REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?
Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Ewolucja edukacji w obliczu zmieniającego się świata

Rynek pracy, specjalizacje i nowe zawody ewoluują w tempie zaskakującym, napędzane gigantycznym rozwojem technologicznym. Jednakże coraz częściej edukacja nie nadąża za tymi dynamicznymi trendami. Brak możliwości systemowego dostosowania programów nauczania oraz właściwych predykcji uniemożliwiają adaptację do zmieniającego się otoczenia biznesowego.

Nowoczesne podejście do nauczania

Nowoczesne uczelnie muszą dostosowywać swoje programy nauczania do dynamicznie zmieniającego się świata, który jest coraz bardziej zdominowany przez sztuczną inteligencję, nowoczesne technologie oraz cyfrowe podejście do rozwiązywania problemów. Tradycyjne nauczanie, oparte głównie na wykładach i podręcznikach, ustępuje miejsca metodzie praktycznej, w której zdobywanie wiedzy teoretycznej idzie w parze z aplikacją praktyczną. Uczelnie skupiają się na rozwijaniu umiejętności praktycznych, które są bezpośrednio przydatne na rynku pracy

Przykłady takich innowacji edukacyjnych to laboratoria przemysłowe, projekty badawcze oraz staże w firmach partnerskich, które pozwalają studentom zdobyć doświadczenie praktyczne i umiejętności wymagane przez współczesne miejsca pracy.

W obliczu takiej sytuacji konieczne jest zbadanie, w jakim kierunku powinna zmierzać edukacja, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby biznesowe. Naszym celem jako uczelni wyższej jest rozwój i przekazywanie wiedzy, a także kształcenie przyszłych liderów i specjalistów. Aby być gotowym na zmiany dotyczące struktury zatrudnienia, musimy poddać weryfikacji potrzeby firm, które są gotowe do adaptacji i zmian. Uczenie doświadczania wiedzy, a nie samej wiedzy, jest kluczowe. Uczenie poprzez praktyczny wymiar oraz interdyscyplinarność, która jest punktem wyjścia kreatywności i elastyczności w działaniu, staje się coraz bardziej istotne.

Do tego powinniśmy dodać wątek neuroróżnorodności - coraz więcej osób z orzeczeniami ma wpływ na kształtowanie rynku edukacji. Ludzie są coraz bardziej świadomi, że podręcznik czy wykład nie są jedynym sposobem uczenia, ale także praca zespołowa, warsztaty, projekty, praktyki, etc. Uczenie się poprzez różnorodne metody pozwala na lepsze przyswajanie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznych – mówi Marlena Wieteska, ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego, CEO Lazarski University of Technology, a także wykładowczyni, trenerka i mentorka.

Uczenie się nie ma końca. Ważne też są znajomości i zwinność (umiejętność dostosowania się do zmian)

Kluczowe jest również promowanie interdyscyplinarności oraz koncepcji ciągłego uczenia się (ang. lifelong learning). W dzisiejszym świecie, gdzie problemy są coraz bardziej złożone i wymagają szerokiego spojrzenia, interdyscyplinarność staje się kluczem do innowacji. Uczelnie wspierają studentów w rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej z ludźmi o różnych specjalizacjach, co nie tylko zwiększa ich zdolność rozwiązywania problemów, ale również umożliwia tworzenie nowych idei i technologii. 

Networking, czyli budowanie sieci kontaktów zawodowych, również odgrywa istotną rolę już na etapie studiów. Uczelnie organizują spotkania branżowe, warsztaty networkingowe oraz projekty z firmami, które umożliwiają studentom nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami oraz mentorami.

REKLAMA

REKLAMA

Fundamentem elastyczności w działaniu jest uczenie się szybkiego i efektywnego dostosowania do sytuacji, przyswajanie wiedzy czy też rozumienie nowych koncepcji. Innymi słowy: zwinność uczenia się (learning agility). Nauka pomaga zrozumieć fundamentalne mechanizmy i prawa rządzące naszą rzeczywistością. To zrozumienie jest kluczowe dla identyfikowania wyzwań i możliwości, z jakimi się spotykamy. Jeśli weźmiemy pod uwagę jedną z myśli Heraklita, że "jedyną rzeczą, która jest stała, jest zmiana", stwierdzimy, że cytat ten odnosi się do nieustannego procesu rozwoju w życiu oraz potrzeby ciągłego uczenia się i przystosowywania do nowych sytuacji oraz wyzwań.

Edukacja a praca przyszłości

Programy edukacyjne oferowane przez Lazarski University of Technology są odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się wymagania rynku pracy. Obecna oferta edukacyjna koncentruje się na rozwijaniu zarówno kompetencji technologicznych, jak i miękkich, co pozwala na holistyczne przygotowanie studentów do przyszłych wyzwań zawodowych. Kluczowym wyróżnikiem jest łączenie kompetencji, z naciskiem na interdyscyplinarność - na przykład zarządzanie projektami w marketingu czy nauka kompetencji, które są obecnie uznawane za pilne, jak ESG (Environmental, Social, and Governance), efektywna praca w świecie nowoczesnych technologii, czy też change management, jako odpowiedź na learning agility, która jest  jedną z najważniejszych kompetencji w zmieniającym się świecie.

Jednym z podstawowych i często przewijających się wątków na LUT jest zarządzanie projektami, które łączy wiedzę z zakresu metodyk i narzędzi z umiejętnościami komunikacyjnymi i procesowym myśleniem. Programy z tego obszaru są dostosowane do specyficznych sektorów i dziedzin, takich jak IT czy marketing, aby lepiej odpowiadać na potrzeby rynku pracy. “Naszym celem jest łączenie kompetencji technologicznych z interpersonalnymi, aby przygotować studentów na dynamicznie zmieniający się rynek pracy” dodaje Marlena Wieteska.

REKLAMA

Ważne

Rozwój kompetencji praktycznych oraz umiejętności miękkich to kluczowy element nowoczesnej edukacji. Uczelnie, które skutecznie łączą teorię z praktyką, stają się liderami w kształtowaniu przyszłości swoich studentów.

W dobie transformacji cyfrowej zintensyfikowanej przez pandemię, wiele organizacji stanęło przed gigantycznym wyzwaniem, jakim była adaptacja do nowej rzeczywistości. Zarządzanie zmianą staje się coraz bardziej kluczowe w obliczu dynamicznie ewoluującego środowiska pracy, dlatego też elastyczność i umiejętność dostosowania się są niezwykle istotne dla sukcesu organizacji.  To wszystko zmodyfikowało nie tylko nasz sposób i system pracy, ale również i nauki , a wspomniane zmiany wpłynęły pozytywnie na dostępność usług edukacyjnych online. Dzięki temu, bazując na wiedzy i doświadczeniach Uczelni Łazarskiego, łącząc badania i innowacje technologiczne, z optymizmem patrzymy na stojące przed nami wyzwania – dodaje Paweł Matwiejczuk, Digital Marketing Director w LUT.

Jaka czeka nas przyszłość?

Wyzwania związane z edukacją i rozwojem zawodowym będą się jeszcze bardziej zmieniać, zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju technologicznego. Jednakże, dzięki odpowiedniemu dostosowaniu się i ciągłemu doskonaleniu umiejętności, możemy skutecznie radzić sobie z tymi zmianami i odnosić sukcesy zarówno na rynku pracy, jak i w życiu zawodowym.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA