REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?
Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Ewolucja edukacji w obliczu zmieniającego się świata

Rynek pracy, specjalizacje i nowe zawody ewoluują w tempie zaskakującym, napędzane gigantycznym rozwojem technologicznym. Jednakże coraz częściej edukacja nie nadąża za tymi dynamicznymi trendami. Brak możliwości systemowego dostosowania programów nauczania oraz właściwych predykcji uniemożliwiają adaptację do zmieniającego się otoczenia biznesowego.

Nowoczesne podejście do nauczania

Nowoczesne uczelnie muszą dostosowywać swoje programy nauczania do dynamicznie zmieniającego się świata, który jest coraz bardziej zdominowany przez sztuczną inteligencję, nowoczesne technologie oraz cyfrowe podejście do rozwiązywania problemów. Tradycyjne nauczanie, oparte głównie na wykładach i podręcznikach, ustępuje miejsca metodzie praktycznej, w której zdobywanie wiedzy teoretycznej idzie w parze z aplikacją praktyczną. Uczelnie skupiają się na rozwijaniu umiejętności praktycznych, które są bezpośrednio przydatne na rynku pracy

Przykłady takich innowacji edukacyjnych to laboratoria przemysłowe, projekty badawcze oraz staże w firmach partnerskich, które pozwalają studentom zdobyć doświadczenie praktyczne i umiejętności wymagane przez współczesne miejsca pracy.

W obliczu takiej sytuacji konieczne jest zbadanie, w jakim kierunku powinna zmierzać edukacja, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby biznesowe. Naszym celem jako uczelni wyższej jest rozwój i przekazywanie wiedzy, a także kształcenie przyszłych liderów i specjalistów. Aby być gotowym na zmiany dotyczące struktury zatrudnienia, musimy poddać weryfikacji potrzeby firm, które są gotowe do adaptacji i zmian. Uczenie doświadczania wiedzy, a nie samej wiedzy, jest kluczowe. Uczenie poprzez praktyczny wymiar oraz interdyscyplinarność, która jest punktem wyjścia kreatywności i elastyczności w działaniu, staje się coraz bardziej istotne.

Do tego powinniśmy dodać wątek neuroróżnorodności - coraz więcej osób z orzeczeniami ma wpływ na kształtowanie rynku edukacji. Ludzie są coraz bardziej świadomi, że podręcznik czy wykład nie są jedynym sposobem uczenia, ale także praca zespołowa, warsztaty, projekty, praktyki, etc. Uczenie się poprzez różnorodne metody pozwala na lepsze przyswajanie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznych – mówi Marlena Wieteska, ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego, CEO Lazarski University of Technology, a także wykładowczyni, trenerka i mentorka.

Uczenie się nie ma końca. Ważne też są znajomości i zwinność (umiejętność dostosowania się do zmian)

REKLAMA

Kluczowe jest również promowanie interdyscyplinarności oraz koncepcji ciągłego uczenia się (ang. lifelong learning). W dzisiejszym świecie, gdzie problemy są coraz bardziej złożone i wymagają szerokiego spojrzenia, interdyscyplinarność staje się kluczem do innowacji. Uczelnie wspierają studentów w rozwijaniu umiejętności pracy zespołowej z ludźmi o różnych specjalizacjach, co nie tylko zwiększa ich zdolność rozwiązywania problemów, ale również umożliwia tworzenie nowych idei i technologii. 

Networking, czyli budowanie sieci kontaktów zawodowych, również odgrywa istotną rolę już na etapie studiów. Uczelnie organizują spotkania branżowe, warsztaty networkingowe oraz projekty z firmami, które umożliwiają studentom nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi pracodawcami oraz mentorami.

REKLAMA

Fundamentem elastyczności w działaniu jest uczenie się szybkiego i efektywnego dostosowania do sytuacji, przyswajanie wiedzy czy też rozumienie nowych koncepcji. Innymi słowy: zwinność uczenia się (learning agility). Nauka pomaga zrozumieć fundamentalne mechanizmy i prawa rządzące naszą rzeczywistością. To zrozumienie jest kluczowe dla identyfikowania wyzwań i możliwości, z jakimi się spotykamy. Jeśli weźmiemy pod uwagę jedną z myśli Heraklita, że "jedyną rzeczą, która jest stała, jest zmiana", stwierdzimy, że cytat ten odnosi się do nieustannego procesu rozwoju w życiu oraz potrzeby ciągłego uczenia się i przystosowywania do nowych sytuacji oraz wyzwań.

Edukacja a praca przyszłości

REKLAMA

Programy edukacyjne oferowane przez Lazarski University of Technology są odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się wymagania rynku pracy. Obecna oferta edukacyjna koncentruje się na rozwijaniu zarówno kompetencji technologicznych, jak i miękkich, co pozwala na holistyczne przygotowanie studentów do przyszłych wyzwań zawodowych. Kluczowym wyróżnikiem jest łączenie kompetencji, z naciskiem na interdyscyplinarność - na przykład zarządzanie projektami w marketingu czy nauka kompetencji, które są obecnie uznawane za pilne, jak ESG (Environmental, Social, and Governance), efektywna praca w świecie nowoczesnych technologii, czy też change management, jako odpowiedź na learning agility, która jest  jedną z najważniejszych kompetencji w zmieniającym się świecie.

Jednym z podstawowych i często przewijających się wątków na LUT jest zarządzanie projektami, które łączy wiedzę z zakresu metodyk i narzędzi z umiejętnościami komunikacyjnymi i procesowym myśleniem. Programy z tego obszaru są dostosowane do specyficznych sektorów i dziedzin, takich jak IT czy marketing, aby lepiej odpowiadać na potrzeby rynku pracy. “Naszym celem jest łączenie kompetencji technologicznych z interpersonalnymi, aby przygotować studentów na dynamicznie zmieniający się rynek pracy” dodaje Marlena Wieteska.

Ważne

Rozwój kompetencji praktycznych oraz umiejętności miękkich to kluczowy element nowoczesnej edukacji. Uczelnie, które skutecznie łączą teorię z praktyką, stają się liderami w kształtowaniu przyszłości swoich studentów.

W dobie transformacji cyfrowej zintensyfikowanej przez pandemię, wiele organizacji stanęło przed gigantycznym wyzwaniem, jakim była adaptacja do nowej rzeczywistości. Zarządzanie zmianą staje się coraz bardziej kluczowe w obliczu dynamicznie ewoluującego środowiska pracy, dlatego też elastyczność i umiejętność dostosowania się są niezwykle istotne dla sukcesu organizacji.  To wszystko zmodyfikowało nie tylko nasz sposób i system pracy, ale również i nauki , a wspomniane zmiany wpłynęły pozytywnie na dostępność usług edukacyjnych online. Dzięki temu, bazując na wiedzy i doświadczeniach Uczelni Łazarskiego, łącząc badania i innowacje technologiczne, z optymizmem patrzymy na stojące przed nami wyzwania – dodaje Paweł Matwiejczuk, Digital Marketing Director w LUT.

Jaka czeka nas przyszłość?

Wyzwania związane z edukacją i rozwojem zawodowym będą się jeszcze bardziej zmieniać, zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju technologicznego. Jednakże, dzięki odpowiedniemu dostosowaniu się i ciągłemu doskonaleniu umiejętności, możemy skutecznie radzić sobie z tymi zmianami i odnosić sukcesy zarówno na rynku pracy, jak i w życiu zawodowym.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Depresja okołoporodowa. Dlaczego tak mało zwraca się uwagę na zdrowie psychiczne kobiet w ciąży, połogu i po stracie?

