluczowe decyzje dotyczące stacji będą oparte o kryterium czasu, korzystności rozwiązań i bezpieczeństwa. "Próbujemy dotrzymać terminu zakończenia prac" - dodał Malawko.

REKLAMA

Rzecznik konsorcjum budującego metro Mateusz Witczyński potwierdził później w rozmowie z dziennikarzami, że decyzja dot. ewentualnego drążenia tunelu od strony Pragi zostanie podjęta wspólnie z inwestorem, po zapoznaniu się z badaniami i ekspertyzami. Zaznaczył, że należy ocenić, czy więcej czasu zajmie przeniesienie maszyn na pl. Wileński, czy usunięcie awarii na stacji Powiśle. Podkreślił, że przeniesienie tarcz wymagałoby m.in. zbudowania na stacji Dworzec Wileński zaplecza, przyłącza energetycznego. Witczyński nie podał kwoty takiej ewentualnej operacji; zaznaczył że sumy podawane przez media to spekulacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poinformował, że w czwartek wieczorem zakończą się badania za pomocą fal dźwiękowych na terenie zalanej stacji. Witczyński wyjaśnił, że w gruncie i części tunelu umieszczono receptory, które odbierają wysyłany impuls. Na podstawie tego, jak przez grunt przechodzi impuls, dokonywana jest analiza warstw gruntu.

Rzecznik Metra Warszawskiego odniósł się w rozmowie z PAP także do lokalizacji stacji Powiśle. Według czwartkowej "Gazety Wyborczej" choć rozważano różne wersje, ostatecznie wybrano lokalizację najbardziej problematyczną: stacja znajduje się tuż nad brzegiem Wisły i bezpośrednio pod tunelem Wisłostrady.

Malawko podkreślił, że umiejscowienie stacji Powiśle zależało od umiejscowienia stacji Stadion. Zaznaczył, że usytuowanie stacji Stadion, budowanej po drugiej stronie Wisły, zmieniono z uwagi na warunki geologiczne. W związku z tym trzeba było też zmienić usytuowanie stacji Powiśle; tunel pod dnem Wisły połączy te dwie stacje. Dodał, że plany dotyczące obecnego umiejscowienia stacji Powiśle zatwierdzono w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w 2006 r. Powiedział, że decyzja została podjęta w oparciu o analizy technologiczne, dane demograficzne.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz w radiowej "Jedynce" powiedziała, że trudno w tej chwili określić, na ile sytuacja na stacji Powiśle wydłuża prace przy budowie II linii metra. Zaznaczyła, że na razie nie ma informacji o zmianach w harmonogramie. Podkreśliła, że to, czy da się go zachować, zależy od diagnoz i zastosowanych środków w związku z awarią. Mówienie o kosztach też jest przedwczesne - dodała.

W związku z awarią na terenie budowy stacji Powiśle badania na zlecenie wykonawcy wykonuje firma IMG Monitoring. Ekspertyzy przygotowują także cztery zespoły: Politechniki Warszawskiej, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Instytutu Techniki Budowlanej oraz firma Geoteko.

Podczas awarii na stację wlało się 6 tys. m sześc. wody; następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy. Pierwsza z czterech tarcz, "Anna", przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei "Maria" - 670 m - wynika z informacji na stronie internetowej wykonawcy.

Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że tunel poprowadzony pod dnem Wisły jest jedyną opcją, gdyż zmiana projektu zamknęłaby inwestycję na kilka lat. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra.

Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie. II linia metra jest budowana w systemie "Projektuj i buduj". (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA