Wysoka jakość promocji polskich regionów
REKLAMA
REKLAMA
Jeszcze nie tak dawno temu promocja jednostek samorządowych, poszczególnych gmin, powiatów, województw była niedocenianą gałęzią aktywności samorządowców. Wydziały promocji, kultury, turystyki, co prawda, funkcjonowały, ale ich potencjał nie był dość dobrze przedstawiany. Oczywiście istniały różne działania na rzecz popularyzacji samorządu, niemniej działania te częstokroć były chaotyczne, niezebrane w jakąś wspólną politykę czy strategię.
REKLAMA
Przełomem w zakresie promocji samorządów okazało się przystąpienie Polski do Unii Europejskiej (dalej: UE). Jedna z koncepcji rozwoju UE mówi o tym, że Unia składa się z regionów – samorządów i to one są głównymi beneficjentami środków europejskich. Dzięki takiej polityce samorządy zaczęły wykorzystywać środki europejskie na promocję. Środki te zaś zdecydowanie przyczyniły się do poprawy działań promocyjnych – m.in. do profesjonalizacji kadry. Fundusze europejskie, jakie napłynęły do samorządów, pozytywnie wpłynęły na profesjonalizację działań promocyjnych oraz na podnoszenie kwalifikacji kadry urzędniczej w tym zakresie.
Czytaj także:
Samorządowe pomysły na promocję regionów>>
Rosnąca konkurencja samorządów o pozyskanie turystów i inwestorów sprawia, że władze lokalne i regionalne muszą szukać ciekawych i oryginalnych sposobów promocji. Nowatorskie są hasła, miejsca albo nośniki promocji.
Z początkiem 2009 r. ruszyły samorządowe kampanie promocyjne mające przyciągnąć turystów i inwestorów. Niektóre z nich, zwłaszcza te, które wykorzystują niestandardowe formy przekazu, mogą być przykładem dla władz gmin, powiatów i województw oraz osób zajmujących się w samorządowych urzędach promocją, jak przygotować i przeprowadzić oryginalną i ciekawą kampanię promocyjną.
Festiwal Promocji Miast i Regionów 2010 - galeria>>
Działania marketingowe Rudy Śląskiej, Poznania, Starego Sącza oraz województwa świętokrzyskiego i kujawsko-pomorskiego zostały nagrodzone pierwszymi nagrodami w IV edycji konkursu Złote Formaty organizowanego w ramach Festiwalu Promocji Miast i Regionów.
Działania marketingowe miast i regionów w 2009 roku>>
REKLAMA
Rok 2009 przebiegł pod znakiem niezwykłej aktywności samorządów w obszarze marketingu miejsca. Szefowie wydziałów promocji miast uważają jednak, że najważniejszy jest wzrost świadomości samorządowców, bez którego nie da się zbudować silnej marki miasta i regionu.
W minionym roku zrealizowano także szereg kampanii. Niektóre, jak choćby kampania Województwa Śląskiego („Pozytywnie nakręceni polecają – Śląskie. Pozytywna energia”), obejmowały wszystkie media i odbiły się szerokim echem w całym kraju. Niezwykłą aktywnością marketingową wykazywał się również Poznań, który nie tylko zaprezentował nowy logotyp i hasło „Poznań. Miasto know-how”, ale również przeprowadził szereg kampanii, łącznie z przedświąteczną z udziałem grupy Audiofeels, na którą miasto wydało 1,5 mln zł.
Dni miast - przegląd inicjatyw i sposobów finansowania>>
Dni miast to imprezy otwarte, bezpłatne, które zapewniają turystom nieograniczony dostęp do kultury i rozrywki. Mają integrować społeczność, ale też przypominać o historii danego regionu czy kultywować tradycje. Spójrzmy jakie atrakcje miasta zapewniają uczestnikom obchodów i skąd biorą na nie środki.
Samorządy organizują je w odmienny sposób – jedne korzystają z własnych zasobów kadrowych, inne wynajmują profesjonalne agencje artystyczne. Różne są też grupy docelowe – w zależności od specyfiki miasta – jedni chcą organizować imprezy tylko dla mieszkańców, inni chcą przyciągnąć turystów, a nawet mieszkańców sąsiednich województw.
REKLAMA
REKLAMA