REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metro Warszawskie: nie ma decyzji ws. drążenia II linii od strony Pragi

REKLAMA

Nie ma decyzji w sprawie drążenia tunelu II linii metra pod Wisłą od strony Pragi - oświadczyło Metro Warszawskie.

Podczas budowy stacji Powiśle na początku ubiegłego tygodnia budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów. W związku z awarią na terenie budowy wykonawca inwestycji, konsorcjum AGP Metro, prowadzi badania, które mają pomóc wskazać źródło i przebieg wycieku. Ekspertyzy dotyczące sytuacji na stacji Powiśle przygotowują także eksperci powołani przez inwestora, którym jest miasto.

REKLAMA

REKLAMA

O rozpoczęciu drążenia tunelu pod dnem Wisły od strony Dworca Wileńskiego na Pradze, a nie - jak zapowiadano wcześniej - od Powiśla poinformował w środę wykonawca AGP Metro. Zaznaczył w komunikacie, że zminimalizuje to wpływ awarii na realizację całego przedsięwzięcia.

Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko powiedział jednak PAP w czwartek, że takiej decyzji jeszcze nie ma. "W ubiegłym tygodniu prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk wskazał takie rozwiązanie jako jedną z możliwości. Dopóki nie poznamy decyzji ekspertów, będziemy rozważać różne opcje" - powiedział Malawko.

Zaznaczył, że eksperci otrzymali na razie część wyników z badań na stacji Powiśle. "Spodziewamy się wstępnego raportu w połowie przyszłego tygodnia i wtedy prawdopodobnie będą podejmowane decyzje" - powiedział Malawko. Podkreślił, że kluczowe decyzje dotyczące stacji będą oparte o kryterium czasu, korzystności rozwiązań i bezpieczeństwa. "Próbujemy dotrzymać terminu zakończenia prac" - dodał Malawko.

REKLAMA

Rzecznik konsorcjum budującego metro Mateusz Witczyński potwierdził później w rozmowie z dziennikarzami, że decyzja dot. ewentualnego drążenia tunelu od strony Pragi zostanie podjęta wspólnie z inwestorem, po zapoznaniu się z badaniami i ekspertyzami. Zaznaczył, że należy ocenić, czy więcej czasu zajmie przeniesienie maszyn na pl. Wileński, czy usunięcie awarii na stacji Powiśle. Podkreślił, że przeniesienie tarcz wymagałoby m.in. zbudowania na stacji Dworzec Wileński zaplecza, przyłącza energetycznego. Witczyński nie podał kwoty takiej ewentualnej operacji; zaznaczył że sumy podawane przez media to spekulacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poinformował, że w czwartek wieczorem zakończą się badania za pomocą fal dźwiękowych na terenie zalanej stacji. Witczyński wyjaśnił, że w gruncie i części tunelu umieszczono receptory, które odbierają wysyłany impuls. Na podstawie tego, jak przez grunt przechodzi impuls, dokonywana jest analiza warstw gruntu.

Rzecznik Metra Warszawskiego odniósł się w rozmowie z PAP także do lokalizacji stacji Powiśle. Według czwartkowej "Gazety Wyborczej" choć rozważano różne wersje, ostatecznie wybrano lokalizację najbardziej problematyczną: stacja znajduje się tuż nad brzegiem Wisły i bezpośrednio pod tunelem Wisłostrady.

Malawko podkreślił, że umiejscowienie stacji Powiśle zależało od umiejscowienia stacji Stadion. Zaznaczył, że usytuowanie stacji Stadion, budowanej po drugiej stronie Wisły, zmieniono z uwagi na warunki geologiczne. W związku z tym trzeba było też zmienić usytuowanie stacji Powiśle; tunel pod dnem Wisły połączy te dwie stacje. Dodał, że plany dotyczące obecnego umiejscowienia stacji Powiśle zatwierdzono w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w 2006 r. Powiedział, że decyzja została podjęta w oparciu o analizy technologiczne, dane demograficzne.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz w radiowej "Jedynce" powiedziała, że trudno w tej chwili określić, na ile sytuacja na stacji Powiśle wydłuża prace przy budowie II linii metra. Zaznaczyła, że na razie nie ma informacji o zmianach w harmonogramie. Podkreśliła, że to, czy da się go zachować, zależy od diagnoz i zastosowanych środków w związku z awarią. Mówienie o kosztach też jest przedwczesne - dodała.

W związku z awarią na terenie budowy stacji Powiśle badania na zlecenie wykonawcy wykonuje firma IMG Monitoring. Ekspertyzy przygotowują także cztery zespoły: Politechniki Warszawskiej, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Instytutu Techniki Budowlanej oraz firma Geoteko.

Podczas awarii na stację wlało się 6 tys. m sześc. wody; następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy. Pierwsza z czterech tarcz, "Anna", przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei "Maria" - 670 m - wynika z informacji na stronie internetowej wykonawcy.

Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że tunel poprowadzony pod dnem Wisły jest jedyną opcją, gdyż zmiana projektu zamknęłaby inwestycję na kilka lat. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra.

Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie. II linia metra jest budowana w systemie "Projektuj i buduj". (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

REKLAMA

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA