REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działania marketingowe miast i regionów w 2009 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Stępowski
Robert Stępowski

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2009 przebiegł pod znakiem niezwykłej aktywności samorządów w obszarze marketingu miejsca. Szefowie wydziałów promocji miast uważają jednak, że najważniejszy jest wzrost świadomości samorządowców, bez którego nie da się zbudować silnej marki miasta i regionu.

Augustów, Radom, Legnica, Suwałki i Płock wraz z końcem roku zakończyły prace nad strategiami promocji swoich miast. Już niebawem podobne dokumenty gotowe będą w Częstochowie i Gorzowie Wielkopolskim. Na początku minionego roku założenia swoich strategii zaprezentowały Poznań oraz Radomsko.

REKLAMA

 

W minionym roku zrealizowano także szereg kampanii. Niektóre, jak choćby kampania Województwa Śląskiego („Pozytywnie nakręceni polecają – Śląskie. Pozytywna energia”), obejmowały wszystkie media i odbiły się szerokim echem w całym kraju. Niezwykłą aktywnością marketingową wykazywał się również Poznań, który nie tylko zaprezentował nowy logotyp i hasło „Poznań. Miasto know-how”, ale również przeprowadził szereg kampanii, łącznie z przedświąteczną z udziałem grupy Audiofeels, na którą miasto wydało 1,5 mln zł. 

 

Nieco mniejszą intensywnością działań wykazywał się w 2009 r. Wrocław. Miasto zorganizowało co prawda wystawę „Europa – to nasza historia” i przeprowadziło promującą ją ogólnopolską kampanię. Jednak wystawa ta nie zyskała tak dużej popularności, jaką zakładali organizatorzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Miniony rok upływał również pod znakiem wielu imprez i promujących je kampanii organizowanych przez miasta starające się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Jesienią Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło konkurs na ten prestiżowy tytuł. Dotychczas chęć udziału w nim nieoficjalnie zadeklarowało 10 miast: Warszawa, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Białystok, Wrocław, Toruń i Katowice.

 

Kilka miast i regonów przeprowadziło pierwsze w swej historii kampanie promocyjne, niektóre z nich promowały już nie tylko sam region, ogólnikowo informując o swoich walorach, ale były to już bardzo dokładnie przemyślane działania trafiające z konkretnym przekazem do konkretnej grupy odbiorców. Wiele z nich miało charakter niestandardowy.

 

Czytaj także: Samorządowe gazety. biuletyny i ... blogi >>

 

Przykładem takiego działania może być Lublin, który podczas czerwcowej kampanii w siedmiu największych miastach w kraju, "zgubił" 100 tysięcy zdjęć pokazujących uroki swojego miasta oraz ludzi, którzy tam pracują, studiują, bawią się i odpoczywają. Kampania kosztowała 170 tys. zł.

 

Niecodziennym eventem swoją czerwcową kampanię rozpoczęło Województwo Świętokrzyskie. Na Warszawę spadł "deszcz mioteł". Hostessy, a przede wszystkim odpowiednio obrandowane miotły, pojawiły się w najważniejszych punktach komunikacyjnych oraz pod redakcjami najważniejszych mediów ogólnopolskich. Urząd Marszałkowski na działania wizerunkowe wydał w 2009 roku około 1 mln zł. Na wszystkie działania - w ramach których wybudowano również Regionalne Centrum Informacji Turystycznej w Kielcach oraz wyposażono w sprzęt biurowy i komputerowy blisko 30 punktów informacji turystycznej, zbudowano portal swietokrzyskie.travel i zaprezentowano region na kilku targach - wydano 7 mln zł.

 

Ponadto w mijającym roku Rzeszów promował się wraz z grupą Pectus, Sieradz wykorzystał do tego celu wizerunek znanego na całym świecie mistrza fryzjerstwa Antoniego Cierplikowskiego, Łódź rozdawała magnesy z logo ESK2016 mieszkańcom wyjeżdżającym na wakacje, Gdynia zapraszała na swoje letnie imprezy, a Pomorska Organizacja Turystyczna nagradzała tych, którzy przesłali swoim znajomym najwięcej zaproszeń zachęcających do odwiedzenia Województwa Pomorskiego.

 

Rok 2009 w obszarze działań marketingowych podsumowują szefowie promocji: Częstochowy, Poznania, Rybnika, Suwałk, Szczecina i Wrocławia.

 

Włodzimierz Tutaj, zastępca naczelnika Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Częstochowy:

REKLAMA

W promocji miast dzieje się coraz więcej i nowocześniej, choć pomysły ciągle bywają oczywiście lepsze lub gorsze, tak jak ich realizacja. Trudno mi kogoś lub coś szczególnie wyróżnić, zwłaszcza, że zdaję sobie sprawę z tego, jak duże dysproporcje występują między możliwościami finansowo-organizacyjnymi w realizacji zadań promocyjnych między polskimi miastami. Powiem może tylko tyle, że podobał mi się np. radomski pomysł z szafą „nagraniową” - rodem z „Misia” oraz layout kampanii Lublina „Miasto inspiracji”.

My pracujemy ciągle m.in. nad tym, aby Częstochowa nie kojarzyła się ludziom w kraju i za granicą wyłącznie z Jasną Górą. W tym roku dzięki środkom UE na kampanię „Cztery pory roku na Jurze”, zapraszaliśmy do naszego miasta poprzez Jurę i na Jurę poprzez nasze miasto. Nasi „JuRajsko aktywni” zgrali się nawet w jakiś sposób z kampanią „Pozytywnie nakręceni polecają Śląskie”.

 

Łukasz Goździor, dyrektor Biura Promocji Miasta Urzędu Miasta Poznania:

REKLAMA

Podsumowując rok oczywiście najbardziej miarodajne byłoby mówienie o kampaniach reklamowych realizowanych przez miasta – bo to jest najczęściej dostrzegane działanie przez osoby z zewnątrz. Tylko to nie o to chodzi, by robić wiele kampanii. Najważniejsza jest skuteczność i celowość poszczególnych działań. Coraz więcej miast świadomie, i co najważniejsze - konsekwentnie, podchodzi do realizacji działań marketingowych.

Z punktu widzenia Poznania, najistotniejszym wydarzeniem było przyjęcie w marcu strategii promocji marki. Także w tym roku zaczęliśmy wdrażać jej założenia w życie. Dla mieszkańców i osób patrzących z zewnątrz istotne i namacalne są nowy logotyp i hasło. My włożyliśmy jednak bardzo dużo pracy w uzmysłowienie pracownikom innych departamentów w mieści oraz jednostek podległych wagi znaczenia działań promocyjnych poszczególnych produktów. Poza tym o Poznaniu mówiło się dość głośno na terenie całego kraju z powodu kilku istotnych wydarzeń, które się u nas odbywały. Przeprowadziliśmy także kilka kampanii w mediach i na billboardach.

 

Krzysztof Jaroch, naczelnik Wydziału Promocji i Informacji Urzędu Miasta Rybnika:

Ten rok zapisał się pod znakiem realizacji projektów promocyjnych dofinansowanych przez Unię Europejską. Wśród wielu działań prowadzonych w mieście za unijne pieniądze, ze względu na ich szczególny charakter wyróżnić chcę dwa: „Rybnik to dobry adres”, promujący miasto pod kątem turystyki sportowej i biznesowej oraz „Aktywny Rybnik – miasto z ikrą”,

zorientowany na promocję miejskich terenów inwestycyjnych. Natomiast najważniejszym dla mnie sukcesem była nominacja rybnickiej kampanii promującej budowę sieci kanalizacji sanitarnej w mieście do Grand Prix w konkursie „Złote Formaty” podczas ogólnopolskiego Festiwalu Promocji Miast i Regionów. Rybnicka kampania uznana została za jeden z pięciu najlepszych polskich projektów promocyjnych, prowadzonych przez samorządy.

Przy tej okazji otrzymaliśmy też nagrodę specjalną Związku Miast Polskich. Wcześniej wyróżniona została strona internetowa miasta: http://www.rybnik.eu . Wyróżnienia te są potwierdzeniem profesjonalizmu działań promocyjnych w Rybniku.

 

Mirosław Treter, inspektor w Wydziale Kultury, Turystyki i Promocji Urzędu Miasta Suwałki:

 

Największy efekt promocyjny dla Suwałk przynosi Suwałki Blues Festival - impreza organizowana od dwóch lat, z udziałem wybitnych bluesmanów z Polski i zagranicy, odbywa się w lipcu i gromadzi wielotysięczne rzesze fanów bluesa i turystów. Do Suwałk nie docierają bilboardy z kampaniami promocyjnymi z innych miast. Wyjątkiem jest Lublin, który zorganizował bardzo udaną kampanię zachęcającą młodzież do studiowania w Lublinie.

 

Piotr Wachowicz, dyrektor Biura Promocji i Informacji Urzędu Miasta Szczecin:

Najkrótsza samoocena 2009 – było intensywnie i dynamicznie. W tym kontekście za niewątpliwy sukces uznaję zaangażowanie zespołu, który dotarł się w walce, no i to, że nie zwariowaliśmy ze sobą.

W pierwszej połowie roku – w związku z kryzysem zdjęliśmy blisko 300 tys. zł z budżetu, mimo to udało się nam zrealizować 150 % normy. Zrealizowaliśmy ok. 40 kluczowych projektów, w tym kampanie promocyjno-informacyjne związane z wydarzeniami – drobnych tematów nie liczę. Gdy patrzę na zestawienie w Excelu to do końca nie wierzę ile tematów przerobiliśmy. Z nowych planowanych i wdrożonych projektów – za sukces uznaję „Szczecin bez prądu” – czyli niekonwencjonalne ogranie rocznicy słynnego szczecińskiego blackout’u z kwietnia 2008 (na 2010 planujemy drugą edycję – eventu, a nie zaciemnienia).

Niewątpliwym sukcesem był Międzynarodowy Festiwal Ogni Sztucznych i towarzysząca mu kampania „Zjawiskowo nad Szczecinem” – w dwa dni zgromadziliśmy na Wałach Chrobrego ok. 100 tysięcy osób, którym następnie pokazy zaparły dech w piersiach. Mimo mniejszego budżetu obsłużyliśmy dodatkowe przedsięwzięcie w tym m.in. współprodukcja trailera filmowego wraz z produkcją spotu promocyjnego miasta, konkurs na tkaninę miasta, wsparliśmy I edycję nowego projektu muzycznego - Akustyczeń 2009 i wspomnieniowy projekt Filipinki’50. Na hit końca roku zapowiada się z kolei Pierwsza Pastorałka Miejska pt. „Szczecin Polsce życzy”.

Nie do końca jestem zadowolony z „cynków” – na początku roku. Wskaźnikowo wypadliśmy dobrze, ale PR wokół tego projektu był fatalny. Z jednej strony więc do dziś, przynajmniej lokalnie jest to kampania z najlepsza percepcją – ale jej ładunek emocjonalny daleki był od oczekiwanego, stąd raczej bym jej nie powtórzył.

Podsumowując – rok był generalnie dobry. Wspomnę choćby o nagrodach tu szczególnie  srebrne Grand Prix w konkursie Złote Formaty za działalność promocyjną – projekt „Floating Garden 2050”, czy ostania Machina Desing w kategorii Miasto Miejsce za FG_2050. Jak sądzę to nie koniec nagród na ten rok.

 

Czytaj także: Jak uatrakcyjnić wizerunek centrum miasta >>

 

Paweł Romaszkan, dyrektor Biura Promocji Miasta Urzędu Miejskiego we Wrocławiu:

W 2009 roku, nie wydarzyło się chyba nic nadzwyczajnego, co wstrząsnęłoby ludźmi zajmującymi się marketingiem terytorialnym i mną samym. Istotne jest jednak, że ta bardzo młoda dziedzina w naszym kraju zaczyna dojrzewać. Dojrzewamy my sami, zajmujący się na co dzień promocją, ale także nasi przełożeni. Jest organizowanych coraz więcej bardzo dobrych kampanii, spotkań i debat... to wszystko daje nadzieję, że zmierzamy w dobrym kierunku. Wzrasta świadomość, że nasze działania nie prowadzą tylko do wydawania pieniędzy w pustkę, ale do generowania zysku: turyści zostawią u nas pieniądze, inwestorzy dają nowe miejsca pracy i płacą podatki.

Myślę, że naszym sukcesem była organizacja wystawy „Europa – to nasza historia”, która od 1 maja do 5 sierpnia była prezentowana we wrocławskiej Hali Stulecia. Niestety jak widać media nie są zbyt zainteresowane promowaniem intelektualnych rozrywek i troszkę przemilczano tę wystawę. Był to dla nas ogromny wysiłek organizacyjny i finansowy. Oczywiście cieszymy się, że wystawę mimo wszystko obejrzało ponad 80 tys. osób, ale jednak uważam, że mogłoby być ich znacznie więcej.

 

Wymienionym powyżej i wszystkim innym polskim miastom życzymy w nadchodzącym Nowym Roku sukcesów – w promocji, w rozwoju, w satysfakcji mieszkańców ze swoich władz.

 

Robert Stępowski

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

REKLAMA

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

UE przedłuża przepisy dot. magazynowania gazu do 2027 r. Obowiązek zapełnienia magazynów przed zimą

Unia Europejska przedłuża przepisy dotyczące magazynowania gazu do 2027 roku. Państwa członkowskie mają obowiązek zapełnienia magazynów gaz przed zimą. Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu.

REKLAMA

Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

REKLAMA