Kategorie

Działania marketingowe miast i regionów w 2009 roku

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Rok 2009 przebiegł pod znakiem niezwykłej aktywności samorządów w obszarze marketingu miejsca. Szefowie wydziałów promocji miast uważają jednak, że najważniejszy jest wzrost świadomości samorządowców, bez którego nie da się zbudować silnej marki miasta i regionu.

Augustów, Radom, Legnica, Suwałki i Płock wraz z końcem roku zakończyły prace nad strategiami promocji swoich miast. Już niebawem podobne dokumenty gotowe będą w Częstochowie i Gorzowie Wielkopolskim. Na początku minionego roku założenia swoich strategii zaprezentowały Poznań oraz Radomsko.

 

W minionym roku zrealizowano także szereg kampanii. Niektóre, jak choćby kampania Województwa Śląskiego („Pozytywnie nakręceni polecają – Śląskie. Pozytywna energia”), obejmowały wszystkie media i odbiły się szerokim echem w całym kraju. Niezwykłą aktywnością marketingową wykazywał się również Poznań, który nie tylko zaprezentował nowy logotyp i hasło „Poznań. Miasto know-how”, ale również przeprowadził szereg kampanii, łącznie z przedświąteczną z udziałem grupy Audiofeels, na którą miasto wydało 1,5 mln zł. 

 

Nieco mniejszą intensywnością działań wykazywał się w 2009 r. Wrocław. Miasto zorganizowało co prawda wystawę „Europa – to nasza historia” i przeprowadziło promującą ją ogólnopolską kampanię. Jednak wystawa ta nie zyskała tak dużej popularności, jaką zakładali organizatorzy.

 

Miniony rok upływał również pod znakiem wielu imprez i promujących je kampanii organizowanych przez miasta starające się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Jesienią Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło konkurs na ten prestiżowy tytuł. Dotychczas chęć udziału w nim nieoficjalnie zadeklarowało 10 miast: Warszawa, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Białystok, Wrocław, Toruń i Katowice.

 

Kilka miast i regonów przeprowadziło pierwsze w swej historii kampanie promocyjne, niektóre z nich promowały już nie tylko sam region, ogólnikowo informując o swoich walorach, ale były to już bardzo dokładnie przemyślane działania trafiające z konkretnym przekazem do konkretnej grupy odbiorców. Wiele z nich miało charakter niestandardowy.

 

Czytaj także: Samorządowe gazety. biuletyny i ... blogi >>

 

Przykładem takiego działania może być Lublin, który podczas czerwcowej kampanii w siedmiu największych miastach w kraju, "zgubił" 100 tysięcy zdjęć pokazujących uroki swojego miasta oraz ludzi, którzy tam pracują, studiują, bawią się i odpoczywają. Kampania kosztowała 170 tys. zł.

 

Niecodziennym eventem swoją czerwcową kampanię rozpoczęło Województwo Świętokrzyskie. Na Warszawę spadł "deszcz mioteł". Hostessy, a przede wszystkim odpowiednio obrandowane miotły, pojawiły się w najważniejszych punktach komunikacyjnych oraz pod redakcjami najważniejszych mediów ogólnopolskich. Urząd Marszałkowski na działania wizerunkowe wydał w 2009 roku około 1 mln zł. Na wszystkie działania - w ramach których wybudowano również Regionalne Centrum Informacji Turystycznej w Kielcach oraz wyposażono w sprzęt biurowy i komputerowy blisko 30 punktów informacji turystycznej, zbudowano portal swietokrzyskie.travel i zaprezentowano region na kilku targach - wydano 7 mln zł.

 

Ponadto w mijającym roku Rzeszów promował się wraz z grupą Pectus, Sieradz wykorzystał do tego celu wizerunek znanego na całym świecie mistrza fryzjerstwa Antoniego Cierplikowskiego, Łódź rozdawała magnesy z logo ESK2016 mieszkańcom wyjeżdżającym na wakacje, Gdynia zapraszała na swoje letnie imprezy, a Pomorska Organizacja Turystyczna nagradzała tych, którzy przesłali swoim znajomym najwięcej zaproszeń zachęcających do odwiedzenia Województwa Pomorskiego.

 

Rok 2009 w obszarze działań marketingowych podsumowują szefowie promocji: Częstochowy, Poznania, Rybnika, Suwałk, Szczecina i Wrocławia.

 

Włodzimierz Tutaj, zastępca naczelnika Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Częstochowy:

Reklama

W promocji miast dzieje się coraz więcej i nowocześniej, choć pomysły ciągle bywają oczywiście lepsze lub gorsze, tak jak ich realizacja. Trudno mi kogoś lub coś szczególnie wyróżnić, zwłaszcza, że zdaję sobie sprawę z tego, jak duże dysproporcje występują między możliwościami finansowo-organizacyjnymi w realizacji zadań promocyjnych między polskimi miastami. Powiem może tylko tyle, że podobał mi się np. radomski pomysł z szafą „nagraniową” - rodem z „Misia” oraz layout kampanii Lublina „Miasto inspiracji”.

My pracujemy ciągle m.in. nad tym, aby Częstochowa nie kojarzyła się ludziom w kraju i za granicą wyłącznie z Jasną Górą. W tym roku dzięki środkom UE na kampanię „Cztery pory roku na Jurze”, zapraszaliśmy do naszego miasta poprzez Jurę i na Jurę poprzez nasze miasto. Nasi „JuRajsko aktywni” zgrali się nawet w jakiś sposób z kampanią „Pozytywnie nakręceni polecają Śląskie”.

 

Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Miasta Urzędu Miasta Poznania:

Reklama

Podsumowując rok oczywiście najbardziej miarodajne byłoby mówienie o kampaniach reklamowych realizowanych przez miasta – bo to jest najczęściej dostrzegane działanie przez osoby z zewnątrz. Tylko to nie o to chodzi, by robić wiele kampanii. Najważniejsza jest skuteczność i celowość poszczególnych działań. Coraz więcej miast świadomie, i co najważniejsze - konsekwentnie, podchodzi do realizacji działań marketingowych.

Z punktu widzenia Poznania, najistotniejszym wydarzeniem było przyjęcie w marcu strategii promocji marki. Także w tym roku zaczęliśmy wdrażać jej założenia w życie. Dla mieszkańców i osób patrzących z zewnątrz istotne i namacalne są nowy logotyp i hasło. My włożyliśmy jednak bardzo dużo pracy w uzmysłowienie pracownikom innych departamentów w mieści oraz jednostek podległych wagi znaczenia działań promocyjnych poszczególnych produktów. Poza tym o Poznaniu mówiło się dość głośno na terenie całego kraju z powodu kilku istotnych wydarzeń, które się u nas odbywały. Przeprowadziliśmy także kilka kampanii w mediach i na billboardach.

 

Krzysztof Jaroch, naczelnik Wydziału Promocji i Informacji Urzędu Miasta Rybnika:

Ten rok zapisał się pod znakiem realizacji projektów promocyjnych dofinansowanych przez Unię Europejską. Wśród wielu działań prowadzonych w mieście za unijne pieniądze, ze względu na ich szczególny charakter wyróżnić chcę dwa: „Rybnik to dobry adres”, promujący miasto pod kątem turystyki sportowej i biznesowej oraz „Aktywny Rybnik – miasto z ikrą”,

zorientowany na promocję miejskich terenów inwestycyjnych. Natomiast najważniejszym dla mnie sukcesem była nominacja rybnickiej kampanii promującej budowę sieci kanalizacji sanitarnej w mieście do Grand Prix w konkursie „Złote Formaty” podczas ogólnopolskiego Festiwalu Promocji Miast i Regionów. Rybnicka kampania uznana została za jeden z pięciu najlepszych polskich projektów promocyjnych, prowadzonych przez samorządy.

Przy tej okazji otrzymaliśmy też nagrodę specjalną Związku Miast Polskich. Wcześniej wyróżniona została strona internetowa miasta: http://www.rybnik.eu . Wyróżnienia te są potwierdzeniem profesjonalizmu działań promocyjnych w Rybniku.

 

Mirosław Treter, inspektor w Wydziale Kultury, Turystyki i Promocji Urzędu Miasta Suwałki:

 

Największy efekt promocyjny dla Suwałk przynosi Suwałki Blues Festival - impreza organizowana od dwóch lat, z udziałem wybitnych bluesmanów z Polski i zagranicy, odbywa się w lipcu i gromadzi wielotysięczne rzesze fanów bluesa i turystów. Do Suwałk nie docierają bilboardy z kampaniami promocyjnymi z innych miast. Wyjątkiem jest Lublin, który zorganizował bardzo udaną kampanię zachęcającą młodzież do studiowania w Lublinie.

 

Piotr Wachowicz, dyrektor Biura Promocji i Informacji Urzędu Miasta Szczecin:

Najkrótsza samoocena 2009 – było intensywnie i dynamicznie. W tym kontekście za niewątpliwy sukces uznaję zaangażowanie zespołu, który dotarł się w walce, no i to, że nie zwariowaliśmy ze sobą.

W pierwszej połowie roku – w związku z kryzysem zdjęliśmy blisko 300 tys. zł z budżetu, mimo to udało się nam zrealizować 150 % normy. Zrealizowaliśmy ok. 40 kluczowych projektów, w tym kampanie promocyjno-informacyjne związane z wydarzeniami – drobnych tematów nie liczę. Gdy patrzę na zestawienie w Excelu to do końca nie wierzę ile tematów przerobiliśmy. Z nowych planowanych i wdrożonych projektów – za sukces uznaję „Szczecin bez prądu” – czyli niekonwencjonalne ogranie rocznicy słynnego szczecińskiego blackout’u z kwietnia 2008 (na 2010 planujemy drugą edycję – eventu, a nie zaciemnienia).

Niewątpliwym sukcesem był Międzynarodowy Festiwal Ogni Sztucznych i towarzysząca mu kampania „Zjawiskowo nad Szczecinem” – w dwa dni zgromadziliśmy na Wałach Chrobrego ok. 100 tysięcy osób, którym następnie pokazy zaparły dech w piersiach. Mimo mniejszego budżetu obsłużyliśmy dodatkowe przedsięwzięcie w tym m.in. współprodukcja trailera filmowego wraz z produkcją spotu promocyjnego miasta, konkurs na tkaninę miasta, wsparliśmy I edycję nowego projektu muzycznego - Akustyczeń 2009 i wspomnieniowy projekt Filipinki’50. Na hit końca roku zapowiada się z kolei Pierwsza Pastorałka Miejska pt. „Szczecin Polsce życzy”.

Nie do końca jestem zadowolony z „cynków” – na początku roku. Wskaźnikowo wypadliśmy dobrze, ale PR wokół tego projektu był fatalny. Z jednej strony więc do dziś, przynajmniej lokalnie jest to kampania z najlepsza percepcją – ale jej ładunek emocjonalny daleki był od oczekiwanego, stąd raczej bym jej nie powtórzył.

Podsumowując – rok był generalnie dobry. Wspomnę choćby o nagrodach tu szczególnie  srebrne Grand Prix w konkursie Złote Formaty za działalność promocyjną – projekt „Floating Garden 2050”, czy ostania Machina Desing w kategorii Miasto Miejsce za FG_2050. Jak sądzę to nie koniec nagród na ten rok.

 

Czytaj także: Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta >>

 

Paweł Romaszkan, dyrektor Biura Promocji Miasta Urzędu Miejskiego we Wrocławiu:

W 2009 roku, nie wydarzyło się chyba nic nadzwyczajnego, co wstrząsnęłoby ludźmi zajmującymi się marketingiem terytorialnym i mną samym. Istotne jest jednak, że ta bardzo młoda dziedzina w naszym kraju zaczyna dojrzewać. Dojrzewamy my sami, zajmujący się na co dzień promocją, ale także nasi przełożeni. Jest organizowanych coraz więcej bardzo dobrych kampanii, spotkań i debat... to wszystko daje nadzieję, że zmierzamy w dobrym kierunku. Wzrasta świadomość, że nasze działania nie prowadzą tylko do wydawania pieniędzy w pustkę, ale do generowania zysku: turyści zostawią u nas pieniądze, inwestorzy dają nowe miejsca pracy i płacą podatki.

Myślę, że naszym sukcesem była organizacja wystawy „Europa – to nasza historia”, która od 1 maja do 5 sierpnia była prezentowana we wrocławskiej Hali Stulecia. Niestety jak widać media nie są zbyt zainteresowane promowaniem intelektualnych rozrywek i troszkę przemilczano tę wystawę. Był to dla nas ogromny wysiłek organizacyjny i finansowy. Oczywiście cieszymy się, że wystawę mimo wszystko obejrzało ponad 80 tys. osób, ale jednak uważam, że mogłoby być ich znacznie więcej.

 

Wymienionym powyżej i wszystkim innym polskim miastom życzymy w nadchodzącym Nowym Roku sukcesów – w promocji, w rozwoju, w satysfakcji mieszkańców ze swoich władz.

 

Robert Stępowski

 

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wnioski paszportowe od 26 czerwca można składać w soboty

    Wnioski paszportowe - w związku ze zwiększonym zainteresowaniem sprawami paszportowymi, MSWiA przekazało wojewodom dyspozycję wydłużenia godzin pracy urzędów wojewódzkich. Wnioski paszportowe będzie można składać także w soboty, natomiast w dni powszednie obsługa będzie się odbywać w wydłużonych godzinach.

    Remont mieszkania spółdzielczego

    Remont mieszkania spółdzielczego. Spółdzielnia pozostaje właścicielem mieszkań użytkowanych na podstawie własnościowego i lokatorskiego prawa spółdzielczego. Warto wyjaśnić, czy remont takich lokali może być problematyczny.

    Kiedy wyniki egzaminu ósmoklasisty 2021?

    Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2021 – kiedy? Gdzie i jak sprawdzić wyniki egzaminu ósmoklasisty? Przedstawiamy ważne informacje dla uczniów kończących w tym roku szkołę podstawową.

    Unijny Certyfikat COVID - jak pobrać na telefon?

    Unijny Certyfikat COVID - tzw. paszport covidowy (szczepionkowy) od dziś jest już dostępny w aplikacji mObywatel i można go pobrać na telefon komórkowy. Jak pobrać paszport covidowy?

    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych dla samorządów

    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Rusza nowy rządowy program, który zapewni pieniądze na inwestycje dla samorządów. Na co i na jakich zasadach będzie można otrzymać dofinansowanie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole - dla kogo, na jakich zasadach?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole - dla kogo, na jakich zasadach? Czy mogą być one prowadzone w formie zdalnej? Z jakich przedmiotów organizuje się zajęcia wspomagające? Jak poinformować o nich rodziców? Jak prawidłowo wyliczyć przysługującą szkole liczbę zajęć wspomagających? Ministerstwo Edukacji i Nauki odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące dodatkowych lekcji po powrocie do szkół.

    Zmiany w programie Aktywna tablica 2020-2024

    Aktywna tablica 2020-2024 - zmiany. Proponowane nowe rozwiązania dotyczą m.in. wprowadzenia nowego rodzaju sprzętu, który będzie można zakupić w ramach programu i rozszerzenia na kolejne lata (2021-2024) możliwości zakupu laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu. Trwają konsultacje społeczne, opinie można przesyłać do 9 lipca 2021 r.

    Do kiedy Spis Powszechny?

    Spis Powszechny – do kiedy trwa? Do kiedy można się spisać przez Internet? Czy każdy domownik musi się spisać osobno? Jakie kary grożą za brak udziału w spisie ludności i mieszkań w 2021 roku?

    Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

    Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich

    Program Kangur - autobusy elektryczne dla gmin wiejskich. Dzięki wsparciu NFOŚiGW, w wysokości prawie 40 mln zł, autobusy elektryczne będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 16 gminach.

    Czyste Powietrze - zmiany w programie, koniec dotacji na piece węglowe

    Czyste Powietrze - co się zmieni w programie? Do kiedy można jeszcze uzyskać dotację na piece węglowe?

    Pakiet psychologiczny – rekomendacje dla uczelni dotyczące pomocy studentom

    Pakiet psychologiczny. Na podstawie przekazanych przez uczelnie informacji na temat udzielanego w okresie epidemii wsparcia studentom, Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało poniższe zalecenia w zakresie zwiększenia pomocy psychologicznej.

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021

    Nauczyciel w Polsce - pasja czy zawód? Raport o statusie nauczycieli w Polsce 2021. Nauczyciel to zawód często oceniany. Ale czy doceniany? W raporcie zbadano, co myślą o nauczycielach rodzice, uczniowie, a także oni sami o swojej pracy.

    Domowa Opieka Medyczna - Pulsoksymetr i PulsoCare

    Domowa Opieka Medyczna to program mający na celu zdalne monitorowanie stanu zdrowia Pacjentów. Program wykorzystuje pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikację PulsoCare do przekazywania i monitoringu danych.

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła

    CEEB - zadania gmin związane ze spisem źródeł ciepła. W jakim terminie gmina powinna wprowadzić dane do ewidencji? Ile czasu ma urzędnik na wprowadzenie danych z deklaracji do systemu? Czy każdy pracownik urzędu może wprowadzać dane do CEEB? Czy przewidziano finansowanie dla gmin?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, deklaracja

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - od kiedy, jak złożyć deklarację źródeł ciepła? Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowym obowiązku, który będzie spoczywał na właścicielach i zarządcach budynków.

    CEEB - jakie kary za brak zgłoszenia do ewidencji źródeł ciepła?

    CEEB - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków rusza już 1 lipca 2021 roku. Oznacza to nowy obowiązek dla milionów Polaków, którzy będą musieli zgłosić, czym ogrzewają swoje domy. Jakie kary grożą za brak zgłoszenia?

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach - NFZ przyjmuje wnioski

    Szczepienia przeciw COVID-19 w aptekach. Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia przyjmują od wtorku wnioski od aptek, które chcą przystąpić do Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19. Nabór jest otwarty i ciągły, nie ma konkretnej daty jego zakończenia.

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć?

    Aplikacja mObywatel - co można w niej znaleźć? Już ponad 3 miliony Polaków korzysta z naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty. Wkrótce trafi do niej Unijny Certyfikat COVID.

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały

    Tymczasowy profil zaufany będzie stały. 17 czerwca 2021 roku wejdą ważne zmiany dotyczące profilu zaufanego, szczególnie jego tymczasowej wersji. Co się zmieni?

    Kiedy wyniki matur 2021?

    Wyniki matur 2021 – kiedy? Jak i gdzie je sprawdzić? Przedstawiamy ważne informacje dla tysięcy tegorocznych maturzystów.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r.

    Profilaktyka 40 plus - badania od 1 lipca 2021 r. Minister zdrowia podpisał rozporządzenie zapowiedziane w programie Polski Ład. Z jakich badań będzie można skorzystać?

    Polski Ład: nowe miejsca pracy i infrastruktura mają rozwiązać problemy gmin

    Polski Ład to całościowe spojrzenie na problemy powiatów i gmin w całej Polsce. W ramach Polskiego Ładu budowane będą m.in. obiekty sportowe oraz infrastruktura drogowa, energetyczna, internetowa, kolejowa, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego i poprawią jakość życia - mówił premier Mateusz Morawiecki.

    Konrad Fijołek prezydentem Rzeszowa - wyniki wyborów

    Konrad Fijołek nowym prezydentem Rzeszowa - znamy już oficjalne wyniki wyborów. Kandydat popierany przez opozycję: PO, Lewicę, PSL i Ruch Polska 2050 wygrał w pierwszej turze. Ile głosów zdobyli poszczególni kandydaci?

    Kurator oświaty - jakie ma mieć uprawnienia po zmianach?

    Kurator oświaty. Ministerstwo Edukacji i Nauki proponuje rozwiązania wzmacniające rolę kuratora oświaty. Jakie kurator ma mieć uprawnienia po zmianach?