REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok
Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk podczas konferencji prasowej w Dolnośląskim Urzędzie Marszałkowskim przypomniał, że Sejm przyjął już specustawę powodziową. „Staraliśmy się w niej ująć takie narzędzia, które będą odpowiadały potrzebom przedsiębiorców” – mówił Paszyk podkreślając, że rozwiązania zawarte w specustawie były konsultowane z przedsiębiorcami zalanych miejscowości.

REKLAMA

REKLAMA

Paszyk powiedział, że jego resortowi szczególnie zależało na przygotowaniu narzędzia pomocowego, które nie będzie warunkowane wyceną szkód dokonywaną przez rzeczoznawców. „To proste w uruchomieniu narzędzie pozwala przekierować środku publiczne na pomoc dla poszczególnych przedsiębiorców, a ich potrzeby w związku ze stratami poniesionymi podczas powodzi są bardzo różne. To wymaga maksimum elastyczności” – mówił Paszyk.

Poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie

Minister poinformował, że aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie. „To proste oświadczenie, które uruchomi całą procedurę. To nie będzie wymagało żadnych dokumentów związanych z szacowaniem strat. ZUS dokona wstępnej weryfikacji i to wystarczy, aby uruchomić proces wypłaty świadczenia” – przekonywał Paszyk.

Dodał, że przedsiębiorcy będą mieli do wybory dwie opcje przyznania pomocy. Pierwsza – jak mówił – to 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób. „Nie tylko na zatrudnionych, ale ubezpieczonych – obejmuje to zatem osoby, które są zatrudniane na inne formy niż umowa o pracę. To opcja dogodna dla tych, którzy mają kilkunastu, kilkudziesięciu ubezpieczonych pracowników w swojej firmie” – mówił .

REKLAMA

Druga forma wyliczania kwoty pomocy dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi jest – jak mówił minister – korzystna dla osób samozatrudnionych. „To jest 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok” – mówił minister. Dodał, że od dnia złożenia wniosku do wypłaty świadczenia nie powinno minąć więcej niż dwa tygodnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister poinformował też, że każdy przedsiębiorca, który skorzysta z tego świadczenia będzie miał pięć miesięcy na jego rozliczenie. „To świadczenie będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód” – podkreślił.

Został powołany pełnomocnik Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw ds. powodzi

Podczas konferencji prasowej we Wrocławia Paszyk poinformował też, że został powołany pełnomocnik Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw ds. powodzi. Został nim Łukasz Osiński, który swoją siedzibę będzie miał w Dolnośląskim Parku Innowacji i Nauki we Wrocławiu. Zadaniem pełnomocnika ma być pomoc przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniki powodzi na przykład w kontakcie z ubezpieczycielami czy instytucjami rządowymi i samorządowymi.

Prezes Pracodawców RP, były wieloletni prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz podkreślił, że Pracodawcy RP oraz szereg innych korporacji biznesowych włączyło się aktywnie w zbiórkę pieniędzy i inne formy pomocy dla powodzian. „Zebraliśmy ponad 125 mln zł, z czego 25 mln zł w gotówce, a 100 mln zł w formie pomocy rzeczowej” – poinformował Dutkiewicz.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA