Kryteria wsparcia finansowego policji przez samorząd
REKLAMA
Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców w dużej mierze zależy od sprawnego funkcjonowania jednostek policji, a to z kolei uzależnione jest od wielkości przeznaczanych na ten cel funduszy. Zasadą jest, że koszty związane z funkcjonowaniem tej formacji pokrywane są z budżetu państwa – art. 13 ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (dalej: ustawa o Policji).
REKLAMA
Jednakże ustawa o Policji w art. 13 ust. 3 stanowi, że także jednostki samorządu terytorialnego (również państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe) mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.
Zwiększenie liczby etatów
REKLAMA
Na wniosek rady powiatu lub rady gminy liczba etatów w policji w rewirach dzielnicowych i posterunkach policji na obszarze powiatu lub gminy może ulec zwiększeniu ponad liczbę ustaloną według zasad dotyczących naliczeń etatowych w policji. Wówczas wymienione organy stanowiące JST muszą zapewnić pokrycie kosztów utrzymania etatów w policji przez co najmniej pięć lat, na warunkach określonych w porozumieniu zawartym między organem powiatu lub gminy a właściwym komendantem wojewódzkim policji i zatwierdzonym przez komendanta głównego policji.
Unormowania, jakie muszą się znaleźć w treści odpowiednich porozumień, zawiera rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 4 marca 1999 r. w sprawie szczegółowych warunków porozumienia między organem powiatu lub gminy a komendantem wojewódzkim Policji w zakresie pokrywania kosztów utrzymania dodatkowych etatów w policji w rewirach dzielnicowych i na posterunkach policji (dalej: rozporządzenie o warunkach porozumień).
Porozumienie powinno określać:
● termin jego obowiązywania,
● liczbę oraz strukturę dodatkowych etatów,
● kryteria wyboru policjantów,
● wysokość kosztów utrzymania dodatkowych etatów na dany rok budżetowy,
● wysokość środków finansowych przekazywanych na rachunek jednostki realizującej wydatki oraz terminy ich przekazywania,
● zakres odpowiedzialności z tytułu nieterminowego przekazania środków finansowych lub przekazania w wysokości niższej niż ustalona,
● formę i szczegółowość rozliczeń z uwzględnieniem wymogów wynikających z przepisów dotyczących zasad finansowania wydatków publicznych.
Ponadto porozumienie może określać także obowiązek organu powiatu lub gminy:
1) zapewnienia policjantom lokali mieszkalnych lub kwater tymczasowych,
2) udostępnienia policji pomieszczeń na cele służbowe związane z obsadą dodatkowych etatów.
Strony mogą przedłużać termin obowiązywania porozumienia na okres kolejnych co najmniej pięciu lat, a stosowny aneks do porozumienia musi zatwierdzić komendant główny Policji.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA