REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew

Subskrybuj nas na Youtube
Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew./ fot. Fotolia
Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące ochrony przyrody przewidują sankcję za nielegalną wycinkę drzew i krzewów w postaci finansowej kary administracyjnej. Jest ona orzekana decyzją administracyjną wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Decyzja ta ma charakter decyzji związanej. W jej uzasadnieniu należy w szczegółowy sposób wskazać sposób obliczenia kary administracyjnej.

Ustawodawca przewidział odpowiedzialność administracyjną m.in. za usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia. Kara grozi też za zniszczenie drzewa lub krzewu (art. 88 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody; dalej: u.o.p.). Odpowiedzialność ta przybiera formę tzw. sankcji represyjnej w postaci nałożenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) administracyjnej kary pieniężnej.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność ma charakter obiektywny. Dla jej zastosowania bez znaczenia pozostaje wina strony, motywy jakimi się kierowała, czy stan znajomości prawa. Kwestie te brane są natomiast pod uwagę przy ustalaniu samej wysokości kary administracyjnej. Z drugiej jednak strony, element motywacyjny powinien zostać w pewnym zakresie przeanalizowany w przypadku usunięcia elementów przyrody spowodowanego stanem wyższej konieczności. Wynika to z treści art. 89 ust. 7 u.o.p.

W obecnym stanie prawnym nakładanie kary administracyjnej nie może odbywać się więc w całkowitym oderwaniu od winy sprawcy. Warto jednak zaznaczyć, że w orzecznictwie pojawiają się również poglądy odmienne. Przykładowo, WSA w Krakowie w wyroku z 21 lipca 2016 r. (sygn. akt II SA/Kr 541/16) zaakcentował, że nie ma podstaw do przyjęcia, że niezbędnym warunkiem nałożenia na właściciela lub posiadacza nieruchomości kary pieniężnej za usuwanie drzew lub krzewów bez zezwolenia jest wykazanie, że właściciel lub posiadacz nieruchomości wiedział o usunięciu drzew. Obecne jednak brzmienie art. 88 ust. 2 u.o.p. powinno prowadzić do wniosku, że nie ma możliwości nałożenia kary administracyjnej na posiadacza nieruchomości, który nie wiedział o wycince samowolnie dokonanej na posiadanej przez niego nieruchomości.

Ponieważ odpowiedzialność ta ma charakter obiektywny, posiadacz nieruchomości będzie odpowiedzialny nie tylko za celowe doprowadzenie do zniszczenia drzewa, ale także za doprowadzenie do takiego skutku poprzez nieprawidłową ochronę drzew i krzewów.

REKLAMA

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew

W publikacji wyjaśniono kto powinien być adresatem decyzji o karze za nielegalna wycinkę drzew oraz omówiono tryb wydawania takiej decyzji.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

REKLAMA

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA