Matura 2023 r. Co będzie na maturze z angielskiego [zagadnienia]
REKLAMA
REKLAMA
Mamy: Formułę 2023 i Formułę 2015. Start w obu przypadkach 5 maja o godzinie 9.00.
REKLAMA
Czas trwania egzaminu 120 minut, a próg zdawalności 30%.
Matura z języka angielskiego - Formuła 2023 i Formuła 2015
W obu przypadkach egzamin sprawdzi wiedzę i umiejętności z zakresu:
- rozumienia ze słuchu,
- rozumienia tekstów pisanych,
- znajomości środków językowych,
- wypowiedzi pisemnej.
Formuła 2023 to 12 zadań, w Formule 2015 10 zadań.
Część egzaminu | Matura z angielskiego „Formuła 2015 r.” | Matura z angielskiego „Formuła 2023 r.” |
„Rozumienie ze słuchu” | Czas 20 minut.
Z tej części można uzyskać 30% ogółu punktów. | Czas 25 minut. Brak zadań prawda/fałsz oraz zarówno zadania otwarte jak i zamknięte.
Z tej części można uzyskać 25% ogółu punktów.
|
„Rozumienie tekstu pisanego” | Udział w wyniku całościowym egzaminu to 30%
| Udział w wyniku całościowym egzaminu to 33% |
„Znajomość środków językowych” | Zbliżony zakres merytoryczny. Formułę a 2023 to zadania otwarte (30-40 % wszystkich zadań) | |
„Wypowiedź pisemna” | Długość tekstu 80-130 wyrazów.
20% w całościowej ocenie | Długość tekstu 100-150 wyrazów.
20% w całościowej ocenie |
Źródło: DGP
Z internetowych sondaży wynika, że uczniowie najbardziej boją się zadań otwartych np. „Napisz list/email/wpis w Internecie używając wskazanej liczby wyrazów”.
Formuła 2023 i formuła 2015 – zakres tematyczny
W roku 2023 oraz 2024 egzamin maturalny z języka angielskiego zarówno w Formule 2015 jak i w Formule 2023 jest przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r.
Dla „Formuły 2015 r.” zakres tematyczny znajdziesz pod linkiem: aneks dla Formuły 2015. Ogólne wymagania egzaminacyjne (poziom III.0), to:
I. Znajomość środków językowych.
Zdający posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi.
Zdający rozumie bardzo proste i krótkie wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka, a także krótkie i proste wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Zdający samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Zdający uczestniczy w prostej rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
Zdający zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
A szczegółowe wymagania egzaminacyjne są np. takie:
„Zdający posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1. Zdający posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, zainteresowania);
2) dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
3) szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy);
5) życie rodzinne i towarzyskie (np. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego);
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, informacja turystyczna, zwiedzanie);
9) kultura (np. dziedziny kultury, uczestnictwo w kulturze);
10) sport (np. popularne dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe);
11) zdrowie (np. samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
12) technika (np. korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych);
13) świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz);
14) elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.
Dla „Formuły 2023 r.” zakres tematyczny znajdziesz pod linkiem: aneks dla Formuły 2023. Nowością jest np. sprawdzanie wyciągania wniosków wynikających z informacji zawartych w wypowiedzi.
W latach szkolnych 2022/2023 oraz 2023/2024 wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego odpowiadają:
1) w przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym – poziomowi B1 (B1+ w zakresie rozumienia wypowiedzi)
2) w przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym – poziomowi B2 (B2+ w zakresie rozumienia wypowiedzi)
3) w przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym – poziomowi B2+ (C1 w zakresie rozumienia wypowiedzi)
– w skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.