REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500+ u Wojewody

Subskrybuj nas na Youtube
500+ u Wojewody./ fot. Fotolia
500+ u Wojewody./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zadania związane z realizacją Programu "Rodzina 500 plus" od 1 stycznia 2018 r. zostały przekazane z poziomu Marszałka Województwa na poziom Wojewody, co ma zapewnić lepszą organizację rozpatrywania wniosków oraz wpłynąć na ich terminowe rozpatrywanie.

Program „Rodzina 500 plus“ jest sprawnie realizowany, przy dobrej współpracy z samorządami, choć jeden z jego elementów, wymagający koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, powodował opóźnienia – powiedziała minister Elżbieta Rafalska.

REKLAMA

Dlatego te zadania od 1 stycznia 2018 r. zostały przekazane z poziomu Marszałka Województwa na poziom Wojewody, co ma zapewnić lepszą organizację rozpatrywania wniosków i wpłynąć na ich terminowe rozpatrywanie. Według stanu na koniec ubiegłego roku postępowania zostały wszczęte w ponad 42 proc. wniosków, zaś w niecałych 57 proc. nie zostały. Służby wojewodów przejęły ponad 242 tys. niezałatwionych wniosków.

Za każdym z nich stoją rodziny i dzieci czekające na pozytywne załatwienie sprawy – mówiła minister Rafalska. - Teraz osoby, które długo czekały, szybciej otrzymają świadczenie.

Spośród wszystkich województw największy udział procentowy spraw, do których marszałek województwa nie wszczął postępowania przed 1 stycznia 2018 r. w zakresie świadczenia wychowawczego, odnotowano w: opolskim (100% - 4 772 spraw), lubuskim (85,42% - 5 372 spraw), zachodniopomorskim (83,77%  - 6 314 spraw). Spośród wszystkich województw największy udział procentowy spraw, do których marszałek województwa nie wszczął postępowania przed 1 stycznia 2018 r. w zakresie świadczenia rodzinnego, odnotowano w opolskim (83,35% - 8 894 spraw), mazowieckim (82,86% - 5 210 spraw) i zachodniopomorskim (76,04% - 3 857 spraw).

Opóźnienia nie były związane z wielkością środków finansowych, przekazanych na obsługę, liczbą wniosków ani zatrudnionych pracowników – oceniła minister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Organizacja

REKLAMA

- W woj. śląskim wszczęto 95 proc. spraw, w woj. warmińsko-mazurskim ponad 71 proc., a w woj. podkarpackim ponad 71 proc. W pierwszych dwóch tygodniach od przejęcia zadania w województwie opolskim wydano prawie 650 decyzji, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę ponad 12 tys. zaległych spraw. - Świadczy to, że przy dobrej organizacji pracy możliwe jest sprawne przejęcie zadania i wydawanie zaległych decyzji – podsumowała minister Rafalska.

MRPiPS zwróciło się do Wojewodów o przekazanie informacji odnośnie wysokości zapotrzebowania na zabezpieczenie wypłat dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników przejętych od Marszałków, jak również tych, którzy nie stali się pracownikami urzędów wojewódzkich.

Ogółem zostało złożone zapotrzebowanie na kwotę ponad 1,8 mln zł.  MRPiPS wystąpi do Ministra Finansów o potwierdzenie interpretacji  w zakresie możliwości wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

MRPiPS poprosiło również wszystkie urzędy wojewódzkie o przesłanie docelowej liczby pracowników, którzy zajmować się będą koordynacją świadczeń rodzinnych, w ramach środków budżetowych na rok 2018.

Obecnie opracowywane jest uaktualnienie procedury współpracy pomiędzy gminą a województwem w sprawach świadczeń rodzinnych w kontekście przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w UE, mające na celu usprawnienia pracy na poziomie Wojewody i lepszą  jakość przekazywanych do Wojewody wniosków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA