REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorząd Wodzisławia Śląskiego chce usprawnić działanie urzędu po audycie

REKLAMA

Badanie poziomu satysfakcji klientów, system zastępstw i szkoleń, klarowne ścieżki awansu pracowników czy motywacyjny system wynagrodzeń - to niektóre zmiany, jakie po audycie personalnym w urzędzie chce wprowadzić w tym roku samorząd Wodzisławia Śląskiego.

"Audyt personalny to kolejny krok w kierunku poprawy usług naszego urzędu. Jego celem nie była redukcja zatrudnienia; zresztą wyniki audytu pokazały, że nie jest to konieczne. Zależało nam natomiast na wyodrębnieniu tych sfer działalności urzędu, które mogą być udoskonalone, których poprawa wpłynie na usprawnienie obsługi mieszkańców" - wyjaśnił prezydent miasta Mieczysław Kieca.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci wskazują, że audyty personalne w firmach i instytucjach są coraz popularniejsze. W ostatnich dwóch latach liczba publikowanych w prasie i internecie ogłoszeń o przetargach na usługi związane z optymalizacją zatrudnienia wzrosła aż czterokrotnie. Coraz częściej po takie usługi sięgają instytucje publiczne, głównie samorządy.

"Prezydenci i burmistrzowie zdają sobie sprawę, że w czasie spowolnienia gospodarczego i kłopotów finansowych samorządów warto starannie przeanalizować strukturę zatrudnienia i podjąć decyzje o niezbędnych zmianach organizacyjnych czy personalnych. Na wynikach audytu korzystają też sami pracownicy, którzy otrzymują obiektywne dane na temat swoich umiejętności i posiadanych kompetencji. Dowiadują się, w jakich dziedzinach powinni się dokształcić i szkolić; dostają precyzyjne zakresy obowiązków" - skomentował Jarosław Piotrowski, wiceprezes firmy konsultingowej Grupa Gumułka, która audytowała pod tym kątem wodzisławski urząd.

W ramach audytu zbadano kompetencje, zakres obowiązków i jakość pracy wszystkich urzędników magistratu - od kadry kierowniczej po szeregowych pracowników. "Uzyskaliśmy czytelną informację, którzy pracownicy są maksymalne obciążeni pracą, a którym zakres zadań można jeszcze znacząco poszerzyć. Dzięki audytowi wyselekcjonowaliśmy 24 najlepszych pracowników, dla których przygotujemy ścieżki pionowego i poziomego awansu" - wskazał prezydent miasta.

REKLAMA

Według audytorów, wyniki audytu potwierdziły wiele mocnych stron wodzisławskiego urzędu. Wśród nich wymieniają: przejrzystość działań i nastawienie na klienta, a nie - jak niegdyś - petenta, co już na starcie umniejszało pozycję osoby, załatwiającej w urzędzie swoje sprawy. Za zalety uznano też brak istotnych przerostów w zatrudnieniu oraz podejmowanie przez władze miasta niełatwych decyzji, jak choćby włączenie Straży Miejskiej w struktury urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Audytorzy korzystali z różnych technik badawczych. Oprócz analizy dokumentów, rozmów z pracownikami i kwestionariuszy, porównywano też działanie i struktury magistratu z urzędami innych miast regionu. Badania wykazały, że wskaźnik zatrudnienia w wodzisławskim urzędzie jest niższy od średniej ze wszystkich analizowanych miast i wynosi 3,29 etatu na tysiąc mieszkańców. Średnia dla wszystkich porównywanych miast wyniosła 3,48. Np. w pobliskiej Czerwionce-Leszczynach wskaźnik ten wynosi 2,88, a w nieodległych Rydułtowach 4,43.

Ważną częścią rekomendacji audytorów jest wprowadzenie systemu motywacyjnego w urzędzie. Na podstawie wyników audytu samorządowcy zamierzają dążyć do wprowadzenia badania satysfakcji klientów - narzędzia powszechnego w firmach, ale jeszcze mało rozpowszechnionego w samorządach. Pracownicy zostaną objęci systemem motywowania płacowego, w zależności od zakresu zadań i efektów ich pracy. Jeśli będą się wyróżniać, będą mogli liczyć na awans, zgodnie z opracowaną wcześniej ścieżką awansu zawodowego i programem sukcesji na stanowiskach pracy.

Innym typem zaleceń pokontrolnych są te związane z jakością pracy i obsługi mieszkańców. W raporcie z audytu znalazły się sugestie dotyczące wygospodarowania w siedzibie urzędu pomieszczenia dla matek z dziećmi, a także do obsługi tych klientów, którzy nie chcą o swych problemach opowiadać przy innych. Audytorzy sugerują również wypracowanie metod zastępowania pracowników podczas ich przerw na posiłki. W ramach audytu zbadano również przegląd lokalowy oraz sposób gospodarowania mieniem. Ocenie poddano również działające w urzędzie rozwiązania informatyczne.

W raporcie z audytu znalazło się ostatecznie kilkadziesiąt rekomendacji. Ich wdrażanie rozpocznie się już w styczniu. Na czerwiec zaplanowano pierwsze podsumowanie efektów wprowadzanych zmian.

Według analiz Grupy Gumułka, problemy z nadmiernym zatrudnieniem mają głównie instytucje publiczne, gdzie przerosty sięgają od 5 do nawet 25 proc. stanu załogi. W firmach prywatnych z reguły nie jest to więcej niż 10 proc. Coraz częściej właśnie instytucje publiczne sięgają po usługi służące optymalizacji zatrudnienia.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

Coraz więcej nastolatków sięga po e-papierosy

Coraz więcej nastolatków sięga po elektroniczne papierosy. Jest to co czwarta dziewczyna i co piąty chłopiec w wieku 13-15 lat. Tak wynika z badania "Global Youth Tobacco Survey" zaprezentowanego podczas rozpoczętej w środę w Sejmie konferencji poświęconej uzależnieniom.

Dwoje seniorów padło ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie stracili ponad 400 tys. zł

Oszuści nie ustają w polowaniach. Dwoje seniorów – 74-latka z Lublina i 76-latek z powiatu zamojskiego – zostali oszukani w internecie. Zamiast zyskownych inwestycji, za radą „doradców” zainstalowali oprogramowanie, które pozwoliło przestępcom przejąć pieniądze z ich kont bankowych – podała policja.

Pierwsze dziecko z rządowego programu in vitro już na świecie

Urodziło się pierwsze dziecko z rządowego programu in vitro. Ministra zdrowia Izabela Leszczyna poinformowała, że do programu zakwalifikowało się ponad 23 tys. par, efektem jest 9258 ciąż.

REKLAMA

Nowy wymiar edukacji dla przyszłych liderów HR i biznesu. Symfonia i Akademia Leona Koźmińskiego łączą siły

Symfonia, czołowy dostawca oprogramowania dla MŚP oraz administracji publicznej i Akademia Leona Koźmińskiego, jedna z najlepszych uczelni w Polsce, ogłaszają partnerstwo. Firma zapewni studentom i wykładowcom wsparcie merytoryczne i dydaktyczne, wymianę wiedzy i inicjatywy ukierunkowane na rozwój. W programie studiów znajdzie się flagowy produkt HR-owy Symfonii.

Seniorzy chcą pracować na emeryturze?

Kontynuacja pracy na emeryturze to nie tylko chęć podreperowania domowego budżetu, ale i podtrzymanie aktywności i rozwój osobisty, a także szansa na spełnianie swoich pasji.

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje programu NIW-CRSO pn. "Moc Małych Społeczności". Kto będzie mógł starać się o dofinansowanie? Ile będzie wynosiło? Jaki jest harmonogram?

REKLAMA

Nowe oszustwo na "darmową apteczkę". NFZ ostrzega

Uwaga na nową metodę oszustów. Narodowy Fundusz Zdrowia ostrzega przed e-mailami z ofertą otrzymania "darmowej apteczki". Można stracić pieniądze. NFZ przypomina, że nie sprzedaje niczego przez internet.

CBA: 14 zmian w systemie oświadczeniach majątkowych osób publicznych m.in. polityków, samorządowców, dyrektorów

CBA proponuje jedną ustawę o oświadczeniach majątkowych. Z tego wynika pośrednio próba centralizacji walki w korupcją. Umożliwia to Internet. Oświadczenia majątkowe mogą być w łatwo sposób zamieszczane według jednolitego wzorca w jednym albo kilku rejestrach.

REKLAMA