GAZELA - sposób na dotacje na ekologiczny transport
REKLAMA
Celem programu GAZELA jest ograniczenie lub uniknięcie emisji dwutlenku węgla poprzez dofinansowanie przedsięwzięć w gminach polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim.
REKLAMA
Wnioski składane są w dwóch etapach. W pierwszym etapie składany jest wniosek wstępny wraz z załącznikami. Wnioski wstępne podlegają ocenie pod kątem spełnienie formalnych kryteriów dostępu. Wnioskodawcy, których wnioski wstępne zostaną ocenione pozytywnie, będą zobowiązani do złożenia pełnego wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami w terminie 120 dni kalendarzowych (termin liczony od dnia otrzymania informacji o wyniku oceny wniosku wstępnego).
Wnioski wstępne można składać do 2 kwietnia 2013 roku, do godz. 15:30.
Przygotowane wnioski należy składać bezpośrednio w kancelarii NFOŚiGW od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 15:30 albo przesłać drogą pocztową lub kurierem na adres:
Należy pamiętać, że wnioski, które wpłyną po terminie nie będą rozpatrywane.
Beneficjentami programu GAZELA mogą być:
1) gminy miejskie,
2) spółki komunalne które działają w celu wykonania zadań gmin miejskich związanych z lokalnym transportem zbiorowym,
3) inne podmioty świadczące usługi w zakresie lokalnego transportu miejskiego na podstawie umowy zawartej z gminą miejską.
GAZELA - rodzaje przedsięwzięć
Dofinansowanie może być udzielone na realizację przedsięwzięć zmierzających do obniżenia zużycia energii i paliw w komunikacji miejskiej. Program obejmuje następujące działania:
1) dotyczące taboru polegające na:
• zakupie nowych autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG,
• szkoleniu kierowców pojazdów transportu miejskiego z obsługi niskoemisyjnego taboru,
2) dotyczące infrastruktury i zarządzania polegające na:
• modernizacji lub budowie stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG,
• modernizacji lub budowie tras rowerowych,
• modernizacji lub budowie bus pasów,
• modernizacji lub budowie parkingów „Parkuj i Jedź”,
• wdrażaniu systemów zarządzania transportem miejskim,
• wdrożeniu systemu roweru miejskiego.
Zobacz serwis: Finanse
Warunki dofinansowania
Aby gmina składająca wniosek mogła skorzystać z dofinansowania przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim musi spełnić następujące warunki:
1) koszt całkowity przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 8 mln zł,
REKLAMA
Dopuszcza się zmniejszenie wysokości kosztu całkowitego przedsięwzięcia po złożeniu wniosku o dofinansowanie, jeżeli nastąpiło ono w wyniku przeprowadzonych procedur przetargowych – takie zmniejszenie wysokości kosztu całkowitego przedsięwzięcia nie powoduje odmowy dofinansowania.
2) warunkiem uzyskania dofinansowania jest łączna realizacja w ramach przedsięwzięcia działań wskazanych w ust. 7.5 programu priorytetowego w następujący sposób:
• działania z grupy 1 – działania obligatoryjne, lub
• działania z grupy 1 i 2,
3) udział działań wymienionych w ust. 7.5 pkt. 1 b) oraz 2 b) do f) nie może być większy niż 10% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia,
4) jeden Wnioskodawca może złożyć w jednym konkursie tylko jeden wniosek o dofinansowanie,
5) dofinansowanie nie będzie udzielane na przedsięwzięcia, które uzyskały dofinansowanie ze środków NFOSiGW w ramach innych programów,
6) przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dofinansowanie musi być zrealizowane na obszarze gmin miejskich bez limitu liczby mieszkańców.
Dofinansowanie w I konkursie udzielane będzie w formie dotacji do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.
Uprawnienia gminy
Zgodnie z opinią Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej gmina występująca jako Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie w wysokości 100% kosztów realizacji inwestycji, a następnie:
REKLAMA
1. wnieść aportem nabyte środki trwałe do swojej spółki komunalnej
W tym przypadku gmina przekazując majątek trwały do własnej spółki musi zbadać, czy aport stanowi pomoc publiczną. W tym celu gmina powinna przeprowadzić test prywatnego inwestora. Jeżeli test prywatnego inwestora nie jest spełniony (czyli gdy gmina nie zachowuje się jak inwestor prywatny) – gmina staje się podmiotem udzielającym pomocy publicznej i sama przeprowadza ocenę dopuszczalności tej pomocy.
2. przekazać nabyte środki trwałe swojej spółce do bezpłatnego użytkowania
W tym przypadku gmina udostępniając bezpłatnie majątek trwały własnej spółce udziela jej pomocy publicznej i sama przeprowadza ocenę dopuszczalności tej pomocy.
3. wydzierżawić nabyte środki trwałe swojej spółce
Występowanie pomocy publicznej badane jest wówczas w kontekście warunków dzierżawy. Jeżeli gmina wydzierżawia spółce majątek w zamian za czynsz na poziomie rynkowym – wówczas nie udziela pomocy spółce. Jeżeli czynsz dzierżawny jest niższy niż rynkowy – gmina udziela spółce pomocy publicznej. Gmina sama przeprowadza ocenę dopuszczalności tej pomocy.
Zobacz więcej Wiadomości.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.