Umowa hotelowa
REKLAMA
Charakterystyczną cecha, umowy hotelowej jest rygorystyczna, bardzo daleko idąca odpowiedzialność hotelu za bagaże i inne przedmioty wniesione przez gościa.
REKLAMA
Hotel ponosi odpowiedzialność za zniszczenie, uszkodzenie, ubytki, kradzież, inną szkodę poniesioną przez gościa na wniesionych rzeczach. Jak wspomniano, odpowiedzialność ta jest niezależna od winy właściciela hotelu lub osób, którymi się posługuje (portier, sprzątaczka). Przez rzeczy wniesione należy rozumieć rzeczy, które znajdują się w hotelu w czasie korzystania przez gościa z jego usług, albo zostały hotelowi powierzone, albo też umieszczone w miejscu wskazanym przez hotel albo przeznaczonym na ten cel. Nie są rzeczami wniesionymi samochody i inne pojazdy mechaniczne oraz pozostawione w nich rzeczy, a także żywe zwierzęta.
Hotel nie odpowiada za szkodę wyrządzoną gościowi jedynie w następujących przypadkach:
1) szkoda wynikła z właściwości wniesionej rzeczy,
2) szkodę spowodowało działanie siły wyższej,
3) szkoda powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała.
REKLAMA
Na hotelu ciąży obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej gościowi jest ograniczony do wysokości stokrotnej należności za dostarczony mu pokój za jedną dobę. Odpowiedzialność hotelu za pojedynczą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności.
W pełnej wysokości hotel odpowiada, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa hotelu lub osoby w nim zatrudnionej, a także gdy przyjął rzecz na przechowanie, albo tez odmówił przyjęcia, mimo że miał taki obowiązek.
Hotel ma obowiązek przyjąć na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe i cenne przedmioty, w tym przede wszystkim rzeczy mające wartość naukową lub artystyczną. Odmówić przyjęcia tych rzeczy na przechowanie hotel może tylko wówczas, gdy zagrażają one bezpieczeństwu, albo gdy - w stosunku do wielkości lub standardu hotelu - mają zbyt dużą wartość lub zajmują zbyt dużo miejsca.
Poszkodowany powinien o szkodzie niezwłocznie zawiadomić kierownictwo hotelu lub innego zakładu, w którym doznał szkody, w przeciwnym razie jego roszczenie wygasa. Przedsiębiorstwo hotelowe nabywa ustawowe prawo zastawu na rzeczach wniesionych przez klienta dla zabezpieczenia swoich roszczeń z tytułu goszczenia, żywienia i wydatków poczynionych na gościa (np. telefony zamiejscowe).
Źródło: Kodeks Cywilny
REKLAMA
REKLAMA