REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew

Subskrybuj nas na Youtube
Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew./ fot. Fotolia
Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące ochrony przyrody przewidują sankcję za nielegalną wycinkę drzew i krzewów w postaci finansowej kary administracyjnej. Jest ona orzekana decyzją administracyjną wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Decyzja ta ma charakter decyzji związanej. W jej uzasadnieniu należy w szczegółowy sposób wskazać sposób obliczenia kary administracyjnej.

Ustawodawca przewidział odpowiedzialność administracyjną m.in. za usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia. Kara grozi też za zniszczenie drzewa lub krzewu (art. 88 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody; dalej: u.o.p.). Odpowiedzialność ta przybiera formę tzw. sankcji represyjnej w postaci nałożenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) administracyjnej kary pieniężnej.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność ma charakter obiektywny. Dla jej zastosowania bez znaczenia pozostaje wina strony, motywy jakimi się kierowała, czy stan znajomości prawa. Kwestie te brane są natomiast pod uwagę przy ustalaniu samej wysokości kary administracyjnej. Z drugiej jednak strony, element motywacyjny powinien zostać w pewnym zakresie przeanalizowany w przypadku usunięcia elementów przyrody spowodowanego stanem wyższej konieczności. Wynika to z treści art. 89 ust. 7 u.o.p.

W obecnym stanie prawnym nakładanie kary administracyjnej nie może odbywać się więc w całkowitym oderwaniu od winy sprawcy. Warto jednak zaznaczyć, że w orzecznictwie pojawiają się również poglądy odmienne. Przykładowo, WSA w Krakowie w wyroku z 21 lipca 2016 r. (sygn. akt II SA/Kr 541/16) zaakcentował, że nie ma podstaw do przyjęcia, że niezbędnym warunkiem nałożenia na właściciela lub posiadacza nieruchomości kary pieniężnej za usuwanie drzew lub krzewów bez zezwolenia jest wykazanie, że właściciel lub posiadacz nieruchomości wiedział o usunięciu drzew. Obecne jednak brzmienie art. 88 ust. 2 u.o.p. powinno prowadzić do wniosku, że nie ma możliwości nałożenia kary administracyjnej na posiadacza nieruchomości, który nie wiedział o wycince samowolnie dokonanej na posiadanej przez niego nieruchomości.

Ponieważ odpowiedzialność ta ma charakter obiektywny, posiadacz nieruchomości będzie odpowiedzialny nie tylko za celowe doprowadzenie do zniszczenia drzewa, ale także za doprowadzenie do takiego skutku poprzez nieprawidłową ochronę drzew i krzewów.

REKLAMA

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzja o karze za nielegalną wycinkę drzew

W publikacji wyjaśniono kto powinien być adresatem decyzji o karze za nielegalna wycinkę drzew oraz omówiono tryb wydawania takiej decyzji.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA