REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze, wypłata, pracownik samorządowy, jst
Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Kto odpowiada za podwyżki? Odpowiedź MF i MRPiPS. Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172)?

Posłowie w interpelacjach poselskich zwrócili się do resortu finansów oraz do resortu rodziny i pracy w związku z podwyżkami dla pracowników samorządowych. W interpelacjach wskazywali, że wynagrodzenia pracowników samorządowych wciąż pozostają na poziomie niższym niż średnie wynagrodzenie w sektorze publicznym. Odnosząc się do wzrostu minimalnego wynagrodzenia, które od 1 stycznia 2025 r. wynosi 4666 zł, wskazywali, że ten wzrost może wpłynąć na konieczność dostosowania wynagrodzeń w samorządach, a to zaś „może prowadzić do dalszych obciążeń budżetów jednostek samorządu terytorialnego”. Chcieli dowiedzieć się także o dalsze plany dotyczące podwyżek dla pracowników samorządowych oraz o dodatkowe wsparcie finansowe dla JST.

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżki dla pracowników samorządowych: odpowiedź MF

Wiceminister finansów Jurand Drop, w odpowiedzi poinformował, że o przeznaczeniu środków JST decyduje organ stanowiący tej jednostki - w drodze uchwały budżetowej. wszelkie sprawy, związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego, a co za tym idzie wydatkowaniem środków publicznych w ramach uchwalonego budżetu, w tym również na wynagrodzenia, należą do wyłącznej właściwości i suwerennej decyzji jednostki. W związku z powyższym kwestia sfinansowania ewentualnych podwyżek wynagrodzeń dla pracowników samorządowych pozostaje we właściwości organów samorządu” – przekazał. Drop przypomniał także, że ustawa z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego „wprowadziła do porządku prawnego regulacje, zapewniające stabilny system finansowania jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz zwiększenie dochodów JST w sposób systemowy”.

Podwyżki dla pracowników samorządowych: odpowiedź MRPiPS

Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w odpowiedzi przekazała, że ustalenie ustalanie całkowitej wysokości wynagrodzenia pracowników, w tym jego ewentualne podwyższenie pozostaje w gestii pracodawców samorządowych. „Instrumentem prawnym umożliwiającym kształtowanie przez pracodawców wynagrodzeń pracowników samorządowych jest regulamin wynagradzania, wydawany na podstawie art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych” – przekazała szefowa MRPiPS. Dodała, że problematyka dotycząca środków finansowych na wynagrodzenia pracowników samorządowych pozostaje poza właściwością MRPiPS. Dziemianowicz-Bąk przypomniała, że przedstawiony przez resort projekt rozporządzenia ws. wynagradzania pracowników samorządowych ustanawia m.in. wyższe kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych na postawie umowy o pracę oraz wyższe kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania.

Podwyżki dla pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r., a nie od 1 stycznia 2025 r.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów z 13 marca 2025 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych ma na celu uaktualnienie minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Projekt rozporządzenia przewiduje podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziom dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

REKLAMA

Zgodnie z projektem rozporządzenia, minimalne wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wzrośnie o 666 zł. Podwyżki zgodnie z obecnym projektem rozporządzenia wynieść mają od 5 proc. do 16,65 proc. w zależności od kategorii zaszeregowania. Maksymalny poziom wynagrodzenia wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, ich zastępców oraz skarbników ma wzrosnąć o ok. 5 proc. Projekt zakłada, że zarówno kwoty maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego jak i również minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego, będą miały zastosowanie do wynagrodzeń i dodatków należnych od 1 marca 2025 r. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego negatywnie zaopiniowała projekt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt zakłada także korektę katalogu stanowisk. Chodzi o dodanie w załączniku nr 3 do rozporządzenia w II. Tabeli w części D „Stanowiska w urzędach i samorządowych jednostkach organizacyjnych” w pkt XXIV. „Żłobki, kluby dziecięce i dzienni opiekunowie” w zakresie dotyczącym stanowisk pomocniczych i obsługi – stanowiska „wychowawca małego dziecka”.

Kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategoriach zaszeregowania [TABELA]

Projekt zakłada następujące kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategoriach zaszeregowania:

Kategoria  zaszeregowania 

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego w zł 

4666 

II 

4680 

III 

4700 

IV 

4720 

4740 

VI 

4760 

VII 

4780 

VIII 

4800 

IX 

4820 

4840 

XI 

4870 

XII 

4940 

XIII 

5040 

XIV 

5150 

XV 

5250 

XVI 

5460 

XVII 

5670 

XVIII 

5880 

XIX 

6200 

XX 

6510 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SOR: Byłem sam w szpitalu. Na ekranie oczekiwanie na lekarza 3 godziny i 5 minut

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób bez dodatku pielęgnacyjnego [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA