Jak przyciągnąć turystów – strategie marketingowe
REKLAMA
Coraz częściej gminy, miasta, powiaty i regiony czerpią z doświadczeń firm, które z powodzeniem wdrażają i realizują strategie marketingowe. Samorządy traktują swoje położenie, posiadane atrakcje, zabytki czy wydarzenia jako „produkt” i szukają sposobu, żeby jak najlepiej go sprzedać. Niestety, często ograniczają się do promocji tylko tego, co łatwo potrafią pokazać. Natomiast powinny również, a może przede wszystkim, oferować to, co klient – turysta chce kupić. Tutaj pojawia się konieczność przeprowadzenia audytu turystycznego, w tym dokładnych badań dotyczących określenia profilu turysty i jego preferencji. A zatem trzeba zbadać:
REKLAMA
• z jakich miast w Polsce pochodzi turysta odwiedzający daną miejscowość czy region,
• z jakich krajów i miast dominują obcokrajowcy,
• jak długo trwa pobyt,
• jaki charakter ma pobyt (rekreacyjno-wypoczynkowy, aktywnie-sportowy, biznesowy),
• z jakim wyprzedzeniem planowany jest urlop,
• czy turyści korzystają z usług biur podróży czy organizują pobyt na własną rękę,
• skąd czerpią informacje o miejscu (byli wcześniej, znajomi polecili, skusiła ich promocja, przypadkowy wybór, Internet, prasa lokalna),
• co turyście się na miejscu podoba, a czego brakuje,
• jaki jest wiek turystów,
• jaki jest średni dochód członka rodziny turysty itd.
Czytaj także:
Jak wspomagać gminę w promocji turystyki>>
Inicjatywa, ciężar organizacyjny i finansowy, określenie metod - to powinno spoczywać na podmiotach rzeczywiście zorientowanych na korzyści z obsługi ruchu turystycznego: od szefów placówek kultury po restauratorów i hotelarzy.
Temu służy w wielu regionach i miastach tworzenie organizacji turystycznych. Częstochowska Organizacja Turystyczna zrzesza oprócz miasta podmioty gospodarcze z branży usług turystycznych, organizacje pozarządowe, takie jak PTTK, gminy z turystycznej krainy Jury Krakowsko-Częstochowskiej oraz klasztor oo. paulinów na Jasnej Górze. I ten potencjał umożliwia wypracowanie skutecznych form promocji. Skutecznych - a więc przekładających się na zwiększenie wpływów z obsługi osób przyjeżdżających.
Jak rozwijać turystykę i zwiększyć inwestycje>>
Od tego, jak gmina jest postrzegana na zewnątrz, zależy, czy do danej gminy będą przekazywane budżetowe środki na inwestycje, czy będzie w stanie uzyskać środki pomocowe na różnego rodzaju projekty. Jeżeli gmina dzięki promocji jest znana i wysoko stoi w rankingu, wtedy uzyskuje większe szanse na pozyskanie funduszy, a także wzrasta zainteresowanie inwestorów danym terenem. Nie bez znaczenia jest również dzięki promocji regionu zwiększenie - ruchu turystycznego.
Zadania samorządu lokalnego w obsłudze turystów>>
Zadaniem własnym każdej gminy jest podejmowanie działań z zakresu kultury fizycznej i turystyki. Każda gmina ma nie tylko prawo, ale również ustawowy obowiązek utrzymania obiektów turystycznych, rozwijania infrastruktury turystycznej oraz zapewnienia bezpieczeństwa osobom odwiedzającym daną gminę. Zadania gmin sprowadzają się do koordynowania działań podejmowanych przez podmioty prywatne działające w branży turystycznej, tak by nie naruszały one przepisów prawa. Realizacja zadań z zakresu turystyki bardzo często polega również na ścisłej współpracy z prywatnymi przedsiębiorcami i wspieraniu ich. Gminy mogą np. udostępniać swoje grunty z przeznaczeniem pod budowę obiektów turystycznych czy przeznaczać dodatkowe środki na rozwój infrastruktury niezbędnej dla turystów. Gminy, wspierając osoby, które chcą prowadzić działalność turystyczną, mogą również ułatwiać im wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Jak wydać pieniądze z Unii Europejskiej na turystykę do Polski>>
Turystyka jest jedną z najszybciej rozwijających się branż. Każdego roku wpływy z turystyki są coraz większe. W ostatnich latach zagraniczna turystyka przyjazdowa staje się dla wielu krajów jednym z ważniejszych motorów wzrostu gospodarczego. Aby zaspokoić potrzeby cudzoziemców, oferta produktowa turystyki przyjazdowej musi spełniać kilka warunków.
REKLAMA
REKLAMA