Kategorie

Decyzja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stronami w sprawie wydania decyzji o zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków są przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz właściwy wójt (burmistrz, prezydent miasta), a jeżeli przedsiębiorstwo jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, to tylko ono jest stroną w takim postępowaniu.
Decyzja o warunkach zabudowy nie jest aktem administracyjnym o charakterze związanym ani uznaniowym. Jest wydawana na podstawie i w granicach prawa, w warunkach dość szerokiego luzu decyzyjnego. Z perspektywy gmin - zmuszonych do wydawania niniejszych rozstrzygnięć - problemem jest przede wszystkim znaczna liczba dylematów związanych ze stosowaniem tego instrumentu gospodarki przestrzennej. W artykule przedstawiono najważniejsze z nich.
Konstytucja RP gwarantuje wolność zgromadzeń. Ustawa Prawo o zgromadzeniach uprawnia jednak organ gminy do wydania zakazu zgromadzenia w określonych przypadkach. Kiedy organ gminy ma prawo zakazać zgromadzenia publicznego?
Regulacje dotyczące ochrony przyrody przewidują sankcję za nielegalną wycinkę drzew i krzewów w postaci finansowej kary administracyjnej. Jest ona orzekana decyzją administracyjną wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Decyzja ta ma charakter decyzji związanej. W jej uzasadnieniu należy w szczegółowy sposób wskazać sposób obliczenia kary administracyjnej.
Pierwsze sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych zostały rozpatrzone. Jak w praktyce wygląda sprzeciw po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?
Gmina nie jest stroną postępowania administracyjnego i nie jest podmiotem uprawnionym do wszczynania postępowania administracyjnego, w odniesieniu do decyzji, które wydał organ tej jednostki samorządu terytorialnego, choćby ta decyzja oddziaływała na interes prawny gminy. Tam, gdzie przepisy prawa nie przyznają organowi administracji uprawnień do wydawania decyzji i postanowień, organ ten może uczestniczyć w postępowaniu jako strona pod warunkiem, że postępowanie to będzie dotyczyło jego interesu prawnego lub obowiązku.
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) ma za zadanie sprostać zmianom w administracji publicznej a także standardom prawa unijnego. Jedną z nowości jest wprowadzenie przez ustawodawcę definicji decyzji prawomocnej, której dotychczasowy brak stwarzał rozmaite problemy w praktyce.
Prawo do odwołania się od rozstrzygnięcia jest jedną z fundamentalnych zasad kierujących postępowaniem administracyjnym. Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziła pewne zmiany w zakresie sposobu odwołania się od rozstrzygnięcia organu art.138§2 k.p.a. Tą zmianą jest zastąpienie skargi na decyzję wydanej w trybie tego przepisu,  sprzeciwem od tej decyzji.
Nowe przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego już obowiązują. Od decyzji kasatoryjnej można składać sprzeciw.
Zmienią się zasady funkcjonowania Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej. Uproszczona została procedura powoływania członków tej Komisji. Określono także tryb oraz kwestie formalne podejmowania decyzji.
Skarga wnoszona do wojewódzkiego sądu administracyjnego musi spełniać określone kryteria. Po pierwsze, musi zawierać elementy określone w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a). Po drugie, należy ją wnieść do odpowiedniego organu, w określonym przepisami terminie.
1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie część zmian w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Jak wysokie kary przewidują nowe przepisy?
Decyzja w przedmiocie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest decyzją częściowo związaną, o ograniczonym zakresie uznania administracyjnego. Kiedy można odmówić wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu?
Nie będzie obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli wyłącznym celem przedsięwzięcia jest obronność i bezpieczeństwo państwa lub prowadzenie działań ratowniczych oraz zapewnienie bezpieczeństwa cywilnego w związku z przeciwdziałaniem lub usunięciem bezpośredniego zagrożenia dla ludności. Nowe regulacje w większości mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.
Termin ważności decyzji z zakresu gospodarowania odpadami został przesunięty o rok. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o odpadach, obowiązują one przez okres, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do 22 stycznia 2016 r.
Decyzje ustalające warunki zabudowy stanowią często przedmiot odwołań składanych nie tylko przez sąsiadów projektowanej inwestycji, lecz także samych inwestorów. Skomplikowana materia podlegająca rozstrzygnięciu decyzją sprawia, że prawidłowe rozpoznanie odwołania przez samorządowe kolegium odwoławcze jest zadaniem trudnym, a niekiedy wymagającym specjalistycznej wiedzy.
W ramach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należy zaokrąglać stawki opłaty "śmieciowej" czy kwoty do zapłaty?  Zaokrągleniu powinna podlegać w ocenie Izby kwota płaconej przez właścicieli nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z dyspozycją art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
W sprawie administracyjnej, w której organ administracji publicznej powinien wydać decyzję administracyjną, wydał jedynie pismo. W piśmie organ wskazuje, jak zamierza sprawę rozstrzygnąć. Czy to prawidłowe działanie?
Nowelizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów odebrała możliwość przyznawania zasiłku pielęgnacyjnego osobom uprawnionym do tego typu świadczenia za granicą, zmieniła określenie dochodu uprawniającego do świadczeń, sposób jego ustalania oraz katalog przesłanek utraty i uzyskania dochodu.
Obszary Natura 2000 wprowadzono do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Wskazanie wszystkich przypadków, w który wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, może się okazać niezwykle trudne.
Rząd postanowił zintensyfikować działania mające na celu ułatwienie procedowania w zakresie inwestycji infrastrukturalnych. W tym celu postanowiono zmienić nieco przepisy prawa dotyczące wydawania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowych regulowane przez ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.
Niezapłacenie podatku w terminie powoduje dla podatnika ujemne skutki, w szczególności w postaci obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę. Uporczywe niewpłacanie w terminie podatku może nieść za sobą jeszcze dalej idące konsekwencje.
Wydanie przez organ administracji publicznej decyzji ostatecznej powoduje, że nie jest możliwe złożenie od niej odwołania w administracyjnym toku instancji.
Chociaż zgodnie z założeniami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy powinien być podstawowym instrumentem kształtowania przestrzeni w gminie, przeważająca większość inwestycji, z uwagi na brak planów, lokalizowana jest w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy lub decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Błędy zdarzają się w wielu dokumentach czy pismach. Nie omija to także uchwał i decyzji administracyjnych. Są jednak jasne zasady, kiedy i jak można je poprawić.
Chociaż zgodnie z założeniami ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym plan miejscowy powinien być podstawowym instrumentem kształtowania przestrzeni w gminie, przeważająca większość inwestycji, z uwagi na brak planów, lokalizowana jest w oparciu o decyzje o warunkach zabudowy lub decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu budzą w praktyce dużo kontrowersji. Wynikają one przede wszystkim z odmiennego spojrzenia na problem z jednej strony przez projektantów, a z drugiej strony przez pracowników urzędu gminy i obsługujących gminę prawników. Grupy te bardzo często w zupełnie odmienny sposób oceniają priorytety związane z procesem wydania decyzji.
Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.
Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.
Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.
W Sejmie znajduje się projekt ustawy wprowadzający finansową odpowiedzialność urzędników za podejmowane decyzje. Przewiduje on kary nawet do dwunastokrotności wynagrodzenia urzędnika za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa.
Telekomunikacja Polska zażądała od Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydania wewnętrznej korespondencji UKE z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, notatek służbowych i innych dokumentów sporządzonych w trakcie współpracy obu organów przy postępowaniach dotyczących ustalenia właściwych rynków telekomunikacyjnych. Jako podstawę żądania spółka podała art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej.