| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Sport i turystyka > Ujemna marża w usługach turystycznych

Ujemna marża w usługach turystycznych

Organizatorzy turystyki w rozliczeniach VAT mogą uwzględniać straty w postaci tzw. ujemnej marży w drodze kumulowania dodatnich oraz ujemnych marż na usługach turystycznych. Tak wynika z interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów.

Polska Izba Turystyki wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej potwierdzającej możliwość uwzględniania przez organizatorów turystyki w rozliczeniach podatku VAT strat w postaci tzw. ujemnej marży w drodze kumulowania dodatnich oraz ujemnych marż realizowanych na usługach turystycznych. Izba zdecydowała się na złożenie tego wniosku, ponieważ organy podatkowe konsekwentnie odmawiają biurom podróży możliwości uwzględniania ujemnych marż przy obliczaniu VAT. Praktyki te są nagminne, pomimo przychylnych dla podatników orzeczeń sądów administracyjnych w tym zakresie. Zgodnie z wyrokami sądów, biuro podróży powinno wziąć pod uwagę efekt całej swojej sprzedaży zrealizowanej w danym okresie rozliczeniowym (czyli również ujemne wyniki na transakcjach), a nie tylko dodatnie marże wynikające z nadwyżki ceny należnej od klienta ponad koszty nabycia towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty. W złożonym wniosku Polska Izba Turystki akcentowała w szczególności fakt, iż system opodatkowania marży nie pozwala touroperatorom odliczać podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług zakupów dla bezpośredniej korzyści turysty. Dlatego też pozbawienie organizatorów usług turystycznych możliwości uwzględnienia ujemnej marży powodowałoby obciążenie ich podatkiem zawartym w cenie kupowanych przez nich towarów i usług. Rozwiązanie to byłoby niezgodne z zasadą neutralności podatku VAT. Nie ma bowiem jakichkolwiek podstaw, aby organizatora turystyki będącego czynnym podatnikiem VAT obciążać podatkiem VAT naliczonym przy zakupie usług/towarów dla bezpośredniej korzyści turysty wyłącznie z tego powodu, iż w ostatecznym rozrachunku sprzedana usługa turystyczna okazała się być niezyskowna.

Interpretacja ogólna wydana przez Ministerstwo Finansów ma charakter instrukcji skierowanej do wszystkich organów podatkowych (a pośrednio również do podatników) w celu zapewnienia jednolitości stosowania prawa podatkowego przez podległe MF organy administracji podatkowej.

Ministerstwo Finansów z Interpretacji z dnia 30 listopada 2015 r., PT2.8101 .3.2015.EPT.403, stwierdziło, iż gdy w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale) wystąpią zarówno dodatnie jak i ujemne marże w odniesieniu do poszczególnych usług turystyki, podatnik przy wyliczaniu podstawy opodatkowania za ten okres z tytułu świadczenia usług turystyki ma prawo uwzględnienia również kwoty marż ujemnych.

Zobacz również: Rewolucyjne zmiany rozliczeń VAT po wyroku TSUE

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

REFORMA OŚWIATY

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Duda

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od samorzad.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK