REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
e-PUAP
e-PUAP
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa wersja ePUAP ma być dostępna pod koniec tego roku.Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przekonuje, że platforma ma być łatwiejsza w obsłudze.

Ma być intuicyjna w obsłudze, a więc przyjazna użytkownikowi. Kluczowe narzędzie w e-administracji, czyli platforma ePUAP się zmienia. To – i zmiany wdrożone dzięki przygotowywanej nowelizacji ustawy o informatyzacji - ułatwi obywatelom załatwianie spraw urzędowych przez internet.

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej pomyślana została jako główne miejsce w internecie, które odwiedzamy chcąc załatwić urzędową sprawę.

Problem w tym, że to narzędzie jeszcze nie jest dla użytkownika przyjazne – znalezienie odpowiedniej usługi i do tego we właściwej gminie wymaga często czasochłonnego przeszukiwania serwisu, „przeklikiwania się” przez długie listy spraw i nazw.

Tak zdarza się w przypadku serwisów internetowych, które zaczynają oferować usługi niedostępne wcześniej w sieci lub dostępne tylko w niewielkiej skali, np. miasta czy regionu. Taki system musi przejść test, który wykaże błędy i pozwoli je naprawić.

REKLAMA

Główne narzędzie w e-administracji

EPUAP to platforma ogólnopolska, która w założeniu powinna być głównym miejscem, odwiedzanym przez tych, którzy chcą załatwić urzędową sprawę. Docelowo ePUAP ma współpracować z innymi systemami centralnymi i regionalnymi, dzięki czemu zawierać będzie spójną listę wszystkich dostępnych usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną (nie tylko tych realizowanych przez ePUAP) oraz umożliwiać ich efektywne wyszukiwanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego podlegające MAC Centrum Projektów Informatycznych pracuje nad tym, by uczynić serwis bardziej przyjazny użytkownikom. Dzięki wprowadzanym zmianom ePUAP powinien być łatwiejszy w użyciu, a załatwianie spraw nie będzie wymagało specjalistycznej wiedzy i powinno trwać krócej. Poszukiwanie na stronie odpowiednich funkcji, zakładek czy informacji ma być prostsze, niż dziś, a sposób komunikacji obywateli z urzędami ma przypominać wysyłanie e-maili.

Rejestracja i wniosek o profil zaufany za jednym razem

Jedną z najważniejszych funkcji ePUAP-u jest możliwość składania przez internet pism, podpisanych tzw. profilem zaufanym. To rodzaj podpisu elektronicznego, tyle że darmowego, a więc dostępnego dla każdego obywatela. Dziś, mając profil zaufany, można założyć firmę (poprzez platformę CEIDG.gov.pl), sprawdzić lub opłacić składki ZUS, jak również sprawdzić dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Doceniło to już 146 tys. użytkowników, którzy założyli profil zaufany. Aby taki „podpis” uzyskać, trzeba się zarejestrować na ePUAP-ie i złożyć wniosek o profil zaufany. Obecnie, aby założyć konto w systemie ePUAP, należy przejść kilka kroków: wpisać swoje dane osobowe wraz z loginem i hasłem, opcjonalnie uzupełnić je o dane teleadresowe oraz potwierdzić rejestrację. Złożenie wniosku o profil zaufany wymaga z kolei zalogowania się do systemu i wypełnienia nowego pola w formularzu. To się zmieni.

W nowym interfejsie ePUAP wszystko będzie realizowane w jednym kroku – rejestracja będzie równoznaczna ze złożeniem wniosku o profil zaufany. Ponadto liczba pól do wypełnienia zostanie ograniczona, co skróci cały proces. Użytkownik będzie mógł także założyć konto firmy lub instytucji, a nawet dodać własne zdjęcie lub logo podmiotu.

Łatwiejsza autoryzacja, rejestracja, przyjazna strona startowa

Czynność wykonywane na ePUAP-ie powinny być dla użytkownika bezpieczne, dlatego za każdym razem autoryzujemy je jednorazowym kodem. Jednym z ułatwień, wprowadzanych na ePUAP była możliwość otrzymywanym tego kodu nie tylko e-mailem, ale także SMS-em.

Planowane są i inne ułatwienia. Zautomatyzowana zostanie rejestracja podmiotu publicznego: we wniosku wystarczy wpisać numer REGON instytucji, a system automatycznie pobierze dane z rejestru REGON i wyśle odpowiedni wniosek do podmiotu nadającego uprawnienia.

Istotne, że zmieni się też wygląd strony wejściowej. Dzięki temu dużo łatwiejsze ma być w przyszłości znalezienie spraw związanych np. z poszukiwaniem pracy, edukacją i podatkami. W zakładce „sprawy obywatelskie” znajdziemy linki do informacji i formularzy dotyczących najważniejszych czynności administracyjnych, m.in. narodzin dziecka, zawierania związku małżeńskiego czy praw i obowiązków cudzoziemców.

Źródło: MAC

Polecamy: Forum

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA