REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wojewoda nie może zabraniać gminie zaskarżania jego decyzji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Akty nadzoru nie mogą wkraczać w prawo gminy do ich zaskarżania, wobec czego nadzór nie może swoimi działaniami niweczyć prawa gminy do dostępu do sądu - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.


W kwietniu 2004 r. wojewoda wydał zarządzenie zastępcze, stwierdzające wygaśnięcie mandatu burmistrza miasta B. W odpowiedzi rada miasta B. podjęła uchwałę o zaskarżeniu tegoż zarządzenia do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Nie czekając długo, wojewoda stwierdził nieważność uchwały zaskarżającej jego decyzję, argumentując to brakiem podstawy prawnej. Rada miasta zwróciła się do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W odpowiedzi na skargę wojewoda domagał się jej odrzucenia, uważając, że w tego typu sprawie właściwa jest droga postępowania przed sądem powszechnym, podczas gdy jego zdaniem skarga do sądu administracyjnego jest w tym przypadku niedopuszczalna.

REKLAMA

Z UZASADNIENIA

REKLAMA

Zarządzenie zastępcze o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu burmistrza miasta, wydane przez organ nadzoru w trybie art. 98a ustawy o samorządzie gminnym, podlega zaskarżeniu przez gminę do sądu administracyjnego. Nawet gdyby zgodzić się ze stanowiskiem wojewody, że wydane zarządzenie zastępcze nie jest objęte kognicją sądu administracyjnego, to organ nadzoru nie jest upoważniony do stwierdzenia nieważności uchwały o zaskarżeniu zarządzenia zastępczego do sądu administracyjnego. Z jednej strony organ nadzoru jest zobowiązany oceniać wykonywanie zadań przez organy samorządowe. W tym zakresie wojewoda może stwierdzić nieważność uchwały rady miejskiej bądź zaskarżyć ją do sądu administracyjnego. Z drugiej strony gmina jest upoważniona do zaskarżania aktów nadzoru do sądu administracyjnego. Uchwała jest więc konieczną częścią procedury wnoszenia skargi, a nie częścią wykonywania zadań gminy, określonych prawem materialnym i procesowym.

Odrębności tych dwu instytucji, czyli nadzoru nad gminą i skargi gminy na akty nadzoru, odpowiada regulacja ustawowa kompetencji nadzorczych, które mogą prawidłowo funkcjonować, pod warunkiem że akty nadzoru nie będą wkraczać w prawo gminy do zaskarżania aktów nadzoru. Właśnie po to jest skarga gminy do sądu administracyjnego, aby to sąd, a nie organ nadzoru, ocenił trafność zarzutów na akt nadzoru. Sądowa ochrona samodzielności gminy polega w szczególności na prawie gminy do zaskarżania aktów nadzoru i nadzór nie może tego dostępu niweczyć swoimi działaniami. Zarządzenie zastępcze jest odmianą aktów nadzoru i dlatego podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.


Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 sierpnia 2005 r.

SYGN. AKT

III SA/Kr 683/04

OPINIA

Wiesława Borczyk

radca prawny

REKLAMA

Sąd jednoznacznie stwierdził, że niedopuszczalne jest przejęcie kompetencji sądu administracyjnego w zakresie oceny formalnej i merytorycznej skargi gminy na zarządzenie zastępcze organu nadzoru, przez ten organ. Tym samym akty nadzoru nie mogą zastępować orzeczeń sądu. Nie mogą pozbawiać gminy prawa dostępu do sądu. To potwierdzenie konstytucyjnej zasady suwerenności samorządu terytorialnego względem administracji rządowej.

Analizując ukazujące się w ostatnim okresie opinie prawne i interpretacje dotyczące wzajemnych relacji pomiędzy organami nadzoru i organami samorządu terytorialnego, wydaje się celowe podjęcie przez ustawodawcę inicjatyw nowelizujących, inspirowanych treścią orzeczeń sądowych, co w znacznym stopniu ograniczyłoby wpływ polityki na stosowanie prawa. Szczególnie zaś w kontekście wyborów do samorządu terytorialnego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA