REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GAZELA - sposób na dotacje na ekologiczny transport

REKLAMA

2 kwietnia 2013 r. mija termin składania wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach I konkursu programu priorytetowego p.n.: System zielonych inwestycji - Część 7: GAZELA – Niskoemisyjny transport miejski.

Celem programu GAZELA jest ograniczenie lub uniknięcie emisji dwutlenku węgla poprzez dofinansowanie przedsięwzięć w gminach polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim.

REKLAMA

REKLAMA

Wnioski składane są w dwóch etapach. W pierwszym etapie składany jest wniosek wstępny wraz z załącznikami. Wnioski wstępne podlegają ocenie pod kątem spełnienie formalnych kryteriów dostępu. Wnioskodawcy, których wnioski wstępne zostaną ocenione pozytywnie, będą zobowiązani do złożenia pełnego wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami w terminie 120 dni kalendarzowych (termin liczony od dnia otrzymania informacji o wyniku oceny wniosku wstępnego).

Wnioski wstępne można składać do 2 kwietnia 2013 roku, do godz. 15:30.

Przygotowane wnioski należy składać bezpośrednio w kancelarii NFOŚiGW od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 15:30 albo przesłać drogą pocztową lub kurierem na adres:

REKLAMA

Należy pamiętać, że wnioski, które wpłyną po terminie nie będą rozpatrywane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Beneficjentami programu GAZELA mogą być:

1) gminy miejskie,

2) spółki komunalne które działają w celu wykonania zadań gmin miejskich związanych z lokalnym transportem zbiorowym,

3) inne podmioty świadczące usługi w zakresie lokalnego transportu miejskiego na podstawie umowy zawartej z gminą miejską.

GAZELA - rodzaje przedsięwzięć

Dofinansowanie może być udzielone na realizację przedsięwzięć zmierzających do obniżenia zużycia energii i paliw w komunikacji miejskiej. Program obejmuje następujące działania:

1) dotyczące taboru polegające na:
• zakupie nowych autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG,
• szkoleniu kierowców pojazdów transportu miejskiego z obsługi niskoemisyjnego taboru,

2) dotyczące infrastruktury i zarządzania polegające na:
• modernizacji lub budowie stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG,
• modernizacji lub budowie tras rowerowych,
• modernizacji lub budowie bus pasów,
• modernizacji lub budowie parkingów „Parkuj i Jedź”,
• wdrażaniu systemów zarządzania transportem miejskim,
• wdrożeniu systemu roweru miejskiego.

Zobacz serwis: Finanse

Warunki dofinansowania

Aby gmina składająca wniosek mogła skorzystać z dofinansowania przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim musi spełnić następujące warunki:

1) koszt całkowity przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 8 mln zł,

Dopuszcza się zmniejszenie wysokości kosztu całkowitego przedsięwzięcia po złożeniu wniosku o dofinansowanie, jeżeli nastąpiło ono w wyniku przeprowadzonych procedur przetargowych – takie zmniejszenie wysokości kosztu całkowitego przedsięwzięcia nie powoduje odmowy dofinansowania.

2) warunkiem uzyskania dofinansowania jest łączna realizacja w ramach przedsięwzięcia działań wskazanych w ust. 7.5 programu priorytetowego w następujący sposób:
• działania z grupy 1 – działania obligatoryjne, lub
• działania z grupy 1 i 2,

3) udział działań wymienionych w ust. 7.5 pkt. 1 b) oraz 2 b) do f) nie może być większy niż 10% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia,

4) jeden Wnioskodawca może złożyć w jednym konkursie tylko jeden wniosek o dofinansowanie,

5) dofinansowanie nie będzie udzielane na przedsięwzięcia, które uzyskały dofinansowanie ze środków NFOSiGW w ramach innych programów,

6) przedsięwzięcie objęte wnioskiem o dofinansowanie musi być zrealizowane na obszarze gmin miejskich bez limitu liczby mieszkańców.

Dofinansowanie w I konkursie udzielane będzie w formie dotacji do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.

Uprawnienia gminy

Zgodnie z opinią Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej gmina występująca jako Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie w wysokości 100% kosztów realizacji inwestycji, a następnie:

1. wnieść aportem nabyte środki trwałe do swojej spółki komunalnej
W tym przypadku gmina przekazując majątek trwały do własnej spółki musi zbadać, czy aport stanowi pomoc publiczną. W tym celu gmina powinna przeprowadzić test prywatnego inwestora. Jeżeli test prywatnego inwestora nie jest spełniony (czyli gdy gmina nie zachowuje się jak inwestor prywatny) – gmina staje się podmiotem udzielającym pomocy publicznej i sama przeprowadza ocenę dopuszczalności tej pomocy.

2. przekazać nabyte środki trwałe swojej spółce do bezpłatnego użytkowania
W tym przypadku gmina udostępniając bezpłatnie majątek trwały własnej spółce udziela jej pomocy publicznej i sama przeprowadza ocenę dopuszczalności tej pomocy.

3. wydzierżawić nabyte środki trwałe swojej spółce
Występowanie pomocy publicznej badane jest wówczas w kontekście warunków dzierżawy. Jeżeli gmina wydzierżawia spółce majątek w zamian za czynsz na poziomie rynkowym – wówczas nie udziela pomocy spółce. Jeżeli czynsz dzierżawny jest niższy niż rynkowy – gmina udziela spółce pomocy publicznej. Gmina sama przeprowadza ocenę dopuszczalności tej pomocy.

Zobacz więcej Wiadomości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA