REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wojewoda nie może zabraniać gminie zaskarżania jego decyzji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Akty nadzoru nie mogą wkraczać w prawo gminy do ich zaskarżania, wobec czego nadzór nie może swoimi działaniami niweczyć prawa gminy do dostępu do sądu - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.


W kwietniu 2004 r. wojewoda wydał zarządzenie zastępcze, stwierdzające wygaśnięcie mandatu burmistrza miasta B. W odpowiedzi rada miasta B. podjęła uchwałę o zaskarżeniu tegoż zarządzenia do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Nie czekając długo, wojewoda stwierdził nieważność uchwały zaskarżającej jego decyzję, argumentując to brakiem podstawy prawnej. Rada miasta zwróciła się do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W odpowiedzi na skargę wojewoda domagał się jej odrzucenia, uważając, że w tego typu sprawie właściwa jest droga postępowania przed sądem powszechnym, podczas gdy jego zdaniem skarga do sądu administracyjnego jest w tym przypadku niedopuszczalna.

REKLAMA

Z UZASADNIENIA

REKLAMA

Zarządzenie zastępcze o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu burmistrza miasta, wydane przez organ nadzoru w trybie art. 98a ustawy o samorządzie gminnym, podlega zaskarżeniu przez gminę do sądu administracyjnego. Nawet gdyby zgodzić się ze stanowiskiem wojewody, że wydane zarządzenie zastępcze nie jest objęte kognicją sądu administracyjnego, to organ nadzoru nie jest upoważniony do stwierdzenia nieważności uchwały o zaskarżeniu zarządzenia zastępczego do sądu administracyjnego. Z jednej strony organ nadzoru jest zobowiązany oceniać wykonywanie zadań przez organy samorządowe. W tym zakresie wojewoda może stwierdzić nieważność uchwały rady miejskiej bądź zaskarżyć ją do sądu administracyjnego. Z drugiej strony gmina jest upoważniona do zaskarżania aktów nadzoru do sądu administracyjnego. Uchwała jest więc konieczną częścią procedury wnoszenia skargi, a nie częścią wykonywania zadań gminy, określonych prawem materialnym i procesowym.

Odrębności tych dwu instytucji, czyli nadzoru nad gminą i skargi gminy na akty nadzoru, odpowiada regulacja ustawowa kompetencji nadzorczych, które mogą prawidłowo funkcjonować, pod warunkiem że akty nadzoru nie będą wkraczać w prawo gminy do zaskarżania aktów nadzoru. Właśnie po to jest skarga gminy do sądu administracyjnego, aby to sąd, a nie organ nadzoru, ocenił trafność zarzutów na akt nadzoru. Sądowa ochrona samodzielności gminy polega w szczególności na prawie gminy do zaskarżania aktów nadzoru i nadzór nie może tego dostępu niweczyć swoimi działaniami. Zarządzenie zastępcze jest odmianą aktów nadzoru i dlatego podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.


Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 sierpnia 2005 r.

SYGN. AKT

III SA/Kr 683/04

OPINIA

Wiesława Borczyk

radca prawny

Sąd jednoznacznie stwierdził, że niedopuszczalne jest przejęcie kompetencji sądu administracyjnego w zakresie oceny formalnej i merytorycznej skargi gminy na zarządzenie zastępcze organu nadzoru, przez ten organ. Tym samym akty nadzoru nie mogą zastępować orzeczeń sądu. Nie mogą pozbawiać gminy prawa dostępu do sądu. To potwierdzenie konstytucyjnej zasady suwerenności samorządu terytorialnego względem administracji rządowej.

Analizując ukazujące się w ostatnim okresie opinie prawne i interpretacje dotyczące wzajemnych relacji pomiędzy organami nadzoru i organami samorządu terytorialnego, wydaje się celowe podjęcie przez ustawodawcę inicjatyw nowelizujących, inspirowanych treścią orzeczeń sądowych, co w znacznym stopniu ograniczyłoby wpływ polityki na stosowanie prawa. Szczególnie zaś w kontekście wyborów do samorządu terytorialnego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA