Nauczanie zdalne - poradnik dla nauczycieli
REKLAMA
REKLAMA
Edukację wczesnoszkolną powinny charakteryzować: spokój i systematyczność procesu nauki, wielokierunkowość, dostosowanie tempa pracy do możliwości psychoruchowych każdego ucznia[1].
REKLAMA
Zasoby cyfrowe do wykorzystania
Obecnie Waszym największym wyzwaniem jest koordynowanie pracy uczniów w warunkach nauki w domu, zgodnie z realizowanym programem nauczania. Wykorzystajcie do tego sprawdzone zasoby cyfrowe, w tym multimedialne, dostępne np.:
- na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej[2] https://epodreczniki.pl/ksztalcenie-ogolne/edukacja-wczesnoszkolna – zamieszczony tutaj multimedialny
e-podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej z serii „Zgrzyciaki” może być wykorzystywany i polecany jako ciekawy materiał uzupełniający; - na platformie https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/ (szkoła podstawowa) – nowa edycja portalu, uruchomiona z początkiem tego roku szkolnego, zawiera bazę sprawdzonych zasobów edukacyjnych na bieżący szkolny (2020/2021); w zakładce „archiwum” dostępne są także materiały do lekcji przygotowanych w okresie od marca do czerwca br.;
- na portalu https://www.scholaris.pl/ –dostępne są tutaj np. scenariusze lekcji dla klas I-III szkoły podstawowej oraz karty pracy;
- na platformie https://eszkola.tvp.pl/ – publikowane w paśmie edukacyjnym „Wesoła Nauka” zajęcia są skierowane do przedszkolaków i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, a także ich rodziców i nauczycieli. Prowadzący wraz z nauczycielami, rodzicami, youtuberami i gwiazdami telewizji zapraszają dzieci do fascynującego świata nauki. Prezentują zaskakujące eksperymenty i doświadczenia naukowe oraz kreatywne gry i zabawy. Nie brakuje zajęć sportowych, prac twórczych i muzyki, z największymi gwiazdami w roli domowych nauczycieli.
Przydatne informacje na temat popularnych kanałów informacyjnych, materiały i narzędzia, proste poradniki video, a także programy, które mogą ułatwić Państwu pracę zdalną z uczniami, znajdują się również na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/nauczycielu-poprowadz-lekcje-online
Drodzy Nauczyciele, kontaktujcie się z rodzicami w rozsądnych odstępach czasowych, przedstawiając propozycje projektów możliwych do przeprowadzenia w domu. Praca dziecka z zeszytem czy wypełnianie tzw. kart pracy nie powinny być podstawową formą aktywności dzieci. Ważne jest wspieranie, w miarę możliwości, wielokierunkowej aktywności dzieci oraz zmniejszenie nacisku i rzadsze zadawanie obowiązkowych zadań i ćwiczeń do wykonania w terminie.
W zdalnym nauczaniu należy wziąć pod uwagę higienę pracy oraz naturalne potrzeby dziecka, a także ograniczoną dyspozycyjność Rodziców.
[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 356 oraz poz. 1679).
[2] informacje na temat rejestracji i logowania oraz pracy w środowisku platformy, wraz z filmami instruktażowymi, są zamieszczone na platformie epodreczniki.pl (zakładka: filmy instruktażowe i instrukcje)
REKLAMA
REKLAMA