MEN zapowiada zmiany w systemie wsparcia uczniów z ADHD i nie tylko
REKLAMA
REKLAMA
- Problemy z uzyskaniem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD
- MEN: Trwają prace nad kompleksową zmianą systemu
- Od kiedy ewentualne zmiany?
Problemy z uzyskaniem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD
Na problemy z uzyskaniem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD zastępca RPO Valeri Vachev zwracał uwagę w lipcu, pisząc w tej sprawie do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
REKLAMA
REKLAMA
W obszernej odpowiedzi, sekretarz stanu w MEN, Izabella Ziętka przypomniała, iż obecnie w systemie oświaty przewidziano szereg możliwości dostosowania procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym także dzieci z rozpoznaniem medycznym ADHD. Ziętka podkreśla, iż dzieci i młodzież, w tym doświadczające trudności w uczeniu się lub funkcjonowaniu społecznym wynikające z ADHD, mogą także korzystać z różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Podstawą do objęcia dziecka lub ucznia taką pomocą jest nie tylko orzeczenie lub opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale również rozpoznanie dokonane przez nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę prowadzącego zajęcia z uczniem, pomoc nauczyciela czy asystenta edukacji romskiej, zgłaszane dyrektorowi odpowiednio przedszkola, szkoły czy placówki. Ze statystyk podanych przez MEN wynika, iż w okresie ostatnich pięciu lat liczba dzieci i uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wzrosła o ponad 27%, przy jednoczesnym wzroście liczby uczniów o ok. 7%
Ponadto - jak przypomina MEN - dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym organizowane jest kształcenie specjalne. Jeśli w przypadku dziecka z ADHD zostanie stwierdzona potrzeba specjalnej organizacji nauki i metod pracy z uwagi na jedną z ww. przesłanek, to może ono otrzymać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
MEN: Trwają prace nad kompleksową zmianą systemu
„Obecny system kształcenia specjalnego nie obejmuje wszystkich możliwych rozpoznań medycznych i w opinii MEN, a także uczestników opisanych dalej działań pilotażowych, nie powinien być rozwijany w tym kierunku" - podano w obszernej odpowiedzi.
Resort poinformował o trwających pracach nad zmianą tego systemu. Chodzi o wdrożenie rozwiązań, które różnicują wsparcie na podstawie rzeczywistych, indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów. „Projektowany model oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz ustalania na tej podstawie adekwatnych form wsparcia i finansowania tego wsparcia (określony pojęciem „oceny funkcjonalnej”), będzie oparty na modelu biopsychospołecznym. W ww. modelu funkcjonowanie dziecka/ucznia rozumiane jest jako wynik interakcji pomiędzy jego indywidualnymi cechami (stan zdrowia, możliwości psychofizyczne) a środowiskiem, w jakim dziecko uczy się i wychowuje” – czytamy w odpowiedzi.
Od kiedy ewentualne zmiany?
Aktualnie trwa analiza wyników projektów zakończonych w 2023 r. i 2024 r. pod kątem przygotowania propozycji przepisów oraz kolejnych działań wspierających szkoły, które już obecnie realizują zadania w zakresie kształcenia i udzielania wsparcia dzieciom i uczniów przejawiającym różne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, w tym uwarunkowane ADHD. "Analizowane są również postulaty i propozycje, które wpływają do MEN od obywateli, instytucji, organizacji pozarządowych, dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek oraz rodziców. Projekty zmian legislacyjnych zawierające proponowane terminy daty wejścia w życie poszczególnych przepisów, zostaną poddane uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom społecznym" - pisze wiceminister Ziętka.
Pełna treść udzielonej odpowiedzi jest dostępna na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.