REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ePUAP

e-PUAP
e-PUAP
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa wersja ePUAP ma być dostępna pod koniec tego roku.Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przekonuje, że platforma ma być łatwiejsza w obsłudze.

Ma być intuicyjna w obsłudze, a więc przyjazna użytkownikowi. Kluczowe narzędzie w e-administracji, czyli platforma ePUAP się zmienia. To – i zmiany wdrożone dzięki przygotowywanej nowelizacji ustawy o informatyzacji - ułatwi obywatelom załatwianie spraw urzędowych przez internet.

REKLAMA

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej pomyślana została jako główne miejsce w internecie, które odwiedzamy chcąc załatwić urzędową sprawę.

Problem w tym, że to narzędzie jeszcze nie jest dla użytkownika przyjazne – znalezienie odpowiedniej usługi i do tego we właściwej gminie wymaga często czasochłonnego przeszukiwania serwisu, „przeklikiwania się” przez długie listy spraw i nazw.

Tak zdarza się w przypadku serwisów internetowych, które zaczynają oferować usługi niedostępne wcześniej w sieci lub dostępne tylko w niewielkiej skali, np. miasta czy regionu. Taki system musi przejść test, który wykaże błędy i pozwoli je naprawić.

Główne narzędzie w e-administracji

REKLAMA

EPUAP to platforma ogólnopolska, która w założeniu powinna być głównym miejscem, odwiedzanym przez tych, którzy chcą załatwić urzędową sprawę. Docelowo ePUAP ma współpracować z innymi systemami centralnymi i regionalnymi, dzięki czemu zawierać będzie spójną listę wszystkich dostępnych usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną (nie tylko tych realizowanych przez ePUAP) oraz umożliwiać ich efektywne wyszukiwanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego podlegające MAC Centrum Projektów Informatycznych pracuje nad tym, by uczynić serwis bardziej przyjazny użytkownikom. Dzięki wprowadzanym zmianom ePUAP powinien być łatwiejszy w użyciu, a załatwianie spraw nie będzie wymagało specjalistycznej wiedzy i powinno trwać krócej. Poszukiwanie na stronie odpowiednich funkcji, zakładek czy informacji ma być prostsze, niż dziś, a sposób komunikacji obywateli z urzędami ma przypominać wysyłanie e-maili.

Rejestracja i wniosek o profil zaufany za jednym razem

REKLAMA

Jedną z najważniejszych funkcji ePUAP-u jest możliwość składania przez internet pism, podpisanych tzw. profilem zaufanym. To rodzaj podpisu elektronicznego, tyle że darmowego, a więc dostępnego dla każdego obywatela. Dziś, mając profil zaufany, można założyć firmę (poprzez platformę CEIDG.gov.pl), sprawdzić lub opłacić składki ZUS, jak również sprawdzić dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Doceniło to już 146 tys. użytkowników, którzy założyli profil zaufany. Aby taki „podpis” uzyskać, trzeba się zarejestrować na ePUAP-ie i złożyć wniosek o profil zaufany. Obecnie, aby założyć konto w systemie ePUAP, należy przejść kilka kroków: wpisać swoje dane osobowe wraz z loginem i hasłem, opcjonalnie uzupełnić je o dane teleadresowe oraz potwierdzić rejestrację. Złożenie wniosku o profil zaufany wymaga z kolei zalogowania się do systemu i wypełnienia nowego pola w formularzu. To się zmieni.

W nowym interfejsie ePUAP wszystko będzie realizowane w jednym kroku – rejestracja będzie równoznaczna ze złożeniem wniosku o profil zaufany. Ponadto liczba pól do wypełnienia zostanie ograniczona, co skróci cały proces. Użytkownik będzie mógł także założyć konto firmy lub instytucji, a nawet dodać własne zdjęcie lub logo podmiotu.

Łatwiejsza autoryzacja, rejestracja, przyjazna strona startowa

Czynność wykonywane na ePUAP-ie powinny być dla użytkownika bezpieczne, dlatego za każdym razem autoryzujemy je jednorazowym kodem. Jednym z ułatwień, wprowadzanych na ePUAP była możliwość otrzymywanym tego kodu nie tylko e-mailem, ale także SMS-em.

Planowane są i inne ułatwienia. Zautomatyzowana zostanie rejestracja podmiotu publicznego: we wniosku wystarczy wpisać numer REGON instytucji, a system automatycznie pobierze dane z rejestru REGON i wyśle odpowiedni wniosek do podmiotu nadającego uprawnienia.

Istotne, że zmieni się też wygląd strony wejściowej. Dzięki temu dużo łatwiejsze ma być w przyszłości znalezienie spraw związanych np. z poszukiwaniem pracy, edukacją i podatkami. W zakładce „sprawy obywatelskie” znajdziemy linki do informacji i formularzy dotyczących najważniejszych czynności administracyjnych, m.in. narodzin dziecka, zawierania związku małżeńskiego czy praw i obowiązków cudzoziemców.

Źródło: MAC

Polecamy: Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kongresmeni USA: Charków na krawędzi upadku, sytuacja jest rozpaczliwa

    Charków jest na krawędzi upadku, historia nas osądzi, czy będziemy Chamberlainem, czy Churchillem - powiedział 16 kwietnia 2024 r. szef komisji spraw zagranicznych Izby Reprezentantów Michael McCaul. Wezwał do przyjęcia ustaw o pomocy Ukrainie i Izraelowi mimo gróźb rewolty skrajnego skrzydła partii.

    ZNP interweniuje przeciwko zwolnieniom z pracy nauczycieli albo zmniejszeniu im liczby godzin

    W roku szkolnym 2024/2025 w klasach pierwszych nie będzie przedmiotu HIT oraz edukacja obywatelska. Co z nauczycielami prowadzącymi te przedmioty. Niektórzy dla nich wrócili do pracy w szkole. Czy będą zwolnieni? Co ze zmniejszeniem liczby godzin nauczycieli, którzy nie zostaną zwolnieni?

    Żmije pojawiły się w Tatrach. Co robić, gdy spotkamy je na szlaku?

    Na tatrzańskich szlakach pojawiły się żmije zygzakowate. To efekt wyjątkowo ciepłego początku kwietnia. Jak się zachować, gdy natkniemy się na ten jadowity gatunek węża? 

    Nowy wzór legitymacji nauczyciela [Rozporządzenie z 11 kwietnia 2024 r. Dziennik Ustaw 2024 r. poz. 565]

    Od wtorku 16 kwietnia 2024 r. obowiązuje nowy wzór legitymacji nauczyciela. Jednak do 12 lipca 2024 r. nauczyciel może otrzymać legitymację na starym wzorze.

    REKLAMA

    Rząd: Nowy wzór karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych. Karty tylko terminowe

    Niestety nie będzie bezterminowych kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację.

    Nowa era komunikacji. RDK może ułatwić Ci życie

    Rejestr Danych Kontaktowych, znany jako RDK, to baza danych zawierająca aktualne dane kontaktowe obywateli, do której mają dostęp urzędnicy administracji państwowej. Usługa ta, uruchomiona 22 grudnia 2019 roku, ma na celu usprawnienie komunikacji między urzędem a obywatelem.

    Wybory 2024 - druga tura. Czy cisza wyborcza będzie obowiązywać w całym kraju?

    Druga tura wyborów samorządowych 2024 odbędzie się w niedzielę 21 kwietnia. Cisza wyborcza rozpocznie się w nocy z piątku na sobotę i potrwa do godz. 21 w niedzielę. Czy będzie obowiązywać w całym kraju? 

    Dobrowolne ubezpieczenie w NFZ [WNIOSEK]

    Kto może się dobrowolnie ubezpieczyć w NFZ? Jak to zrobić? Kiedy trzeba uiścić opłatę dodatkową? 

    REKLAMA

    Oszuści podszywają się pod NFZ. Na te strony uważaj

    Oszuści próbują nowych sposobów, tym razem "na NFZ". W internecie pojawiły się fałszywe strony, które łudząco przypominają oficjalny serwis internetowy Narodowego Funduszu Zdrowia. Na czym polega oszustwo?

    Stop Smog. MKiŚ zapowiada zmiany w programie

    Resort klimatu chce uatrakcyjnić program "Stop Smog". Jakie zmiany proponuje? Które gminy mogą otrzymać środki na inwestycje?

    REKLAMA