Depresja okołoporodowa dotyczy bardzo wielu kobiet. Tymczasem ponad 70 proc. matek, które urodziły dziecko w latach 2019-2024 nie miało przeprowadzonej obowiązkowej oceny ryzyka wystąpienia tej choroby. 

Chciał okraść mieszkanie, ale pogrążył się w lekturze książki

Do niecodziennego włamania doszło w jednym z mieszkań w Rzymie. Złodziej, przeszukując sypialnię natknął się na leżącą na szafce książkę. Zaczął czytać z zainteresowaniem. Przerwał dopiero, gdy do mieszkania wkroczyła wezwana przez właściciela apartamentu policja. 

5 zmian w roku szkolnym 2024/2025 r. Co zmienia się dla ucznia, rodzica i nauczyciela

Uczniów czeka uszczuplona podstawa programowa, a nauczycieli standardy zatrudniania specjalistów, które w pełni zaczną obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025. Rodzice uczniów z Ukrainy powinni przygotować się na uzależnienie wypłat świadczeń wychowawczych (tzw. 800 plus) od realizacji obowiązku szkolnego. To jednak nie wszystkie nowości. Oto 5 kolejnych ważnych zmian!

L4 z kodem "C" - co oznacza? Duży wzrost tego typu zwolnień lekarskich

W 2022 r. wydano 6,1 tys. zwolnień lekarskich z kodem "C". W 2023 r. było to już 6,6 tys. Tak wynika z raportu ZUS dotyczącego absencji w pracy z powodu choroby w 2023 r. Kod ten oznacza, że zwolnienie zostało wystawione w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej nadużyciem alkoholu. 

REKLAMA

Noszenie maseczek wraca. Jest wyraźne ostrzeżenie GIS

Główny Inspektor Sanitarny informuje o wzrastającej liczbie zakażeń na Covid-19. W związku z tym zapowiada nowe zalecenia, które mają dotyczyć m.in. obowiązku noszenia maseczek. GIS ostrzega przed szczytem zachorowań, który spodziewany jest w drugiej połowie października.

Z roku na rok mniej maturzystów idzie na studia. Skąd takie decyzje?

W ostatnich latach obserwujemy znaczący spadek liczby maturzystów decydujących się na kontynuowanie edukacji na poziomie wyższym. Trend ten, zauważalny w wielu krajach, w tym w Polsce, jest wynikiem kilku kluczowych czynników. 

Ile darmowych miejsc w żłobkach jest w Warszawie? Wiceminister rodziny: System żłobkowy w Warszawie powinien być wzorem dla innych miast w Polsce

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski powiedział, że od początku pierwszej kadencji podwoił liczę darmowych miejsc w żłobkach. Obecnie jest ich 17 tysięcy. 

CKE: W 2025 r. egzamin ósmoklasisty (13-15 maja) i matury (5-24 maja) nałożą się na siebie [Wykaz zmian na egzaminach]

Komunikat CKE: W 2025 r. egzamin ósmoklasisty (13-15 maja) i matury (5-24 maja) nałożą się na siebie [Wykaz zmian na egzaminach]

REKLAMA

Min. edukacji B. Nowacka: Nowa podstawa programowa a nowe podręczniki w roku szkolnym 2024/2025 r.

Oświadczenia min. edukacji B. Nowackiej (na X) i oficjalny komunikat MEN próbują zatrzymać burzę związano z koniecznością kupowania przez rodziców nowych podręczników dla roku szkolnego 2024/2025 r. Rząd twierdzi, że nie ma takiej potrzeby, a rodzice mówią "Teoria swoje, a praktyka swoje".

Czy małpia ospa jest nowym Covid-19? Oświadczenie WHO

Czy powinniśmy obawiać się małpiej ospy? We wtorek dyrektor Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na Europę Hans Kluge oświadczył, że małpia ospa nie jest nowym Covid-19. Zapewnił, że transmisja wirusa jest pod kontrolą. 

REKLAMA