REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ePUAP

Subskrybuj nas na Youtube
e-PUAP
e-PUAP
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa wersja ePUAP ma być dostępna pod koniec tego roku.Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przekonuje, że platforma ma być łatwiejsza w obsłudze.

Ma być intuicyjna w obsłudze, a więc przyjazna użytkownikowi. Kluczowe narzędzie w e-administracji, czyli platforma ePUAP się zmienia. To – i zmiany wdrożone dzięki przygotowywanej nowelizacji ustawy o informatyzacji - ułatwi obywatelom załatwianie spraw urzędowych przez internet.

REKLAMA

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej pomyślana została jako główne miejsce w internecie, które odwiedzamy chcąc załatwić urzędową sprawę.

Problem w tym, że to narzędzie jeszcze nie jest dla użytkownika przyjazne – znalezienie odpowiedniej usługi i do tego we właściwej gminie wymaga często czasochłonnego przeszukiwania serwisu, „przeklikiwania się” przez długie listy spraw i nazw.

Tak zdarza się w przypadku serwisów internetowych, które zaczynają oferować usługi niedostępne wcześniej w sieci lub dostępne tylko w niewielkiej skali, np. miasta czy regionu. Taki system musi przejść test, który wykaże błędy i pozwoli je naprawić.

Główne narzędzie w e-administracji

REKLAMA

EPUAP to platforma ogólnopolska, która w założeniu powinna być głównym miejscem, odwiedzanym przez tych, którzy chcą załatwić urzędową sprawę. Docelowo ePUAP ma współpracować z innymi systemami centralnymi i regionalnymi, dzięki czemu zawierać będzie spójną listę wszystkich dostępnych usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną (nie tylko tych realizowanych przez ePUAP) oraz umożliwiać ich efektywne wyszukiwanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego podlegające MAC Centrum Projektów Informatycznych pracuje nad tym, by uczynić serwis bardziej przyjazny użytkownikom. Dzięki wprowadzanym zmianom ePUAP powinien być łatwiejszy w użyciu, a załatwianie spraw nie będzie wymagało specjalistycznej wiedzy i powinno trwać krócej. Poszukiwanie na stronie odpowiednich funkcji, zakładek czy informacji ma być prostsze, niż dziś, a sposób komunikacji obywateli z urzędami ma przypominać wysyłanie e-maili.

Rejestracja i wniosek o profil zaufany za jednym razem

REKLAMA

Jedną z najważniejszych funkcji ePUAP-u jest możliwość składania przez internet pism, podpisanych tzw. profilem zaufanym. To rodzaj podpisu elektronicznego, tyle że darmowego, a więc dostępnego dla każdego obywatela. Dziś, mając profil zaufany, można założyć firmę (poprzez platformę CEIDG.gov.pl), sprawdzić lub opłacić składki ZUS, jak również sprawdzić dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Doceniło to już 146 tys. użytkowników, którzy założyli profil zaufany. Aby taki „podpis” uzyskać, trzeba się zarejestrować na ePUAP-ie i złożyć wniosek o profil zaufany. Obecnie, aby założyć konto w systemie ePUAP, należy przejść kilka kroków: wpisać swoje dane osobowe wraz z loginem i hasłem, opcjonalnie uzupełnić je o dane teleadresowe oraz potwierdzić rejestrację. Złożenie wniosku o profil zaufany wymaga z kolei zalogowania się do systemu i wypełnienia nowego pola w formularzu. To się zmieni.

W nowym interfejsie ePUAP wszystko będzie realizowane w jednym kroku – rejestracja będzie równoznaczna ze złożeniem wniosku o profil zaufany. Ponadto liczba pól do wypełnienia zostanie ograniczona, co skróci cały proces. Użytkownik będzie mógł także założyć konto firmy lub instytucji, a nawet dodać własne zdjęcie lub logo podmiotu.

Łatwiejsza autoryzacja, rejestracja, przyjazna strona startowa

Czynność wykonywane na ePUAP-ie powinny być dla użytkownika bezpieczne, dlatego za każdym razem autoryzujemy je jednorazowym kodem. Jednym z ułatwień, wprowadzanych na ePUAP była możliwość otrzymywanym tego kodu nie tylko e-mailem, ale także SMS-em.

Planowane są i inne ułatwienia. Zautomatyzowana zostanie rejestracja podmiotu publicznego: we wniosku wystarczy wpisać numer REGON instytucji, a system automatycznie pobierze dane z rejestru REGON i wyśle odpowiedni wniosek do podmiotu nadającego uprawnienia.

Istotne, że zmieni się też wygląd strony wejściowej. Dzięki temu dużo łatwiejsze ma być w przyszłości znalezienie spraw związanych np. z poszukiwaniem pracy, edukacją i podatkami. W zakładce „sprawy obywatelskie” znajdziemy linki do informacji i formularzy dotyczących najważniejszych czynności administracyjnych, m.in. narodzin dziecka, zawierania związku małżeńskiego czy praw i obowiązków cudzoziemców.

Źródło: MAC

Polecamy: Forum

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA